Γρ. Κωνσταντέλλος στο “Π”: Τα μηνύματα των εκλογών της 21ης Μαΐου ήταν σύνθετα, με πολλούς αποδέκτες
Του
ΓΡΗΓΟΡΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΕΛΛΟΥ
Δημάρχου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης
Στον απόηχο των εκλογών της 21ης Μαΐου και λίγες ημέρες πριν ανοίξουν εκ νέου οι κάλπες στις 25 Ιουνίου, ο πολιτικός κόσμος της χώρας, οι δημοσιογράφοι και μεγάλη μερίδα της κοινωνίας ασχολούνται σε μεγάλο βαθμό με τις αμέτρητες απόπειρες ερμηνείας του εκλογικού αποτελέσματος της πρώτης κάλπης, με την ελπίδα η ερμηνεία αυτή να συμβάλει και σε εύστοχη πρόβλεψη για το αποτέλεσμα της δεύτερης, στις 25 Ιουνίου.
Το απόγευμα της 21ης Μαΐου, λίγα λεπτά μετά τις 7, όταν τα κανάλια ανακοίνωσαν τα πρώτα exit polls, επικράτησαν έντονα, ακραία ίσως συναισθήματα σε όλα τα εκλογικά επιτελεία αλλά και στο σύνολο του ελληνικού λαού. Τα αποτελέσματα των εκλογών που ανακοινώθηκαν και επιβεβαιώθηκαν στη συνέχεια ήταν κόντρα σε όλες τις δημοσκοπικές προβλέψεις αλλά και στις πολιτικές αναλύσεις των προηγούμενων ημερών. Θα μπορούσε να πει κανείς πως ο ελληνικός λαός δεν μίλησε απλώς, βροντοφώναξε ισχυρά μηνύματα, με αποδέκτες όλους αυτούς που ζήτησαν την ψήφο του.
Στις 25 Ιουνίου, όπως όλα δείχνουν, πέφτει η αυλαία των βουλευτικών εκλογών στη χώρα μας και αμέσως μετά ξεκινάει ένας νέος, διαφορετικός γύρος προεκλογικού διαλόγου, ο οποίος θα αφορά τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου.
Όλοι εμείς οι άνθρωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης, όσοι ασκούμε ήδη διοίκηση στους δήμους και στις περιφέρειες της χώρας αλλά και όσοι έχουν σκοπό να ζητήσουν την εμπιστοσύνη και την ψήφο των συμπολιτών τους, οφείλουμε να αναλύσουμε σε όλες του τις διαστάσεις το μήνυμα των βουλευτικών εκλογών και, αφού το καταλάβουμε σε βάθος, να ανταποκριθούμε έμπρακτα και ουσιαστικά στις απαιτήσεις, στους φόβους και στις επιθυμίες της κοινωνίας.
Ο κανόνας των εκλογών είναι ότι κερδίζει αυτός που έχει καθαρή στρατηγική και εκπέμπει το πιο σωστό μήνυμα, με το σωστό ύφος, από τα κατάλληλα δίκτυα. Ας δούμε, λοιπόν, ποια είναι τα στοιχεία που διαμόρφωσαν το αποτέλεσμα των βουλευτικών εκλογών.
Το κυβερνών κόμμα, καθ’ όλη τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, με ελάχιστες εξαιρέσεις, προέβαλλε σταθερή προσήλωση στον στόχο του, που ήταν να ζητάει ισχυρή αυτοδυναμία για να συνεχίσει το κυβερνητικό του έργο χωρίς συμβιβασμούς, ισχυριζόμενο πως μια κυβέρνηση συνεργασίας δεν μπορεί να διαθέτει την αποτελεσματικότητα, την ταχύτητα και τα αντανακλαστικά μιας αυτοδύναμης κυβέρνησης. Τα υπόλοιπα κόμματα παγιδεύτηκαν στο αφήγημα της απλής αναλογικής, χωρίς όμως προγραμματική σύγκλιση, χωρίς να δείχνουν διάθεση διαλόγου και με βασικό διακύβευμα, ως προς την έναρξη των συνομιλιών, τη συμφωνία για το πρόσωπο του πρωθυπουργού και όχι την πρόταση διακυβέρνησης. Την απλή αναλογική, όμως, τη βιώνει ο ελληνικός λαός από το 2019 στην τοπική αυτοδιοίκηση, με πάνω από 200 δήμους και όλες τις περιφέρειες της χώρας να έχουν πέσει θύμα του καταστροφικού νομοθετήματος, που μετά τις εκλογές του 2019 τους έθεσε σε ομηρία και σε διοικητική απραξία. Με δεδομένη την εμπειρία της Αυτοδιοίκησης αλλά και με τα θολά μηνύματα των υποστηρικτών της απλής αναλογικής, ο λαός επέλεξε τη σταθερότητα μέσω της αυτοδυναμίας. Η στρατηγική αυτή μένει να επισφραγιστεί και στις εκλογές του Ιουνίου, όπου αναμένεται να επιτευχθεί η κοινοβουλευτική πλειοψηφία του πρώτου κόμματος.
Πρώτος νικητής των εκλογών, λοιπόν, είναι αναμφισβήτητα η στρατηγική της αυτοδυναμίας και το μήνυμα της κυβερνητικής σταθερότητας.
Το ύφος του προεκλογικού διαλόγου συνέβαλε, επίσης, καθοριστικά στην έκβαση των εκλογών. Η κοινωνία έδειξε πως έχει αφήσει πίσω της την περίοδο των κρίσεων και αναζητεί σταθερότητα, ασφάλεια και ξεκάθαρες προγραμματικές θέσεις. Απέρριψε την τοξικότητα που κυριαρχεί στον πολιτικό διάλογο τα τελευταία δέκα χρόνια, την ατέρμονη σκανδαλολογία και τη στείρα αντιπολίτευση. Με ωριμότητα, η κοινωνία ζήτησε από τα κόμματα να διεξάγουν πολιτισμένο διάλογο, με ανταλλαγή θέσεων, επιχειρημάτων, ακόμα και ιδεολογικών τοποθετήσεων, χωρίς ύβρεις και εντάσεις. Τα κόμματα που προέταξαν θετικά μηνύματα, με καθαρές θέσεις, επιβραβεύτηκαν, ενώ όσοι έμειναν στη ρητορική και στο ύφος που επικρατούσαν την περίοδο των κρίσεων απορρίφθηκαν από την κοινωνία.
Τέλος, ας σταθούμε λίγο και στα δίκτυα που χρησιμοποιήθηκαν με επιτυχία στην προηγούμενη, όπως και στην τρέχουσα, προεκλογική περίοδο. Διαχρονικά, το ισχυρό χαρτί της πολιτικής επικοινωνίας είναι η τηλεόραση, και ακόμα και φέτος ήταν ίσως με διαφορά το Μέσο με τη μεγαλύτερη επιρροή στο εκλογικό σώμα. Παρατηρούμε, όμως, πως τα τελευταία χρόνια η επιρροή των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο. Η αποτελεσματική και ορθή χρήση των Μέσων αυτών συμβάλλει καθοριστικά στο εκλογικό αποτέλεσμα, αλλά η εκπομπή των κατάλληλων μηνυμάτων στο ανάλογο κοινό είναι δύσκολο εγχείρημα, το οποίο αν δεν γίνει σωστά μπορεί να αποδειχθεί καταστροφικό. Το κοινό που κάνει τη μεγαλύτερη χρήση των ΜΚΔ είναι οι νέοι, οι οποίοι τον Μάιο κατέρριψαν τη λανθασμένη αντίληψη πως είναι αδιάφοροι και «απολιτίκ», όπως αρεσκόμαστε συχνά να τους αποκαλούμε. Προσήλθαν μαζικά στις κάλπες και εξέφρασαν τις ανησυχίες τους, την άποψή τους για το μέλλον της χώρας, ανταποκρινόμενοι θετικά σε όσους τους μίλησαν με ειλικρίνεια και τους αντιμετώπισαν ως ισάξιους συνομιλητές, χωρίς να προσπαθήσουν να τους πατρονάρουν.
Κάνοντας μια πρώτη ανάγνωση του αποτελέσματος των εκλογών, διαπιστώνουμε πως τα μηνύματα είναι πολλά και σύνθετα. Εν όψει των αυτοδιοικητικών εκλογών του Οκτωβρίου, ας κρατήσουμε τα σημαντικότερα. Η κοινωνία μάς έδειξε πως θέλει να μας ακούει να αναπτύσσουμε θέσεις και προγράμματα, σε χαμηλούς τόνους, με επιχειρήματα και ουσιαστικό διάλογο. Βροντοφωνάζει πως δεν είναι δεδομένο, εύκολο κοινό, και είναι έτοιμη να ανταποκριθεί σε όποιον την πείσει πως μπορεί να ασκήσει παραγωγική και αποτελεσματική διοίκηση, προς όφελος όλων.