Πρωτοποριακό αιολικό φορτηγό πλοίο… σαλπάρει!

Πρωτοποριακό αιολικό φορτηγό πλοίο… σαλπάρει!

Η ναυτιλιακή Cargill έχει ναυλώσει πλοίο που βασίζεται σε μια νέα τεχνολογία με τη χρήση των άκαμπτων πανιών θα βοηθήσει τη βιομηχανία να χαράξει μια πορεία προς ένα πιο πράσινο μέλλον.

Η χρήση των άκαμπτων πανιών WindWings μεγέθους φτερού στοχεύει στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και συνεπώς του αποτυπώματος άνθρακα της αποστολής.

Εκτιμάται ότι η βιομηχανία είναι υπεύθυνη για περίπου το 2,1% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Το πρώτο ταξίδι του Pyxis Ocean θα είναι από την Κίνα στη Βραζιλία – και θα προσφέρει την πρώτη πραγματική δοκιμή της τεχνολογίας αιολικής πτέρυγας.

Τα άκαμπτα πανιά θα είναι διπλωμένα όταν το πλοίο βρίσκεται στο λιμάνι και θα ανοίγουν όταν είναι στη θάλασσα. Έχουν ύψος 123 πόδια (37,5 μέτρα) και είναι κατασκευασμένα από το ίδιο υλικό με τις ανεμογεννήτριες, ώστε να είναι ανθεκτικά.

Το να επιτραπεί σε ένα σκάφος να παρασύρεται από τον άνεμο, αντί να βασίζεται αποκλειστικά στον κινητήρα του, θα μπορούσε ενδεχομένως να μειώσει τις εκπομπές κατά τη διάρκεια ζωής ενός φορτηγού πλοίου κατά 30%.

Ο Jan Dieleman, πρόεδρος της Cargill Ocean Transportation, είπε ότι η βιομηχανία βρισκόταν σε ένα “ταξίδι για την απομάκρυνση του άνθρακα”. Παραδέχτηκε ότι δεν υπήρχε “ασημένια σφαίρα” – αλλά είπε ότι αυτή η τεχνολογία απέδειξε πόσο γρήγορα άλλαζαν τα πράγματα.

«Πριν από πέντε, έξι χρόνια, αν ρωτούσατε τους ανθρώπους στη ναυτιλία σχετικά με την απαλλαγή από τον άνθρακα, θα έλεγαν «καλά, θα είναι πολύ δύσκολο, δεν βλέπω να συμβαίνει αυτό σύντομα», είπε στο BBC.

«Πέντε χρόνια αργότερα, νομίζω ότι η αφήγηση έχει αλλάξει εντελώς και όλοι είναι πραγματικά πεπεισμένοι ότι πρέπει να κάνουν το ρόλο τους – όλοι δυσκολεύονται λίγο για το πώς θα το κάνουμε αυτό.

«Γι’ αυτό έχουμε αναλάβει το ρόλο ως ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες για να αναλάβουμε μέρος του κινδύνου, να δοκιμάσουμε πράγματα και να προωθήσουμε τη βιομηχανία».

Ο Ωκεανός Pyxis θα χρειαστεί περίπου έξι εβδομάδες για να φτάσει στον προορισμό του – αλλά η τεχνολογία που χρησιμοποιεί έχει τις ρίζες της σε κάτι πολύ πιο γρήγορο.

Αναπτύχθηκε από την βρετανική εταιρεία BAR Technologies, η οποία προήλθε από την ομάδα του Sir Ben Ainslie το 2017 America’s Cup, έναν διαγωνισμό που μερικές φορές ονομάζεται «Φόρμουλα 1 των θαλασσών».

«Πρόκειται για ένα από τα πιο αργά έργα που έχουμε κάνει, αλλά χωρίς αμφιβολία με τον μεγαλύτερο αντίκτυπο για τον πλανήτη», είπε στο BBC ο επικεφαλής του John Cooper – ο οποίος εργαζόταν για την ομάδα της Formula 1 McLaren.

Πιστεύει ότι αυτό το ταξίδι θα είναι ένα σημείο καμπής για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.

«Προβλέπω ότι μέχρι το 2025 τα μισά νεότευκτα πλοία θα παραγγελθούν με αιολική πρόωση», είπε.

“Ο λόγος που είμαι τόσο σίγουρος είναι οι εξοικονομήσεις μας – ενάμισι τόνοι καυσίμων την ημέρα. Αποκτήστε τέσσερα φτερά σε ένα σκάφος, εξοικονομείτε έξι τόνους καυσίμου, εξοικονομείτε 20 τόνους CO2 – ανά ημέρα. οι αριθμοί είναι τεράστιοι».

Η καινοτομία προέρχεται από το Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά τα ίδια τα φτερά κατασκευάζονται στην Κίνα. Ο κ. Cooper λέει ότι η έλλειψη κυβερνητικής υποστήριξης για τη μείωση του κόστους του εισαγόμενου χάλυβα εμποδίζει την εταιρεία να τα κατασκευάσει εδώ.

«Είναι κρίμα, θα ήθελα πολύ να χτίσω στο Ηνωμένο Βασίλειο», είπε στο BBC.

Πέτα τα όλα πάνω του

Οι ειδικοί λένε ότι η αιολική ενέργεια είναι μια πολλά υποσχόμενη περιοχή για εξερεύνηση, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία προσπαθεί να μειώσει τους εκτιμώμενους 837 εκατομμύρια τόνους CO2 που παράγει κάθε χρόνο.

Τον Ιούλιο η ναυτιλιακή βιομηχανία συμφώνησε να μειώσει τα αέρια που προκαλούν τη θέρμανση των πλανητών στο καθαρό μηδέν «έως ή γύρω στο 2050» – μια δέσμευση που οι επικριτές είπαν ότι ήταν άδολη.

«Η αιολική ενέργεια μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά», λέει ο Δρ Simon Bullock, ερευνητής ναυτιλίας στο Tyndall Centre, στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ.

Είπε ότι τα νέα καθαρότερα καύσιμα θα χρειαστούν χρόνο για να εμφανιστούν “άρα πρέπει να ρίξουμε τα πάντα σε επιχειρησιακά μέτρα στα υπάρχοντα πλοία – όπως η μετασκευή σκαφών με πανιά, χαρταετούς και ρότορες”.

“Τελικά χρειαζόμαστε καύσιμα μηδενικού άνθρακα σε όλα τα πλοία, αλλά εν τω μεταξύ, είναι επιτακτική ανάγκη να κάνουμε κάθε ταξίδι όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικό. Οι χαμηλότερες ταχύτητες είναι επίσης κρίσιμο μέρος της λύσης”, είπε στο BBC.

Ο Stephen Gordon, διευθύνων σύμβουλος, στην εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων Clarksons Research, συμφώνησε ότι οι τεχνολογίες που σχετίζονται με τον άνεμο «είναι ελκυστικές».

«Έχουμε διπλασιαστεί τον αριθμό των πλοίων που χρησιμοποιούν αυτή την τεχνολογία τους τελευταίους 12 μήνες», εξήγησε.

“Αυτό είναι από χαμηλή βάση, ωστόσο. Στον διεθνή ναυτιλιακό στόλο και το βιβλίο παραγγελιών νέας κατασκευής με περισσότερα από 110.000 πλοία, έχουμε ρεκόρ για λιγότερο από 100 που διαθέτουν τεχνολογία υποβοηθούμενη από τον αέρα σήμερα.”

Ακόμα κι αν αυτός ο αριθμός αυξηθεί δραματικά, η τεχνολογία αιολικής ενέργειας μπορεί να μην είναι κατάλληλη για όλα τα σκάφη, για παράδειγμα, όπου τα πανιά παρεμποδίζουν την εκφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων.

«Η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν έχει ακόμη σαφή πορεία απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές και, δεδομένης της κλίμακας της πρόκλησης και της ποικιλομορφίας του παγκόσμιου ναυτιλιακού στόλου, είναι απίθανο να υπάρξει μια ενιαία λύση για τη βιομηχανία βραχυπρόθεσμα ή μεσοπρόθεσμα», προέβλεψε ο κ. Gordon. .

Ωστόσο, ο John Cooper, της BAR Technologies, είναι πιο ανοδικός, λέγοντας ότι το μέλλον των πτερυγίων αέρα είναι «πολύ ρόδινο».

Παραδέχεται επίσης ότι είναι ικανοποιημένος από την ιδέα της επιστροφής της βιομηχανίας στις απαρχές της.

«Οι μηχανικοί πάντα το μισούν, αλλά πάντα λέω ότι είναι πίσω στο μέλλον», είπε.

“Η εφεύρεση των μεγάλων κινητήρων εσωτερικής καύσης κατέστρεψε τις εμπορικές διαδρομές και τις διαδρομές ιστιοπλοΐας και τώρα θα προσπαθήσουμε να αντιστρέψουμε αυτή την τάση, λίγο”.

Mε πληροφορίες από bbc.com
Φωτο: 
Wallenius Marine’s Oceanbird ship concept via commons.wikipedia.com

Σχολιάστε εδώ