Τροπολογία ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με θέμα την παράταση της προθεσμίας για την ολοκλήρωση της ειδικής διαχείρισης της ΛΑΡΚΟ
Τροπολογία στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με θέμα την παράταση της προθεσμίας για την ολοκλήρωση της ειδικής διαχείρισης της ΛΑΡΚΟ κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία.
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ»
Θέμα: «Παράταση της προθεσμίας για την ολοκλήρωση της ειδικής διαχείρισης της ΛΑΡΚΟ»
Α. Αιτιολογική Έκθεση
ΑΡΘΡΟ 1
Με τον νόμο 4664/2020 η ανώνυμη εταιρία με την επωνυμία «ΓΕΝΙΚΗ ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΛΛΟΥΡΓΙΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΛΑΡΚΟ» τέθηκε σε ειδική διαχείριση.
Σύμφωνα με το άρθρο 21 παρ.10 του ν.4664/2020 , όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, αν εντός 40 μηνών από το πέρας της διαιτητικής διαδικασίας επίλυσης των διαφορών της παρ. 7 του ίδιου νόμου δεν ολοκληρωθεί η διαδικασία μεταβίβασης τουλάχιστον του εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) του συνόλου του ενεργητικού της εταιρίας ΛΑΡΚΟ» (ως λογιστική αξία), τότε η ειδική διαχείριση θεωρείται ότι έχει λήξει και ο ειδικός διαχειριστής υποχρεούται να υποβάλει αίτηση πτώχευσης της επιχείρησης.
Η προθεσμία για την ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταβίβασης εκπνέει στις 7.2.2024, το διάστημα όμως των σχεδόν 2 μηνών που απομένει δεν επαρκεί για να ολοκληρωθεί η διαδικασία μεταβίβασης του ενεργητικού της εταιρείας.
Για τον λόγο αυτό με την προτεινόμενη ρύθμιση παρατείνεται το χρονικό διάστημα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταβίβασης στους πενήντα δύο (52) μήνες από το πέρας της διαιτητικής διαδικασίας, δηλαδή μέχρι τις 8.2.2025 προκειμένου μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των δύο παράλληλων διαγωνιστικών διαδικασιών που διενεργήθηκαν από την Ειδική Διαχείριση και από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), να
διατεθούν τα περιουσιακά στοιχεία της ΛΑΡΚΟ και του Ελληνικού Δημοσίου στον επιτυχόντα επενδυτή προς όφελος της εθνικής οικονομίας και της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας. Η παράταση αυτή κρίνεται επιβεβλημένη, προκειμένου να ολοκληρωθούν τα ακόλουθα: (α) η υπογραφή αφενός της σύμβασης μεταβίβασης μεταξύ της ειδικής διαχείρισης και του επιτυχόντα επενδυτή μετά την πλήρωση των αιρέσεων που περιλαμβάνονται σε αυτή, λ.χ. εγκρίσεις των αρμοδίων ελληνικών και ευρωπαϊκών αρχών, (β) η υπογραφή της σύμβασης μίσθωσης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και επιτυχόντος επενδυτή στο διαγωνισμό που διεξήγαγε το ΤΑΙΠΕΔ για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου, και η συντήρηση του Συγκροτήματος Εργοστασίου Λαρύμνης, μέχρι την εγκατάσταση του επενδυτή, (γ) η ανάκτηση των κρατικών ενισχύσεων και η ικανοποίηση των πιστωτών μέσω του οριστικού πίνακα κατάταξης.
ΑΡΘΡΟ 2
Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιδιώκεται η διατήρηση του ενεργητικού της ανώνυμης εταιρείας ΛΑΡΚΟ που τελεί υπό ειδική διαχείριση του άρθρου 21 του ν. 4664/2020 μέχρι την ολοκλήρωση της μεταβίβασης των περιουσιακών στοιχείων στον επιτυχόντα επενδυτή του διαγωνισμού.
Με δεδομένο ότι απαιτείται πρόσθετος χρόνος για να ολοκληρωθεί η διαδικασία της μεταβίβασης του ενεργητικού της εταιρείας καθώς έχει ασκηθεί προσφυγή στη δικαιοσύνη κατά της απόφασης της Ειδικής Διαχείρισης της εταιρείας, με την οποία ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής, κρίνεται αναγκαία η παράταση της δυνατότητας σύναψης συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου με τους πρώην εργαζόμενους της υπό ειδική διαχείριση εταιρείας μέχρι την 31η.12.2024.
Η υπό ειδική διαχείριση εταιρεία είναι υπεύθυνη για τη φύλαξη και συντήρηση του ενεργητικού της εταιρείας και για τον λόγο αυτό κρίνεται επιβεβλημένη η παράταση της δυνατότητας του ειδικού διαχειριστή να συνάπτει συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, – λόγω της ανεπάρκειας οικονομικών πόρων πρέπει να εξασφαλιστεί η καταβολή της μισθοδοσίας στο απασχολούμενο προσωπικό με συμβάσεις ορισμένου χρόνου προκειμένου να γίνει ομαλά και απρόσκοπτα η μεταβίβαση στον επενδυτή.
Επίσης, προβλέπεται ρητά ότι δεδομένης της υπαγωγής της εταιρείας σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης και της ορισμένης, βάσει του ανωτέρω νόμου,
χρονικής διάρκειάς της, οι σχετικές συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου ή και η ανανέωση αυτών δεν δύνανται να θεωρηθούν ως μια ενιαία σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου, και εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 41 του Ν. 3986/2011.
Β. Τροπολογία-Προσθήκη
Άρθρο…
ΑΡΘΡΟ 1
Παράταση της ειδικής διαχείρισης της ΛΑΡΚΟ Γ.Μ.Μ.Α.Ε. – Τροποποίηση διατάξεων της παρ. 10 άρθρου 21 του Ν. 4664/2020 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει
Το πρώτο εδάφιο της παρ. 10 του άρθρου 21 του Ν. 4664/2020 (Α’ 32) τροποποιείται ως προς την προθεσμία λήξης της ειδικής διαχείρισης και η παρ. 10 διαμορφώνεται ως εξής: «10. Σε περίπτωση που δεν ολοκληρωθεί η διαδικασία μεταβίβασης τουλάχιστον του εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) του συνόλου του ενεργητικού της εταιρίας (ως λογιστική αξία) εντός πενήντα δύο (52) μηνών από το πέρας της διαιτητικής διαδικασίας επίλυσης των διαφορών της παρ. 7 του παρόντος, τότε η ειδική διαχείριση θεωρείται ότι έχει λήξει και ο ειδικός διαχειριστής υποχρεούται να υποβάλει αίτηση πτώχευσης της επιχείρησης. Σε περίπτωση κήρυξης του φορέα της επιχείρησης σε πτώχευση, εάν εκκρεμεί η διάθεση μέρους ή όλου του προϊόντος ρευστοποίησης στους πιστωτές, αυτή διενεργείται από τον σύνδικο της πτώχευσης, ο οποίος αναλαμβάνει την ευθύνη διανομής του στους δικαιούχους πιστωτές, σύμφωνα με τον πίνακα κατάταξης που έχει συνταχθεί, σύμφωνα με τους όρους του παρόντος και η διανομή αυτή δεν υπόκειται σε πτωχευτική ανάκληση.»
ΑΡΘΡΟ 2
Συμβάσεις ορισμένου χρόνου της υπό ειδική διαχείριση εταιρείας με την επωνυμία «ΛΑΡΚΟ Γ.Μ.Μ.Α.Ε.» δυνάμει του άρθρου 21 του Ν. 4664/2020
– Τροποποίηση των διατάξεων των παρ. 2 και 3 του άρθρου 97 του Ν. 4941/2022 όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν
Στο άρθρο 97 του Ν. 4941/2022 (Α’ 113) τροποποιούνται: α) το πρώτο εδάφιο της παρ. 2 με την αύξηση αα) του χρονικού διαστήματος για την επιλογή του κατά περίπτωση αναγκαίου προσωπικού της υπό ειδική διαχείριση εταιρείας του άρθρου 21 του ν. 4664/2020 (Α’ 32), β) το πρώτο εδάφιο της παρ. 3 με την παράταση του χρόνου ανάληψης κάθε προβλεπόμενης στην ίδια παράγραφο δαπάνης έως την 31η.12.2024 και οι παρ. 2 και 3 διαμορφώνονται ως εξής:
«2. Μετά την έγκυρη λύση των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων της παρ. 1 προς τον σκοπό της συνέχισης λειτουργίας της εταιρείας ή της συντήρησης του ενεργητικού της και εντός της προθεσμίας της παρ. 10 του άρθρου 21 του ν. 4664/2020, ο ειδικός διαχειριστής δύναται να επιλέγει το κατά περίπτωση αναγκαίο προσωπικό, για χρονικό διάστημα που δεν θα υπερβαίνει τους δώδεκα (12) μήνες από τη λήξη των συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου, που είχαν καταρτιστεί το πρώτον δυνάμει του άρθρου 97 του Ν. 4941/2022 (Α΄ 113) και να προβαίνει στη σύναψη συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου, εντός πάντα του ως άνω χρονικού διαστήματος. Το ανωτέρω χρονικό διάστημα απασχόλησης δεν δύναται να θεμελιώσει τη μετατροπή των συμβάσεων σε συμβάσεις αορίστου χρόνου.
3. Ειδικώς μέχρι την 31η.12.2024 κάθε σχετική δαπάνη της εταιρείας με σκοπό:
(α) την καταγγελία των συμβάσεων εργασίας, συμπεριλαμβανομένης της δαπάνης για τις αποζημιώσεις καταγγελίας των συμβάσεων της παρ. 1,
(β) τη σύναψη των συμβάσεων της παρ. 2, καθώς και την πληρωμή του υφιστάμενου ασφαλιστηρίου συμβολαίου υγείας του προσωπικού, επιχορηγείται από το Ελληνικό Δημόσιο, μέσω του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με επιβάρυνση του Αποθεματικού του κρατικού προϋπολογισμού σε πίστωση του λογαριασμού ταμειακής διαχείρισης που τηρεί η εταιρεία του άρθρου 21 του ν. 4664/2020 στην Τράπεζα της Ελλάδας, προς ισόποση κάλυψη των ως άνω δαπανών, κατόπιν
ειδικά αιτιολογημένων αιτημάτων του ειδικού διαχειριστή, στα οποία προσδιορίζεται το ύψος των αιτούμενων ποσών για τους σκοπούς των παρ. 1 και 2 σύμφωνα με τους υπολογισμούς του. Τα δε επιχορηγούμενα, κατά περίπτωση, ποσά καταβάλλονται αποκλειστικά για την κάλυψη της εγκριθείσας δαπάνης με την προσκόμιση των δικαιολογητικών των παρ. α’, β’, γ’ της
ενότητας Α’ του άρθρου 1 της υπ’ αρ. 2/39539/0026/11.6.2015 (Β’ 1138) Κοινής Απόφασης των Υπουργών Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού και Οικονομικών. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται τα εδάφια τρίτο και τέταρτο της παρ. 4 του άρθρου 21 του Ν. 4664/2020. Για τους υπολογισμούς των ποσών για τους σκοπούς των παρ. 1 και 2, καθώς και για κάθε σχετική με τα ποσά αυτά διαφορά ευθύνεται ο ειδικός διαχειριστής του άρθρου 21 του
Ν. 4664/2020. Πλέον των ανωτέρω, ο ειδικός διαχειριστής ή ο σύνδικος πτώχευσης δύναται δυνάμει δικαστικής απόφασης και, στη συνέχεια αυτής, επίτευξης εξωδικαστικού συμβιβασμού να καταβάλλει αποζημιώσεις για ψυχική οδύνη συγγενών των θανόντων σε εργατικά ατυχήματα κατά τα έτη 2015 έως 2020 ύψους μέχρι του ποσού των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ ανά ατύχημα στο σύνολο των δικαιούχων ανεξαρτήτως έκβασης της ποινικής διαδικασίας. Αν καταβληθεί το ποσό της αποζημίωσης του προηγούμενου εδαφίου τεκμαίρεται η παραίτηση των δικαιούχων από τις απαιτήσεις τους για τη συγκεκριμένη αιτία.»
Αθήνα, 6 Δεκεμβρίου 2023
Οι προτείνοντες Βουλευτές
Σαρακιώτης Ιωάννης
Πούλου Παναγιού (Γιώτα )
Κεδίκογλου Συμεών
Βέττα Καλλιόπη
Παππάς Νικόλαος
Γαβρήλος Γεώργιος
Ζαμπάρας Μίλτος