Ελ. Βόζεμπεργκ στο “Π”: Μπορεί να νικηθεί το τέρας της ακρίβειας;

Ελ. Βόζεμπεργκ στο “Π”: Μπορεί να νικηθεί το τέρας της ακρίβειας;

Της
ΕΛΙΖΑΣ ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ
Ευρωβουλευτού της Νέας Δημοκρατίας


Σε όλες τις πρόσφατες μετρήσεις της κοινής γνώμης το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα που απασχολεί τους πολίτες είναι η ακρίβεια. Τα ελληνικά νοικοκυριά, μετά από μια υπερδεκαετή οικονομική κρίση, η οποία είχε ήδη οδηγήσει σε συρρίκνωση των εισοδημάτων τους, βρέθηκαν αντιμέτωπα με εισαγόμενες πληθωριστικές πιέσεις, που είχαν ως αφετηρία κυρίως τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Η πρωτόγνωρη ενεργειακή κρίση που βίωσε η Ευρώπη, εξαιτίας της εκτόξευσης της τιμής του φυσικού αερίου, δημιούργησε ένα εκρηκτικό μείγμα σε συνδυασμό με την αλματώδη αύξηση των πρώτων υλών και τη διόγκωση του κόστους μεταφοράς των προϊόντων.

Οι παραπάνω αρνητικές εξελίξεις είχαν ως αποτέλεσμα ο πληθωρισμός των τροφίμων στα κράτη-μέλη της ΕΕ για τη διετία 2022 – 2023 να ανέλθει στα πρωτοφανή επίπεδα του 26%.

Για το ίδιο χρονικό διάστημα, ο πληθωρισμός τροφίμων στην Ελλάδα ήταν στο 25%, δηλαδή ελαφρώς χαμηλότερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, γεγονός που διαψεύδει όσους μιλούν για «ακρίβεια Μητσοτάκη».

Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι δεν υπάρχει και στην πατρίδα μας ο λεγόμενος «πληθωρισμός απληστίας», ο οποίος εδράζεται σε χρόνιες παθογένειες της ελληνικής αγοράς, τις οποίες η κυβέρνηση με σειρά μέτρων προσπαθεί να αντιμετωπίσει. Το πιο πρόσφατο πακέτο μέτρων που ανακοίνωσε περιλαμβάνει τέσσερα νέα όπλα στη μάχη κατά της ακρίβειας.

Οι εκπτώσεις που έδιναν κατά πάγια εμπορική πρακτική οι προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ μειώνονται κατά 30% και το ποσοστό της μείωσης θα μεταφερθεί στο ράφι, προς όφελος των καταναλωτών.

Όταν αυξάνεται η τιμή ενός προϊόντος, θα απαγορεύεται για τρεις μήνες το εν λόγω προϊόν να ενταχθεί σε προωθητικές ενέργειες. Με τον τρόπο αυτό, θα σταματήσει το φαινόμενο να αυξάνεται η τιμή και αμέσως μετά το ίδιο προϊόν να μπαίνει σε προσφορά, παρασύροντας τους καταναλωτές σε αγορές με πλασματικές εκπτώσεις.

Για τα νωπά φρούτα, τα λαχανικά και τα κρέατα η τιμή από τον παραγωγό μέχρι το ράφι θα πρέπει να είναι καθαρή. Αυτό σημαίνει ότι στις συναλλαγές μεταξύ παραγωγού, χονδρεμπόρου και εισαγωγέα θα φαίνεται στο τιμολόγιο η τελική τιμή και δεν θα επιτρέπεται καμία άλλη μεταξύ τους συμφωνία. Ο προφανής στόχος του μέτρου της καθαρής τιμής είναι η ενίσχυση της διαφάνειας και η διευκόλυνση των ελέγχων από τις αρμόδιες αρχές.

Περαιτέρω, με αφορμή τα φαινόμενα αισχροκέρδειας που διαπιστώθηκαν στο βρεφικό γάλα, επιβάλλεται πλαφόν στην τιμή πώλησής του, το οποίο ορίζεται στο λειτουργικό κόστος συν κέρδος 7%.

Τα ανωτέρω μέτρα έρχονται να προστεθούν σε σημαντικές πρωτοβουλίες που έλαβε η κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή, όπως είναι το «καλάθι του νοικοκυριού», το «market pass» και η μόνιμη μείωση τιμής 5%.

Αυτό δε που έχει ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα είναι η συστηματική εποπτεία της αγοράς με την ενίσχυση της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), τη διενέργεια συνεχών ελέγχων και την επιβολή αυστηρών προστίμων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2023, μέσα σε μόλις έναν χρόνο, διενεργήθηκαν 23.000 έλεγχοι και επιβλήθηκαν πρόστιμα ύψους 11,5 εκατ. ευρώ, κάτι που δεν είχε συμβεί ποτέ σε αυτήν την έκταση κατά το παρελθόν. Μάλιστα, μετά την επιβολή τόσο αυστηρών προστίμων, οι εταιρείες που παρανόμησαν προχώρησαν αμέσως σε μείωση τιμών.

Ένα ακόμη ισχυρό όπλο στη μάχη κατά της ακρίβειας είναι η αύξηση των εισοδημάτων. Υπό το πρίσμα αυτό, η κυβέρνηση βελτίωσε το διαθέσιμο εισόδημα μέσω της μείωσης φόρων και εισφορών αλλά και μέσω της τριπλής αύξησης του κατώτατου μισθού και της αύξησης σε συντάξεις και μισθούς του Δημοσίου μετά από 13 και 14 χρόνια αντίστοιχα.

Είναι αλήθεια ότι η μάχη με το τέρας της ακρίβειας είναι πολύ δύσκολη. Ο πληθωρισμός αποτελεί διεθνές πρόβλημα και θα τιθασευθεί όταν εξομαλυνθεί το διεθνές περιβάλλον, το οποίο είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένο από τον πόλεμο στην Ουκρανία, την τεταμένη κατάσταση στη Μέση Ανατολή και εσχάτως τη διατάραξη της ναυσιπλοΐας λόγω των επιθέσεων σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.

Το πιο σημαντικό, όμως, για τα ελληνικά νοικοκυριά είναι ότι, ακόμα και κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει αποδείξει εμπράκτως ότι λαμβάνει στοχευμένα και αποτελεσματικά μέτρα για την προστασία των καταναλωτών και τη στήριξη των πολιτών, με έμφαση πάντα στους πιο ευάλωτους.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Σχολιάστε εδώ