Ακρίβυνε η ζωή πάρα πολύ…
Η επιβίωση έχει μεγάλο κόστος
–Τα νοικοκυριά περιορίζουν τα πάντα για να μπορούν να σταθούν όρθια
Τα νοικοκυριά περιορίζουν όλα τους τα έξοδα, κόβουν από παντού για να μπορέσουν να σταθούν όρθια, με την ελπίδα ότι αύριο θα ξημερώσει μια άλλη μέρα. Μάλιστα, μόνο ο ένας στους δύο δηλώνει ότι θα κάνει διακοπές το φετινό καλοκαίρι.
Ο καθημερινός στόχος του νοικοκυριού είναι η εξοικονόμηση χρημάτων και η αύξηση των εσόδων του. Από την έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) το διάστημα 6 – 10 Μαΐου σε δείγμα 1.000 καταναλωτών για την επίδραση των ανατιμήσεων στις καταναλωτικές συνήθειες προκύπτει μια τάση εξοικονόμησης χρημάτων για αγορά βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Η πίεση φαίνεται να είναι μεγαλύτερη στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και μικρότερη για βασικά αγαθά.
Από την άλλη, το «market pass» φαίνεται να είχε θετική επίδραση στην αγορά, αλλά σε μικρό βαθμό.
Η Ελλάδα, πάντως, έχει τον πέμπτο χαμηλότερο πληθωρισμό στην Ευρωζώνη. Τον Μάιο υποχώρησε στο 4,1%, προφανώς λόγω της μείωσης των τιμών της ενέργειας.
Περικοπές παντού!
• Το 75% έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης (εστίαση, διακοπές, ταξίδια κ.λπ.).
• Το 49% έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
• Το 54% έχει μειώσει συνολικά τις αγορές τροφίμων και ειδών παντοπωλείου.
• Το 27% έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του για να καλύψει τις αγορές του.
• Το 32% έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμών των υποχρεώσεών του.
• Το 17% έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας του ή έχει βρει δεύτερη εργασία για να αυξήσει το εισόδημά του.
• Το 49% έχει αλλάξει μάρκα – επωνυμία προϊόντος.
Όσον αφορά τα κριτήρια των καταναλωτών για την επιλογή τροφίμων, τον τελευταίο χρόνο, ιδιαίτερα από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο.