Ευάγγελος Ματσούκης στο “Π”: Κυκλοφοριακό: Ξεχείλισαν από αυτοκίνητα οι δρόμοι στο λεκανοπέδιο!
–Καμία πρόοδος δεν σημειώνεται στο μεγάλο πρόβλημα της Αττικής
–Τι πρέπει να γίνει
Του
ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΜΑΤΣΟΥΚΗ
Καθηγητή Πανεπιστημίου, Δρος Συγκοινωνιολόγου,
Συμβούλου Μεταφορών στην Περιφέρεια Αττικής 2021 – 2022
Πλησιάζουμε προς το τέλος του έτους 2023 και ουδείς ασχολείται σοβαρά με το πρόβλημα της διαχείρισης της κυκλοφορίας στο λεκανοπέδιο. Φαίνεται σαν να μη βιάζεται κανείς να το λύσει!
Στο μεταξύ, η κατάσταση συνεχώς χειροτερεύει, καθώς δεκάδες χιλιάδες νέα αυτοκίνητα μπήκαν στην κυκλοφορία, ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν μεγάλες ανατροπές στην κατοικία και αναμένονται και μεγάλες αλλαγές στους βασικούς οδικούς άξονες (βλ. παραλιακή λεωφόρο και Λεωφόρο Βουλιαγμένης λόγω των έργων στο Ελληνικό). Ακόμη, υπάρχουν και νέες, αυξημένες απαιτήσεις για το περιβάλλον, άρα και για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την οδική κυκλοφορία. Η λύση της ηλεκτροκίνησης φαντάζει σταγόνα στον ωκεανό, όταν το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού δεν διαθέτει τα χρήματα για να αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Τα μεγάλα έργα που εξαγγέλθηκαν την προηγούμενη τετραετία από το ΥΠΟΜΕ, δυστυχώς, δεν προχώρησαν. Ο διαγωνισμός για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης έχει μπλοκαριστεί ύστερα από προσφυγές του Δήμου Ηρακλείου Αττικής, ενώ δεν εξασφαλίστηκαν τα περίπου 400 εκατομμύρια που χρειάζονται για να εκτελεστεί το έργο. Ομοίως, και στη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού σημειώνονται καθυστερήσεις. Καμία συζήτηση για τον τριπλό κόμβο στον Σκαραμαγκά, την Περιφερειακή Αιγάλεω, τη Λ. Ηρακλείου κ.λπ. Τέλος, δημοσιογραφικές πληροφορίες αναφέρουν ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν χρηματοδοτεί πλέον μέσω ΕΣΠΑ νέους ή αναβαθμισμένους οδικούς άξονες. Επομένως, εάν η ελληνική κυβέρνηση αποφασίσει να προχωρήσει τα έργα στο λεκανοπέδιο, πρέπει να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη, ενώ το ταμείον είναι μείον.
Φυσικά, υπάρχει και το μετρό. Τα έργα του μετρό, όμως, προχωρούν με τις συνηθισμένες χαμηλές ταχύτητες. Για παράδειγμα, η γραμμή 4 προγραμματίζεται να τελειώσει το 2029, επειδή όμως στην Ελλάδα ζούμε, οι καθυστερήσεις είναι μέσα στο πρόγραμμα και –με τη δική μας εμπειρία– βλέπουμε να τελειώνει στην καλύτερη περίπτωση το 2032. Για την επέκταση του μετρό προς Γλυφάδα δεν έχει υπάρξει ούτε καν χρονοδιάγραμμα, για την ανάπτυξη προς τα δυτικά το ίδιο, ενώ η επέκταση του μετρό προς το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος μέσω Καλλιθέας είναι απλώς μια έκφραση επιθυμίας του ιδρύματος και βρισκόμαστε στη φάση έναρξης των μελετών. Αξίζει να σημειωθεί ότι το κόστος για κάποια από τα παραπάνω έργα ίσως είναι πλέον απαγορευτικά μεγάλο με την πρόσφατη τεράστια αύξηση στις τιμές των δομικών, σιδηροδρομικών και λοιπών υλικών.
Μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα αυτά, όμως, τι θα γίνει; Θα συνεχίζεται η άσκοπη κατανάλωση καυσίμων, η ταλαιπωρία του κόσμου με τις ατελείωτες χαμένες ώρες στις μεγάλες αρτηρίες, η μεγάλη περιβαλλοντική ρύπανση;
Είναι πρόδηλο ότι χρειάζεται σοβαρή αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Και με αυτό εννοούμε την εκπόνηση ενός ευρύτερου σχεδίου για την άμεση διαχείριση της κυκλοφορίας στην Αττική.
Εμείς αντιπροτείνουμε, λοιπόν, έργα μεσο-βραχυπρόθεσμα. Και, πρώτα από όλα, για τον κεντρικό οδικό άξονα στο λεκανοπέδιο, τη Λεωφόρο Κηφισού, έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για το τι πρέπει να γίνει: μέτρα διαχείρισης αλλά και έργα με χρονικό ορίζοντα ενός – ενάμισι έτους («ΠΑΡΟΝ» 16/10/22). Ποιος είναι ο στόχος της πρότασης αυτής; Να μετατραπεί η Λεωφόρος Κηφισού, στο τμήμα από το ύψος της Αττικής Οδού μέχρι τον παραλιακό κόμβο, σε κάτι αντίστοιχο με την Αττική Οδό, σε έναν σύγχρονο, δηλαδή, ευρωπαϊκό αυτοκινητόδρομο, με ενιαία κατά το δυνατόν διατομή. Γίνεται; Βεβαίως και γίνεται και σύμφωνα με όλες τις προβλεπόμενες προδιαγραφές.
Ο νέος δρόμος Θήβας – Λίμνης Υλίκης – Ελευσίνας, μήκους 53 χλμ., θα συνδέσει την Υλίκη με την Ελευσίνα και θα αποσυμφορήσει από τα φορτηγά τη Λεωφόρο Κηφισού, συνδέοντας απευθείας την ΕΟ Αθηνών – Θεσσαλονίκης με την ΕΟ Αθηνών – Κορίνθου.
Και για αρκετά άλλα σημεία συμφορήσεων υπάρχουν επίσης λύσεις – μελέτες, με μέτρα βραχυπρόθεσμα, με τις λεγόμενες «Τεχνικές Κυκλοφοριακής Διευθέτησης». Μερικά σημεία αναφέρονται επιλεκτικά στη συνέχεια:
1. η Λ. Κηφισίας σε επιλεγμένα σημεία (κόμβους), μεταξύ των οποίων και η διασταύρωση της Λ. Κηφισίας με την Κατεχάκη,
2. η οδός Λιοσίων στις Τρεις Γέφυρες,
3. η Λ. Κατεχάκη μέσα στην Ηλιούπολη,
4. η Λ. Αθηνών στο Δαφνί, μέχρι Σκαραμαγκά,
5. η Λ. Σχιστού,
6. η Λ. Φυλής σε επιλεγμένα σημεία (κόμβους),
7. η Λ. Αγίων Αναργύρων,
8. η οδός Χαμοστέρνας / Λαγουμιτζή,
9. η Ιερά Οδός σε επιλεγμένα σημεία (κόμβους),
10. η Λ. Βεΐκου και η Λ. Γαλατσίου,
11. κόμβοι στην Κάτω Κηφισιά,
12. κόμβοι στον Πειραιά κ.ά.
Μετά την ολοκλήρωση των μελετών στα προβληματικά αυτά σημεία του λεκανοπεδίου, πρέπει να προχωρήσει άμεσα η υλοποίηση των σχετικών προτάσεων.
Για να αποφευχθούν οι επικαλύψεις αρμοδιοτήτων μεταξύ δήμων – περιφέρειας – υπουργείου, θα χρειαστεί νομοθετική ρύθμιση αλλά και κατάλληλη ενίσχυση (οικονομική και σε ανθρώπινο δυναμικό), ώστε να αναλάβει ένας φορέας το έργο, π.χ. η Περιφέρεια Αττικής, που ίσως είναι η καταλληλότερη.
Είναι κατανοητό ότι η κυβέρνηση και η χώρα μας έχουν και άλλα προβλήματα να αντιμετωπίσουν στον τομέα των υποδομών: Υπάρχει και η υπόλοιπη Ελλάδα. Πρόδηλα, όμως, πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην Αττική, στην οποία κατοικεί ο μισός περίπου πληθυσμός της χώρας… Εδώ βρισκόμαστε, λοιπόν.
Άμ’ έπος άμ’ έργον!
ΤΟ ΠΑΡΟΝ
Φωτό: anexarttitosblog.gr