Γιάννης Πλακιωτάκης στο “Π”: Τα νησιά στο κέντρο της αναπτυξιακής προσπάθειας
Του
ΓΙΑΝΝΗ ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗ
Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Για πρώτη φορά, με την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, η έννοια της νησιωτικότητας αποκτά ουσιαστικό περιεχόμενο.
Η παρέμβαση του κράτους περιλαμβάνει όχι μονάχα τη στήριξη των φορέων των νησιών, αλλά αφορά την ίδια τη συνταγματική μέριμνα για εμπέδωση και εδραίωση της εθνικής αξίας του θαλάσσιου και νησιωτικού χώρου της ελληνικής επικράτειας.
Η ασφάλεια των θαλάσσιων συνόρων, η ασφάλεια των νησιών, η θωράκισή τους και η παρουσία του κράτους σε όλες τις διαστάσεις της τοπικής κοινωνικής και οικονομικής ζωής αποτελούν πλέον χειροπιαστή πραγματικότητα. Στο Αιγαίο, στο Ιόνιο, στην Κρήτη, σε κάθε σπιθαμή ελληνικής γης που περιβάλλεται από θάλασσα.
Τα τελευταία τριάμισι χρόνια, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει διανύσει άβατους μέχρι πρότινος δρόμους, για δομικές, συστημικές και ολοκληρωμένες παρεμβάσεις υπέρ της νησιωτικότητας και τη χάραξη μιας ολοκληρωμένης νησιωτικής πολιτικής, θεσμικά ισχυρής και με μετρήσιμο αντίκτυπο στις νησιωτικές κοινωνίες.
Το αποτύπωμα, η παρουσία και τα αποτελέσματα της δράσης του υπουργείου, από την πολιτική ηγεσία μέχρι και τα στελέχη του πολιτικού και ένστολου προσωπικού, είναι ορατά τόσο στους νησιώτες και στους φορείς της νησιωτικής αυτοδιοίκησης όσο και σε κάθε τοπική κοινωνία.
Μέσω της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής υλοποιείται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο εξασφάλισης κρίσιμων πόρων, με διακριτή εξειδίκευση για τα νησιά, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το ΕΣΠΑ 2021 – 2027, το Ταμείο Ανάκαμψης και το 2023 με τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Με σωστό σχεδιασμό, προγραμματισμό, διαχείριση και παρακολούθηση καταφέραμε να χρηματοδοτήσουμε, σε συνεργασία με τους νησιωτικούς δήμους, με 30 εκατ. ευρώ 246 κρίσιμα έργα στον τομέα της ολοκληρωμένης διαχείρισης νερού στα νησιά, με μονάδες αφαλάτωσης, με αντικατάσταση δικτύων ύδρευσης, επεκτάσεις δικτύων, κατασκευή δεξαμενών αποθήκευσης, αναβάθμιση αντλιοστασίων, δημιουργία υποδομών ΑΠΕ για μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης και πολλά άλλα.
Είμαστε παρόντες στην καθημερινότητα του νησιώτη, αλλά και του επισκέπτη των νησιών μας.
Καταφέραμε να ελαχιστοποιήσουμε τη μεταφορά νερού στα νησιά.
Σχεδιάσαμε και υλοποιούμε μια εξωστρεφή πολιτική για τα νησιά, που βασίζεται στην αμεσότητα και στη φυσική παρουσία της πολιτικής ηγεσίας και των υπηρεσιακών στελεχών δίπλα στους νησιώτες.
Επενδύσαμε το 2022 σχεδόν 1 εκατ. ευρώ, ενισχύοντας τους νησιωτικούς δήμους, για να αντιμετωπίσουν το υψηλό κόστος ενέργειας των υποδομών νερού, καταφέρνοντας έτσι να συγκρατήσουμε τα δημοτικά τέλη και να μη στερηθεί η νησιωτική κοινωνία έργα που δεν θα γινόταν, για να καλυφθεί το κόστος αυτό.
Πάνω από 15 μικροί νησιωτικοί δήμοι έχουν λάβει σχετικές ενισχύσεις, ώστε, συμπληρωματικά με τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, να ανακουφίσουμε τους πολίτες, αλλά και τους φορείς της Αυτοδιοίκησης από τις συνέπειες της ενεργειακής κρίσης.
Δημιουργήσαμε μηχανισμό τεχνικής υποστήριξης των μικρών νησιωτικών δήμων για υλοποίηση προμηθειών και διαγωνισμών και για πρώτη φορά τους ενισχύσαμε ώστε να προσλάβουν τεχνικούς συμβούλους για την επίσπευση διαδικασιών απορρόφησης κονδυλίων και υλοποίησης διαγωνισμών.
Έχουμε αναλάβει τη στήριξη έργων αποκατάστασης υποδομών έπειτα από φυσικές καταστροφές, όπως σε Σάμο, Θάσο, Σαμοθράκη, Κεφαλονιά, Ιθάκη, Μαλεβίζι Ηρακλείου, Σητεία, Άγιο Βασίλειο Ρεθύμνου, Λέσβο.
Παρακολουθούμε, σε συνεργασία με τους νησιωτικούς δήμους, την παρακολούθηση και ωρίμανση έργων ύψους 318 εκατ. ευρώ στον τομέα της ολοκληρωμένης διαχείρισης του νερού και υποστηρίζουμε την εξεύρεση πόρων για τη σταδιακή υλοποίησή του, σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος και το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Μέσα από την πλήρη ενεργοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική, εξασφαλίσαμε τη σταδιακή χρηματοδότηση 33 ώριμων νησιωτικών λιμενικών έργων που αναβαθμίζουν την ασφάλεια των υποδομών και την προσβασιμότητα στα νησιά, συνολικού ύψους 175 εκατ. ευρώ μέσω ΕΣΠΑ 2021 – 2027 και περίπου 30 εκατ. ευρώ μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, με έμφαση σε έργα αντιμετώπισης διαβρώσεων και συντηρήσεων λιμενικών υποδομών που επηρεάζονται από την κλιματική αλλαγή και τα ακραία καιρικά φαινόμενα.
Ιδιαιτέρως σημαντικό επίτευγμα είναι η αναβάθμιση της θαλάσσιας συγκοινωνίας και της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών μας, με έμφαση στις άγονες γραμμές και στα μικρά νησιά, δημιουργώντας ουσιαστικές προϋποθέσεις βιώσιμης και μακρόχρονης ανάπτυξης.
Αυξήσαμε κατά 24 τις άγονες γραμμές, αυξάνοντας παραλλήλως και τη χρηματοδότηση από τα 90 εκατ. ευρώ, που την παραλάβαμε, στα 138 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.
Παραλλήλως, μέσα από μια μακρά διαπραγμάτευση με την ΕΕ και τη συνδρομή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, εντάξαμε για πρώτη φορά σε συγχρηματοδούμενο πρόγραμμα ΕΣΠΑ τη χρηματοδότηση της δημόσιας θαλάσσιας συγκοινωνίας, με έμφαση στις λεγόμενες μικρές, άγονες γραμμές, εφαρμόζοντας κριτήρια πράσινης ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου με πόρους που εκκινούν από τα 80 εκατ. ευρώ και σταδιακά μπορούν να αγγίξουν τα 370 εκατ. ευρώ έως το 2029.
Γνωρίζουμε ότι οι διαχρονικές ανάγκες των νησιών μας είναι πολλές. Αποδείξαμε όμως, στην πράξη, ότι έχουμε πλαίσιο, εργαλεία, μέθοδο, θέληση και αποφασιστικότητα. Οι αποσπασματικές παρεμβάσεις έδωσαν τη θέση τους σε μια συνολική εθνική στρατηγική για τα νησιά μας. Μια στρατηγική που αποδίδει σημαντικά οφέλη για τα νησιά και τους νησιώτες μας.