Ζ. Μακρή στο “Π”: Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση: Έργο, μεταρρύθμιση, υποδομές, εξωστρέφεια, προοπτική
Της
ΖΕΤΤΑΣ Μ. ΜΑΚΡΗ
Υφυπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων
και Αθλητισμού, Αρμόδιας για την Επαγγελματική Εκπαίδευση,
Κατάρτιση και Διά Βίου Μάθηση
Η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας, οι ραγδαίες εξελίξεις στους τομείς της τεχνολογίας και της πληροφορικής, ο κοινωνικός μετασχηματισμός και η διεθνοποίηση της εκπαίδευσης και της αγοράς εργασίας φέρνουν στο προσκήνιο την αδήριτη ανάγκη για την αναβάθμιση και την ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και της διά βίου μάθησης.
Για τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, η δέσμευση και η προτεραιότητα για τη χάραξη στρατηγικής, πολιτικών και εναλλακτικών προοπτικών στον δυναμικά και ταχύτατα εξελισσόμενο τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης αποτυπώθηκε με τη δημιουργία, για πρώτη φορά στα χρονικά, ενός υφυπουργείου στο εξαιρετικά σύνθετο και ευαίσθητο υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Με την επάρκεια και την τεχνογνωσία της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, το νέο υφυπουργείο έχει ως σκοπό τον σχεδιασμό, τον προγραμματισμό και την υλοποίηση, σε εθνικό επίπεδο, της εκπαιδευτικής πολιτικής. Μιας πολιτικής που έχει ως στόχο τόσο την ανάπτυξη ανταγωνιστικών ανθρώπινων πόρων στο διεθνοποιημένο περιβάλλον όσο και την εξάλειψη των διακρίσεων και των αποκλεισμών, καθώς και τη διασφάλιση δικαιωμάτων και ίσων ευκαιριών για το σύνολο της νεολαίας, συμπεριλαμβανομένων των νέων με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, καθώς και εκείνων που έχουν λιγότερες ευκαιρίες για λόγους διαφορετικότητας ή δυσμενούς κοινωνικού, πολιτισμικού και οικονομικού περιβάλλοντος.
Η δέσμευσή μας, ήδη από το κυβερνητικό πρόγραμμα της προηγούμενης τετραετίας, να ξεκινήσουμε μια πραγματική συζήτηση γύρω από την επαγγελματική εκπαίδευση, τις επιλογές στην επαγγελματική κατάρτιση, τις καινοτομίες και τις εξελίξεις στο εκπαιδευτικό αυτό περιβάλλον αποδεικνύεται απολύτως συνειδητή και την υπηρετούμε με συνέπεια και πίστη στο μεταρρυθμιστικό μας όραμα για την ΕΕΚ.
Δημιουργούμε τις εναλλακτικές, ποιοτικές διαδρομές που θέλουμε να προσφέρουμε στη νεολαία και δίνουμε λύση στις αυξανόμενες ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας, όπως αποτυπώνονται και επικαιροποιούνται στον επαγγελματικό στίβο, σε συνεργασία με τα επαγγελματικά σωματεία και τους φορείς.
Συνεχίζουμε να χτίζουμε πάνω στο κεκτημένο των μεταρρυθμίσεων της πρώτης τετραετίας της διακυβέρνησης της ΝΔ, οι οποίες περιελάμβαναν, μεταξύ άλλων, την ίδρυση 25 πρότυπων ΕΠΑΛ, την υποβολή παράλληλου μηχανογραφικού, τα 125 αναβαθμισμένα ΔΙΕΚ, εκ των οποίων 15 Πειραματικά και Θεματικά, την παροχή 96 ειδικοτήτων μεγάλης ζήτησης, που σηματοδοτούν την ουσιαστική διασύνδεση της ΕΕΚ με την αγορά εργασίας, την ίδρυση 3 Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης με έμφαση στη Ναυπηγοεπισκευαστική Βιομηχανία, την καθιέρωση αμειβόμενης πρακτικής άσκησης όλων των καταρτιζόμενων των ΔΙΕΚ και στεγαστικού επιδόματος, την εξασφάλιση της διαπερατότητας του εκπαιδευτικού συστήματος, τη δημιουργία Μητρώου Εκπαιδευτών Επαγγελματικής Κατάρτισης και τον σχεδιασμό και την εφαρμογή νέου πλαισίου του Μεταλυκειακού Έτους – Τάξης Μαθητείας.
Η Ελλάδα προχωρά στην ισχυροποίηση της ΕΕΚ μέσω της νέας νομοθετικής πρωτοβουλίας που θα φέρουμε σύντομα και θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την ενδυνάμωση δομών όπως τα ΠΕΠΑΛ και τα Πειραματικά και Θεματικά ΔΙΕΚ, την ουσιαστική συνένωση δυνάμεων των ΕΠΑΛ, των ΙΕΚ και των Εργαστηριακών Κέντρων με κοινά προγράμματα σπουδών, την επέκταση του δικτύου των Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης, οι οποίες αποτελούν μια κομβικής σημασίας επιλογή για την κατάρτιση των αποφοίτων γυμνασίου, την ενίσχυση της μάθησης με βάση την εργασία, μέσω της μαθητείας και της πρακτικής άσκησης, τον σχεδιασμό ειδικών προγραμμάτων σπουδών με κλαδικό και τομεακό χαρακτήρα, με στόχο τη βελτίωση της σύνδεσης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και των επιχειρήσεων.
Επιπλέον, προχωρούμε στην ίδρυση εργαστηρίων εικονικής πραγματικότητας σε 100 σχολεία της χώρας και Κέντρων Καινοτομίας, ένα σε κάθε περιφέρεια, προϋπολογισμού 114 εκατ. ευρώ, με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, για παροχή σύγχρονου τεχνολογικού εξοπλισμού σε όλα τα Εργαστηριακά Κέντρα των δομών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, με επιπλέον ψηφιακά εργαλεία για κάθε μαθητή, εκπαιδευτικό και εκπαιδευτική δομή, με διαδραστικούς πίνακες, ταχύτερο internet και ειδικό προηγμένο τεχνολογικό εξοπλισμό για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρία.
Παράλληλα, προτεραιοποιούμε τα ζητήματα ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και εργαζόμαστε, εντατικά και συντονισμένα, για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση νέων, πρόσθετων ειδικοτήτων και δράσεων που θα καλύπτουν τις συνολικές ανάγκες των ατόμων με αναπηρία και θα ενισχύσουν τον θεσμό των δημόσιων ΙΕΚ Ειδικής Αγωγής.
Μέσα από το μεγάλο εύρος των παρεμβάσεων η ΕΕΚ αναβαθμίζεται, εκσυγχρονίζεται και εξελίσσεται σε μια πρόταση στην οποία αξίζει να επενδύσουν τόσο οι σπουδαστές όσο και οι φορείς και οι επιχειρήσεις.
Τα τελευταία χρόνια, τόσο στην Ευρώπη όσο και διεθνώς, η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση διανύει μια περίοδο έντονου μετασχηματισμού.
Η σπουδαιότητα καλλιέργειας δεξιοτήτων αναδεικνύεται με εμφατικό τρόπο, καθώς το 2023 ορίστηκε ως Ευρωπαϊκό Έτος Δεξιοτήτων με τον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδιο για την Προώθηση του Ευρωπαϊκού Τρόπου Ζωής, κ. Μαργαρίτη Σχοινά να τονίζει ότι η Ευρώπη και η Ελλάδα χρειάζονται μια επανάσταση δεξιοτήτων, ενώ μόνο για την Ελλάδα προβλέπονται άνω των 3,6 δισ. ευρώ για προγράμματα κατάρτισης και εκπαίδευσης έως το 2027.
Ο νευραλγικός ρόλος της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης επαναπροσδιορίζεται με έργα και αποκτά τη νέα φιλοσοφία, τις υποδομές, την εξωστρέφεια και την προοπτική που αξίζουν οι νέοι μας, ώστε να ανταποκριθούν στις ανταγωνιστικές σύγχρονες επαγγελματικές προκλήσεις.