Θ. Τσούχλος στο “Π”: Σχολικές εκδρομές: Απαραίτητες οι θεσμικές αλλαγές
Του
ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΤΣΟΥΧΛΟΥ
Προέδρου ΟΛΜΕ
Με ιδιαίτερο προβληματισμό παρακολουθούμε τα διάφορα περιστατικά που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια περιπάτων ή σχολικών εκδρομών, ιδιαίτερα όταν αυτές είναι πολυήμερες. Οι εκπαιδευτικοί συναισθάνονται τον παιδαγωγικό ρόλο των μαθητικών εκδρομών, καθώς είναι ένα μέσο κοινωνικοποίησης και γνωριμίας άλλων περιοχών, που παρέχουν γνώση, επικοινωνία αλλά και τέρψη.
Για να πραγματοποιηθούν, απόλυτα απαραίτητη είναι η ύπαρξη συνοδών εκπαιδευτικών, οι οποίοι έχουν την ευθύνη της επίβλεψης σε εικοσιτετράωρη βάση, χωρίς να λαμβάνουν την παραμικρή αποζημίωση για τις υπηρεσίες που προσφέρουν, μολονότι κατά το παρελθόν αυτό ίσχυε. Παράλληλα, εάν συμβεί κάτι, χωρίς να έχουν την παραμικρή ευθύνη, δεν προστατεύονται, καθώς οι δηλώσεις που δίνονται από τους γονείς δεν έχουν καμία νομική ισχύ. Κινδυνεύουν να τους καταλογιστούν διοικητικές και ποινικές ευθύνες αλλά και ποινές, ενώ δεν έχουν καμία νομική υποστήριξη. Συχνά οι σύλλογοι διδασκόντων, οι τοπικές ΕΛΜΕ και η ΟΛΜΕ συνεισφέρουν οικονομικά ή παρεμβαίνουν ως μάρτυρες υπεράσπισης εάν μια υπόθεση οδηγηθεί στα δικαστήρια. Το θεσμικό πλαίσιο είναι αναποτελεσματικό, παρωχημένο, δεν προστατεύει και δεν καλύπτει τις / τους συνοδούς καθηγήτριες / καθηγητές.
Η όλη διαδικασία οδηγεί στην αλλοίωση του πραγματικού χαρακτήρα του συνόλου των περιπάτων – επισκέψεων – εκδρομών των σχολικών μονάδων. Θεωρητικός στόχος είναι η γνωριμία και η επαφή με πολιτιστικούς, ιστορικούς, επιστημονικούς, περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς χώρους, ενώ αναγκαία θεωρείται η προσφορά χαράς και ψυχαγωγίας. Δυστυχώς, όμως, το εκτός πραγματικότητας θεσμικό πλαίσιο μετακυλίει όλη την ευθύνη στους εκπαιδευτικούς, που εκτός από τον προγραμματισμό και την ασφαλή συνοδεία και επίβλεψη καλούνται να συνεισφέρουν και σε αλλότρια έργα, όπως είναι οι τεχνικοί έλεγχοι.
Η ΟΛΜΕ έχει επισημάνει από καιρό τα σημαντικά προβλήματα που διέπουν την όλη διαδικασία. Ο υπουργός Παιδείας είναι βέβαιο ότι έχει κατανοήσει τη σοβαρότητα του όλου θέματος και καλείται να λάβει γενναίες και δίκαιες αποφάσεις.
Συγκεκριμένα, απαιτείται:
1.Ύπαρξη ολοκληρωμένου και σύγχρονου θεσμικού πλαισίου, που θα διασφαλίζει και θα προστατεύει απόλυτα τους εκπαιδευτικούς.
2.Θέσπιση θέσης νομικού παραστάτη ανά Διεύθυνση, που θα παρέχει νομικές συμβουλές αλλά και πλήρη νομική κάλυψη.
3.Επίδομα υπερωριακής αποζημίωσης για περιπάτους – επισκέψεις, ίσο με το ένα τρίτο των ημερήσιων καθαρών αποδοχών μας.
4.Οικονομική παροχή επιπλέον ημερομισθίων, αντίστοιχων της χρονικής διάρκειας κάθε εκδρομής.
ΤΟ ΠΑΡΟΝ
Φωτό: patrastimes.gr