Π. Μαρκομιχάλης στο “Π”: Διαφύλαξη των κερδών των εφοπλιστών, με κινδύνους για τη ζωή των ναυτεργατών
Του
ΠΕΤΡΟΥ ΜΑΡΚΟΜΙΧΑΛΗ
Μέλους της ΚΕ του ΚΚΕ,
Γραμματέα της ΚΟ Μεταφορών
Αμείωτες συνεχίζονται οι επιθέσεις στα εμπορικά πλοία που διαβαίνουν την Ερυθρά Θάλασσα, τον Κόλπο του Άντεν, τα Στενά του Ορμούζ και τη Μαύρη Θάλασσα, ενώ πρόσφατα επίθεση με πύραυλο δέχτηκε το ελληνικών εφοπλιστικών συμφερόντων πλοίο μεταφοράς ξηρού φορτίου «Zografia».
Η συγκέντρωση πολεμικών δυνάμεων, με αποστολή φρεγατών στην περιοχή της Ερυθράς και του Άντεν (συμπεριλαμβανομένης και ελληνικής), προσθέτει περισσότερη καύσιμη ύλη στο «εκρηκτικό μείγμα» που ήδη έχει δημιουργηθεί. Η γενοκτονία του παλαιστινιακού λαού στη Γάζα από το κράτος-δολοφόνο του Ισραήλ συνεχίζεται, ενώ πιο πρόσφατη εξέλιξη αποτελεί ο βομβαρδισμός της Υεμένης από αεροσκάφη των ΗΠΑ και της Μ. Βρετανίας, που πυροδότησε αντίποινα από την άλλη πλευρά.
Οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία που διαβαίνουν εμπόλεμες ζώνες είναι αυξητικά ανάλογες της συγκέντρωσης πολεμικών δυνάμεων. Σε αυτό το περιβάλλον, η ασφάλεια και η ζωή των ναυτεργατών μπαίνουν σε άμεσο κίνδυνο. Κάθε χρόνο περνούν από τα Στενά του Άντεν (νότια είσοδος της Ερυθράς Θάλασσας) περίπου 25.000 πλοία, γύρω στα 700 δισεκατομμύρια δολάρια σε εμπορεύματα και σχεδόν 2 δισεκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου. Η κίνηση αυτή αφορά το 12% της παγκόσμιας ναυσιπλοΐας. Θα μπορούσαμε να πούμε πως, στο πλαίσιο της σύγκρουσης μεγάλων ιμπεριαλιστικών κέντρων, αποκτά ξεχωριστή σημασία ο παραγκωνισμός από τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους του κινεζικού «Δρόμου του Μεταξιού», ο οποίος διέρχεται και από τα Στενά του Ορμούζ. Αναβαθμίζεται, λοιπόν, σε στρατηγικής σημασίας για τα συμφέροντα ΗΠΑ – ΕΕ ο έλεγχος της περιοχής.
Από κοντά και η ελληνική κυβέρνηση, η οποία διεκδικεί ρόλο «σημαιοφόρου» στην υλοποίηση των ΝΑΤΟϊκών σχεδιασμών στην περιοχή. Στην ουσία, πρόκειται για ενεργό συμμετοχή, που θα διαφυλάξει τα κέρδη των εφοπλιστών. Γίνεται (όπως ονομάζεται η αποστολή) «Φρουρός της Ευημερίας» («Prosperity Guardian»), με μόνη ευημερία στην πράξη την ευημερία των εφοπλιστικών κερδών. Το περιβάλλον που διαμορφώνεται για τους ναυτεργάτες εμπεριέχει από περιπτώσεις ομηρίας (Μ/Τ «St. Nicolas», Μ/Τ «Delta Poseidon», Μ/Τ «Prudent Warrior») μέχρι επιθέσεις με ρουκέτες και πρόσκρουση σε νάρκες («Vyssos», «KMax Ruler», «Zografia»).
Ο μακρύς αυτός κατάλογος περιστατικών, ο οποίος εξακολουθεί, δυστυχώς, να εμπλουτίζεται, αποδεικνύει ένα και μόνο γεγονός: Ότι οι ναυτεργάτες αρκετές φορές πληρώνουν με τη ζωή τους το πέρασμα από εμπόλεμες ζώνες, για να διογκώνουν τα κέρδη τους οι εφοπλιστές μέσα από «χρυσά» ναυλοσύμφωνα. Δεν πρέπει, όμως, να μείνει έξω από το κάδρο το ότι αυτοί οι ίδιοι ναυτεργάτες που εν καιρώ πολέμου πληρώνουν αρκετές φορές με τη ζωή τους το τίμημα του κέρδους των εφοπλιστών, είναι οι ίδιοι που πάλι πληρώνουν το τίμημα, εν καιρώ ειρήνης αυτή τη φορά, με τα ατυχήματα και τις παθήσεις που οφείλονται στην εντατικοποίηση της εργασίας, με τις επαγγελματικές ασθένειες να τσακίζουν κόκαλα.
Με αφορμή, λοιπόν, τις εξελίξεις που διαμορφώνονται στο πλαίσιο των ιμπεριαλιστικών συγκρούσεων και μετατρέπουν τους θαλάσσιους δρόμους σε ναρκοπέδια, επιτακτική ανάγκη για την προστασία της ζωής των ναυτεργατών είναι να χαρακτηριστούν εμπόλεμες ζώνες η Μαύρη Θάλασσα, η Ερυθρά Θάλασσα, τα Στενά του Άντεν και του Ορμούζ και τα παράλια της Λωρίδας της Γάζας και του Λιβάνου. Κανένα εμπορικό πλοίο να μην προσεγγίζει εμπόλεμες ζώνες. Και να κατοχυρώνεται για τους ναυτεργάτες που είναι μπαρκαρισμένοι σε πλοία τα οποία πρόκειται να εισέλθουν σε εμπόλεμες ζώνες το δικαίωμα παλιννόστησης, αποκλειστικά με έξοδα της εταιρείας, ανεξαρτήτως των όρων και των προϋποθέσεων που μπορεί να έχουν τεθεί στη σύμβαση εργασίας και του χρόνου που θα έχει περάσει από την ημερομηνία ναυτολόγησης που θα έχει υπογράψει ο ναυτικός.
ΤΟ ΠΑΡΟΝ
Φωτό: topontiki.gr