Βασ. Γιόγιακας στο “Π”: Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας: Αξιοποίηση με οφέλη για την εθνική οικονομία και την τοπική κοινωνία
Του
ΒΑΣΙΛΗ ΓΙΟΓΙΑΚΑ
Ιατρού Καρδιολόγου, Βουλευτή Θεσπρωτίας της Νέας Δημοκρατίας
Την περασμένη εβδομάδα υπογράφηκε μεταξύ του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και κοινοπραξίας υπό τον ιταλικό Όμιλο Grimaldi η σύμβαση μεταβίβασης του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ).
Προς απογοήτευση όσων, είτε από ιδεολογική προκατάληψη είτε από πολιτική σκοπιμότητα, συνηθίζουν να μιλάνε για ξεπούλημα, το τίμημα της παραχώρησης άγγιξε τα 84,2 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο λέγεται ότι είναι αρκετά πάνω από την αποτίμηση του ανεξάρτητου συμβούλου. Για να υπάρχει ένα μέτρο σύγκρισης, η αξία του 100% των μετοχών του ΟΛΗΓ διαμορφώνεται στα 125 εκατ. ευρώ, δηλαδή περίπου στο 35% της αποτίμησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, ο οποίος ωστόσο έχει 20 φορές μεγαλύτερο τζίρο. Επίσης, το τίμημα της παραχώρησης είναι ίσο με 50 φορές τα λειτουργικά κέρδη του ΟΛΗΓ το 2022. Όσοι, επομένως, συγκρίνουν το ποσό του τιμήματος με μεγέθη όπως το συνολικό ποσό των επενδύσεων που έχουν γίνει μέχρι σήμερα στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας είτε δεν γνωρίζουν με ποιο τρόπο αποτιμάται η αξία τέτοιων επιχειρήσεων σε ανάλογες περιπτώσεις είτε επιδιώκουν να παραπλανήσουν, για προφανείς σκοπούς.
Το υψηλό τίμημα της παραχώρησης μιλά από μόνο του για τη δυναμική ανάπτυξης του ΟΛΗΓ. Με τη συμβολή του ιδιώτη επενδυτή, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας μπορεί να αποτελέσει βασική πύλη εμπορευματικών μεταφορών στην ευρύτερη περιοχή, να προσφέρει ένα ελκυστικό δίκτυο τουριστικών λιμένων, με την κατασκευή της χωροθετημένης μαρίνας στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας και την αναβάθμιση μικρότερων λιμανιών που υπάγονται στον Οργανισμό, και να μετατραπεί σε ένα «πράσινο» λιμάνι, δηλαδή χαμηλού ή μηδενικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Η αναπτυξιακή δυναμική υπόσχεται να αναβαθμίσει το τουριστικό προϊόν και να αυξήσει το τουριστικό ρεύμα της ευρύτερης περιοχής, να τονώσει την εμπορική κίνηση της Ηγουμενίτσας, να δημιουργήσει νέες υποστηρικτικές επιχειρήσεις γύρω από τον θαλάσσιο τουρισμό, να προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες για δουλειά.
Υπάρχει ωστόσο και ένα ακόμα καλό νέο για την τοπική κοινωνία. Αφότου δρομολογήθηκε η παραχώρηση πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΗΓ, έγινε επιτακτική η επίλυση εκκρεμοτήτων σχετικά με το καθεστώς της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα. Επί χρόνια, οι Δήμοι Ηγουμενίτσας και Φιλιατών διεκδικούσαν τη διαχείριση τμημάτων της χερσαίας ζώνης που δεν αφορούν λιμενικές δραστηριότητες. Τα τελευταία τριάμισι χρόνια έγινε μια πρωτοφανής προσπάθεια για την αδειοδότηση προσχώσεων και λιμενικών έργων, τη νομιμοποίησή τους, τον επανακαθορισμό ή τη χάραξη γραμμής αιγιαλού και παραλίας. Πρόκειται για μια σύνθετη και χρονοβόρο διαδικασία που είναι απαραίτητη προκειμένου τα εξαιρούμενα από την παραχώρηση τμήματα να αποδοθούν, με τρόπο νόμιμο και ασφαλή, από το Ελληνικό Δημόσιο στην τοπική κοινωνία.
Αλλά δεν έγινε μόνο αυτό: από την παραχώρηση εξαιρέθηκαν πρόσθετοι χώροι οι οποίοι δεν περιλαμβάνονταν στη σχετική απόφαση του 2017. Τέτοιοι είναι ο παραλιακός δρόμος της Ηγουμενίτσας, κτίρια που χρησιμοποιούνται από δημόσιες υπηρεσίες, εγκαταστάσεις άθλησης και αναψυχής, υπαίθριοι χώροι για τη λειτουργία καταστημάτων εστίασης στα μικρότερα λιμάνια που διαχειρίζεται ο ΟΛΗΓ. Με λίγα λόγια, χώροι που αποτελούν μέρος της καθημερινότητας κατοίκων και επισκεπτών. Μάλιστα, η παραχώρηση των τμημάτων αυτών προς τους οικείους Δήμους –Ηγουμενίτσας και Φιλιατών– θα προβλέπεται με διάταξη στο νομοσχέδιο με το οποίο θα κυρώνεται η σύμβαση παραχώρησης.
Είμαι βέβαιος ότι με αφορμή τη συζήτηση της σύμβασης παραχώρησης στη Βουλή θα ειπωθούν πολλά και διάφορα κατά της «ιδιωτικοποίησης» του ΟΛΗΓ. Για λόγους οικονομίας θα κλείσω με ένα σχόλιο: Το Ελληνικό Δημόσιο έχει παραχωρήσει από το 2002 στον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας –ανεξάρτητα από το ποιος κατέχει τις μετοχές του– γήπεδα, κτίρια και εγκαταστάσεις της χερσαίας λιμενικής ζώνης στα οποία ο Οργανισμός έχει δικαιώματα χρήσης, εκμετάλλευσης και λειτουργίας. Όχι κυριότητας, η οποία ασφαλώς παραμένει στο Ελληνικό Δημόσιο. Αυτή η λεπτομέρεια, που ισχύει για όλους τους Οργανισμούς Λιμένος, μαζί με το τίμημα-ρεκόρ που δόθηκε για το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του ΟΛΗΓ, είναι αρκετά για να αντιληφθούμε πόσο άκυρη μπορεί να είναι η κριτική περί ξεπουλήματος…