Ευάγ. Ματσούκης στο “Π”: Έξι τροχαία με παράσυρση πεζών μέσα σε μία εβδομάδα στην Αττική!

Ευάγ. Ματσούκης στο “Π”: Έξι τροχαία με παράσυρση πεζών μέσα σε μία εβδομάδα στην Αττική!

–Πού οφείλονται και τι πρέπει να γίνει

Του
ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΜΑΤΣΟΥΚΗ
Συμβούλου Μεταφορών, Καθηγητή Πανεπιστημίου,
Δρος Συγκοινωνιολόγου


Μεγάλες οι ευθύνες των πεζών που δεν διασχίζουν τον δρόμο από τις διαβάσεις. Μεγάλες όμως και οι ευθύνες των αρμοδίων, που δεν συντηρούν τις διαβάσεις πεζών.

Σοκαριστικό γεγονός: Έξι τροχαία δυστυχήματα, εκ των οποίων τέσσερα θανατηφόρα, καταγράφηκαν τις τελευταίες ημέρες και όλα είχαν σχέση με παρασύρσεις πεζών!

Πιο συγκεκριμένα, την 1 Ιουνίου, στη λεωφόρο Κηφισίας μηχανή παρέσυρε 70χρονη γυναίκα, συνοδό ενός τρίχρονου παιδιού. Το παιδί διασωληνώθηκε και βρίσκεται σε κρίσιμη κατάσταση, ενώ και η γυναίκα επίσης είναι βαριά τραυματισμένη.

Το μεσημέρι της ίδιας ημέρας όχημα παρέσυρε και τραυμάτισε γυναίκα στην οδό Χατζηγιάννη Μέξη, πίσω από το «Hilton».

Τα ξημερώματα της Τετάρτης 31 Μαΐου ΙΧ που οδηγούσε 44χρονη παρέσυρε έναν 50χρονο πεζό στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, στο ρεύμα προς Πατησίων, με αποτέλεσμα να τον τραυματίσει θανάσιμα.

Μία μέρα νωρίτερα, την Τρίτη 30 Μαΐου, στις 21:30, θανατηφόρα παράσυρση πεζού έλαβε χώρα στο Κερατσίνι, επί της λεωφόρου Δημοκρατίας 200, έξω από μεγάλο σούπερ μάρκετ. Πρόκειται για μια 79χρονη γυναίκα που επιχείρησε να περάσει κάθετα τον δρόμο, με αποτέλεσμα να παρασυρθεί από ΙΧ αυτοκίνητο.

Στις 22:40 της ίδιας μέρας γνωστοποιήθηκε άλλη παράσυρση πεζού στη διασταύρωση των οδών Λένορμαν και Παλαμηδίου, στον Κολωνό. Πληροφορίες αναφέρουν ότι πρόκειται για πεζό ο οποίος επιχείρησε και εκείνος να διασχίσει κάθετα τον δρόμο με αποτέλεσμα να χτυπηθεί θανάσιμα. Τέλος μία ακόμη θανατηφόρα παράσυρση πεζού σημειώθηκε το βράδυ της Δευτέρας 5 Ιουνίου, αυτήν τη φορά στην περιοχή του Μενιδίου. Ειδικότερα, ένα αυτοκίνητο με κατεύθυνση τα Άνω Λιόσια παρέσυρε 44χρονο που προσπάθησε να διασχίσει την οδό Μόρνου.

Είναι γεγονός ότι οι πεζοί είναι οι πλέον ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου. Για τον λόγο αυτό, πολύς κόσμος πιστεύει ότι ο πεζός δεν ευθύνεται ποτέ για την πρόσκληση ενός τροχαίου δυστυχήματος με αυτοκίνητο ή μηχανή. Κάτι το οποίο δεν είναι αλήθεια! Τα στατιστικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τα ατυχήματα με πεζούς είναι αποκαρδιωτικά, καθώς ο ένας στους δύο πεζούς είχε την ευθύνη! Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (άρθρο 38) την ευθύνη την έχει ο πεζός στην περίπτωση που είτε προσπάθησε να περάσει τον δρόμο εκτός διαβάσεως, είτε χωρίς να ελέγξει επαρκώς, είτε τοποθετήθηκε στον δρόμο με παράνομο τρόπο, ανάμεσα σε παρκαρισμένα οχήματα.

Πώς εξηγείται το πρόσφατο γεγονός της αύξησης των τροχαίων ατυχημάτων με παράσυρση πεζών; Πολύ απλά, ο καιρός βελτιώνεται, το καλοκαίρι έφτασε και η κινητικότητα των πεζών μεγαλώνει… κινούνται όλοι με τα πόδια μέσα στις γειτονιές, στις πλατείες, στα στενά κ.λπ., διασχίζοντας κάθετα κεντρικές αρτηρίες ή άλλους μεγάλους δρόμους. Ένα δεύτερο στοιχείο, χαρακτηριστικό της εποχής, είναι ότι το κάνουν αυτό με μεγάλη ανεμελιά, λες και δεν συμβαίνει τίποτε, λες και δεν ρισκάρουν τη ζωή τους, αν δεν προσέξουν στον δρόμο. Τρίτον, σύνηθες είναι πλέον το φαινόμενο κάποιοι να διασχίζουν τον δρόμο ενώ ταυτόχρονα κοιτάνε το κινητό τους! Δείγμα της εποχής και δείγμα της βιασύνης με την οποία κινούνται όλοι οι άνθρωποι για να προλάβουν τις υποχρεώσεις που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους.

Σε κάθε περίπτωση, με άρθρο μας στο «ΠΑΡΟΝ» της Κυριακής 11 Δεκεμβρίου 2022 είχαμε επισημάνει την ανάγκη να βελτιωθεί η συμπεριφορά όχι μόνο των οδηγών αλλά και των πεζών μέσα από συγκεκριμένα μέτρα.

Παράλληλα επισημάναμε την πολύ μεγάλη ευθύνη της Πολιτείας. Για να περνάνε οι πεζοί από τις διαβάσεις, πρέπει απλά να… υπάρχουν διαβάσεις, δηλαδή να είναι σωστά σημασμένες και συντηρημένες οι ισχύουσες διαβάσεις, κάτι που δεν ισχύει. Όλοι οι υπεύθυνοι μιλάνε για οδική ασφάλεια, αλλά επί του πρακτέου δεν έχουν τίποτα να επιδείξουν. Είναι, βλέπετε, και το θέμα της αρμοδιότητας. Ποιος είναι αρμόδιος για κάθε δρόμο, ποιος είναι αρμόδιος για τη νομοθεσία, ποιος είναι αρμόδιος για την αστυνόμευση, ποιος είναι αρμόδιος για την εκπαίδευση πεζών αλλά και εποχούμενων.

Όπως τονίστηκε στο παραπάνω άρθρο μας, θα πρέπει: 1) Το αρμόδιο υπουργείο Εσωτερικών να δώσει εντολή στους δήμους να συντηρήσουν άμεσα τους δρόμους δικής τους αρμοδιότητας. 2) Ομοίως θα πρέπει και οι περιφέρειες να συντηρήσουν τις διαβάσεις πεζών στους δρόμους δικής τους αρμοδιότητας, που είναι οι κεντρικές αρτηρίες και οι μεγάλοι δρόμοι του λεκανοπεδίου. Αν ο πεζός δεν βλέπει να υπάρχει κοντά χαραγμένη και καλά σηματοδοτημένη διάβαση πεζών, ίσως περνάει από όπου βρει. 3) Να επανεξετασθούν αφύλαχτες διαβάσεις πεζών. Πολλές από αυτές ίσως πληρούν τα κριτήρια για να μετατραπούν σε σηματοδοτούμενες διαβάσεις πεζών (με φανάρια με μπουτόν πιέσεως δηλαδή). 4) Ομοίως να επανεξετασθούν αιτήματα δήμων για νέες θέσεις τοποθέτησης φωτεινών σηματοδοτούμενων διαβάσεων πεζών. 5) Τέλος, και κυριότερο, θα πρέπει το κατ’ εξοχήν και καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να διοργανώσει μια μεγάλη καμπάνια στα ΜΜΕ για τη συμπεριφορά των πεζών στον δρόμο και για τη χρησιμοποίηση των διαβάσεων πεζών.

Ας γίνουν επιτέλους μερικά βήματα μπροστά και ας μην κολλάμε συνεχώς στο θέμα της αρμοδιότητας και της γραφειοκρατίας. Τα εμπόδια αυτά πρέπει να παραμεριστούν, ειδικά όταν χάνονται ανθρώπινες ζωές άσκοπα και μάταια στον δρόμο.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Φωτό: anexarttitosblog.gr


Σχολιάστε εδώ