Η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση στα σιδηροδρομικά ατυχήματα – Εξοργίζει το διαχρονικό έγκλημα στα τρένα
–Δεν λειτουργεί το σύστημα ασφαλείας
–137 θάνατοι και 97 τραυματισμοί την περίοδο 2010 – 2018
Του
ΒΑΣΙΛΗ ΤΑΛΑΜΑΓΚΑ
Μια μητέρα στη Λάρισα προσπαθεί να κατανοήσει τι έγιναν οι δίδυμες κόρες της που επέβαιναν στο τρένο. Λίγη ώρα αργότερα προστέθηκαν στη λίστα των νεκρών. Έβλεπε τα πολιτικά πρόσωπα που έφταναν στο νοσοκομείο Λάρισας και αναγνώριζε στα πρόσωπά τους τους κύριους –έμμεσα– υπαίτιους για τον θάνατο των παιδιών της. Είναι τα ίδια πολιτικά πρόσωπα που λίγες ώρες μετά υπόσχονταν κάθαρση και έρευνα για το… ανθρώπινο λάθος.
Η χειρότερη σιδηροδρομική τραγωδία με τρένα στην ιστορία της χώρας μας ήρθε να προστεθεί σε μια σειρά ατυχημάτων που είχαμε την τελευταία διετία στο σιδηροδρομικό δίκτυο, τα οποία, παρότι δεν απασχόλησαν τα συστημικά Μέσα Ενημέρωσης, δεν πέρασαν απαρατήρητα από τις ευρωπαϊκές αρχές.
Σύμφωνα με απολογιστικά στοιχεία της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, το 2021 σημειώθηκαν 14 σημαντικά ατυχήματα (αυξημένα 55,6% σε σχέση με το 2020 – 9 ατυχήματα), ενώ ο μέσος όρος των τελευταίων πέντε ετών ανέρχεται σε 17 ατυχήματα.
Σύμφωνα με τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων τα ατυχήματα οφείλονται στους εξής λόγους:
• Το δίκτυο δεν είναι ορθώς συντηρημένο και το τροχαίο υλικό (δηλαδή τα τρένα και οι μηχανές) είναι πολύ παλιό. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν βλάβες και σημειώνονται σημαντικές καθυστερήσεις.
• Παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό και κυρίως σε κλειδούχους, μηχανοδηγούς και σταθμάρχες, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σταθμοί χωρίς προσωπικό.
• Υπάρχουν προβλήματα στην πληροφόρηση του επιβατικού κοινού σχετικά με την πορεία των δρομολογίων.
Η έρευνα που διεξήγαγε το MIIR (Mediterranean Institute for Investigative Reporting) σχετικά με τα διαθέσιμα ευρωπαϊκά και ελληνικά δεδομένα δείχνει ότι τα σιδηροδρομικά ατυχήματα είναι εξαιρετικά συχνά στην Ελλάδα, οδηγώντας σε 137 θανάτους και 97 σοβαρούς τραυματισμούς μεταξύ 2010 και 2018. Η Ελλάδα έχει σταθερά βρεθεί μεταξύ των πιο επικίνδυνων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά τους σιδηροδρόμους.
Το MIIR βασίστηκε σε δεδομένα από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΡΑ) και τις εκθέσεις ασφαλείας της ελληνικής Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡAΣ), η οποία ανέπτυξε σύστημα καταγραφής και παρακολούθησης σιδηροδρομικών γεγονότων σύμφωνα με τον Κανονισμό 1077/2012 της ΕΕ, προκειμένου να εξάγει συμπεράσματα σχετικά με την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση στην ΕΕ όσον αφορά τον αριθμό των θανάτων από σιδηροδρομικά ατυχήματα, σε αναλογία με τα χιλιόμετρα που διένυσαν τα τρένα στη χώρα κατά τη διάρκεια του έτους.
Φυσικά, όλα αυτά δεν έγιναν ξαφνικά.