Τροπολογία κατέθεσε το ΜέΡΑ25 για τη «Στήριξη του θεσμού της Νομικής Βοήθειας και των νέων δικηγόρων που την υπηρετούν»

Τροπολογία κατέθεσε το ΜέΡΑ25 για τη «Στήριξη του θεσμού της Νομικής Βοήθειας και των νέων δικηγόρων που την υπηρετούν»

Στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης: «Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου – Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305) και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»

Συγκεκριμένα η τροπολογία με θέμα: «Στήριξη του θεσμού της Νομικής Βοήθειας και των νέων δικηγόρων που την υπηρετούν» αναφέρει:

A. Αιτιολογική Έκθεση

Στις λίστες των άμισθων δημόσιων λειτουργών που στελεχώνουν τους καταλόγους της νομικής βοήθειας, συμμετέχουν άμισθοι δημόσιοι λειτουργοί και δικηγόροι, μεταξύ των οποίων πολλοί νέοι, αλλά και γενικότερα, δικηγόροι με μικρό εισόδημα, που εξυπηρετούν την κορυφαίας δικαιοπολιτικής σημασίας ανάγκη νομικής εκπροσώπησης πολιτών χαμηλού εισοδήματος, οι οποίοι προσδοκούν να εξασφαλίσουν τα προς το ζην μέσα σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον

Μετά την υπερδεκαετή οικονομική κρίση και την πανδημία του Κορονοϊού, στις συγκεκριμένες επαγγελματικές κατηγορίες έχουν σωρευθεί ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο και τον ΕΦΚΑ.

Παρατηρείται λοιπόν το φαινόμενο, όταν εν τέλει, μετά από αρκετό χρονικό διάστημα, πρέπει να καταβληθεί το ποσό που απομένει μετά την εκκαθάριση του άρθρου 15 του ν. 3226/2004, να μη πιστώνεται κανένα ποσό στο λογαριασμό του δικαιούχου αφού αυτό συμψηφίζεται στο σύνολό του, ενώ ο δικαιούχος πρέπει να καταβάλει και τον αναλογούντα ΦΠΑ.

Με τον τρόπο ακυρώνεται στην ουσία ο θεσμός της νομικής βοήθειας, αλλά και μέσα σε λίγα χρόνια τους καταλόγους Νομικής Βοήθειας θα στελεχώνουν μόνο άμισθοι δημόσιοι λειτουργοί με υψηλά εισοδήματα που δεν έχουν οφειλές στο Δημόσιο και τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης.

Με την παρούσα προτεινόμενη διάταξη ρυθμίζεται το φλέγον αυτό ζήτημα έτσι ώστε και το Δημόσιο συμφέρον να εξυπηρετείται με την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών, αλλά και να απομένει μία αποζημίωση για τον άμισθο δημόσιο λειτουργό που όντως προσέφερε αυτές τις κρίσιμες υπηρεσίες.

Η διάταξη αυτή είναι αναγκαία και απολύτως σύμφωνη με την αρχή της αναλογικότητας, όπως αυτή ορίζεται στο Άρθρο 25 του Συντάγματος.

Β. Προτεινόμενη Διάταξη

Αρθρο ……………..

1. Η αμοιβή για τις υπηρεσίες που παρέχουν δικηγόροι , δικαστικοί επιμελητές, διαμεσολαβητές , συμβολαιογράφοι και λοιποί άμισθοι δημόσιοι λειτουργοί στα πλαίσια της νομικής βοήθειας ( σύμφωνα με τους νόμους 3226/2004, 4596/2019 και4640/2019) έχει το χαρακτήρα αποζημίωσης .

2. Οι εισφορές υπέρ ΕΦΚΑ και οι κρατήσεις που προβλέπονται στις διατάξεις του άρθρου 61 του Κώδικα Δικηγόρων, καθώς και η προκαταβολή φόρου που προβλέπεται στη διάταξη της παρ. 5 του άρθρου 69 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α’167), καθώς και ΦΠΑ που αναλογεί , υπολογίζονται κατά την εκκαθάριση της αποζημίωσης και τα αντίστοιχα ποσά παρακρατούνται και αποδίδονται στους οικείους φορείς τον επόμενο μήνα εκείνου της καταβολής της αποζημίωσης.

3. Για πληρωτέες αποζημιώσεις όπου μετά την ανωτέρω εκκαθάριση απομένει πληρωτέο ποσό κάτω των 500 € ουδείς συμψηφισμός ενεργείται με ληξιπρόθεσμες οφειλές στο δημόσιο ή σε φορείς κοινωνικής ασφάλισης, κατ΄εξαίρεση των όσων προβλέπονται στις διατάξεις της παρ. 1 της Υποπαραγράφου ΙΑ.2 του Ν.4254/2014 (ΦΕΚ.85/τ.Α)

4. Για καθαρά ποσά πληρωτέων αποζημιώσεων άνω των 500 € μετά την ανωτέρω εκκαθάριση ο συμψηφισμός που γίνεται για ληξιπρόθεσμες οφειλές σε φορείς κοινωνικής ασφάλισης , που ενεργείται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 της Υποπαραγράφου ΙΑ.2 του Ν.4254/2014 (ΦΕΚ.85/τ.Α) , όπως και ο συμψηφισμός για οφειλές προς το Δημόσιο που γίνεται για πληρωμή ποσών για γραμμάτια ονομαστικής αξίας άνω των 1.500€ για τα οποία απαιτείται να προσκομιστεί βεβαίωση φορολογικής ενημερότητας, δεν μπορεί να γίνεται για ποσό μεγαλύτερο από το 1/3 του καθαρού ποσού της καταβλητέας αποζημίωσης, , ενώ η απομένουσα πληρωτέα αποζημίωση στην περίπτωση αυτή δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 500€ . Για αποζημιώσεις με καθαρό πληρωτέο ποσό άνω των 1500 ευρώ ο ενεργούμενος σύμμετρος συμψηφισμός μπορεί να φθάσει το ½ του μετά την εκκαθάριση καταβλητέου ποσού . Στις περιπτώσεις αυτές το απομένον καταβλητέο ποσό δεν μπορεί να υπολείπεται των 1000 €.

5. Το συμψηφιζόμενο ποσό καταβάλλεται συμμέτρως στο Δημόσιο και στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης.

6. Κατά τα λοιπά ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 15 του ν. 3226/2004 όπως αυτό έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

7. Τα καταβλητέα ποσά αποζημιώσεων που προκύπτουν μετά την εκκαθάριση και τους ανωτέρω συμψηφισμούς ,πιστώνονται από το ΤΑΧΔΙΚ ως αυτοτελώς ακατάσχετα στους τραπεζικούς λογαριασμούς που έχουν γνωστοποιήσει οι δικαιούχοι.

8. Αιτήσεις για πληρωμή ποσών για υπηρεσίες που έχουν ενεργηθεί μέχρι την 31.12.2019 εξαιρούνται της παραγραφής αν υποβληθούν μέχρι την 30.6.2023

9. Η διάταξη αυτή έχει αναδρομική ισχύ για τις αιτήσεις που υποβλήθηκαν για την πληρωμή της αποζημίωσης νομικής βοήθειας στο ΤΑΧΔΙΚ, μετά την 1.1.2022.

Αθήνα, 10 Νοεμβρίου 2022

Οι προτείνοντες Βουλευτές

Γιάνης Βαρουφάκης

Μαρία Απατζίδη

Κρίτων Αρσένης

Κλέων Γρηγοριάδης

Γιώργος Λογιάδης

Σοφία Σακοράφα


Σχολιάστε εδώ