Το γαλλικό πολάρ στη δεκαετία του ’70: από τον Simenon στον Manchette | Τρίτη 29/11 στις 19.00
Στρογγυλή τράπεζα
Το γαλλικό πολάρ στη δεκαετία του 70 : από τον Simenon στον Manchette
Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022, στις 19.00
στο Auditorium Theo Angelopoulos του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Το γαλλικό polar (μυθιστόρημα, ή roman, ή film policier) διαφέρει σημαντικά από το παραδοσιακό, αγγλικό κυρίως, whodunit και το αμερικανικό hard-boiled αφήγημα. Τα θέματά του προβάλλουν μέσα από την ατμοσφαιρικότητα των περιγραφών, σε λογοτεχνικό και κινηματογραφικό επίπεδο, αποτυπώνοντας παράλληλα την υπαρξιακή αγωνία των πρωταγωνιστών του, ανάμεσα στην ελπίδα και τη ματαίωση.
Στον «Κόκκινο Κύκλο» του, ο Benoît Mouchart, ο Πέτρος Μάρκαρης και ο Μάκης Μαλαφέκας συνομιλούν με τον Κώστα Καλφόπουλο για ένα ξεχωριστό είδος (genre) που ανέδειξε πρωτίστως ο Georges Simenon και ριζοσπαστικοποίησε ο Jean-Patrick Manchette. Ένας φόρος τιμής στους συγγραφείς, αλλά και στη Série Noire.
Με τους:
- Benoît Mouchart, συγγραφέας, διευθυντής σύνταξης στον εκδοτικό οίκο Casterman, πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ κόμικς της Angoulême
- Πέτρος Μάρκαρης, συγγραφέας
- Μάκης Μαλαφέκας, συγγραφέας
Συντονισμός: Κώστας Καλφόπουλος, συγγραφέας, αρχισυντάκτης του περιοδικού «Πολάρ»
Εκδήλωση με ταυτόχρονη μετάφραση.
Μετά την ολοκλήρωση της στρογγυλής τράπεζας, θα ακολουθήσει η προβολή της ταινίας « Le Choc » του Robin Davis, βασισμένη στο « La position du tireur couché » ( Η πρηνής θέση του σκοπευτή ) του Jean-Patrick Manchette.
Προβολή ταινίας « Le Choc »
« Le Choc » (Γαλλία – 1982 – Έγχρωμη – 100’)
Σκηνοθεσία: Robin Davis
Σενάριο: Alain Delon, Robin Davis, Dominique Robelet, Claude Veillot
Μουσική: Philippe Sarde
Ηθοποιοί: Alain Delon, Catherine Deneuve, Philippe Léotard, Etienne Chicot, Jean-Louis Richard, Catherine Leprince, François Perrot, Féodor Atkine
Υπόθεση:
Ένας επαγγελματίας δολοφόνος, ο Μάρτιν Τεριέ, σχεδιάζει να αποσυρθεί, αλλά οι εργοδότες του έχουν αντίρρηση, καθώς προτιμούν να τον δουν νεκρό παρά συνταξιούχο. Ο Τεριέ βρίσκει καταφύγιο σε μια αγροικία που διαχειρίζεται η όμορφη Κλερ και ο σύζυγός της. Η συμμορία σύντομα τον εντοπίζει.
> Προβολή με ελληνικούς υπότιτλους
Οι ομιλητές της στρογγυλής τράπεζας:
Ο Benoît Mouchart είναι συγγραφέας πολλών δοκιμίων για τα κόμικς και για μερικούς από τους μεγάλους συγγραφείς τους, όπως ο Hergé, ο Jacobs ή ο Greg. Βιογράφος της τραγουδίστριας Brigitte Fontaine, είναι συγγραφέας ενός βιβλίου αφιερωμένου στο έργο του Jean-Patrick Manchette. Έχει επιμεληθεί εκθέσεις αφιερωμένες στους Enki Bilal, Art Spiegelman και Albert Uderzo, ενώ επί δέκα χρόνια ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κόμικς της Angoulême. Από την άνοιξη του 2013, είναι διευθυντής σύνταξης, υπεύθυνος για τα κόμικς στον εκδοτικό οίκο Casterman. Είναι επίσης αρχισυντάκτης του περιοδικού κόμικς Pandora, που κυκλοφόρησε από τον ίδιο εκδότη το 2016.
Ο Μάκης Μαλαφέκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1977. Σπούδασε ιστορία της τέχνης και κοινωνική ανθρωπολογία. Παρουσίασε σεμινάρια στη Σορβόννη για την ιστορία του ευρωπαϊκού κόμικς και εργάστηκε στη σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού. Το 2018 ξεκίνησε τη σειρά “παλπ” περιπετειών του Μιχάλη Κρόκου με το μυθιστόρημα Δε λες κουβέντα (εκδ. Μελάνι) που έχει μεταφραστεί μεταξύ άλλων στα γαλλικά (Dans les règles de l’art, éd. Asphalte), και της οποίας αυτόν τον καιρό ετοιμάζει την τρίτη συνέχεια. Έχει γράψει στο “9” της Ελευθεροτυπίας, στη Libération, στο Unfollow, στη Lifo και σε άλλα έντυπα. Ζει και εργάζεται στο Παρίσι και στην Αθήνα.
Ο Πέτρος Μάρκαρης είναι Έλληνας συγγραφέας, μεταφραστής και σεναριογράφος που ζει στην Αθήνα. Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη από Αρμένιο πατέρα και Ελληνίδα μητέρα, φοίτησε σε αυστριακό λύκειο και μιλάει άπταιστα τέσσερις γλώσσες. Σεναριογράφος του Θόδωρου Αγγελόπουλου, είναι επίσης μεταφραστής του Γκαίτε και του Φρανκ Βέντεκιντ και θεωρείται ειδικός στον Μπέρτολτ Μπρεχτ. Το 1994 άρχισε να γράφει αστυνομικά, επινοώντας τον χαρακτήρα του αρχηγού της αστυνομίας Κώστα Χαρίτου και ιστορίες που διαδραματίζονται στην Αθήνα. Τα βιβλία του, που έχουν μεταφραστεί ευρέως, σημείωσαν τεράστια επιτυχία στην Ελλάδα και τη Γερμανία, και αργότερα στην Ιταλία και την Ισπανία, καθώς και στη Γαλλία. Είναι ο συν-σεναριογράφος των ταινιών του Θόδωρου Αγγελόπουλου, “Το Βλέμμα του Οδυσσέα”, Μεγάλο Βραβείο του Φεστιβάλ Καννών το 1995 και “Η αιωνιότητα και μια μέρα”, Χρυσός Φοίνικας του Φεστιβάλ Καννών το 1998.
Ο Κώστας Θ. Καλφόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1956. Σπούδασε Κοινωνιολογία, Ιστορία και Πολιτικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο του Αμβούργου. Διετέλεσε τακτικός συνεργάτης της Καθημερινής (θέματα πολιτισμού) και αρθρογραφεί από το 2018 στο The Books’ Journal. Έχει εκδώσει μ.ά. δύο αστυνομικές νουβέλλες, δύο δοκίμια, για το φλίππερ και το αστυνομικό αφήγημα, καθώς και μία συλλογή κειμένων, με τον τίτλο 10 ανεπίδοτες επιστολές, με «παραλήπτες» τον Βασίλη Βασιλικό, τον Ζωρζ Σιμενόν, τον Γιάννη Μαρή, τον Τεντέν κ.ά. Άρθρα του έχουν δημοσιευτεί στον γερμανόφωνο Τύπο. Είναι μέλος της Ένωσης Ανταποκριτών Ξένου Τύπου (ΕΑΞΤ/ FPA) και έχει την ευθύνη της αρχισυνταξίας του περιοδικού «Πολάρ».