Δημήτρης Κωνσταντόπουλος στο “Π”: Γιατί εγκαταλείφθηκε το ελληνικό «κλιματικό εισιτήριο»;

Δημήτρης Κωνσταντόπουλος στο “Π”: Γιατί εγκαταλείφθηκε το ελληνικό «κλιματικό εισιτήριο»;

Του
ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
Βουλευτή και Τομεάρχη Αθλητισμού & Πολιτισμού του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ


Το μείγμα των μέτρων της εργαλειοθήκης που επιλέγει η κάθε κυβέρνηση αποκαλύπτει πολλά. Εν όψει της ΔΕΘ 2022, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας φερόταν να επεξεργάζεται διάφορες προτάσεις για τη μείωση του κόστους των μετακινήσεων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ).

Ανάμεσα σε αυτές ήταν το αποκαλούμενο «κλιματικό εισιτήριο», εκδοχές του οποίου εφαρμόζονται εδώ και αρκετούς μήνες στην Ισπανία, στη Γερμανία και στην Αυστρία. Έχουν, ωστόσο, περάσει σχεδόν δύο μήνες και ακόμη περιμένουμε την ελληνική εκδοχή για το «κλιματικό εισιτήριο».

Η μόνη σχετική αναφορά που έκανε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ ως μέτρο ανακούφισης αφορούσε την παράταση έως τον Ιούνιο του 2023 της ισχύος του μειωμένου ΦΠΑ στο 13% στις μεταφορές. Αυτό σημαίνει ότι η τιμή του ενιαίου εισιτηρίου συνεχίζει να είναι κατά 20 λεπτά φθηνότερη, από τα 1,40 ευρώ στα 1,20 ευρώ και η τιμή της μηνιαίας κάρτας κατά 3 ευρώ φθηνότερη, από τα 30 στα 27 ευρώ. Σε αντίθεση όμως με άλλα ευρωπαϊκά κράτη, που εφαρμόζουν μέτρα προς όφελος της μεσαίας τάξης και των πιο ευάλωτων κοινωνικά ομάδων.

Ειδικότερα, η Ισπανία και το Λουξεμβούργο έχουν επιλέξει τις δωρεάν μετακινήσεις, η Γερμανία έχει θεσπίσει το μηνιαίο εισιτήριο των 9 ευρώ με απεριόριστες μετακινήσεις και η Αυστρία έχει εφαρμόσει το μειωμένο ενιαίο εισιτήριο για όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Την ίδια στιγμή, πάνω από 50 ευρωπαϊκές πόλεις και κωμοπόλεις έχουν εισαγάγει τη δωρεάν πρόσβαση στις δημόσιες συγκοινωνίες, με κύρια κίνητρα την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων.

Ο τομέας των μεταφορών αποτελεί τη δεύτερη –μετά τη στέγαση– δαπάνη των ευρωπαϊκών νοικοκυριών, αντιπροσωπεύει δε σχεδόν το 30% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι εύλογο τα ευρωπαϊκά κράτη να αναζητούν λύσεις που θα ανακουφίζουν τους πολίτες από το αυξημένο κόστος μεταφορών και ταυτόχρονα θα μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής έχει προτείνει, εν όψει του ενεργειακά και οικονομικά δύσκολου χειμώνα, τη δωρεάν πρόσβαση των κοινωνικά ευάλωτων ομάδων συμπολιτών μας στις αστικές συγκοινωνίες, με χωρική στόχευση όλη τη χώρα.

Στο πλαίσιο αυτό, χρειάζεται η κυβέρνηση να επεξεργαστεί λύσεις για ένα χαμηλού κόστους εισιτήριο με απεριόριστες διαδρομές και για τις υπεραστικές μετακινήσεις μέσω των ΚΤΕΛ αλλά και του δικτύου του ΟΣΕ για όλους τους πολίτες, με ιδιαίτερη πρόβλεψη για ανέργους, πολυτέκνους, συνταξιούχους, φοιτητές και άλλες ειδικές ομάδες. Ένα τέτοιο μέτρο θα συνέβαλε στην αλλαγή κουλτούρας που χρειαζόμαστε ως προς τη χρήση των ΜΜΕ στις πόλεις και την αύξηση της χρήσης των ΚΤΕΛ και του τρένου για τις υπεραστικές μετακινήσεις. Η αλλαγή κουλτούρας θα διευκόλυνε ταυτόχρονα και την υλοποίηση των στόχων της χώρας για την ενεργειακή μετάβαση και θα αναδείκνυε την ανάγκη για την αύξηση των σιδηροδρομικών συνδέσεων.

Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ