Έλληνες στα βάθη της Ασίας;

Έλληνες στα βάθη της Ασίας;

Ένα από τα σπουδαιότερα ταφικά έργα που διασώζονται είναι ο Πήλινος Στρατός στην Κίνα. Το τηλεοπτικό δίκτυο BBC και το National Geographic δημιούργησαν ένα ντοκιμαντέρ με θέμα τον περίφημο στρατό από τερακότες και αναφέρουν την πιθανή ελληνική επιρροή που υπάρχει σ’ αυτόν.

Με τίτλο «Ο μεγαλύτερος τάφος του κόσμου», η τηλεοπτική παραγωγή προσπαθεί να δικαιολογήσει τη θεωρία ότι ο Πήλινος Στρατός δημιουργήθηκε με την καθοδήγηση ελλήνων τεχνιτών.

Η θεωρία αυτή δεν είναι νέα, με τα χρόνια όμως ενισχύθηκε και κερδίζει όλο και μεγαλύτερη επιστημονική απήχηση και αυτό προκαλεί την έντονη δυσαρέσκεια των Κινέζων.

Δεν είναι τυχαίο ότι όσοι κινέζοι αρχαιολόγοι είχαν αρχικά συνεργαστεί και εμφανιστεί στο ντοκιμαντέρ στη συνέχεια ανακάλεσαν.

Οι Αρχές της Κίνας θίχτηκαν, καθώς στο ντοκιμαντέρ οι ειδικοί αναφέρονταν, ως επί το πλείστον, στη γενική ευρωπαϊκή καλλιτεχνική επιρροή που εντοπίζεται στη δημιουργία του Πήλινου Στρατού.

Η γλυπτική δεν υπήρχε στην κινεζική κουλτούρα και απόδειξη είναι ότι ποτέ ξανά δεν βρέθηκαν παρόμοια αγάλματα, παρά μόνο μικρά ειδώλια.

Και αυτά, όμως, ποτέ σε τάφους.

Αυτό το επιβεβαιώνει και η αρθρογράφος του πολιτιστικού ρεπορτάζ του «Ιndependent» Χάνα Φέρνες, η οποία σε σχετικό αφιέρωμά της καταλήγει στο συμπέρασμα ότι πριν από την εμφάνιση των πολεμιστών από τερακότα οι κινέζοι γλύπτες δεν είχαν καμία παράδοση στο να κατασκευάζουν αγάλματα σε φυσικό μέγεθος.

Το γεγονός ότι προχώρησαν στη δημιουργία ενός τόσο μεγάλου αριθμού γλυπτών (8.000 στρατιωτών) σε φυσικό μέγεθος, ενώ είχαν παντελή έλλειψη εμπειρίας, αποδεικνύει εξωτερική επιρροή ή βοήθεια.

«Αυτή θα μπορούσε να έχει έρθει μόνο από την Ελλάδα. Εκεί βρίσκονταν οι μοναδικοί φημισμένοι γλύπτες στην Ευρώπη», αναφέρει.

Η «Telegraph» θεωρεί ότι η ανακάλυψη αυτή μπορεί να είναι σημαντικότερη ακόμα και από την ανακάλυψη του Πήλινου Στρατού.

Και βέβαια μαρτυρά την πρώτη επαφή δυτικού και ανατολικού πολιτισμού και ενδεχόμενα αποδεικνύει τη σχέ­ση σεβασμού και αγάπης που υπάρχει μεταξύ Κίνας και Ελλάδας παραδοσιακά.

Δεν είναι λοιπόν παράξενο που με τα χρόνια και την εξέλιξη της επιστήμης το ερώτημα για το πώς δημιουργήθηκε κάτι τόσο περίτεχνο, που δεν είχε καμία σύνδεση με την κινεζική παράδοση, έγινε όλο και πιο πιεστικό.

Άλλωστε και η επικεφαλής αρχαιολόγος του Μουσείου του Μαυσωλείου, καθηγήτρια Αρχαιολογίας Λι Ξιουζέν, ανέφερε σχετικά στο «National Geographic»:

«Οι Έλληνες μπορεί να συνέβαλαν στην κατασκευή αυτών των ξακουστών κινεζικών αγαλμάτων, των 8.000 στρατιωτών που βρέθηκαν παρατεταγμένοι στο μαυσωλείο του τρανού αυτοκράτορα και η κατασκευή πρέπει να έγινε υπό τις οδηγίες γλύπτη που συνεργάστηκε με τους ντόπιους. Ακόμα κι αν δεν ήταν Έλληνας, πρέπει να είχε δεχτεί επιρροές από τη γλυπτική της Αρχαίας Ελλάδας».

Αυτό που αναζητούν είναι πώς έλληνες τεχνίτες βρέθηκαν εκεί για να διδάξουν την τέχνη τους.

«Φαντάζομαι ότι ένας έλληνας γλύπτης μπορεί να βρισκόταν στον χώρο για να εκπαιδεύσει τους ντόπιους», είπε ο Λούκας Νικέλ, πρόεδρος της Ασιατικής Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης και μέλος της ομάδας που εργάζεται για την ιστορία του Στρατού Τερακότα.

Σύμφωνα πάντα με τον ίδιο, είναι πολύ πιθανό η ελληνική επιρροή να σχετίζεται με τις κατακτήσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην Ασία.

Οι Κινέζοι ήρθαν σε επαφή με τους Μακεδόνες στην κοιλάδα της Φεργκάνα.

Μετά τις κατακτήσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου, η Φεργκάνα έχει γίνει μέρος του βασιλείου των Σελευκιδών και του βακτριανού βασιλείου.

Η νέα θεωρία προχωρά παραπέρα, υποδηλώνοντας ότι στον αιώνα μετά την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου ελληνικά αγάλματα θα μπορούσαν να είχαν φτάσει στην Κίνα, αποτελώντας πηγή έμπνευσης για τον Πήλινο Στρατό.

Φωτο: travelvibe


ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Σχολιάστε εδώ