Στη Βουλή ο προϋπλογισμός 2023: Πρώτος χωρίς μνημόνια ή εποπτεία * Ανάπτυξη 5,6%

Στη Βουλή ο προϋπλογισμός 2023: Πρώτος χωρίς μνημόνια ή εποπτεία * Ανάπτυξη 5,6%

Παραδόθηκε σήμερα, κατά τη διάρκεια συνεδριάσεως της Ολομέλειας της Βουλής, στον Πρόεδρο του Σώματος κ. Κωνσταντίνο Τασούλα, σε ψηφιακή μορφή, ο Προϋπολογισμός του Κράτους για το οικονομικό έτος 2023, από τον Υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα.

Ο Πρόεδρος της Βουλής, ανακοίνωσε ότι η συζήτηση επί του κρατικού προϋπολογισμού στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής θα διεξαχθεί σε τέσσερις συνεχείς συνεδριάσεις, από τις 23 Νοεμβρίου έως και τις 25 Νοεμβρίου του 2022. Στη συνέχεια, η συζήτηση στην Ολομέλεια, σύμφωνα με το άρθρο 123 παράγραφος 1 του Κανονισμού της Βουλής, θα αρχίσει στις 13 Δεκεμβρίου και θα ολοκληρωθεί την 17η Δεκεμβρίου, έως τις 12 τα μεσάνυχτα, με την ψήφισή του.

Όπως σημείωσε ο Υπουργός Οικονομικών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, «με τον προϋπολογισμό του 2023 συμπληρώνονται 200 χρόνια από τη σύνταξη του πρώτου υποθετικού λογαριασμού των εσόδων και εξόδων, ο οποίος συντάχθηκε τον Απρίλιο του 1823 και αποτέλεσε τον προπομπό του κρατικού προϋπολογισμού».

Ο Πρόεδρος της Βουλής, κ. Κωνσταντίνος Τασούλας διευκρίνισε ότι μαζί με τον προϋπολογισμό του 2023 κατατέθηκε σε πάπυρο και η παρουσίαση της καταθέσεως, πριν 200 χρόνια, του πρώτου προϋπολογισμού του επαναστατημένου Έθνους. Για την ιστορικότητα αυτού του κειμένου ο κ. Τασούλας ανέγνωσε το κείμενο της παρουσίασης, όπως και τη διάταξη του τότε Συντάγματος της Επιδαύρου και του Άστρους, που επέβαλε τη σύνταξη του προϋπολογισμού, όταν τότε, όπως επισήμανε ο κ. Τασούλας, «στο Υπουργείο Οικονομικών υπήρχε μόνο ο Υπουργός και ένας υπάλληλος».

Ο Πρόεδρος της Βουλής αφού έκανε λόγο για μία «ευχάριστη έκπληξη που έρχεται από την ιστορία της πατρίδας μας», υπενθύμισε ότι το Ιδρυμα της Βουλής των Ελλήνων εξέδωσε το 2018 σε βιβλίο τα σχόλια του Αδ.Κοραή επάνω στο Σύνταγμα της Επιδαύρου όπου «την ακρίβεια και την ακεραιότητά των στοιχείων και την περιστολή των δαπανών ο Κοραής τη χαρακτηρίζει στοιχείο ελευθερίας για να δούμε όλοι πόσο μπροστά θεσμικά ήταν η χώρα την ώρα που πολεμούσε τον Οθωμανό δυνάστη», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.

Ο κ. Τασούλας ανακοίνωσε ότι η Βουλή των Ελλήνων θα επανεκδώσει ένα εξαίρετο βιβλίο που είχε εκδοθεί το 1958, από τον καθηγητή της Βιομηχανικής Σχολής Πειραιώς, Παναγιώτη Δερτιλή, για τη συμβολή στην ιστορία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, «τιμώντας τη σημαντική συμβολή του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους στην ορθή δημοσιονομική διαχείριση της ελληνικής πολιτείας».

Τα βασικά μεγέθη του νέου προϋπολογισμού, έχουν ως εξής:

Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, για το 2022 προβλέπεται ρυθμός ανάπτυξης 5,6%, σχεδόν διπλάσιος του ευρωπαϊκού μέσου όρου, έναντι 5,3% που είχε προβλεφθεί στο προσχέδιο του προϋπολογισμού 2023, 4,5% που είχε προβλεφθεί στον προϋπολογισμό του 2022 και 3,1% που είχε εκτιμηθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητας του Απριλίου 2022, τη στιγμή που ο εναρμονισμένος πληθωρισμός εκτιμάται να αυξηθεί κατά 9,7%, εν μέσω διεθνών πληθωριστικών πιέσεων. Το ποσοστό ανεργίας αναμένεται να συρρικνωθεί περαιτέρω και να διαμορφωθεί σε 12,7%, έναντι 13,9% που προβλεπόταν στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και 14,2% στον προϋπολογισμό του 2022.

Για το 2023, υπό τις εξαιρετικά αβέβαιες συνθήκες διαμόρφωσης προβλέψεων, ο εναρμονισμένος πληθωρισμός αναμένεται να αυξηθεί κατά 5%, έναντι 6,1% της ευρωζώνης και 7,0% του ευρωπαϊκού μέσου όρου, ενώ η ανάπτυξη αναμένεται να διαμορφωθεί σε 1,8%, έναντι μόλις 0,3% που εκτιμάται για τον μέσο όρο της ευρωζώνης και των κρατών- μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τις Φθινοπωρινές Προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Οι δημοσιονομικοί στόχοι που είχαν τεθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητας, αναφορικά με το πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης, ήτοι ελλείμματος 2% του ΑΕΠ για το 2022 και πλεονάσματος 1,1% του ΑΕΠ για το 2023, αναθεωρούνται σε έλλειμμα 1,6% του ΑΕΠ για το 2022 και πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ για το 2023. Με αυτόν τον τρόπο διατηρείται η δημοσιονομική ισορροπία για την εν λόγω περίοδο και διοχετεύονται οι απαραίτητοι πόροι, έχοντας χτίσει με διορατικότητα ασφαλή ταμειακά διαθέσιμα, για την αντιμετώπιση των προκλήσεων κατά το νέο έτος. Το γεγονός αυτό, αναφέρεται, καταδεικνύει την εθνική ευθύνη απέναντι στις θυσίες των πολιτών τα τελευταία δώδεκα έτη, αλλά και στη νέα γενιά, να διατηρηθεί η δημοσιονομική ισορροπία της χώρας, βασιζόμενοι σε ίδιες δυνάμεις, ακόμη και σε περιόδους αντίξοων διεθνών συγκυριών, όπως αυτή που διανύουμε.

Παράλληλα, ο προϋπολογισμός του 2023 συνοδεύεται για δεύτερο έτος από τον προϋπολογισμό επιδόσεων, επεκτείνοντας το πλαίσιο αξιολόγησης των προγραμμάτων των φορέων μέσω επιπλέον δεικτών μέτρησης και δράσεων εξοικονόμησης δαπανών, αλλά και επέκτασης της αξιολόγησης του περιβαλλοντολογικού αποτυπώματος πολιτικών των φορέων. Επιπλέον, η λειτουργική ταξινόμηση που εισήχθη πέρυσι σε πρώτο βαθμό, επεκτείνεται στον δεύτερο βαθμό, ώστε να υπάρχει αναλυτική πληροφόρηση της κατανομής των δαπανών ανά τομέα λειτουργίας του κράτους.

Όπως αναφέρει το υπουργείο Οικονομικών, είναι σαφές ότι οι κίνδυνοι που περιβάλλουν τις μακροοικονομικές προβλέψεις, τόσο σε εθνικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο για το 2023, είναι αυξημένοι και συνδέονται κατά κύριο λόγο με τις γεωπολιτικές προκλήσεις, την εξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία, τις συνθήκες εφοδιασμού της Ευρώπης με φυσικό αέριο, τις τιμές της ενέργειας και των καυσίμων και την ευρωπαϊκή νομισματική πολιτική. Ωστόσο, η ελληνική οικονομία έχει επιδείξει σημαντική ανθεκτικότητα, υποστηριζόμενη από τα δημοσιονομικά μέτρα της πολιτείας.

Το θετικό αναπτυξιακό αποτέλεσμα υποστηρίχθηκε εντός του 2022 από δημοσιονομικά μέτρα ύψους 4,8 δισ. ευρώ για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, μέτρα ύψους 4,4 δισ. ευρώ για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης, αλλά και μεταρρυθμίσεις προς όφελος των πολιτών, όπως ενδεικτικά είναι η διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 9,7% συνολικά μέσα στο 2022, η μόνιμη και σημαντική μείωση του ΕΝΦΙΑ, η επέκταση της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, η κατάργηση του φόρου γονικών παροχών- δωρεών, η μείωση του τέλους κινητής τηλεφωνίας, η διπλή οικονομική ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, η αύξηση του στεγαστικού φοιτητικού επιδόματος, η επέκταση του επιδόματος μητρότητας στον ιδιωτικό τομέα και τα σημαντικά κίνητρα για επέκταση της πλήρους απασχόλησης.

Για το 2023 έχει συμπεριληφθεί το σύνολο των δημοσιονομικών μέτρων, ύψους 3,1 δισ. ευρώ από εθνικούς πόρους και 1,1 δισ. ευρώ από συγχρηματοδοτούμενους πόρους, που εξαγγέλθηκαν στη ΔΕΘ και επιπλέον 1 δισ. ευρώ για αυξημένες δαπάνες αντιμετώπισης του αυξημένου πληθωρισμού και της ενεργειακής κρίσης.

Επιπλέον, για το 2023 προβλέπεται η διάθεση πόρων ύψους 8,3 δισ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και 7 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, εκ των οποίων 3,6 δισ. ευρώ από το σκέλος των επιχορηγήσεων, στο οποίο έως σήμερα έχουν ενταχθεί 440 έργα και εμβληματικές επενδύσεις ύψους 13,7 δισ. ευρώ.

Όπως επισημαίνεται από το υπουργείο, η αβεβαιότητα γύρω από τις ευρύτερες γεωπολιτικές εξελίξεις, αποτελεί τον σημαντικότερο παράγοντα που δυσχεραίνει τη διενέργεια ασφαλών προβλέψεων παγκοσμίως. Σε αυτό το πλαίσιο, το βασικό όπλο οικονομικής άμυνας της χώρας είναι η συνετή δημοσιονομική διαχείριση, κατευθύνοντας τους πόρους που είναι διαθέσιμοι στον μετριασμό των συνεπειών της ενεργειακής κρίσης και του αυξημένου πληθωρισμού στην ελληνική κοινωνία και τον παραγωγικό ιστό της χώρας. Παράλληλα, η τήρηση των ρεαλιστικών δημοσιονομικών στόχων είναι το διαβατήριο για την πρόσβαση στις αγορές, τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους και την επίτευξη επενδυτικής βαθμίδας, έτσι ώστε να διατηρηθεί η θετική οικονομική προοπτική της χώρας για τα επόμενα έτη.

paron.gr με πληροφορίες και απο το ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχολιάστε εδώ