Τα πανάκριβα εισιτήρια και τα λίγα δρομολόγια… διώχνουν τον κόσμο από το Ανατολικό Αιγαίο
Ενώ όλα έδειχναν ότι το φετινό καλοκαίρι θα ήταν το καλύτερο και ο τουρισμός θα έφτανε σε επίπεδα-ρεκόρ, στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, που είχαν ανάγκη να πάρουν μια βαθιά οικονομική ανάσα μετά την τετραετία 2017-2021, όταν και είχαν… καταληφθεί από πρόσφυγες, και τα επόμενα δύο χρόνια, που είχαν παραλύσει τα πάντα λόγω κορονοϊού, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική.
Λίγος κόσμος, τουρίστες που μετράνε ακόμα και το… σουβλάκι και μηδενικός εσωτερικός τουρισμός λόγω εκλογών αλλά και ακρίβειας των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων έχουν προκαλέσει πραγματικό σοκ στις τοπικές οικονομίες, που εναποθέτουν πλέον τις ελπίδες τους στον… Αύγουστο και στον κοινωνικό τουρισμό, όχι για να… ρεφάρουν, αλλά για να βγάλουν ένα μέρος από… τα σπασμένα.
Με τις σημερινές συνθήκες, όμως, ούτε ο Αύγουστος φαίνεται πως θα… σώσει την κατάσταση. Γιατί ο μέσος Έλληνας, που αποτελεί την κινητήρια δύναμη των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου, μαζί με τους Τούρκους, που φέτος έχουν σημαντική παρουσία στα συγκεκριμένα νησιά, δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να πληρώσει ένα πανάκριβο εισιτήριο για να πάει στη Σάμο. Αλλά, ακόμα κι αν βρει χρήματα για τα ναύλα του, δεν βρίσκει βαπόρι για να πάει, γιατί τα δρομολόγια έχουν μειωθεί δραματικά. Οπότε, αλλάζει προορισμό και… ξεχνά το Ανατολικό Αιγαίο.
Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Γιατί έχουν μειωθεί τα δρομολόγια; Γιατί τα εισιτήρια, παρόλο που πολλές γραμμές είναι επιδοτούμενες, παραμένουν… απλησίαστα για τον πολύ κόσμο;
Οι απαντήσεις που δίνουν παράγοντες της ακτοπλοΐας αλλά και των νησιών, σε ένα σύντομο ρεπορτάζ που κάναμε τις τελευταίες μέρες, είναι αποκαλυπτικές.
Σύμφωνα με αυτές, λοιπόν, το αραίωμα των δρομολογίων οφείλεται στο γεγονός ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προτιμούν να βάζουν περισσότερα δρομολόγια για τα νησιά που είναι πιο προβεβλημένα, όπως Παροναξία, Σαντορίνη, Σύρος, Τήνος, Μύκονος κ.λπ., και μαζεύουν το σύνολο του τουριστικού ρεύματος, για να πηγαινοέρχονται γεμάτα τα πλοία τους και να γεμίζουν τα ταμεία τους. Για να γίνει όμως αυτό κόβουν δρομολόγια από τις γραμμές του Ανατολικού Αιγαίου, με αποτέλεσμα κάποια σημαντικά νησιά να έχουν σήμερα τρία δρομολόγια τη βδομάδα από Πειραιά, ενώ έναν μήνα πριν είχαν τα διπλάσια!
Επιπλέον, σε όλες τις γραμμές οι τιμές των εισιτηρίων είναι ιδιαίτερα αυξημένες, μέχρι υπερβολικές, παρόλο που πολλές γραμμές, και ειδικά προς τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, είναι επιδοτούμενες. Επιπλέον, φέτος οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων έχουν πέσει κατά 35% – 40%, χωρίς όμως να υπάρχει ανάλογη μείωση στις τιμές των εισιτηρίων. Πέραν δε όλων αυτών, οι εταιρείες έχουν βάλει πλαφόν στα εισιτήρια του κοινωνικού τουρισμού, με αποτέλεσμα κάποιος που έχει το κουπόνι να μη βρίσκει πλοίο για να ταξιδέψει με μειωμένο ναύλο, καθώς του λένε ότι οι θέσεις για τον κοινωνικό τουρισμό συμπληρώθηκαν.
Όταν λοιπόν ένα εισιτήριο για Ικαρία ή Σάμο έχει 75 ευρώ, ένα ζευγάρι θέλει 300 ευρώ για τα ναύλα του. Επειδή θα μείνει 10 – 11 ώρες στο πλοίο, δεν θα πάρει έναν καφέ, ένα νερό, κάτι να φάει; Οι τιμές εδώ σίγουρα θυμίζουν… Μύκονο! Καφές, νερό και μια τυρόπιτα έχουν γύρω στα 12 ευρώ, ενώ, αν κάποιος θελήσει να πάει στο εστιατόριο ή στο fast food, θα κληθεί να πληρώσει από 25 ευρώ και πάνω. Οπότε, τα δύο άτομα, μόνο για τα έξοδα μετάβασης και επιστροφής, θέλουν γύρω στα 350 ευρώ. Αν, μάλιστα, έχουν και ΙΧ, θα φτάσουν στα 600 ευρώ. Δηλαδή, αν εργάζονται και οι δύο και παίρνουν καθαρά 1.800 ευρώ, το ένα τρίτο των μηνιαίων εισοδημάτων τους θα πάει στο ταξίδι.
Από εκεί και πέρα, όσον αφορά τη διαμονή και τη διατροφή τους, ζήτημα είναι να τους φτάσουν τα χρήματα για πέντε – έξι μέρες. Τον υπόλοιπο μήνα πώς θα ζήσουν; Γι’ αυτό το μεγάλο κύμα του εσωτερικού τουρισμού εγκαταλείπει τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και οι ακρίτες που ζουν και δραστηριοποιούνται σε αυτά βρίσκονται σε απόγνωση και ζητούν από την κυβέρνηση να παρέμβει, για να μη βιώσουν μια ακόμα καταστροφή.
Ν. Π.
Αργά… θυμήθηκαν να πάρουν μέτρα
Τώρα που ο Αύγουστος βρίσκεται προ των πυλών και όσοι θέλουν να ταξιδέψουν έχουν ήδη κλείσει εισιτήρια με τις ισχύουσες τιμές, κυβερνητικοί παράγοντες, υπουργοί, γενικοί γραμματείς κ.λπ. έσπευσαν να ζητήσουν από τους ακτοπλόους πλοιοκτήτες να κάνουν… σκόντο στα εισιτήρια. Και φυσικά τα ΜΜΕ, άλλο που δεν ήθελαν, άρχισαν να λένε ότι η κυβέρνηση δήθεν στρίμωξε τους εφοπλιστές και τους υποχρέωσε να… βάλουν νερό στο κρασί τους.
Μόνο που δεν είπαν ότι η ζημιά για τους καταναλωτές έχει ήδη γίνει, αφού τα εισιτήρια τα έχουν αγοράσει και οι αοριστίες περί προσφορών και εκπτώσεων σε ορισμένες κατηγορίες δεν λένε τίποτα. Άλλο να γίνεται μια συγκεκριμένη μείωση, 4%, 6% ή 10%, και άλλο να μιλάμε για… προσφορές και ελεημοσύνες. Γιατί τα λειτουργικά κόστη των πλοίων, που βασίζονται στα καύσιμα κυρίως, έχουν… κατρακυλήσει σε σχέση με πέρσι. Γιατί τα εισιτήρια παραμένουν στον… Θεό;
Και κάτι ακόμα. Όταν ξεκινάει η συζήτηση κατόπιν εορτής, τι άλλο θα μπορούσε να γίνει; Τα εισιτήρια είναι στα ύψη από το Πάσχα, τώρα κατάλαβαν ότι είναι ακριβά κι άρχισαν τις συσκέψεις;
Για να μην κρυβόμαστε όμως πίσω από το δάχτυλό μας, πρέπει να πούμε και το εξής. Όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι χρεωμένες στις συστημικές τράπεζες. Δεν μπορούσε το κράτος να πιέσει μέσω των τραπεζών για να πέσουν οι τιμές των εισιτηρίων; Αλλού, για τα «κόκκινα» δάνεια π.χ., γιατί το κάνει;
Λύσεις λοιπόν υπάρχουν. Απλά δεν υπάρχει η βούληση για να αναζητηθούν ή να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες που υπάρχουν.
Χωρίς να σπάσουν αυγά, όμως, ομελέτα δεν γίνεται. Και στην περίπτωση αυτή τα αυγά παρέμειναν άθικτα…