Ν. Κογιουμτσής στο “Π”: Είναι ανάγκη να ενισχύσουμε και να προστατέψουμε τον Τουρισμό μας
Του
ΝΙΚΟΥ ΚΟΓΙΟΥΜΤΣΗ
Αντιπροέδρου ΕΕΑ, Αντιπροέδρου ΕΣΑ
Διανύουμε μια δύσκολη και αβέβαιη χρονική περίοδο. Η ήδη παρατεταμένη προεκλογική περίοδος επιβαρύνει την κατανάλωση, άρα επιβραδύνει τους ρυθμούς της αγοράς και την επιχειρηματικότητα. Η αβεβαιότητα που δημιουργείται επηρεάζει τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, καθώς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και ο ΟΟΣΑ εκτιμούν παγκόσμια συρρίκνωση του ρυθμού οικονομικής μεγέθυνσης για το 2023.
Παρόμοιες βέβαια εκτιμήσεις εκφράζονται και από την Τράπεζα της Ελλάδος και από σημαίνοντες οικονομικούς παράγοντες της χώρας. Η ακρίβεια, η ενεργειακή κρίση και ο παρατεταμένος πληθωρισμός μειώνουν κατά πολύ τα διαθέσιμα εισοδήματα και αναμένεται να πλήξουν περαιτέρω την κατανάλωση. Μάλιστα, μια ενδεχόμενη μείωση των τουριστικών εσόδων για το 2023, λόγω της πανευρωπαϊκής και παγκόσμιας μείωσης των διαθέσιμων εισοδημάτων, αναμένεται να μειώσει ακόμη περισσότερο τα έσοδα από τον τουρισμό.
Ευτυχώς, όμως, τα μηνύματα από τις διεθνείς και πανευρωπαϊκές εκθέσεις, και όχι μόνο, είναι ενθαρρυντικά. Όπως ενδιαφέρουσα πράγματι ήταν και η Διεθνής Έκθεση Γενικού Τουρισμού Ferrien-Messe Wien στη Βιέννη, την οποία επισκέφθηκα την προηγούμενη εβδομάδα. Φαίνεται ξεκάθαρα ότι η Ελλάδα ισχυροποιεί τη θέση της μεταξύ των κορυφαίων προορισμών παγκοσμίως στις προτιμήσεις των μεγάλων ευρωπαϊκών, και όχι μόνο, αγορών. Σε παραδοσιακές αγορές, όπως η Βρετανία, η Γερμανία, οι σκανδιναβικές χώρες, αλλά και στις ενισχυόμενες, όπως η Αυστρία, καταγράφεται υψηλή ζήτηση για την Ελλάδα.
Μάλιστα, η Ελλάδα αναδεικνύεται σε πρώτο, και μάλιστα με διαφορά από τους ανταγωνιστές της, προορισμό που θέλουν να επισκεφτούν οι Αυστριακοί στις καλοκαιρινές διακοπές τους. Τα μέχρι τώρα στοιχεία δείχνουν μια αύξηση κοντά στο 14% σε σχέση με το 2019. Παρά τις αυξήσεις των τιμών λόγω της ακρίβειας και της ενεργειακής κρίσης, φαίνεται ότι το 89% των Αυστριακών έχει προγραμματίσει ταξίδια τόσο στην Αυστρία όσο και στο εξωτερικό. Μάλιστα, ένα 16% θα παρατείνει τις διακοπές του κατά τη διάρκεια της χαμηλής τουριστικής περιόδου. Και από τη Βρετανία τα μηνύματα είναι εξίσου ενθαρρυντικά, καθώς είμαστε στην τέταρτη θέση επιλογής των Βρετανών.
Θα πρέπει όμως να προσεγγίσουμε και να αντιμετωπίσουμε το τουριστικό προϊόν μας με τη δέουσα προσοχή και την ιδιαίτερη και διαχρονική προσέγγιση που του αρμόζει. Στο περίπτερο της Ελλάδας στην τουριστική έκθεση της Βιέννης δεν υπήρχε ένα επιμέρους διαφημιστικό κιόσκι της Αττικής, αλλά αυτό εντασσόταν στην ευρύτερη ζώνη της Κεντρικής Ελλάδος, τη στιγμή που η Αττική, και συγκεκριμένα η Αθήνα, φιλοξενεί σχεδόν το 50% των επισκεπτών της χώρας. Θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή και στην αστυνόμευση των τουριστικών περιοχών.
Η ανασφάλεια είναι ένα από τα πρώτα θέματα που τίθενται από τους εμπόρους και επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται σε αυτές τις περιοχές. Οι καταστροφές και οι ταραχές που δημιούργησαν οι γνωστοί-άγνωστοι για άλλη μια φορά έκαναν τον γύρο του κόσμου και φυσικά τραυματίζουν την τουριστική εικόνα της χώρας, ειδικά στην αρχή της τουριστικής περιόδου. Οι μικροκλοπές και τα μικρά εγκλήματα, που παρατηρούνται σε καθημερινή βάση, θα πρέπει να μειωθούν με την αποτελεσματική και ουσιαστική παρέμβαση και παρουσία της Ελληνικής Αστυνομίας, ειδικά στους χώρους που συγκεντρώνουν μεγάλη πληθώρα τουριστών και επισκεπτών.
Οι επισκέπτες μας αποτελούν τους πρεσβευτές, τους κήρυκες της τουριστικής Ελλάδας στα πέρατα του κόσμου. Πρέπει να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για την ασφαλή και ευχάριστη διαμονή τους στη χώρα μας. Σε κάθε περίπτωση, είναι ευχάριστο το γεγονός ότι η φετινή τουριστική περίοδος θα προσεγγίσει και ίσως ξεπεράσει τα δεδομένα της περιόδου πριν από την πανδημία. Ήδη οι πρώτες προγραμματισμένες απευθείας πτήσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες είναι γεγονός και σε σύντομο χρονικό διάστημα θα είναι πιο πυκνές προς το «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Το θετικό είναι ότι μέσα στον χειμώνα παρατηρήσαμε παρουσία τουριστών κυρίως στο κέντρο της Αθήνας, κάτι που είχαμε καιρό να δούμε στη χώρα μας. Είναι στο χέρι μας να διατηρήσουμε και, γιατί όχι, να ενισχύσουμε αυτήν την εικόνα και κατάσταση που δημιουργείται, αν όλοι μαζί, πολιτεία, φορείς, επιχειρηματίες και πολίτες, εξαλείψουμε, κατά το δυνατόν, τις παθογένειες που τραυματίζουν το τουριστικό προϊόν μας.