«Γρύπας»: Το νέο ελληνικό μη-επανδρωμένο αεροχήμα ξεκινά

«Γρύπας»: Το νέο ελληνικό μη-επανδρωμένο αεροχήμα ξεκινά

Μνημόνιο συνεργασίας για τον σχεδιασμό και τη βιομηχανική παραγωγή δεύτερου, πιο σύνθετου μη-επανδρωμένου αεροχήματος (drone) υπογράφηκε σήμερα στο υπουργείο Οικονομικών, μεταξύ της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ), του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Πανεπιστημίου Πατρών, του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, παρουσία των υπουργών Οικονομικών Νίκου Σταϊκουρα και Εθνικής ‘Αμυνας Νικολάου Παναγιωτόπουλου.

Η υλοποίηση του νέου προγράμματος, με την ονομασία «Γρύπας», ξεκινά την προσεχή Δευτέρα 16 Ιανουαρίου, αξιοποιώντας τη συνεπή πορεία εργασιών και την τεχνογνωσία που αποκτήθηκε από το πρόγραμμα «Αρχύτας» για την έρευνα, ανάπτυξη και βιομηχανική παραγωγή του πρώτου Αυτόνομου Εναέριου Οχήματος Πολλαπλών Χρήσεων από φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.

Ο υπουργός Οικονομικών υπενθύμισε ότι “εδώ και πάνω από 2 χρόνια, το υπουργείο Οικονομικών έθεσε ως στόχο, ο ευρύτερος δημόσιος τομέας να καταστεί σχεδιαστής και παραγωγός συστημάτων μη-επανδρωμένων αεροχημάτων (drones) για πολλαπλές χρήσεις. Για την επίτευξη του στόχου, ξεκινήσαμε προσπάθεια συγκρότησης συνεργασίας μεταξύ του υπουργείου Οικονομικών, της εποπτευόμενης Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ), του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Στο διάστημα που πέρασε, με χρηματοδότηση του υπουργείου Οικονομικών, δομήθηκε το πρόγραμμα ‘Αρχύτας’. Στόχος του ο σχεδιασμός και η βιομηχανική παραγωγή συστήματος μη-επανδρωμένου αεροχήματος (drone – UAV) πολλαπλών χρήσεων και τύπων. Μέχρι σήμερα, αυτή η συλλογική, εθνική προσπάθεια, εξελίσσεται σύμφωνα με τον προγραμματισμό. Μετά τις επιτυχείς δοκιμαστικές πτήσεις του υπό κλίμακα αεροχήματος, τόσο με τον συμβατικό τρόπο όσο και με τον κάθετο τρόπο απογείωσης – προσγείωσης, βαίνει προς ολοκλήρωση ο τελικός σχεδιασμός του”.

Παράλληλα – πρόσθεσε – στην ΕΑΒ συνεχίζονται οι προμήθειες απαραίτητων υλικών και συσκευών, προχωρεί η διαμόρφωση ειδικού χώρου για τη γραμμή βιομηχανικής παραγωγής, και αρχίζει η κατασκευή των καλουπιών. Το τρίμηνο που ξεκίνησε, θα προχωρήσει η κατασκευή του πρωτότυπου οχήματος. Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του, θα γίνουν δοκιμαστικές πτήσεις, έλεγχοι, πιστοποιήσεις, κοστολογήσεις των εναλλακτικών τύπων οχημάτων και ανάληψη εκ μέρους της ΕΑΒ παραγγελιών για κατασκευή αεροχημάτων από χρήστες”.

Ο υπουργός Οικονομικών επισήμανε ότι “η ομαλή πορεία των εργασιών του προγράμματος ‘Αρχύτας’ και η ανάπτυξη μιας εποικοδομητικής συνεργασίας με τα πανεπιστήμια, μας έδωσε τη βάση, προκειμένου:

1ον. Να καλέσουμε την ελληνική επιχειρηματικότητα, που παράγει ή επιθυμεί να παράξει τα αναγκαία υλικά και τις συσκευές για τα αεροχήματα, με διεθνή ανταγωνιστικότητα ως προς την ποιότητα και τις τιμές, να συντονίσει τη δράση της με την ΕΑΒ,

2ον. Να κάνουμε το επόμενο φιλόδοξο βήμα.

Θέσαμε ως στόχο τον σχεδιασμό και τη βιομηχανική παραγωγή δεύτερου, πολύ πιο σύνθετου μη-επανδρωμένου αεροχήματος, με την ονομασία ‘Γρύπας’. Ενισχύσαμε τους εταίρους και με το Πανεπιστήμιο Πατρών.

Συζητήσαμε επί μακρόν το συγκεκριμένο θέμα με τον υπουργό Εθνικής Αμύνης. Η βούληση και οι εκτιμήσεις μας συνέπεσαν. Η αρμονική συνεργασία με υψηλής εξειδίκευσης στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας, μας επιτρέπει να είμαστε περισσότερο αισιόδοξοι για την έκβαση του νέου, σημαντικού και υψηλών απαιτήσεων εγχειρήματος”.

Ο κ. Σταϊκούρας προέτρεψε όλους τους εμπλεκόμενους να εργαστούν “στα όρια των δυνατοτήτων τους, με εντιμότητα, συνέπεια, αξιοπιστία, παραγωγικότητα, αποτελεσματικότητα και με απόλυτο σεβασμό και στο τελευταίο ευρώ των Ελλήνων φορολογουμένων. Να αποδείξουν ότι η Ελλάδα έχει τις δυνάμεις και τις δυνατότητες για σημαντικά επιτεύγματα, που θα ενισχύουν, από όλες τις πλευρές, την ισχύ της Πατρίδας μας. Να συνειδητοποιήσουν ότι συμμετέχουν στη συγγραφή μιας καλής σελίδας της ελληνικής ιστορίας” και θεώρησεότι θα ανταποκριθούν με πληρότητα σε αυτές τις προτροπές.

Ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας παρατήρησε ότι για την ανάπτυξη ένός τύπου μη επανδρωμένου ή πολλών τύπων μη επανδρωμένων, θα έπρεπε προηγουμένως τα υπουργεία Οικονομικών και Εθνικής ‘Αμυνας και η ΕΑΒ “να συνδέσουμε το πρωτότυπο προϊόν της ακαδημαϊκής έρευνας, ή μιας σχεδιαστικής πρωτοβουλίας όπως αυτή που αναπτύχθηκε στην ΕΑΒ, με τις επιχειρησιακές απαιτήσεις και τις προδιαγραφές, όπως αυτές σχεδιάζονται από τις Ένοπλες Δυνάμεις και παράλληλα να συνδέσουμε αυτά τα δύο στοιχεία με την βασική φάση κατασκευής που είναι η σύνδεση με τη βιομηχανία, προκειμένου να προχωρήσουμε από το σχεδιασμό στη φάση της κατασκευής του πρωτοτύπου και της δοκιμής του, και τελικά μέχρι την φάση της βιομηχανικής κατασκευής πλέον σε μεγαλύτερους αριθμούς για τη διάθεση στους τελικούς χρήστες. Αυτή ήταν η άσκηση που λύσαμε”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Όπως είπε ο ΥΕΘΑ, το υπουργείο Εθνικής ‘Αμυνας:

-Παρέχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τις επιχειρησιακές αποστολές και των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων

– Θα προσδιορίσει τα χαρακτηριστικά του προσχεδίου UCAV, έτσι ώστε να ικανοποιούνται οι απαιτήσεις των αποστολών
– Θα διαθέσει εξειδικευμένο προσωπικό ώστε με την ειδική του γνώση να συνεισφέρει, όπως άλλωστε το ζήτησε η ΕΑΒ

– Θα συνεισφέρει στην πιστοποίηση των εξωτερικών φορτίων, στη συγγραφή των επιχειρησιακών προδιαγραφών ασφαλώς και των απαιτήσεων των διαφόρων χρηστών

– Θα παρέχει διά του εξειδικευμένου προσωπικού, ειδικές συμβουλευτικές υπηρεσίες και θα συμμετάσχει στην εκτέλεση των τυπικών και υπηρεσιακών δοκιμών

– Θα συμμετάσχει στη συγγραφή των εγχειριδίων πτήσεως, τόσο για εκπαίδευση, όσο και χρήση από τους μελλοντικούς χειριστές

– Θα εκτελέσει τους επιχειρησιακούς ελέγχους και ειδικές δοκιμές, μια σειρά από εργασίες που είναι απαραίτητες στην ανάπτυξη αυτού του προϊόντος και είναι δεδομένη η συνεισφορά των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, φυσικά υπό την προτροπή, τη σύμφωνη γνώμη, την αρωγή του υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας.

Ο κ. Παναγιωτόπουλος εκτίμησε ότι “εμείς μπορούμε να πάμε γρηγορότερα σε σχέση με γειτονικές χώρες (σ.σ. που δαπάνησαν πάνω από δέκα χρόνια), στην ανάπτυξη του νέου προιόντος, αρκεί να γίνει μια οργανωμένη και συντεταγμένη αρχή. Υπάρχει υποδομή, ταλέντο, συνεισφορά των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και νομίζω υπάρχουν οι προϋποθέσεις με την αρωγή των Ενόπλων Δυνάμεων να έχουμε ένα τελικό προϊόν.

Υπάρχει η συνεισφορά της ακαδημαϊκής κοινότητας σε σχεδιαστικό επίπεδο. Υπάρχει συνεισφορά της βιομηχανικής υποδομής σε σχεδιασμό αλλά και δυνατότητα να παραχθεί σε επίπεδο βιομηχανικής παραγωγής. Υπάρχει δεδομένη συνεισφορά των Ενόπλων Δυνάμεων προκειμένου να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις και οι ανάγκες και υπάρχει βέβαια και η στήριξη με αυτό τον τρόπο, δηλαδή καταρχήν η χρηματοδότηση της φάσης του σχεδιασμού από το υπουργείο Οικονομικών που εποπτεύει την ΕΑΒ”.

Ο κ. Παναγιωτόπουλος εξέφρασε την πλήρη ικανοποίηση του για το γεγονός ότι τα δυο υπουργεία “σε απόλυτη συνεννόηση και συνεργασία χωρίς φανφάρες, χωρίς προαναγγελίες, αλλά με συγκεκριμένη δουλειά και χρονοδιαγράμματα θα μπορέσουμε να ξεκινήσουμε κάτι καλό, το οποίο πιστεύω ότι ήδη έχει αρχίσει να παράγει κάποια πρώτα αποτελέσματα, βλέπουμε σχεδιασμένο πρωτότυπο, αλλά απομένει ακόμα δρόμος για να παράξει τελικό προϊόν.

Αυτό το δρόμο όμως, ήδη ξεκινήσαμε να τον διανύουμε, και νομίζω ότι σήμερα τίθεται σε πιο στέρεα βάση προϋποθέσεων που θα διανύσουμε μέχρι το τελικό προϊόν, επ’ ωφελεία όπως είπα, τόσο των Ενόπλων Δυνάμεων, όσο της Εθνικής Ασφάλειας αλλά και άλλων στοιχείων που θα επωφεληθούν από την ωφελιμότητα αυτών των πτητικών μέσων”, κατέληξε.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΑΒ Δημήτριος Παπακώστας, χαρακτήρισε ως άλλο ένα ορόσημο στην πορεία και την ανάπτυξη της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας τη σημερινή ημέρα, διότι για ακόμα μία φορά μας δίνεται η ευκαιρία να συνεργαστούμε πολύ στενά με τα Πανεπιστήμια, για να παράξουμε ένα προϊόν προς όφελος της χώρας μας. Η ΕΑΒ έχει γυρίσει σελίδα, μπαίνει σε νέα κεφάλαια και αρχίζει, επιτέλους, να αναδεικνύει τις ικανότητες, την τεχνογνωσία της και όλα όσα μπορεί να κάνει».

Ο πρύτανης του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, καθηγητής Νικόλαος Παπαϊωάννου, παρατήρησε ότι σήμερα αποδεικνύεται στην πράξη η εξωστρέφεια των ελληνικών δημόσιων πανεπιστήμιων, αλλά και η σιγουριά με την οποία η πολιτεία στηρίζει τα τελευταία τρία χρόνια τέτοιες προσπάθειες και διαβεβαίωσε ότι το ΑΠΘ θα συμβάλει με με όλες τις δυνάμεις του, ώστε αυτό το νέο, πιο σύνθετο, πιο μοντέρνο μη επανδρωμένο αερόχημα να είναι πραγματικά επ’ ωφελεία όλων των πτυχών της δραστηριότητας της πατρίδας μας.

Ο αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών και Διεθνών Θεμάτων του Πανεπιστημίου Πατρών, καθ. Διονύσιος Μαντζαβίνος, σχολίασε ότι η συνεργιστική δράση συμπράξεων όπως αυτή, που περιλαμβάνει ακαδημαϊκά ιδρύματα, τη βιομηχανία αλλά και την πολιτεία, μέσω των υπουργείων Οικονομικών και Εθνικής ‘Αμυνας, φαίνεται ότι δεν θα είναι απλώς αθροιστική, αλλά θα είναι πολλαπλασιαστική, και αυτό είναι το κέρδος.

Ο πρύτανης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, καθηγητής Φώτιος Μάρης σημείωσε ότι τέτοιου είδους προγράμματα μας δίνουν τη δυνατότητα να αναδείξουμε το έργο των ελληνικών ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, καλύπτοντας με τη μέγιστη δυνατή ευθύνη τον ρόλο που τους ανέθεσε η ελληνική πολιτεία.

Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, καθηγητής Ζήσης Μαμούρης, δήλωσε ότι “το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας θέλει να πετύχει την εξωστρέφεια με κάθε τρόπο και είναι στη διάθεση οποιουδήποτε φορέα επιθυμεί τις υπηρεσίες του, πόσω μάλλον του κράτους, του υπουργείου Οικονομικών και του υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας, ώστε να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε projects τα οποία ενδυναμώνουν τη χώρα μας”.

Στην εκδήλωση υπογραφής του μνημονίου συνεργασίας μεταξύ της ΕΑΒ και των τεσσάρων Πανεπιστημίων παρέστησαν:

– Από την ΕΑΒ, ο πρόεδρος της εταιρείας Ιωάννης Κούτρας, ο διευθύνων σύμβουλος Δημήτριος Παπακώστας, το μέλος του διοικητικού συμβουλίου και συντονιστής του προγράμματος «Γρύπας» Μιχαήλ Κορωναίος, το μέλος του διοικητικού συμβουλίου Νικόλαος Καλιωράκης, ο γενικός διευθυντής Παραγωγής Θεόδωρος Ρίζος, ο γενικός σιευθυντής Στρατηγικής και Ανάπτυξης Γεώργιος Σταμέλος, η διευθύντρια Διαχείρισης Προγραμμάτων Δήμητρα Βρούχα, ο διευθυντής R&D Νέων Προϊόντων Νικόλαος Κόκλας, ο διευθυντής του εργοστασίου Ηλεκτρονικών Αίθων Ναρλής και ο εποπτεύων μηχανικός Αναστάσιος Μακρυκώστας,

– Από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ο πρύτανης, καθηγητής Νικόλαος Παπαϊωάννου,

– Από το Πανεπιστήμιο Πατρών, ο αντιπρύτανης ακαδημαϊκών και Διεθνών Θεμάτων, καθηγητής Διονύσιος Μαντζαβίνος και ο υπεύθυνος για το έργο, καθηγητής Βασίλης Κωστόπουλος,

– Από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, ο πρύτανης, καθηγητής Φώτιος Μάρης, το μέλος του συμβουλίου Διοίκησης του ΔΠΘ, καθηγήτρια Μαρία Μιχαλοπούλου και οι υπεύθυνοι για το έργο, καθηγητής Αντώνιος Γαστεράτος, καθηγητής Γεώργιος Συρακούλης και αναπληρωτής καθηγητής Νικόλαος Παπανικολάου,

– Από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ο πρύτανης, καθηγητής Ζήσης Μαμούρης και ο υπεύθυνος για το έργο, κοσμήτορας της πολυτεχνικής Σχολής Γεώργιος Σταμούλης,

– Οι συνεργάτες του υπουργού Οικονομικών σε θέματα Έρευνας και Καινοτομίας, καθηγητής Κωνσταντίνος Τσαμαδιάς και επίκουρος καθηγητής Χρήστος Χριστοδούλου,

– Η υπηρεσιακή γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών, Πηνελόπη Παγώνη και ο προϊστάμενος της μονάδας Αποκρατικοποιήσεων, Διαχείρισης Κινητών Αξιών και Επιχειρησιακού Σχεδιασμού (ΜΑΔΚΑΕΣ) Σωτήριος Αναστασόπουλος.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Φωτό: ΥΕΘΑ

Σχολιάστε εδώ