Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, ξεκινώντας την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών στάθηκε στην ανακοίνωση του δείκτη αναργίας του Δεκεμβρίου 2023 απο την ΕΛΣΤΑΤ.

“Την Πέμπτη 1.2.2024 ανακοινώθηκε από την ΕΛΣΤΑΤ, ότι ο δείκτης της ανεργίας τον Δεκέμβριο του 2023 έπεσε στο 9,2% στην χώρα μας, δηλαδή 3 μονάδες  χαμηλότερος από το Δεκέμβριο του 2022. Μάλιστα, η ανεργία στις γυναίκες έπεσε 4,5 μονάδες από πέρυσι στο 11,7% και στους νέους 8,1 μονάδες από πέρυσι στο 22,3%. Το 2023 δημιουργήθηκαν 102.000 νέες θέσεις εργασίας, ενώ από το 2019 έχουν δημιουργηθεί περίπου 400.000 νέες θέσεις εργασίας.” είπε.

“Είναι δέσμευση της κυβέρνησης για αυτή την τετραετία να συνεχίσουμε να αυξάνουμε τους μισθούς και το διαθέσιμο εισόδημα όλων των πολιτών με στόχο μέχρι το τέλος της τετραετίας ο κατώτατος μισθός να φτάσει τα 950 ευρώ και ο μέσος μισθός τα 1500” πρόσθεσε.

Αναλυτικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος είπε:

Την Πέμπτη 1.2.2024 ανακοινώθηκε από την ΕΛΣΤΑΤ, ότι ο δείκτης της ανεργίας τον Δεκέμβριο του 2023 έπεσε στο 9,2% στην χώρα μας, δηλαδή 3 μονάδες  χαμηλότερος από το Δεκέμβριο του 2022.

Μάλιστα, η ανεργία στις γυναίκες έπεσε 4,5 μονάδες από πέρυσι στο 11,7% και στους νέους 8,1 μονάδες από πέρυσι στο 22,3%.

Το 2023 δημιουργήθηκαν 102.000 νέες θέσεις εργασίας, ενώ από το 2019 έχουν δημιουργηθεί περίπου 400.000 νέες θέσεις εργασίας.

Η συνεκτική δημοσιονομική πολιτική της Κυβέρνησης, η αναπτυξιακή πορεία της οικονομίας, η στόχευση στην προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων και το ευνοϊκό επενδυτικό περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί τα τεσσεράμισι τελευταία χρόνια έχουν ανοίξει τον δρόμο για την αύξηση των νέων θέσεων εργασίας, όπως είχαμε δεσμευθεί. Η μείωση της ανεργίας είναι αυτή που οδήγησε στην δρομολόγηση του «ξεπαγώματος» των τριετιών και συνακόλουθα στην αύξηση των αποδοχών για υπαλλήλους του ιδιωτικού τομέα.

Είναι δέσμευση της Κυβέρνησης για αυτή την τετραετία να συνεχίσουμε να αυξάνουμε τους μισθούς και το διαθέσιμο εισόδημα όλων των πολιτών με στόχο μέχρι το τέλος της τετραετίας ο κατώτατος μισθός να φτάσει τα 950 ευρώ και ο μέσος μισθός τα 1500.

Ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε την επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης για το αγροτικό πετρέλαιο σε συνέχεια των δύο προηγούμενων ετών που εφαρμόστηκε το μέτρο με στόχο την ανακούφιση του αγροτικού κόσμου από το αυξημένο κόστος.

Παράλληλα, 5 νέα μέτρα ανακοινώθηκαν για τη μείωση του ενεργειακού κόστους των αγροτών:

  • Η ΔΕΗ θα προσφέρει πρόσθετη έκπτωση 10% στο αγροτικό ρεύμα από τον Μάιο μέχρι και τον Σεπτέμβριο.
  • Υλοποιείται ρύθμιση των χρεών προς τη ΔΕΗ των Τοπικών και Γενικών Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων που φτάνουν σήμερα τα 87 εκ. ευρώ. Στην Θεσσαλία οι ΟΕΒ θα καταργηθούν και θα ενταχθούν οι σχετικές δραστηριότητες στον νέο Οργανισμό Υδάτων Θεσσαλίας με το κράτος να αναλαμβάνει το 75% του χρέους των ΟΕΒ της Θεσσαλίας. Στην υπόλοιπη Ελλάδα τα υπόλοιπα χρέη θα ρυθμιστούν με δεκαετή εξόφληση και μηδενικό επιτόκιο το οποίο θα επιδοτηθεί από το κράτος.
  • Στα πλαίσια της αντιμετώπισης του αυξημένου ενεργειακού κόστους των αγροτών, η κυβέρνηση θα εξασφαλίσει στους αγρότες που συμμετέχουν σε συνεργατικά σχήματα και στους αγρότες που ασκούν συμβολαιακή γεωργία, μεσοπρόθεσμη μείωση του κόστους της τάξεως του 30% σε σχέση με τις σημερινές τιμές για μια δεκαετία.
  • Για τους μεμονωμένους αγρότες θα ξεκινήσει άμεσα νέο Πρόγραμμα αποκλειστικά για αγρότες με τίτλο «Φωτοβολταϊκά στο Χωράφι», ύψους 30 εκ. ευρώ.
  • Σημαντική τομή είναι και το Πρόγραμμα Απόλλων, το μεγαλύτερο πρόγραμμα ενεργειακού συμψηφισμού με πράσινη ενέργεια στη χώρα.

Το συνολικό κόστος των μέτρων ανέρχεται στα 150 εκατομμύρια ευρώ για το ζήτημα του ενεργειακού κόστους και 82 εκ. ευρώ για την επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο αγροτικό πετρέλαιο.

Όπως δήλωσε ο Πρωθυπουργός από τις Βρυξέλλες: «Η Ελλάδα αγωνίστηκε για να υπάρξουν τροποποιήσεις για το έτος 2024 σχετικά με το καθεστώς αγρανάπαυσης το οποίο είχε επιβληθεί από την Κοινή Αγροτική Πολιτική. Παραπάνω από ένα εκατομμύριο στρέμματα απελευθερώνονται για Έλληνες αγρότες, για συγκεκριμένες καλλιέργειες. Αυτό σημαίνει πρόσθετο εισόδημα αλλά φυσικά και συνδεδεμένες ενισχύσεις για τα στρέμματα αυτά τα οποία θα καλλιεργηθούν».

Η χώρα μας ζητά να επανεξεταστούν στοιχεία της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής και να εξετάσουμε, που μπορούν να γίνουν παρεμβάσεις με στόχο μια ομαλότερη προσαρμογή  στις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις της πράσινης γεωργίας.

Η Κυβέρνηση στηρίζει ενεργά τον αγροτικό κόσμο, μια από τις μεγαλύτερες «βιομηχανίες» της χώρας που συμβάλλει σημαντικά και στην αύξηση του ΑΕΠ αλλά και στην κάλυψη των εγχώριων επισιτιστικών αναγκών.

Έχουμε δεσμευθεί πως όσο διαρκεί η πληθωριστική κρίση θα στηρίζουμε τα νοικοκυριά και τους επαγγελματίες, με λελογισμένα μέτρα που δεν υπερβαίνουν τις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας.

Η οικονομία της χώρας βελτιώνεται γι’ αυτό και είμαστε σε θέση να διαθέσουμε αυτό το πακέτο μέτρων για την ενίσχυση των αγροτών. Οι πόροι όμως που έχουμε στην διάθεσή μας δεν είναι ανεξάντλητοι γι’ αυτό και δεν εξετάζονται επιπρόσθετα μέτρα.

Ανοίγει τα επόμενα εικοσιτετράωρα η πλατφόρμα arogi.gov.gr για τις νέες ή επιπρόσθετες αιτήσεις πρώτης αρωγής προς τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις και τις κτηνοτροφικές μονάδες για τις περιοχές που επλήγησαν από τα ακραία πλημμυρικά φαινόμενα του Σεπτεμβρίου του 2023 στη Θεσσαλία και σε άλλες περιοχές.

Το ποσό της αρωγής θα κυμαίνεται από 5.000 έως 10.000 ευρώ ανάλογα με τη βαρύτητα των ζημιών που έχουν υποστεί. Οι καταβολές πρώτης αρωγής σε φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις συνεχίζονται. Την Παρασκευή καταβλήθηκαν 795.000 ευρώ σε 240 φυσικά πρόσωπα και 7,7 εκατομμύρια ευρώ προς 600 πληγείσες επιχειρήσεις.

Αθροιστικά, λοιπόν, μέχρι σήμερα, έχουν καταβληθεί 147,7 εκατ. ευρώ προς 43.512 νοικοκυριά, επιχειρήσεις, αγροτικές εκμεταλλεύσεις και κτηνοτροφικές μονάδες.

Αναμένεται την Πέμπτη η ψήφιση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την «Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας» που ρυθμίζει βασικά ζητήματα σχετικά με το προσωπικό, τη διοίκηση και τη λειτουργία της.

Αποτελεί ένα κρίσιμο βήμα προκειμένου η «Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας» να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες εθνικές ανάγκες, αλλά και τις επιτακτικές ενωσιακές δεσμεύσεις, αναβαθμίζοντας το επίπεδο εποπτείας, ενημέρωσης και υποστήριξης των εμπλεκόμενων φορέων στον τομέα της Κυβερνοασφάλειας και ενισχύοντας το οικοσύστημα ψηφιακής καινοτομίας στη χώρα, μέσω της διαμόρφωσης ενός περιβάλλοντος με ασφαλείς υποδομές.

Στο πλαίσιο του επιχειρησιακού σχεδιασμού της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής για την αντιμετώπιση παραβάσεων που οδηγούν σε τροχαία ατυχήματα υλοποιήθηκαν το πρώτο πενθήμερο του Φεβρουαρίου εντατικοί στοχευμένοι έλεγχοι, με στόχο την ασφαλή κυκλοφορία των πολιτών.

Τα ειδικά συνεργεία ελέγχων πραγματοποίησαν συνολικά 16.030 ελέγχους οχημάτων, εστιάζοντας στη βεβαίωση επικίνδυνων παραβάσεων. Βεβαιώθηκαν πάνω από 4.580 παραβάσεις που οδήγησαν σε συλλήψεις, αφαιρέσεις αδειών κυκλοφορίας κλπ.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καλησπέρα, καλή εβδομάδα, κ. Εκπρόσωπε. Βλέπουμε τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, τον κ. Λευτέρη Αυγενάκη, να δέχεται σκληρές επικρίσεις, ακόμη και δημόσια από βουλευτές της Ν.Δ. και, επίσης, επί εβδομάδες, να βρίσκεται σε μια συγκρουσιακή κατάσταση με τους αγρότες. Υπάρχει ζήτημα με την παραμονή του Λευτέρη Αυγενάκη στην Κυβέρνηση; Να χρησιμοποιήσω μια φρασεολογία από το προηγούμενο Υπουργείο του: «Παρέλαση» προλαβαίνει;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν υπάρχει κανένα ζήτημα. Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, όπως και όλα τα υπόλοιπα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου, γιατί το ζήτημα των αγροτών, τα αιτήματα των αγροτών, οι ανάγκες των αγροτών, όπως και όλων των υπόλοιπων επαγγελματικών ομάδων, που έχουν πολύ μεγαλύτερα, πολύ πιο έντονα αιτήματα λόγω της πληθωριστικής κρίσης, αντιμετωπίζονται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο από την Κυβέρνηση. Γίνεται μια πολύ σημαντική προσπάθεια στο συγκεκριμένο Υπουργείο από το 2019 μέχρι σήμερα, αν δει κανείς και τη φορολογική πολιτική της Κυβέρνησης που έχει κάνει σημαντικές παρεμβάσεις υπέρ των αγροτών. Αυτό συνεχίζει και κάνει σε όλους τους επιμέρους τομείς και ο εν ενεργεία Υπουργός, άρα δεν υπάρχει κανένα τέτοιο θέμα και δεν υπάρχει και καμία λογική σύγκρουσης και νομίζω ότι το έχουμε δείξει με πάρα πολλές δηλώσεις, αλλά και πρωτοβουλίες, με τελευταία το σύνολο των ανακοινώσεων του Πρωθυπουργού, ο οποίος μίλησε με ειλικρίνεια στον αγροτικό κόσμο, όπως και θα συνεχίσει να κάνει σε όλες τις επαγγελματικές ομάδες. Παρέθεσε μια σειρά από πρωτοβουλίες που αναλήφθηκαν τα τελευταία χρόνια και συνεχίζουν και εφαρμόζονται από την Κυβέρνηση και, βέβαια, κάποια σημαντικά μέτρα. Κανείς δεν λέει ότι μία παρέμβαση από μόνη της λύνει ένα πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζει ο αγροτικός κόσμος, όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και σε όλη την Ευρώπη. Όμως, νομίζω ότι αναγνωρίζεται μια προσπάθεια η οποία θα συνεχιστεί γιατί αντιλαμβανόμαστε ότι ζούμε σε μια περίοδο πρωτοφανή ως προς την εισαγόμενη ακρίβεια, τα προβλήματα, αλλά και τις αυξημένες ανάγκες, εν προκειμένω και των αγροτών.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ο Πρωθυπουργός θα ανταποκριθεί στην πρόσκληση των αγροτών να συναντηθεί μαζί τους; Επειδή το ζητούν από την περασμένη εβδομάδα. Κατά πρώτον. Κατά δεύτερον, έχετε δηλώσει πριν από δύο μέρες ότι αυτά είναι τα μέτρα και δεν υπάρχουν περιθώρια να γίνουν άλλα. Χτες ο κ. Μητσοτάκης, όπως είπατε και προηγουμένως, είπε ότι δεν είναι σε καμία σύγκρουση και είμαστε εδώ για να συζητάμε μαζί τους. Υπάρχουν περιθώρια να γίνουν άλλα πράγματα; Ευχαριστώ.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς να πούμε ότι οι παρεμβάσεις της Κυβέρνησης δεν ξεκίνησαν με αφορμή τις κινητοποιήσεις των αγροτών των τελευταίων ημερών, με επίκεντρο τη Θεσσαλία. Και, σίγουρα, υπάρχει και μια αυξημένη ανησυχία των αγροτών οι οποίοι βρίσκονται στη συγκεκριμένη περιφέρεια, λόγω του πρωτοφανούς φυσικού φαινομένου. Ο Πρωθυπουργός έχει αποδείξει με πάρα πολλές ευκαιρίες, με πράξεις και όχι με λόγια και επικοινωνιακά σόου, ότι είναι δίπλα στην κοινωνία, ότι είναι δίπλα στις επαγγελματικές ομάδες, πάρα πολλές φορές και στο πλαίσιο επισκέψεών του σε όλη την Ελλάδα, αλλά και σε συναντήσεις στο γραφείο του. Μιλάει, ακούει, απαντάει στα αιτήματα των πολιτών, των κοινωνικών ομάδων, πάντοτε, όμως, με ρεαλισμό και πάντοτε αυτά τα οποία λέει, τα λέει γιατί ξέρει ότι μπορούν να γίνουν πράξη. Αυτό θα συνεχίσει να γίνεται και τώρα. Δεν γνωρίζω για κάποια συνάντηση, που είναι προγραμματισμένη. Όμως, είναι δεδομένο ότι υποχρέωση της Κυβέρνησης είναι να συμμερίζεται πλήρως την ανησυχία των πολιτών, να προσπαθεί να ικανοποιήσει το μεγαλύτερο μέρος των αιτημάτων των επαγγελματικών ομάδων, πάντοτε, όμως, με γνώμονα και το δημοσιονομικό κόστος κάθε παρέμβασης. Τώρα, ως προς το σκέλος των παρεμβάσεων που έχουν δημοσιονομικό κόστος, ή αυτό που λέμε «των έκτακτων ενισχύσεων», αυτό που μπορούσε να κάνει η Κυβέρνηση, το ανακοίνωσε. Και είμαστε ειλικρινείς σε αυτό. Προφανώς, πάντοτε προσπαθούμε στο πλαίσιο του πλεονάσματος της ελληνικής οικονομίας, να ικανοποιούμε όλο και περισσότερα αιτήματα των πολιτών. Το έχουμε αποδείξει. Τα μέτρα του Δεκεμβρίου που ανακοινώθηκαν, αφορούσαν συγκεκριμένο αριθμό πολιτών, αρκετά σημαντικό και είχαν μια στόχευση κυρίως σε αυτούς που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη ή τις οικογένειες με παιδιά. Τώρα, ανακοινώθηκαν κάποιες παρεμβάσεις για τους αγρότες. Οι παρεμβάσεις, λοιπόν, είναι αυτές. Προφανώς, όμως, υπάρχουν κάποια πολύ σημαντικά αιτήματα που ξεπερνούν αυτό που λέμε παρεμβάσεις με δημοσιονομικό κόστος, όπως είναι η διαπραγμάτευση για την αναθεώρηση ή τροποποίηση ή, τέλος πάντων, μια πιο ήπια προσαρμογή της ΚΑΠ, που θεωρώ ότι είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό. Και, προφανώς, σε αυτή την κατεύθυνση εργάζεται η Κυβέρνηση και προσωπικά ο Πρωθυπουργός και εκτός συνόρων. Είμαστε εδώ, συνεχίζουμε τον διάλογο. Θεωρούμε ότι ο διάλογος δεν πρέπει να οδηγεί σε ένταση. Δεν θεωρούμε ότι θα φτάσουμε σε πιο -ας πούμε- έντονα μέτρα και κινητοποιήσεις, γιατί πολύ απλά έχουμε αποδείξει ότι τα αιτήματα τα παρακολουθούμε, τα ακούμε και προσπαθούμε να τα υλοποιούμε. Αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε.

Σ.  ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, την Παρασκευή ο Πρωθυπουργός θα μιλήσει στην «Ώρα του Πρωθυπουργού» μετά από ερώτηση του κ. Ανδρουλάκη, του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, για το θέμα της στεγαστικής πολιτικής και το δημογραφικό. Επειδή υπάρχει μία περιρρέουσα ατμόσφαιρα και παραφιλολογία ότι θα έχουμε και νέες εξαγγελίες γι’ αυτά τα ζητήματα από την πλευρά της Κυβέρνησης, το επιβεβαιώνετε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Είναι σίγουρα ένα σημαντικό θέμα στη δημόσια συζήτηση. Έγινε μία ερώτηση από τον Αρχηγό του ΠΑΣΟΚ, τον κ. Ανδρουλάκη, και ο Πρωθυπουργός θα απαντήσει στο πλαίσιο αυτής της ερώτησης και, προφανώς, θα παρουσιάσει τι έχει κάνει συνολικά η Κυβέρνηση στο ζήτημα της στεγαστικής πολιτικής, ίσως ένα από τα μεγαλύτερα, αν όχι το μεγαλύτερο μαζί με την ακρίβεια, ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες στην καθημερινότητά τους. Είναι συγκεκριμένες οι αιτίες, είναι συγκεκριμένες οι παρεμβάσεις και δεν είναι μόνο το πρόγραμμα «ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ» που αφορά νέους ανθρώπους και διπλασιάστηκε ο προϋπολογισμός του, είναι κι όλα τα υπόλοιπα προγράμματα, όπως το «Νοικιάζω- Ανακαινίζω» και όλες οι άλλες παρεμβάσεις που έχουν να κάνουν με την κατοικία. Δεν μπορώ να σας προαναγγείλω, ούτε να προεξοφλήσω αυτά τα οποία θα πει ο Πρωθυπουργός στη Βουλή την Παρασκευή. Μπορώ να σας πω, όμως, ότι, όπως πολλές φορές έχει ειπωθεί και λόγω και της ύπαρξης πλέον ενός εξειδικευμένου Υπουργείου, που έχει να κάνει και με την οικογένεια και με τη στεγαστική πολιτική, εκπονείται ένα σχέδιο συνολικά για να αντιμετωπίσει τις συνέπειες του δημογραφικού, που είναι ένα μεγάλο στοίχημα για την Κυβέρνηση. Γιατί μπορεί η ακρίβεια να είναι η μεγαλύτερη μάχη που δίνουμε για τη βοήθεια στους πολίτες στην καθημερινότητά τους, όμως το δημογραφικό είναι ένα πρόβλημα το οποίο έχει έρθει για να μείνει και, προφανώς, πρέπει να κάνουμε ακόμα περισσότερα και σε αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε για να το αντιμετωπίσουμε. Ένα πολύ μεγάλο μέρος, λοιπόν, της προσπάθειας αυτής αφορά και το ζήτημα της στεγαστικής πολιτικής, οπότε ας περιμένουμε και την ομιλία του Πρωθυπουργού για να απαντήσουμε στις ερωτήσεις σας και να δούμε όλα όσα θα πει ο ίδιος.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Θέλω, κ. Εκπρόσωπε, να επιστρέψω στις αγροτικές κινητοποιήσεις. Στο σύνολό της η Αντιπολίτευση ασκεί κριτική στην Κυβέρνηση και γι’ αυτά τα νέα μέτρα, ανάχωμα στο ενεργειακό κόστος. Και συγκεκριμένα είδαμε και τον κ. Κασσελάκη που ανέβηκε και σε τρακτέρ και μάλιστα η Νέα Δημοκρατία έκανε λόγο για φθηνό επικοινωνιακό τρικ. Από την πλευρά του ο ΣΥΡΙΖΑ, καταγγέλλει την Κυβέρνηση για σκηνοθετημένες πόζες. Τι απαντάτε;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, να πούμε ότι ο κ. Κασσελάκης ανέβηκε στα τρακτέρ, αλλά δεν έκατσε να ρωτήσει ή, τουλάχιστον, δεν μίλησε, δεν συνομίλησε με τους υπόλοιπους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Αριστεράς στις άλλες χώρες, για  το ποια ήταν η στάση – γιατί είναι γνωστή η στάση του συγκεκριμένου πολιτικού σχηματισμού  και στο Ευρωκοινοβούλιο – σχετικά με την Κοινή Αγροτική Πολιτική, αλλά και τις υπόλοιπες προτάσεις που έχουν κάνει. Και τι επιπτώσεις έχουν αυτές για το εισόδημα των αγροτών, αλλά και ευρύτερες επιπτώσεις για τους αγρότες, όπως είναι τα καλλιεργήσιμα στρέμματα, ζητήματα αγρανάπαυσης. Ο κ. Κασσελάκης είναι  Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, που ανήκει σε μια συγκεκριμένη πολιτική οικογένεια στην Ευρώπη, που πολλές από τις προτάσεις της είχαν σημαντικό κόστος σε βάρος του πρωτογενή τομέα. Και ένα μέρος αυτής της συζήτησης που κάνει η χώρα μας στο εξωτερικό, με παρεμβάσεις του Πρωθυπουργού και νομίζω με σημαντικά αποτελέσματα, όπως σας τα παρέθεσα και στην αρχική μου εισήγηση και τα ανέλυσε διεξοδικά ο Πρωθυπουργός στην ομιλία του, είναι και στην κατεύθυνση αυτή. Είναι, ξέρετε, πολύ πιο σημαντικό για τους πολίτες, πολύ πιο σημαντικό για τους ανθρώπους του πρωτογενούς τομέα, να μιλάμε με τις πράξεις μας. Ας έρθει, λοιπόν, να μας πει ο κ. Κασσελάκης και ο ΣΥΡΙΖΑ ποια είναι η στάση του κόμματός τους, σχετικά με αυτή τη συζήτηση που κάνουμε  και εμείς, για την πιο ήπια προσαρμογή υπέρ των αγροτών, με δεδομένη και την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και ας αφήσει τα τρακτέρ. Εν πάσει περιπτώσει, το ζήσαμε σε αυτή τη χώρα, ο τελευταίος τότε αρχηγός της Αντιπολίτευσης που ανέβηκε σε τρακτέρ, όταν έγινε πρωθυπουργός, φόρους έβαλε στους αγρότες, δεν μείωσε, δεν κατήργησε κανέναν και ακολούθησε μια πολιτική που μόνο προς όφελος των αγροτών δεν ήταν. Κανένα πρόβλημα, λοιπόν, δεν λύθηκε με επικοινωνιακά σόου, με ρητορική λαϊκισμού. Τα προβλήματα λύνονται με πράξεις και με πολιτικές και εντός και εκτός συνόρων και σε αυτή την κατεύθυνση η Κυβέρνηση θα συνεχίσει να εργάζεται.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, επομένως, η Κυβέρνηση διαφωνεί, πλέον, με την πράσινη μετάβαση; Τι θα ζητήσετε να αλλάξει στην Κοινή Αγροτική Πολιτική και πότε μπορεί να υπάρξουν κάποιες αλλαγές, που πρακτικά να έχουν εφαρμογή, όφελος για τους αγρότες;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σε καμία περίπτωση η Κυβέρνηση δεν διαφωνεί με την πράσινη μετάβαση, όμως υπάρχει μια πραγματικότητα η οποία δημιουργήθηκε, ειδικά, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Μια πραγματικότητα, που δεν αφορά μόνο τους ανθρώπους του πρωτογενούς τομέα στην Ελλάδα, αλλά και σε όλη την Ευρώπη, για την οποία δεν μπορούμε να κλείσουμε τα μάτια μας. Πρέπει όλο αυτό να γίνει λελογισμένα, να γίνει μια ήπια προσαρμογή, η οποία να μην οδηγήσει σε πολιτικές που θα έχουν κόστος για τους ανθρώπους του πρωτογενούς τομέα. Το να απελευθερώνονται, δηλαδή, εκτάσεις – όπως ανακοίνωσε στην ομιλία του ο Πρωθυπουργός – για τους ανθρώπους του πρωτογενούς τομέα, είναι μια παρέμβαση εξίσου, ενδεχομένως, σημαντική με καίριες παρεμβάσεις, όπως είναι αυτές που κάνουμε για το ρεύμα και το αγροτικό πετρέλαιο. Αυτό λέμε. Εμείς δεν μιλάμε, προφανώς, ούτε είμαστε απέναντι σε μια τέτοια μετάβαση, όμως πρέπει όλα να γίνονται σωστά και χωρίς να αγνοούμε μια πραγματικότητα που έχει δημιουργηθεί.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Κύριε Εκπρόσωπε, το DOCUMENTO αποκάλυψε ότι κατά τη διάρκεια του Καλοκαιριού, σημειώθηκαν εκτεταμένα φαινόμενα έκδοσης παράτυπων εισιτηρίων εισόδου στην Ακρόπολη. Τη στιγμή που γινόταν αυτό, υπήρχαν επίσημα και επανειλημμένα οχλήσεις και αναφορές από τους αρχαιοφύλακες προς τις αρμόδιες Υπηρεσίες. Το Υπουργείο Πολιτισμού δεν προχώρησε σε καμία ενέργεια τη στιγμή που με τέτοιες πρακτικές βάλλετε η χώρα. Τι έχει να πει η Κυβέρνηση;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κατ’ αρχάς να πούμε ότι το συγκεκριμένο είδος εισιτηρίου θεσπίστηκε το 2018 και από τότε που ανέλαβε και η νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού έχει κάνει όλες εκείνες τις ενέργειες, ούτως ώστε να διασφαλιστεί αυτή η διαδικασία έκδοσης και χρήσης του συγκεκριμένου ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Αποτέλεσμα αυτών των ενεργειών είναι να αυξηθούν και τα έσοδα, τα οποία, προφανώς, οφείλονται και στην αυξημένη επισκεψιμότητα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια και με αποκορύφωμα το 2023, που αυξήθηκαν σημαντικά. Από εκεί και πέρα, όποιες μεμονωμένες καταγγελίες υπάρχουν, έχουν, ήδη, διαβιβαστεί στην Εισαγγελία και προχωράει από εκεί και πέρα η ανεξάρτητη Δικαιοσύνη τη διερεύνησή τους και την εκδίκαση των όποιων υποθέσεων υπάρχουν. Άρα, το Υπουργείο Πολιτισμού διασφαλίζει το αδιάβλητο, το αποτελεσματικό της συγκεκριμένης χρήσης εισιτηρίου και ταυτόχρονα, εφόσον υπάρχουν καταγγελίες τις έχει, ήδη, διαβιβάσει στη Δικαιοσύνη – είναι μεμονωμένες – και η Δικαιοσύνη, προφανώς, θα αξιολογήσει τη βασιμότητα ή μη των συγκεκριμένων καταγγελιών.

Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σήμερα πηγαίνει ο κ. Γεραπετρίτης, ο Υπουργός Εξωτερικών στη Ρώμη για τη Σύσκεψη των Δυτικών Βαλκανίων. Θα συζητηθεί το θέμα Μπελέρη; Γιατί το έχουμε ξεχάσει, εντελώς. Θα συναντηθεί με τον Αλβανό ομόλογό του. Θα συζητηθεί το θέμα Μπελέρη, μετά και την αμετάκλητη καταδικαστική απόφαση του αλβανικού δικαστηρίου, που δεν του επιτρέπει να πάει να ορκιστεί δήμαρχος;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν μπορώ να γνωρίζω την ατζέντα της συζήτησης των συναντήσεων του Έλληνα Υπουργού Εξωτερικών. Είναι δεδομένο, όμως, ότι η θέση της χώρας μας στο συγκεκριμένο ζήτημα – σε καμία περίπτωση – δεν έχει αλλάξει, παραμένει η ίδια. Και κάθε φορά που τίθεται το συγκεκριμένο θέμα, θα τίθεται εκ νέου και η δική μας θέση.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Υπάρχει πρόθεση της Κυβέρνησης να δώσει τους S-300 στην Ουκρανία, όπως υπάρχουν σχετικά δημοσιεύματα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σας ευχαριστώ για τη δυνατότητα που μου δίνετε να πω ότι πρέπει να υπάρχει ένα όριο ως προς τα fake news και ειδικά όταν αυτά έχουν να κάνουν με την άμυνα της χώρας, την εξωτερική πολιτική και τα συμφέροντα της χώρας στο εξωτερικό, τη διεθνή μας εικόνα. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει σε καμία περίπτωση. Το διαψεύδω κατηγορηματικά. Και σε καμία περίπτωση δεν υπήρχε ούτε καν πρόθεση της Ελληνικής Κυβέρνησης να διακινδυνεύσει τη θωράκιση της χώρας, την αμυντική της πολιτική, οπότε αυτό το οποίο έχει γραφτεί δεν ισχύει σε καμία, μα σε καμία των περιπτώσεων.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Είχαμε κάποιες δηλώσεις από τον κ. Φιντάν, πως υπάρχουν ζητήματα που χρονίζουν, όπως το καθεστώς των νησιών του Αιγαίου, η αποστρατικοποίηση και ο εναέριος χώρος και ότι «με τον ομόλογό μου αναζητούμε τρόπους, πως μπορούμε να συζητήσουμε τα προβλήματα με μια νέα οπτική γωνία». Ψάχνει η ελληνική πλευρά νέα οπτική γωνία γι’ αυτά τα ζητήματα; Πως σχολιάζετε αυτές τις δηλώσεις του κ. Φιντάν;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Το γεγονός ότι προσπαθούμε να βελτιώσουμε τις σχέσεις μας και έχουμε μπει σε μια παρατεταμένη φάση διαλόγου με σημαντικά – θεωρώ – οφέλη, δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν σοβαρά διαφορετικές απόψεις μεταξύ των δύο πλευρών. Και σε καμία περίπτωση η χώρα μας δεν αλλάζει τις απόψεις, ούτε μπαίνει σε διαδικασία συζήτησης, όπως πολλές φορές έχουμε πει, σε σχέση μ’ αυτά τα οποία εμείς θεωρούμε ότι αποτελούν «κόκκινες γραμμές». Θέλουμε να συνεχίσουμε να επενδύουμε στο διάλογο αποδεχόμενοι – όπως το λέει και η Διακήρυξη των Αθηνών – ότι υπάρχουν διαφορετικές απόψεις μεταξύ των δύο χωρών.

ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, την περασμένη εβδομάδα ήρθε στη δημοσιότητα από τη FRONTEX ένα εσωτερικό έγγραφο, το οποίο κατηγορεί τις ελληνικές Αρχές πως δεν εστίασαν στη διάσωση του ναυαγίου της Πύλου το Καλοκαίρι, ότι οι Αρχές προχώρησαν στην έρευνα και διάσωση μόνο όταν πλέον δεν ήταν δυνατή η διάσωση όλων των επιβατών, πως δεν διέθεσαν επαρκείς και κατάλληλους πόρους και μία σειρά από κατηγορίες για τις ελληνικές Αρχές. Επιχειρεί η FRONTEX να αποποιηθεί των ευθυνών της, οπότε θα πρέπει να απαντήσει η Ελληνική Κυβέρνηση σε αυτές τις αναφορές; Ή από τη στιγμή που σας έχουμε ακούσει το προηγούμενο διάστημα να υπερασπίζεστε τη FRONTEX είναι ακριβείς οι ισχυρισμοί της;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Κοιτάξτε. Εμείς δεν πρόκειται να μπούμε σε καμία περίπτωση σε μια διαδικασία να πούμε κάτι παραπάνω από αυτά τα οποία έχουμε πει και έχουμε υπερασπιστεί τον αγώνα που δίνουν καθημερινά οι γυναίκες και οι άνδρες του Λιμενικού Σώματος, όπως κάνουν σε όλες τις περιπτώσεις, για τη διάσωση ανθρώπινων ζωών με πολύ σημαντικά αποτελέσματα. Έχουν δοθεί οι απαντήσεις από το Λιμενικό Σώμα και για τη συγκεκριμένη περίπτωση, που κόστισε, τη ζωή σε τόσους συνανθρώπους μας. Από εκεί και πέρα, είναι μια υπό διερεύνηση υπόθεση. Νομίζω ότι δίνονται οι κατάλληλες απαντήσεις στη συγκεκριμένη διαδικασία διερεύνησης. Δεν έχουμε κάτι περισσότερο να προσθέσουμε και περιμένουμε γενικότερα τα πορίσματα. Αυτό το οποίο το επαναλαμβάνω είναι ότι καθημερινά οι γυναίκες και οι άνδρες του Λιμενικού Σώματος κάνουν υπεράνθρωπη προσπάθεια και όπου μπορούν, στο μέτρο του ανθρωπίνως δυνατού, σώζουν ανθρώπινες ζωές, υπερασπίζοντας ταυτόχρονα και τα σύνορα της χώρας.

Σ. ΠΙΚΟΥΛΑΣ: Σας ρώτησα και την προηγούμενη Δευτέρα, επειδή πλησιάζει η μέρα που θα διεξάγονται οι αγώνες με φιλάθλους και βλέπουμε ότι οι φυσικοί και ηθικοί αυτουργοί της οπαδικής βίας δεν έχουν βρεθεί ενώπιον της Δικαιοσύνης, εάν θεωρείτε ότι είναι σωστό να ανοίξουν τα γήπεδα χωρίς να έχουν διαλευκανθεί οι υποθέσεις αυτές που, βεβαίως, σε άλλες υποθέσεις έχουμε πιο έγκαιρη, εξιχνιάζονται τέλος πάντων πιο άμεσα αυτές οι υποθέσεις, ενώ τώρα έχουμε κολλήσει.

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Να πούμε, κατ’ αρχάς, ότι το άνοιγμα των γηπέδων συναρτάται από μια σειρά από ενέργειες, τις οποίες έχει ήδη δρομολογήσει η Κυβέρνηση, με κυριότερη την ψήφιση ενός νομοσχεδίου που ψηφίστηκε μάλιστα με αυξημένη πλειοψηφία και σε ενωτικό κλίμα από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, που περιγράφει ένα πειθαρχικό πλαίσιο το οποίο έλειπε όλα αυτά τα χρόνια, αλλά και βάζει σε μία σειρά μια σειρά από ζητήματα. Ανακοίνωσε ένα χρονοδιάγραμμα ο Αναπληρωτής Υπουργός Αθλητισμού, ο κ. Γιάννης Βρούτσης. Θα έχουμε και περαιτέρω επεξήγηση από τον κ. Βρούτση και τον κ. Παπαστεργίου μέσα σε αυτή την εβδομάδα για το πώς θα ανοίξουν τα γήπεδα και ποια είναι τα βήματα τα οποία έχει ήδη κάνει η Πολιτεία. Θεωρώ ότι σε όλη αυτή την προσπάθεια είμαστε όλοι στην ίδια σελίδα, δηλαδή και η Πολιτεία και οι ομάδες και οι αθλητές και οι φίλαθλοι. Στην άλλη σελίδα, σε διαφορετική σελίδα, είναι κάποιες νοσηρές μειοψηφίες οι οποίες όλα αυτά τα χρόνια δημιουργούν προβλήματα, μολύνουν τον επαγγελματικό αθλητισμό και όχι μόνο μέσα στα γήπεδα και εκτός γηπέδων. Η Κυβέρνηση αυτό το αναγνώρισε παράλληλα με την ανακοίνωση μιας σειράς μέτρων που αφορούν τα γήπεδα και είχαμε μία σημαντική επίσκεψη των αρμόδιων Υπουργών στον Άρειο Πάγο.

Από εκεί και πέρα, η υπόθεση αφενός μεν είναι στη Δικαιοσύνη και βέβαια στις αρμόδιες Αρχές οι οποίες διεξάγουν μία πολύ σοβαρή έρευνα και για τη συγκεκριμένη δολοφονία ενός νέου αστυνομικού. Είναι δεδομένο ότι ο κάθε πολίτης επιθυμεί την ταχύτερη δυνατή διαλεύκανση μιας τέτοιας υπόθεσης, αλλά όχι μόνο αυτής της υπόθεσης, κάθε σχετικής υπόθεσης που έχει να κάνει με χρήση βίας που πολύ περισσότερο μπορεί να έχει οδηγήσει και στον θάνατο ενός συνανθρώπου μας. Δεν μπορώ εγώ να αξιολογήσω αν είναι προβλεπόμενη η μη η ταχύτητα μιας συγκεκριμένης έρευνας, γιατί δεν μπορώ να ξέρω τη δουλειά που γίνεται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες. Αυτό το οποίο το θέλουμε είναι, προφανώς, την ταχύτερη δυνατή διαλεύκανση με τον σωστό τρόπο, με τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. Αυτό μπορούμε να ζητήσουμε εμείς από τις αρμόδιες Αρχές, ούτε να υποδείξουμε τον χρόνο που θα κινηθούν. Είναι πάρα πολύ σημαντικό, όμως, στο συντομότερο χρονικό διάστημα, όπως κρίνουν οι αρμόδιες Αρχές ότι η έρευνα αυτή θα έχει αποτελέσματα, να τα δούμε κι εμείς αυτά τα αποτελέσματα. Αναμένουμε, λοιπόν. Προφανώς είναι σημαντικό το άνοιγμα των γηπέδων. Είναι ακόμα πιο σημαντικό να γίνει όπως περιγράφει η Κυβέρνηση και να είμαστε όλοι στην ίδια σελίδα, για να διασφαλίσουμε τον επαγγελματικό αθλητισμό, το επαγγελματικό ποδόσφαιρο και όχι μόνο. Και από εκεί και πέρα, ας περιμένουμε τις κινήσεις και τις ανακοινώσεις των Αρχών για να τις σχολιάσουμε.

Γ. ΚΑΝΤΕΛΗΣ: Επειδή έχουμε μπει, έστω και άτυπα, στην προεκλογική περίοδο και από τις δηλώσεις και από τις περιοδείες του Πρωθυπουργού, έχετε κάποιο σχόλιο για τις διεργασίες στον χώρο της Κεντροαριστεράς με την προσπάθεια μιας συνεννόησης μεταξύ στελεχών κομμάτων, όπως κάποια εκδήλωση που προετοιμάζεται, που θα είναι στελέχη και από τη Νέα Αριστερά και από το ΣΥΡΙΖΑ και από το ΠΑΣΟΚ, που οργανώνει ο κ. Τεμπονέρας;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Δεν νομίζω ότι είμαστε εμείς σε θέση να κάνουμε κάποιο σχόλιο. Αυτό είναι διεργασίες που αφορούν άλλους πολιτικούς χώρους. Όταν έρθει η ώρα των ευρωεκλογών και αρχίσει και επίσημα η προεκλογική περίοδος, η Ν.Δ. θα ξεδιπλώσει τον απολογισμό της, το πρόγραμμά της. Θα μιλήσει για τη διαχρονική της θέση σε σχέση με τη χώρα μας και την Ευρώπη, τις επιτυχίες των τελευταίων ετών σε επίπεδο Ευρώπης, τις διεκδικήσεις, αλλά και τις κατακτήσεις της χώρας μας και του Πρωθυπουργού της χώρας για τις πολλές δύσκολες στιγμές που έζησε και η χώρα μας αυτές τις περιόδους κρίσεων. Και από εκεί και πέρα, θα αποφασίσουν οι Έλληνες πολίτες σε μια σημαντική διαδικασία, τη διαδικασία των ευρωεκλογών.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Να πάω στις κινητοποιήσεις στα πανεπιστήμια. Δεδομένου ότι μετά τις αποφάσεις για εξ αποστάσεως εξεταστικής ψηφιακά, υπάρχουν όμως ακόμα κάποιοι καθηγητές ή κάποια μερίδα φοιτητών που αντιδρούν σε αυτό και μάλιστα, κάνουν λόγο για το αδιάβλητο των εξετάσεων. Η Κυβέρνηση μπορεί να πει ότι θα διασφαλιστεί η εξεταστική για τους φοιτητές στα υπό κατάληψη ιδρύματα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Σε λίγες εβδομάδες θα αποτελέσει νόμο του κράτους μια από τις πιο εμβληματικές μεταρρυθμίσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, που το 70% αυτής της νομοθέτησης αφορά τη στήριξη του δημόσιου πανεπιστημίου, την ενίσχυσή του οικονομικά, τη θωράκισή του, το γεγονός ότι θα πάρει σημαντικές ελευθερίες. Πρώτιστο καθήκον της Κυβέρνησης είναι να διασφαλιστεί η εξεταστική και τα συμφέροντα των φοιτητών. Γι΄ αυτό και ελήφθη μια συγκεκριμένη απόφαση. Απεστάλη εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Κυριάκου Πιερρακάκη στους πρυτάνεις. Ελήφθη μια απόφαση από τη Σύνοδο των Πρυτάνεων, η οποία πρέπει να γίνει σεβαστή. Και πρέπει να γίνει σεβαστή, γιατί στις περιπτώσεις αυτές που υπάρχουν τμήματα, τα οποία δεν μπορούν να τελέσουν δια ζώσης την εξεταστική, είναι λιγότερα από τα μισά, αλλά είναι ένας σημαντικός αριθμός, δεν πρέπει να το πληρώσουν αυτό οι φοιτητές. Άρα, η αλήθεια είναι ότι πρέπει να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους, με λίγα λόγια και να προχωρήσουν με τους τρόπους που προβλέπονται, με ένα πλήρες θεσμικό οπλοστάσιο που έχει δώσει ο Υπουργός Παιδείας. Από εκεί και πέρα, είναι δεδομένο -το έχουμε πει από την πρώτη στιγμή- ότι όποτε και όπου καλούνται οι Αρχές, επεμβαίνουν, γιατί αυτό είναι το χρέος και το καθήκον τους. Νομοθετήσαμε, ούτως ή άλλως, για να μπορούν να επεμβαίνουν χωρίς αστερίσκους και εξαιρέσεις, με μια από τις πρώτες νομοθετικές πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης το 2019, την κατάργηση του ασύλου ανομίας και την επαναφορά του στην αληθινή του έννοια. Και βέβαια, ο στόχος ποιος είναι; Ο στόχος είναι να ψηφιστεί το νομοσχέδιο και θα ψηφιστεί. Να διασφαλιστούν τα συμφέροντα των φοιτητών και προφανώς να φτάσουμε σε ένα σημείο, που να μην είναι καν είδηση η εφαρμογή του νόμου στα πανεπιστήμια. Για εμάς είναι δεδομένο. Το κάνουμε. Υπάρχει μια σειρά από επεμβάσεις εκκένωσης καταλήψεων. Θυμάστε το περιστατικό με τη Βιβλιοθήκη και τη στήριξη της Αντιπολίτευσης στις βαριοπούλες. Αυτό το οποίο συνέβη πριν από λίγες ημέρες στο Ε.Μ.Π., αυτό το οποίο συνέβη με την εκκένωση της κατάληψης στο Αριστοτέλειο, εκκενώσεις καταλήψεων στου Ζωγράφου, στις φοιτητικές εστίες, όπου εκεί μόνο μέλη του φοιτητικού Κινήματος, όπως το λένε κάποιοι, δεν βρέθηκαν, αλλά βρέθηκαν πάρα πολλά και σοβαρά που ανήκουν στο οργανωμένο έγκλημα, στο βαρύ έγκλημα. Τα περιστατικά των καταλήψεων στο Ηράκλειο, στην Πάτρα. Χρέος της Κυβέρνησης είναι να εφαρμόσει τον νόμο. Η αλήθεια είναι ότι χάσαμε πάρα πολλά χρόνια στο να θεωρούμε ότι η χώρα μας έχει εξαιρέσεις, έχει άβατα. Δεν έχει άβατα. Ο νόμος πρέπει να εφαρμόζεται παντού. Και από εκεί και πέρα, βέβαια, οι παρεμβάσεις αυτές γίνονται μετά από την προβλεπόμενη κλήση στις Αρχές.

ΑΝΤ. ΚΟΤΖΑΪ: Η Κυβέρνηση έχει αναφέρει, πολλές φορές, ότι οι καταλήψεις είναι παράνομες. Από την άλλη, οι φοιτητές που αντιδρούν υποστηρίζουν ότι η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων είναι αντισυνταγματική, επικαλούμενοι το άρθρο 16, που αναφέρει ότι η Παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους. Τι απαντάτε σε αυτή την κριτική περί αντισυνταγματικότητας που ασκείται και από κόμματα της Αντιπολίτευσης;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Από την πρώτη στιγμή που ήρθε προς συζήτηση στο Υπουργικό Συμβούλιο η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία, υπάρχει μια πλήρης τεκμηρίωση, με την οποία συμφωνεί η συντριπτική πλειοψηφία των συνταγματολόγων της χώρας, για τη συνταγματικότητα της συγκεκριμένης νομοθέτησης. Έχει να κάνει με το γεγονός ότι το Σύνταγμα της χώρας πρέπει να ερμηνεύεται τελολογικά. Για παράδειγμα, μιλάμε για δωρεάν Παιδεία, δημόσια Παιδεία, αλλά υπάρχει η περίπτωση των μεταπτυχιακών, τα οποία είναι επί πληρωμή. Και μάλιστα, υπάρχουν και προπτυχιακά προγράμματα, τα οποία είναι με πληρωμή, όπως το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Με λίγα λόγια, υπό το φως του Ενωσιακού Δικαίου και με συγκεκριμένη ερμηνεία του Συντάγματος, η συγκεκριμένη νομοθέτηση, σύμφωνα με τη γνώμη πολλών, των περισσότερων, της συντριπτικής πλειοψηφίας των συνταγματολόγων της χώρας, το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι πλήρως συνταγματικό. Αυτό, ως προς το ένα σκέλος. Ως προς το άλλο σκέλος, αν υπάρχει οποιαδήποτε νομική ερμηνεία, κάποια διάταξη που αγνοούμε κάπου, που βαφτίζει μια κατάληψη ως νόμιμη, αυτοί οι οποίοι το ισχυρίζονται ας έρθουν να μας το πουν. Περιγράφεται πλήρως στον Ποινικό Κώδικα η συγκεκριμένη παράνομη πράξη, με συγκεκριμένες συνέπειες. Άρα, δεν νομίζω ότι έχει νόημα να συζητάμε κάτι, το οποίο είναι πασιφανές. Είναι πρόδηλο. Προκύπτει, δηλαδή, από τις διατάξεις, ούτε καν μπορεί να αμφισβητηθεί από οποιαδήποτε ερμηνεία.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Το κορυφαίο συνδικαλιστικό όργανο των καθηγητών έχει προκηρύξει απεργία για τις επόμενες ημέρες και στην ανακοίνωσή της κάνει λόγο, αφενός για υπονόμευση του αυτοδιοίκητου από τις εισαγγελικές διώξεις και τις εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας και αφετέρου, για την παράκαμψη του άρθρου 16 του Συντάγματος, με το επικείμενο νομοσχέδιο νόμου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Πώς απαντάτε σε αυτές τις πρωτοβουλίες; Ακούτε; Γίνεται ένας διάλογος και με τους διαφωνούντες ή θεωρείτε πως όλοι δεν έχουν κάποιο περιεχόμενο στις διαμαρτυρίες τους;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Καταρχάς, να πούμε ότι θα ακολουθηθεί πλήρως το χρονοδιάγραμμα και όσα προβλέπει ο νόμος για τη δημόσια διαβούλευση. Και μέχρι να φτάσει στο σημείο το συγκεκριμένο νομοσχέδιο να εισαχθεί στη Βουλή για συζήτηση και ψήφιση, θα ακούσουμε όλα τα αιτήματα, τις ενστάσεις, χωρίς προφανώς να υπάρχει καμία διάθεση να κάνουμε πίσω στον πυρήνα της συγκεκριμένης νομοθέτησης. Αλλά, ας πούμε, για παράδειγμα, θα ξεκινήσει μια συζήτηση για τις προδιαγραφές ίδρυσης των συγκεκριμένων παραρτημάτων μη κρατικών πανεπιστημίων. Άρα, καλό είναι να ακούσουμε προτάσεις, να κατατεθούν αυτές οι προτάσεις και να τις αξιολογήσουμε και εμείς. Άρα, συνολικά η Κυβέρνηση το έχει δείξει σε πάρα πολλά νομοσχέδια ότι προφανώς και ακούει αυτά τα αιτήματα, τα αξιολογεί, αρκεί να μην έχουν μηδενιστικό χαρακτήρα. Γίνεται πολύ κουβέντα για το άρθρο 16. Εμείς ποτέ δεν είπαμε ότι δεν είναι στις προθέσεις της Κυβέρνησης, στο πλαίσιο της επικείμενης συνταγματικής αναθεώρησης, η μη αναθεώρησή του. Είναι στις προθέσεις μας η αναθεώρηση του άρθρου 16 και δεν σημαίνει ότι, επειδή θα ψηφιστεί το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, εμείς θα κάνουμε πίσω στην πρόθεσή μας να αναθεωρήσουμε το άρθρο 16. Μιλάμε για δύο διαφορετικές περιπτώσεις. Η μία αφορά παραρτήματα ξένων Α.Ε.Ι. στη χώρα, μη κρατικού, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και η επικείμενη αναθεώρηση του άρθρου 16 θα ανοίξει τον δρόμο για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, όχι μόνο παραρτημάτων ξένων Α.Ε.Ι.. Είναι δύο διαφορετικά θέματα. Προφανώς, είναι μια σημαντική εξέλιξη και είναι μια πολύ σημαντική νομοθέτηση αυτό το οποίο θα γίνει μέχρι τέλος Φεβρουαρίου στη χώρα. Αλλά, ας μην τα μπλέκουμε. Ούτε κάνουμε πίσω σε αυτό που διαχρονικά πιστεύουμε. Έχουμε δώσει μια πλήρη τεκμηρίωση. Προφανώς θα την αναλύσουμε διεξοδικά και από το Υπουργείο Παιδείας και συνολικά η Κυβέρνηση, όταν έρθει η ώρα της διαβούλευσης και της ψήφισης και θα προχωρήσουμε παρακάτω.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, να σας πάω πίσω στα αγροτικά μπλόκα. Οι αγρότες, πάντως, θεωρούν ότι ακόμη και η εξαγγελία για την επιστροφή του φόρου στο αγροτικό πετρέλαιο είναι ψίχουλα στον ωκεανό και επιμένουν γι’ αφορολόγητο πετρέλαιο. Θα το εξετάσει αυτό η Κυβέρνηση; Και επίσης, ο Πρωθυπουργός είπε ότι αυτή η κυβέρνηση δεν θα υιοθετήσει το σύνθημα  «όλα τα κιλά, όλα τα λεφτά», σύνθημα παλιό των αγροτικών κινητοποιήσεων. Θα υιοθετήσει, όμως, τακτικές που ακολούθησαν άλλοι εκείνη την περίοδο, όταν ξεφούσκωναν τα λάστιχα των τρακτέρ στα μπλόκα;

Π. ΜΑΡΙΝΑΚΗΣ: Φαντάζομαι, αντιλαμβάνεστε ποια είναι η απάντηση, γι’ αυτό το οποίο με ρωτήσατε. Προφανώς και δεν αντιπροσωπεύουν την κυβέρνηση πρακτικές οποιασδήποτε αντιπαράθεσης, με οποιαδήποτε επαγγελματική ομάδα. Και νομίζω ότι η τελευταία Κυβέρνηση που μπορεί να κατηγορηθεί για λογική «καταληψία» πολιτικά ή για τέτοιες λογικές, είναι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη. Ο στόχος μας ποιος είναι; Ο στόχος μας είναι με το να μεγαλώνει η πίτα, να μεγαλώνει το ΑΕΠ, να ενδυναμώνεται η οικονομία, να υπάρχει ανάπτυξη, όπως και συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, ν’ αυξάνονται και οι δυνατότητες που έχει η κυβέρνηση, να στηρίζει τις επαγγελματικές ομάδες, να στηρίζει την κοινωνία, να στηρίζει τους πολίτες. Αυτό κάνουμε, χωρίς να χρεώνουμε τις επόμενες γενιές. Και αντιλαμβάνομαι πολλές φορές πως δεν ενδιαφέρει τους πολίτες και τόσο πολύ μια είδηση για την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, ή ότι η χώρα μας είναι πρωταθλήτρια στη μείωση του χρέους ως προς το ΑΕΠ ή πρωταθλήτρια στην ανάπτυξη, αλλά αυτές οι ειδήσεις μεταφράζονται σε πολιτικές. Τα λεφτά δεν φυτρώνουν από πουθενά, το είδαμε και στην τραυματική εμπειρία του 2015 – 2019, που κάποιοι θέλανε και να έρθουν σε ρήξη με την Ευρώπη και ν’ ανεβούν στα τρακτέρ και να δώσουν στους πάντες τα πάντα και στο τέλος πέτυχαν τα αντίθετα αποτελέσματα. Άρα, αυτήν την πολιτική θέλουμε να εφαρμόσουμε και στον πρωτογενή τομέα. Και δεν ξεκινάει η εφαρμογή της το 2024· έχει ξεκινήσει από το 2019. Άρα, το συμπέρασμα ποιο είναι; Το συμπέρασμα είναι ότι είναι σημαντική η επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο για τρίτη χρονιά, είναι 82 εκατομμύρια ευρώ το δημοσιονομικό κόστος, δεν είναι αμελητέο και προκύπτει από τον Προϋπολογισμό, που εμείς θέλουμε να συνεχίσει να μην είναι ελλειμματικός και να οδηγεί σε μείωση του χρέους ως προς το ΑΕΠ συνολικά, που συνολικά και η πολιτική μας. Δεν λέμε ότι λύνει το πρόβλημα μια μόνο παρέμβαση, το είπα και προηγουμένως, σε απάντησή μου. Ακούμε τις προτάσεις των αγροτών, είναι γνωστή η συγκεκριμένη πρόταση και τις ακούμε, γιατί είμαστε μία κυβέρνηση που έχει μειώσει πάνω από 50 φορολογικούς συντελεστές και έχει καταργήσει φορολογικούς συντελεστές και συνεχίζει και το κάνει και στη δεύτερη τετραετία, αλλά το κάνει λελογισμένα, το κάνει με βάση το Πρόγραμμά της και το κάνει, αφού πρώτα διασφαλίσει ότι η συγκεκριμένη, ή όποια συγκεκριμένη παρέμβαση μείωσης ή κατάργησης φόρου, θα οδηγήσει σε άμεσα οφέλη, εν προκειμένω στους ανθρώπους του πρωτογενούς τομέα. Είναι μια συζήτηση που την έχουμε κάνει, κατ’ αναλογία, αν θυμάστε και για τον πληθωρισμό τροφίμων. Δεν θ’ ακούσετε από αυτή την κυβέρνηση ν’ αυξάνει ή να επιβάλει φόρους, θα ακούσετε να μειώνει ή να καταργεί. Αλλά το κάνει, όπως υπόσχεται προεκλογικά και αφού διασφαλίσει ότι αυτό θα έχει άμεσο όφελος στους πολίτες.


Σχολιάστε εδώ