Γ. Δημόπουλος στο “Π”: Πολιτιστική αναζωογόνηση της Αθήνας

Γ. Δημόπουλος στο “Π”: Πολιτιστική αναζωογόνηση της Αθήνας

Του
ΓΙΩΡΓΟΥ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ
Προέδρου Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής


Η τελευταία τετραετία ήταν μια κομβική περίοδος για τη χώρα μας, καθώς άρχισε να ξαναβρίσκει τον αναπτυξιακό της βηματισμό, αλλά παράλληλα δοκιμάστηκε από την παγκόσμια υγειονομική κρίση.

Μέσα σε αυτό το μεταβαλλόμενο πλαίσιο με τις αντίρροπες δυνάμεις, στον Κεντρικό Τομέα Αθηνών εργαστήκαμε μεθοδικά για την ανάδειξη του πολιτιστικού αποθέματος της Αθήνας, που αποτελεί την καρδιά της πολιτιστικής ζωής της χώρας μας και στην οποία βρίσκονται μερικά από τα σημαντικότερα μνημεία παγκοσμίως.

Ο πολιτιστικός τομέας, σε όλες τις εκφάνσεις του, είναι μια από τις πιο δυναμικές και καίριες «βιομηχανίες» μας.

Ο πολιτισμός, στον οποίο συμπεριλαμβάνεται και η ψυχαγωγία, είναι μια πολύ σημαντική οικονομική δραστηριότητα για την πόλη της Αθήνας και για ολόκληρη την Περιφέρεια Αττικής.

Η Αθήνα είναι μια μητρόπολη του πολιτισμού, με ιστορία χιλιάδων χρόνων και επηρεασμένη από τα αρχαιότερα μέχρι και τα νεότερα πολιτιστικά ρεύματα. Το πολιτιστικό της απόθεμα και η πολιτιστική της υποδομή είναι ευρεία, παράγει σημαντικό οικονομικό αποτέλεσμα και απασχολεί χιλιάδες καλλιτέχνες και εξειδικευμένους επαγγελματίες από μια σειρά επαγγελμάτων και κλάδων.

Βασική μας προτεραιότητα είναι η ανάδειξη του πολιτιστικού και κτιριακού αποθέματος της Αθήνας. Είναι αλήθεια ότι πολλά από τα σημαντικότερα μνημεία της πόλης, που λόγω της ιστορικής εξέλιξης βρίσκονται στον Κεντρικό Τομέα Αθηνών, αντιμετώπισαν σε μια μορφή ή άλλη την εγκατάλειψη. Δίπλα σε καλοσυντηρημένα μνημεία διεθνούς φήμης και ενδιαφέροντος υπήρχαν και υπάρχουν εμβληματικά κτίρια που δεν είχαν λάβει την προσοχή που τους άξιζε, για μια σειρά λόγους, που έχουν να κάνουν με ασαφές ιδιοκτησιακό καθεστώς, γραφειοκρατία ή απλά ιδεοληψίες. Ξεκινήσαμε και συνεχίζουμε ένα μεγάλο πρόγραμμα ανάδειξης πολλών τέτοιων μνημείων του Κεντρικού Τομέα Αθηνών, που αποτελούν ζωντανά κομμάτια της ιστορίας της Αθήνας, της ίδιας της φυσιογνωμίας της, είναι δηλαδή τοπόσημα, που ίσως περνάμε από μπροστά τους καθημερινά και δεν τους δίνουμε τη σημασία που τους αρμόζει.

Όπως κάθε μνημείο είναι διαφορετικό και μοναδικό, με τις δικές του απαιτήσεις και έχρηζε ιδιαίτερης προσοχής και φροντίδας, έτσι και καθένα από τα επιμέρους projects ήταν διαφορετικό. Σε καθένα έγιναν οι απαραίτητες μελέτες και η τεκμηρίωση από τις αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας Αττικής σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού, για να μπορέσει να προσδιοριστεί όχι μόνο το ύφος αλλά και η έκταση των απαιτούμενων εργασιών αποκατάστασης και ανάδειξης, με τη μεγάλη συμβολή των έμπειρων και εξειδικευμένων στελεχών τους, που ανέλαβαν και την επίβλεψη των εργασιών.

Στο πρόγραμμα ανάδειξης του πολιτιστικού αποθέματος εντάχθηκαν μεταξύ άλλων: α) Η συμβολή της Περιφέρειας Αττικής στην αποπεράτωση του νέου κτιρίου της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλ. Σούτσου και η μουσειογραφική μελέτη. β) Η κατασκευή του Μουσείου Νεωτέρου Ελληνικού Πολιτισμού, με αποκατάσταση μιας ολόκληρης πανέμορφης γειτονιάς της παλιάς Αθήνας στο Μοναστηράκι. γ) Η αποκατάσταση και συντήρηση των ιστορικών Ιερών Ναών Αγίων Θεοδώρων Κλαυθμώνος και Αγίου Νικολάου Θων. δ) Η αποκατάσταση και ο εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων του Ωδείου Αθηνών για διαμόρφωση συνεδριακών και εκθεσιακών χώρων. ε) Η στερέωση και η συντήρηση των εμβληματικών Στύλων του Ολυμπίου Διός. στ) Η συντήρηση και η αποκατάσταση σημαντικών νεοκλασικών κτιρίων της πόλης, όπως του Μεγάρου Τσίλλερ-Λοβέρδου και της Οικίας Μπάρλα στο Θησείο. ζ) Η επαναλειτουργία, με νέες χρήσεις, του Παλαιού Μουσείου Ακροπόλεως και η δημιουργία του Ψηφιακού Μουσείου Ακροπόλεως. η) Οι μελέτες ανάδειξης και αξιοποίησης του ιστορικού χώρου του Σκοπευτηρίου Καισαριανής. θ) Η χρηματοδότηση για την ανακατασκευή του Θεάτρου Λυκαβηττού και του περιβάλλοντος χώρου του.

Παράλληλα, προσπαθήσαμε να φέρουμε τον πολιτισμό σε όλους, διοργανώνοντας εκδηλώσεις με ελεύθερη είσοδο για όλη την οικογένεια και για όλα τα γούστα και προσφέροντας λίγη χαρά και ξεγνοιασιά σε μικρούς και μεγάλους, πάντα με τήρηση των μέτρων προστασίας, όπως κάθε φορά ορίζονταν. Η κοινωνικοποιητική διάσταση των πολιτιστικών εκδηλώσεων είναι το αντίδοτο στη μοναξιά και στην αλλοίωση των ανθρωπίνων σχέσεων, που ήταν αποτέλεσμα των μέτρων κοινωνικής απόστασης. Οι εκδηλώσεις είχαν ως σκοπό όχι μόνο να ψυχαγωγήσουν, αλλά, μετά την υποχώρηση της πανδημίας και την άρση των lockdowns, να φέρουν τους πολίτες ξανά στον δημόσιο χώρο.

Προς αυτήν την κατεύθυνση, η Περιφέρεια Αττικής συνδιοργανώνει πολλές και πολύμορφες εκδηλώσεις και φεστιβάλ σε όλο τον Κεντρικό Τομέα, όπως «Το Μικρό Παρίσι των Αθηνών», το Θέατρο Βράχων και τον Ελαιώνα.

Σημαντική μας μέριμνα ήταν να αναδείξουμε ως καρδιά της πολιτιστικής και αθλητικής ζωής του Κεντρικού Τομέα Αθηνών το πάρκο μας, το Πεδίον του Άρεως. Καθιερώσαμε το ανακαινισμένο και ασφαλές πάρκο μας ως τον νέο τόπο εξόδου, άθλησης και περιπάτου για όλη την οικογένεια, όλους τους Αθηναίους και τους επισκέπτες της πόλης μας. Μέσα από τις ενέργειες αποκατάστασης χώρων όπως το θεατράκι της πλατείας Πρωτομαγιάς και η Οδός των Ηρώων προσφέρουμε ακόμα περισσότερους χώρους πολιτισμού στους Αθηναίους, ενώ παράλληλα τιμούμε και σεβόμαστε την Ιστορία μας.
Επίσης, καθιερώσαμε το Φεστιβάλ της Περιφέρειας Αττικής στο Θέατρο «Κατίνα Παξινού», στο Αττικό Άλσος, με σκοπό οι πολίτες της Αθήνας αλλά και όλοι όσοι αγαπούν την τέχνη και τον πολιτισμό να μπορούν να απολαύσουν ένα πλούσιο, ποιοτικό και πολιτιστικό πρόγραμμα.

Θεωρούμε ότι ο πολιτισμός είναι διέξοδος, είναι ψυχαγωγία με την αρχαιοελληνική σημασία της λέξης –«ψυχής αγωγή»–, είναι στήριγμα σε δύσκολους καιρούς.

Ως αντιπεριφερειάρχης Κεντρικού Τομέα Αθηνών αλλά και ως πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής με τη συλλογική προσπάθεια της παράταξης «Νέα Αρχή για την Αττική» και την αρωγή της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας υποστηρίξαμε σημαντικές πολιτιστικές δράσεις και αναδείξαμε το πολιτιστικό απόθεμα της Αθήνας, κάνοντας τον Κεντρικό Τομέα Αθηνών μια ανοιχτή, διαδραστική και πολιτιστική πύλη στην κοινωνία.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Σχολιάστε εδώ