«Πρωτιά» στα θανατηφόρα τροχαία μέσα στις πόλεις
ΚΑΚΗ ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΙ ΕΛΛΙΠΕΙΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ
Προβληματική είναι η εικόνα της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα, με πάνω από τα μισά τροχαία που γίνονται στις γειτονιές να οδηγούν σε θανάσιμο τραυματισμό ενός ή περισσότερων εμπλεκομένων.
Οι κυριότερες αιτίες είναι η κακή οδική συμπεριφορά και οι ελλιπείς υποδομές.
Δεν έχουμε πεζοδρόμια, όπως θα έπρεπε, ενώ η σήμανση είναι προβληματική σε πολλές περιπτώσεις. Οι διαβάσεις, οι διαγραμμίσεις και όλα αυτά που αφορούν τους πεζούς αλλά και τους ποδηλάτες είναι στοιχεία που λείπουν από τις πόλεις μας, ενώ μεγάλα «αγκάθια» αποτελούν η ζώνη ασφαλείας, το κράνος και η απόσπαση της προσοχής του οδηγού.
Θέμα παιδείας και πολιτισμού
Έλλειψη παιδείας, ελέγχων και στο βάθος αδιαφορία. Τα γονεϊκά πρότυπα παίζουν τον πιο σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της κυκλοφοριακής συμπεριφοράς των νέων. Η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» Βασιλική Δανέλλη επισημαίνει ότι η τήρηση ακόμη και των στοιχειωδών κανόνων αποτελεί θέμα παιδείας και πολιτισμού. Και εδώ ακριβώς είναι που μπαίνει στην εξίσωση ο εκπαιδευτικός ρόλος του σχολείου αλλά και της οικογένειας.
«Βλέπουμε ότι οι νέοι, όταν ενημερώνονται, όταν γνωρίζουν, αλλάζουν συμπεριφορά. Έχουμε επιμορφώσει 300.000 παιδιά μέσα σε σχολικές τάξεις και 6.300 εκπαιδευτικούς, στους οποίους παρέχουμε εργαλεία για να μπορούν να συνδέουν διαθεματικά το θέμα της οδικής ασφάλειας. Στο μάθημα της Φυσικής, για παράδειγμα, οι καθηγητές μπορούν να κάνουν ‘‘γέφυρα’’ με τη χρήση της ζώνης ασφαλείας».
Ο τραγικός απολογισμός
• 9.383 οδικά τροχαία ατυχήματα το δεκάμηνο Ιανουάριος – Οκτώβριος 2023.
• 521 νεκροί στην άσφαλτο το δεκάμηνο του 2023.
• 61 θάνατοι από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκους στην Ελλάδα (4η ανάμεσα στις 27 χώρες της ΕΕ) – 46 ο μέσος όρος στην ΕΕ.
• Το 56% των τροχαίων συμβάντων συμβαίνει εντός του αστικού ιστού στην Ελλάδα – 36% ο ευρωπαϊκός μέσος όρος.
• Το 88% των θυμάτων ηλικίας 15 – 30 ετών δεν φορούσε ζώνη (2020).
• Το 66% των θυμάτων 16 – 30 ετών δεν φορούσε κράνος (2020).