Η προοπτική του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας – Τουρκίας και η θέση της Ελλάδας – Του ΚΩΝ. ΚΟΥΣΑΝΤΑ
Του
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΟΥΣΑΝΤΑ
Αντιστράτηγου ε.α.*
Η σύγκληση του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας – Τουρκίας στις 7 Δεκεμβρίου 2023 διαφαίνεται ότι είναι επιβαλλόμενη από τη Γερμανία, που φιλοξένησε κάποιες διερευνητικές επαφές τα τελευταία χρόνια, και από τις ΗΠΑ, με την επίσκεψη Μπλίνκεν σε Αθήνα και Άγκυρα πριν από 10 μήνες, και εκτιμάται ότι θα καλύψει κυρίως θέματα καθημερινότητας και χαμηλής πολιτικής ισχύος.
Οι προηγούμενες αναφορές, όμως, του έλληνα πρωθυπουργού σε υποχωρήσεις και τολμηρή ατζέντα και της κ. Μπακογιάννη και του καθηγητή κ. Συρίγου (πρόεδρος της Διαρκούς Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων και μέλος αντίστοιχα) για συνεκμετάλλευση στο Αιγαίο και για το ότι η Ελλάδα επιθυμεί να πάρει η Τουρκία τα F-16 και να μείνει στο ΝΑΤΟ προκαλούν ανησυχία στην ελληνική κοινή γνώμη.
Ο λόγος είναι ότι κάθε έλληνας πολίτης αντιλαμβάνεται πως οι παραπάνω δηλώσεις είναι εντελώς αντίθετες με τα ελληνικά συμφέροντα διότι η Τουρκία έχει 6 ν.μ. χωρικά ύδατα στο Αιγαίο, τα οποία παρανόμως επέκτεινε το 1964 (3 μίλια, σύμφωνα με τη Συνθήκη της Λωζάννης, άρθρο 12), και επιπλέον η χώρα μας θα πρέπει να είναι εμφανώς κάθετα αντίθετη στο να αγοράσει η Τουρκία F-16 από τις ΗΠΑ και όχι να υπάρχει απόλυτη σιωπή και εφησυχασμός στο θέμα αυτό.
Αντίθετα, η τουρκική πλευρά επιδιώκει τη συνάντηση αυτή στο συγκεκριμένο timing διότι προσπαθεί να αποπροσανατολίσει Δύση – ΕΕ – ΝΑΤΟ και να πείσει ότι Ελλάδα και Τουρκία έχουν αμβλύνει τις διαφορές τους, εφαρμόζοντας επακριβώς τις οδηγίες Μπλίνκεν μετά τους σεισμούς για να πάρει τα F-16, με μηδενικές παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου.
Επιπλέον, προωθεί τα οικονομικά συμφέροντα της Τουρκίας, σε μια εποχή μεγάλης κρίσης, για να διεκδικήσει προενταξιακές πιστώσεις από την ΕΕ αλλά και να αναβαθμίσει την τελωνειακή ένωσή της με την ΕΕ, που διακαώς την επιθυμεί και από την οποία κερδίζει 200 δισ. τον χρόνο (στοιχεία 2022).
Η πρόθεση του Ερντογάν να επισκεφθεί την Κομοτηνή και ενδεχομένως την Ξάνθη, επίσκεψη που ασφαλώς το τουρκικό προξενείο και οι παράγοντες της μουσουλμανικής μειονότητας θα προβάλουν, είναι καθαρά πολιτική και όχι ιδιωτική, και θα πρέπει να αποτραπεί διότι το 2017 ο Ερντογάν δεν σεβάστηκε το πρωτόκολλο της επίσκεψής του στο μειονοτικό σχολείο της Κομοτηνής και πραγματοποίησε ομιλία κατά παρέκκλιση των συμφωνηθέντων.
Η πολιτική ηγεσία θα πρέπει να αντιληφθεί ότι τα ελληνικά συμφέροντα είναι διαφορετικά και δεν συνάδουν με αυτά του ΝΑΤΟ και της ΕΕ, ενώ στο συγκεκριμένο timing η χώρα μας θα πρέπει να αποκαλύπτει τον διπλό ρόλο της Τουρκίας, υπέρ της Ρωσίας και της Χαμάς, υποστηρίζοντας τα συμφέροντα της Ελλάδας με το Ισραήλ.
Οι πολιτικές μας διαφορές με την Τουρκία είναι διαχρονικά ιστορικές, δημοκρατικές, πολιτιστικές, διαφορετικών αρχών και αξιών, σεβασμού στο Διεθνές Δίκαιο και στους Διεθνείς Οργανισμούς, και είναι από δύσκολο έως σχεδόν αδύνατον να γεφυρωθούν.
* Ο Αντιστράτηγος ε.α. Κούσαντας Κωνσταντίνος είναι Κάτοχος δύο μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών στη Διεθνή Ασφάλεια (Plymouth) και στις Διεθνείς Σχέσεις (Brussels). Είναι Απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Έχει υπηρετήσει στο ΝΑΤΟϊκό Στρατηγείο Ταχείας Επεμβάσεως στην Ισπανία (Βαλένθια) ως Βοηθός Επιτελάρχη και ήταν Εκπρόσωπος του ΓΕΣ στο ΝΑΤΟ Training Group.