Β. Κορκίδης στο “Π”: Ικανοποιητική η εορταστική κίνηση για το λιανικό εμπόριο

Β. Κορκίδης στο “Π”: Ικανοποιητική η εορταστική κίνηση για το λιανικό εμπόριο

Του
ΒΑΣΙΛΗ ΚΟΡΚΙΔΗ
Προέδρου ΕΒΕΠ και ΠΕΣ Αττικής


Αύξηση κατέγραψαν οι πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς σε σύγκριση με την αντίστοιχη προηγούμενη περίοδο, σύμφωνα με μια πρώτη αποτίμηση. Οι αρχικές μας προβλέψεις για αυξημένη επισκεψιμότητα στις στολισμένες αγορές, με σύμμαχο τον καλό καιρό, επιβεβαιώθηκαν από τις εικόνες που είδαμε σε όλες τις κεντρικές αγορές της Αττικής.

Το αυξημένο δώρο Χριστουγέννων στους εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα, λόγω της αύξησης της απασχόλησης και των μισθών, είναι γεγονός πως πέρασε αυτούσιο στην κατανάλωση. Τα αποτελέσματα του γιορτινού τζίρου αλλά και η κατανομή των πωλήσεων αναμένεται να δείξουν πως περίπου το 35% του διαθέσιμου εισοδήματος για κατανάλωση κατευθύνθηκε στα τρόφιμα και στα ποτά και το 65% σε όλους τους υπόλοιπους κλάδους του λιανικού εμπορίου.

Η αύξηση του τζίρου τον Δεκέμβριο του 2023 εκτιμάται σε μονοψήφιο ποσοστό, μεταξύ 6% και 7%, που σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στον πληθωρισμό, ο οποίος μπορεί να μειώθηκε κάτω από το 3%, αλλά σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία που ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή στα τρόφιμα ανέρχεται στο 9% και στην ένδυση και στην υπόδηση στο 6,4%. Αξίζει να σημειωθεί ότι με δεδομένη τη γενικευμένη ακρίβεια αλλά και τις αυξημένες δαπάνες που έχουν τα περισσότερα νοικοκυριά στο τέλος του χρόνου οι αγορές περιορίστηκαν για άλλη μια φορά στις αναγκαίες οικογενειακές και κοινωνικές υποχρεώσεις. Παρά ταύτα, ο τζίρος του λιανικού εμπορίου τον Δεκέμβριο του 2023, με εξαίρεση τα καύσιμα και τα οχήματα, ήταν ικανοποιητικός και ξεπέρασε τα 4 δισ. ευρώ.

Αναλυτικότερα, στην πλειονότητά τους οι καταναλωτές ξόδεψαν για τις αγορές των εορτών τα χρήματά τους πρωτίστως στα τρόφιμα για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι και δευτερευόντως στα δώρα. Πέντε στους δέκα επέλεξαν για δώρα κυρίως είδη ένδυσης και υπόδησης και τέσσερις στους δέκα παιδικά παιχνίδια και καλλυντικά. Η τιμή, πάντως, για εννέα στους δέκα έπαιξε τον καθοριστικότερο ρόλο για την επιλογή των προϊόντων, με την ποιότητα να έπεται. Αγοράστηκαν, επίσης, περισσότερα δώρα μικρότερης αξίας, με τον μέσο όρο της απόδειξης να εκτιμάται στα 174 ευρώ. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε την περίοδο των εορτών, οι πέντε στους δέκα δήλωσαν πως ξόδεψαν για δώρα έως 200 ευρώ, οι τρεις στους δέκα έως 500 ευρώ και οι δύο στους δέκα πάνω από 500 ευρώ, με προτίμηση στα επώνυμα προϊόντα.

Οι πωλήσεις το 2023 για το ελληνικό λιανεμπόριο έκλεισαν με θετικό πρόσημο, που όμως σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στις πληθωριστικές πιέσεις και δεν συνεπάγεται αντίστοιχη αύξηση της πραγματικής κατανάλωσης. Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ έδειξαν ότι κερδισμένες ήταν και πάλι οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις του εμπορικού κλάδου έναντι των μικρότερων, µε την πληθωριστική κρίση να προκαλεί στην πραγματικότητα διεύρυνση του χάσματος μεταξύ τους. Ο ετήσιος τζίρος των πολύ μικρών εμπορικών επιχειρήσεων αυξήθηκε στα επίπεδα του 2%, ενώ των μεγαλύτερων πάνω από 4%.

Επόμενος στόχος της αγοράς και πρώτη πρόκληση της νέας χρονιάς είναι οι χειμερινές εκπτώσεις με διαφοροποιημένες καταναλωτικές προτιμήσεις. Φαίνεται, μάλιστα, πως αρκετοί καταναλωτές περιμένουν να πραγματοποιήσουν τις προσωπικές τους αγορές κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, οι οποίες κάνουν πρεμιέρα τη Δευτέρα 8 Ιανουαρίου και θα ρίξουν αυλαία στις 29 Φεβρουαρίου, δίνοντας στους καταναλωτές μια μακρά περίοδο ανακούφισης από την παρατεταμένη ακρίβεια.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Σχολιάστε εδώ