ΔΝΤ: Οι οικονομικές προοπτικές της Ελλάδας έχουν βελτιωθεί σημαντικά – Ανάπτυξη 2,1% και ανεργία στο 9,2% η πρόβλεψη

ΔΝΤ: Οι οικονομικές προοπτικές της Ελλάδας έχουν βελτιωθεί σημαντικά – Ανάπτυξη 2,1% και ανεργία στο 9,2% η πρόβλεψη

• Δείτε επιλεγμένους Οικονομικούς Δείκτες της Ελλάδα σύμφωνα με το ΔΝΤ

Οι οικονομικές προοπτικές της Ελλάδας έχουν βελτιωθεί σημαντικά. Μετά από μια ισχυρή ανάκαμψη μετά την πανδημία, η οικονομική δραστηριότητα παρέμεινε εύρωστη με την πρόβλεψη αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ σε 2,3% το 2023 και 2,1% το 2024, αναφέρει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στην έκθεσή του στο πλαίσιο της ετήσιας διαβούλευσης του άρθρου IV.

Η ιδιωτική κατανάλωση θα υποστηριχθεί από θετική αύξηση των πραγματικών μισθών, ενώ οι επενδύσεις θα συνεχίσουν να επεκτείνονται με την εφαρμογή του Εθνικού Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που υποστηρίζεται από κονδύλια της ΕΕ Next Generation.

Ο βασικός πληθωρισμός προβλέπεται να φτάσει το 2% έως το τέλος του 2025, καθώς οι πιέσεις στον πυρήνα του πληθωρισμού θα εκτονωθούν μόνο σταδιακά παρά τη συνεχιζόμενη ομαλοποίηση των τιμών της ενέργειας και των τροφίμων.

Το Εκτελεστικό Συμβούλιο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) ολοκλήρωσε τη διαβούλευση για το άρθρο IV με την Ελλάδα και ενέκρινε την αξιολόγηση του προσωπικού χωρίς συνεδρίαση σε βάση καθυστέρησης.

Κατά την αξιολόγηση του Εκτελεστικού Συμβουλίου προκείπτει πως το πραγματικό ΑΕΠ επεκτείνεται πέρα από το επίπεδο της τάσης πριν από την πανδημία, λόγω της ισχυρής ανάκαμψης του τουρισμού και της ενίσχυσης των επενδύσεων που καταλύονται από τη χρηματοδότηση της NGEU και τις εισροές ΑΞΕ. Η ισχυρή ανάπτυξη και ο υψηλός πληθωρισμός έχουν μειώσει τον δείκτη δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ κάτω από το προ πανδημίας επίπεδο με περιορισμένους χρηματοδοτικούς κινδύνους μεσοπρόθεσμα λόγω της ευνοϊκής δομής του χρέους.



 

Το IMF προσθέτει πως παρά την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας και τη βελτίωση των τραπεζικών ισολογισμών, η οικονομία αντιμετωπίζει μακρο-πιστωτικές (macro-financial) προκλήσεις εν μέσω σημαντικής σύσφιξης της νομισματικής πολιτικής, επίμονου δομικού πληθωρισμού (που δεν περιλαμβάνει τις τιμές της ενέργειας και των τροφίμων) και αυξανόμενων τιμών στα ακίνητα. Για τον γενικό πληθωρισμό, το Ταμείο προβλέπει ότι θα μειωθεί σε μέσα επίπεδα φέτος στο 2,8% από 4,2% το 2023.

Το τραπεζικό σύστημα παρέμεινε ανθεκτικό, υποστηριζόμενο από την ενίσχυση του ισολογισμού. Η ποιότητα του ενεργητικού βελτιώθηκε περαιτέρω με τον δείκτη των μη εξυπηρετούμενων δανείων να μειώνεται κάτω από το 5 τοις εκατό στις συστημικά σημαντικές τράπεζες. Τα υψηλότερα καθαρά επιτοκιακά περιθώρια συνέβαλαν σε ισχυρή ανάκαμψη των τραπεζικών κερδών και ενίσχυσαν την κεφαλαιακή επάρκεια. Το τραπεζικό σύστημα διατηρεί επίσης σημαντικά αποθέματα ρευστότητας παρά τις σημαντικές αποπληρωμές των στοχευμένων πράξεων μακροπρόθεσμης αναχρηματοδότησης της ΕΚΤ (TLTRO).

Οι κίνδυνοι είναι πιο ισορροπημένοι για την ανάπτυξη, αλλά έχουν κλίση προς τα πάνω για τον πληθωρισμό.

Μια πιθανή κλιμάκωση του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία και η σύγκρουση στη Γάζα και το Ισραήλ θα μπορούσε να διαταράξει το εμπόριο και να προκαλέσει ανανεωμένες πιέσεις στις τιμές της ενέργειας και των τροφίμων και να υπονομεύσει την εμπιστοσύνη τονίζει το Ταμείο. Αντίθετα, η επιτάχυνση των φιλόδοξων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, σε συνδυασμό με τις ισχυρότερες από τις αναμενόμενες αντιδράσεις της αγοράς στην πρόσφατη αναβάθμιση της επενδυτικής βαθμίδας, θα μπορούσε να βελτιώσει περαιτέρω τις προοπτικές ανάπτυξης. Ο πληθωρισμός θα μπορούσε να παραμείνει υψηλός, για παράδειγμα, ως αποτέλεσμα των πιέσεων από τις πρόσφατες και αναμενόμενες αυξήσεις των μισθών και των συντάξεων και των κλυδωνισμών που σχετίζονται με τις καιρικές συνθήκες.

Η ανθεκτικότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος θα πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω σε ένα περιβάλλον υψηλότερων προς μακροχρόνιων επιτοκίων.

Το ΔΝΤ σημειώνει πως η ανθεκτικότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος θα πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω σε ένα περιβάλλον υψηλότερων προς μακροχρόνιων επιτοκίων και η παρακολούθηση και η διαχείριση των κινδύνων που συνδέονται με τα επιτόκια, τη ρευστότητα και τη χρηματοδότηση και τα πιστωτικά ανοίγματα θα πρέπει να ενισχυθούν περαιτέρω.

Τα προσωρινά αυξημένα τραπεζικά κέρδη θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία κεφαλαιακών αποθεμάτων ασφαλείας και τη βελτίωση της ποιότητας του κεφαλαίου. Η ενεργοποίηση ενός θετικού ουδέτερου αντικυκλικού κεφαλαιακού αποθέματος θα βοηθούσε τις τράπεζες να προφυλαχθούν από πιθανούς συστημικούς κλυδωνισμούς. Τα μέτρα που βασίζονται σε δανειολήπτες για δανειολήπτες στεγαστικών δανείων —όπως ανώτατα όρια δανείου προς αξία και αναλογίες εξυπηρέτησης χρέους προς εισόδημα— θα ενίσχυαν την ανθεκτικότητα των νοικοκυριών και, κατά συνέπεια, θα περιείχαν τρωτά σημεία στο τραπεζικό σύστημα.

Και προσθέτει πως οι εκτενείς μεταρρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των διαρθρωτικών εμποδίων στην προσφορά θα άρουν τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης εν μέσω αρνητικών δημογραφικών προοπτικών. Οι συνεχιζόμενες μεταρρυθμίσεις στην ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης και η αντιμετώπιση των φραγμών για μεγαλύτερο ανταγωνισμό θα απελευθερώσει υψηλότερες ιδιωτικές επενδύσεις και θα βελτιώσει την παραγωγικότητα. Η διασφάλιση υψηλότερης συμμετοχής στο εργατικό δυναμικό και καλύτερου ειδικευμένου εργατικού δυναμικού θα αύξανε το δυναμισμό της αγοράς εργασίας ενώ θα διευκόλυνε περαιτέρω την ψηφιοποίηση και την πράσινη μετάβαση. Η ενίσχυση των μεταρρυθμίσεων του δικαστικού συστήματος και των εξωδικαστικών διαδικασιών θα συμβάλει όχι μόνο στη βελτίωση του δυναμισμού και της παραγωγικότητας των επιχειρήσεων, αλλά και στην αύξηση της ανθεκτικότητας του χρηματοπιστωτικού τομέα με περαιτέρω μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων των τραπεζών και των προβληματικών χρεών που ανακτώνται από τους πιστωτικούς φορείς.

Απαιτούνται συντονισμένες προσπάθειες για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων των αρχών για το κλίμα και τη διευκόλυνση της πράσινης μετάβασης. Δεδομένης της κυριαρχίας των ορυκτών καυσίμων στον ενεργειακό εφοδιασμό, η ισχυρή εφαρμογή του πλαισίου πολιτικής των αρχών για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων μέτρων για τον εξορθολογισμό του πλαισίου αδειοδότησης για νέες επενδύσεις και την καλύτερη ενσωμάτωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε ένα αναβαθμισμένο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, θα επιτάχυνε την πρόοδο ενώ θα ενίσχυε την ενεργειακή ασφάλεια . Οι αρχές θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο αύξησης της τιμολόγησης του άνθρακα (συμπεριλαμβανομένων των ειδικών φόρων κατανάλωσης και των τελών) σε τομείς εκτός ΣΕΔΕ, όπως οι μεταφορές, για να δώσουν περαιτέρω κίνητρα για την ταχεία και αποτελεσματική πράσινη μετάβαση καθώς η τιμή της ενέργειας συνεχίζει να ομαλοποιείται.

Ελλάδα: Επιλεγμένοι Οικονομικοί Δείκτες

Greece: Selected Economic Indicators
Population (millions) 10.5 Per capita GDP (€’000) 19.8
IMF quota (millions of SDRs) 2,428.9 Literacy rate (percent) 97.9
                  (Percent of total) 0.5 Poverty rate (percent) 28.3
Main products and exports: tourism and shipping services; food and beverages; industrial products; petroleum and chemicals.
Key export markets: EU (Italy, Bulgaria, Germany, Cyprus, Spain), Turkey, USA, UK.
GHG emissions per capita (tons of CO2 equivalent): 6.8
2022 2023 2024
(proj.)
Output
Real GDP growth (percent) 5.6 2.3 2.1
Employment
Unemployment rate (percent) 12.4 10.6 9.2
Prices
CPI inflation (period avg., percent) 9.3 4.2 2.8
General government finances (percent of GDP)
Revenue 50.5 47.4 46.9
Expenditure 52.9 49.0 47.7
Overall balance -2.3 -1.6 -0.9
Primary balance 0.1 1.1 2.1
Public debt 1/ 179.5 167.4 158.0
Balance of payments
Current account (percent of GDP) 2/ -10.7 -7.1 -6.4
FDI (percent of GDP) -2.4 -2.1 -2.9
External debt (percent of GDP) 270.1 259.0 250.4
Exchange rate
REER (percent change) 3/ -0.9
Memorandum item:
Nominal GDP (billions of euros) 206.6 221.6 233.9
Sources: Greek authorities; World Bank, World Development Indicators; IMF, International Finance Statistics, Direction of Trade Statistics, and IMF staff projections.
1/ Includes the stock of deferred interest payments on EFSF loans.
2/ Includes deferred interest payments on EFSF loans (adjusted for the compliance with the System of National Accounts).
3/ CPI-based.

paron.gr


Σχολιάστε εδώ