Γ. Καββαθάς στο “Π”: Σκεπτικισμό προκάλεσε η δημοσίευση του κρατικού προϋπολογισμού για το 2024 στους μικρούς και μεσαίους επιχειρηματίες της Ελλάδας

Γ. Καββαθάς στο “Π”: Σκεπτικισμό προκάλεσε η δημοσίευση του κρατικού προϋπολογισμού για το 2024 στους μικρούς και μεσαίους επιχειρηματίες της Ελλάδας

Του
ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΒΒΑΘΑ
Προέδρου της ΓΣΕΒΕΕ


Προφανώς και η υλοποίηση των στόχων για αύξηση των ρυθμών μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας κατά 2,3% το τρέχον έτος και 3% το επόμενο αποτελεί θετική εξέλιξη. Το ίδιο συμβαίνει και με τον στόχο για αύξηση των επενδύσεων κατά 8,3% φέτος και 12,1% του χρόνου. Η ελπίδα μας είναι οι επενδύσεις, τουλάχιστον του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, να κατευθυνθούν σε τομείς, κλάδους και δραστηριότητες της οικονομίας με πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα στο εισόδημα και στην απασχόληση.

Ωστόσο, η ανεργία, βάσει των προβλέψεων του προϋπολογισμού, θα συνεχίσει και το 2024 να ξεπερνά το 10%, φτάνοντας στο 10,6%.

Πολύ πιο ανησυχητική, όμως, είναι η αύξηση της φορολογίας που καταγράφεται στην εισηγητική έκθεση του κρατικού προϋπολογισμού. Συγκρίνοντας με τις προβλέψεις του περυσινού κρατικού προϋπολογισμού, διαπιστώνουμε ότι τα φορολογικά έσοδα από τα νομικά πρόσωπα, δηλαδή από τις εταιρείες, θα αυξηθούν απότομα: Από 5.094 εκατ. ευρώ το 2023 θα φτάσουν στα 6.935 εκατ. ευρώ το 2024! Πρόκειται για ποσοστιαία αύξηση που φτάνει στο 36%! Μια αύξηση πολύ μεγάλη για να δικαιολογηθεί από τη μεγέθυνση της ελληνικής οικονομίας.

Επίσης, για τα φυσικά πρόσωπα προβλέπεται αύξηση φορολογίας της τάξης του 15% ή πενταπλάσια των ρυθμών μεγέθυνσης της οικονομίας: Οι φόροι που θα πληρώσουν τα νοικοκυριά το 2024 θα φτάσουν στα 13.011 εκατ. ευρώ από 11.319 εκατ. ευρώ το 2023.

Η προβλεπόμενη αύξηση των φόρων ισοδυναμεί με κρατική αφαίμαξη πόρων από την πραγματική οικονομία. Οι αναμενόμενες αυτές μετακυλίσεις τόσο μεγάλων ποσών θα συμπιέσουν ακόμη περισσότερο την οικονομία και ιδιαίτερα τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Πολύ πιθανό να γυρίσουν μπούμερανγκ και για την ίδια την οικονομία.

Δεν περνάει, επίσης, απαρατήρητη η ασυνέπεια του Ελληνικού Δημοσίου απέναντι στους φορολογουμένους. Ειδικότερα, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις της γενικής κυβέρνησης από τον Ιούλιο του 2022 έως τον Ιούλιο του 2023 αυξήθηκαν από 1.781 εκατ. σε 2.099 εκατ. ευρώ. Αύξηση (πολύ μεγαλύτερη μάλιστα, από 1.302 σε 1.712 εκατ. ευρώ) παρουσίασαν και το διάστημα από τον Δεκέμβριο του 2021 έως τον Δεκέμβριο του 2022. Την ίδια τροχιά κατέγραψαν και οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων από τον Δεκέμβριο του 2021 έως τον αντίστοιχο μήνα του 2022: από 552 σε 658 εκατ. ευρώ. Η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα ενδιαφέρεται για τις καθυστερήσεις του Δημοσίου στην πληρωμή των υποχρεώσεών του λόγω της απουσίας ρευστότητας, η οποία επιτείνεται από τη μετάθεση των πληρωμών της εφορίας και άλλων οργανισμών.

Η πρόβλεψη του προϋπολογισμού για αύξηση του πληθωρισμού κατά 4% το 2023 και 2,4% το 2024 (ακόμη κι αν υλοποιηθεί) δεν δημιουργεί εφησυχασμό επειδή στα προϊόντα που απαντώνται συχνότερα στο καλάθι των φτωχών νοικοκυριών (π.χ. τρόφιμα) η αύξηση είναι μεγαλύτερη και συχνά πολλαπλάσια. Για παράδειγμα, ενώ ο πληθωρισμός τον Αύγουστο του 2023 αυξήθηκε κατά 2,7% σε ετήσια βάση, στην κατηγορία «Διατροφή και Μη Αλκοολούχα Ποτά» η αύξηση ήταν 10,7%, στην «Ένδυση και Υπόδηση» 6,9%, στα «Διαρκή Αγαθά – Είδη Νοικοκυριού και Υπηρεσίες» 5,6% κ.ο.κ. Ως αποτέλεσμα, ο πληθωρισμός που βαρύνει τους πολλούς, μεταξύ των οποίων και χιλιάδες ελευθεροεπαγγελματίες που διατηρούν ατομικές επιχειρήσεις, αποδεικνύεται πολύ πιο βαρύς, χωρίς να έχει σχέση με τη μαγική εικόνα που δημιουργούν οι αριθμοί.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Σχολιάστε εδώ