Θ. Ψαλτοπούλου στο “Π”: Στόχος η δημιουργία νέου τύπου πανεπιστημίου στην Ευρώπη του 21ου αιώνα

Θ. Ψαλτοπούλου στο “Π”: Στόχος η δημιουργία νέου τύπου πανεπιστημίου στην Ευρώπη του 21ου αιώνα

Της
ΘΕΟΔΩΡΑΣ ΨΑΛΤΟΠΟΥΛΟΥ
Παθολόγου, Καθηγήτριας Ιατρικής Σχολής ΕΚΠΑ


Tα τελευταία χρόνια, το Πανεπιστήμιο Αθηνών ανεβαίνει στις διεθνείς κατατάξεις, πιστοποιεί τα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά του προγράμματα, ενώ είναι το μοναδικό στη χώρα μας που ήδη λειτουργεί δύο ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα, το πρώτο στην Αρχαιολογία, Ιστορία και Λογοτεχνία, της Φιλοσοφικής Σχολής, και το δεύτερο στην Ιατρική, πρωτοστατώντας στον σχεδιασμό της αντίστοιχης νομοθεσίας.

Με τις ελληνικές και διεθνείς χρηματοδοτήσεις που προσελκύουν στον ΕΛΚΕ οι συνάδελφοι καθηγητές, κατασκευάζονται οριζόντια ερευνητικά εργαστήρια (βασικής έρευνας, χώροι χειρουργικής προσομοίωσης κ.λπ.), ενώ συντελείται ουσιαστική κτιριακή συντήρηση και εξάπλωση.

Από τα πιο σημαντικά στοιχεία αποτελεί η συμμετοχή του Πανεπιστημίου Αθηνών ως ιδρυτικού μέλους της συμμαχίας του CIVIS, που αποτελείται και από άλλα πανεπιστημιακά ιδρύματα της Ευρώπης, ενός σε κάθε χώρα. Μέσω του CIVIS, υλοποιείται ένα φιλόδοξο όραμα που αφορά τη δημιουργία ενός νέου τύπου πανεπιστημίου στην Ευρώπη του 21ου αιώνα, παραμένοντας στην πρώτη γραμμή της μεταρρύθμισης της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Ευρώπη. Είμαστε μέλη μιας ευρύτερης οικογένειας, αφού το CIVIS «οικοδομεί» μια σύγχρονη διαπανεπιστημιακή κοινότητα με περισσότερους από 500.000 φοιτητές και 68.000 μέλη προσωπικού, εκ των οποίων οι 35.000 είναι ακαδημαϊκοί και ερευνητές.

Για την αναβάθμιση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης χρειάζεται επίλυση και άλλων θεμάτων, όπως η υπερδεκαετής υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση, η πάταξη της γραφειοκρατίας, η σημαντική βελτίωση του μισθολογικού, το συνεχώς μεταβαλλόμενο νομοθετικό πλαίσιο, η ικανοποίηση της ανάγκης ανανέωσης του εξοπλισμού, των κτιριακών συντηρήσεων και της ανάγκης για ευρεία ψηφιοποίηση. Άλλα, σημαντικά θέματα που ενέχουν δυνατότητα για συνέργειες είναι η δυνατότητα μεγαλύτερης συμμετοχής σε εκπαιδευτικά και ερευνητικά δρώμενα των καθηγητών, ώστε να έχουν τη δυνατότητα περισσότερων απολαβών, η χρήση των τεχνολογικών εργαλείων για την προβολή του έργου κάθε μέλους (ιστοσελίδες, μέσα κοινωνικής δικτύωσης) ή η διαχείριση μεγαδεδομένων (big data) για την επιτάχυνση των επιστημονικών εξελίξεων, όπως και η οργάνωση, διαχείριση και λειτουργία των τεχνοβλαστών, η πνευματική ιδιοκτησία και οι πατέντες.

Παράλληλα, η άμβλυνση των ανισοτήτων στους κόλπους του ελληνικού πανεπιστημίου, που αφορά φοιτητές και καθηγητές, είναι πολύ σημαντικό ζήτημα, όπως και ο σεβασμός της διαφορετικότητας, η δικαιοσύνη, η ομόνοια, η συλλογικότητα και η συμπεριληπτικότητα. Σε ένα περιβάλλον χρηστής διοίκησης, η σταθερότητα, η αποτελεσματικότητα και η αφοσίωση μπορούν να είναι ουσιαστικά στοιχεία για την πορεία του Πανεπιστημίου Αθηνών. Βασικοί στόχοι αποτελούν τόσο η αναβάθμιση της εκπαιδευτικής και ερευνητικής διαδικασίας όσο και η συμπαράσταση σε κάθε μέλος ΔΕΠ, με διευκόλυνση της καθημερινότητάς του, ώστε, ξεπερνώντας τις προκλήσεις των καιρών, να διασφαλιστεί η ουσιαστική πρόοδος του Πανεπιστημίου Αθηνών.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Φωτό: thetoc.gr


Σχολιάστε εδώ