Ευάγγελος Ματσούκης στο “Π”: Κυκλοφοριακό: Η κόλαση επανήλθε στο λεκανοπέδιο…
-Τι πρέπει να γίνει
Του
ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΜΑΤΣΟΥΚΗ
Καθηγητή Πανεπιστημίου, Δρ Συγκοινωνιολόγου*
Το φθινόπωρο προχωρεί και συνεχίζεται με βροχές. Οι καθημερινές μετακινήσεις επέστρεψαν και η κόλαση στο κυκλοφοριακό επανήλθε, δριμύτερη από ποτέ! Παρά τις μεγάλες αυξήσεις στα καύσιμα! Ξεχείλισαν από αυτοκίνητα οι δρόμοι στο λεκανοπέδιο, ενώ τα πράγματα γίνονται δυσκολότερα όταν βρέχει.
Και όμως όλα αυτά τείνουν να θεωρηθούν φυσιολογικά! Κανένας δεν έχει σκύψει στο κυκλοφοριακό πρόβλημα με υπευθυνότητα και αποφασιστικότητα εδώ και χρόνια. Ένας λόγος είναι ότι υπάρχει μεγάλη επικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ δήμων, περιφέρειας και υπουργείου Υποδομών.
Εξαρχής τονίζουμε ότι το θέμα αρμοδιοτήτων θα μπορούσε να λυθεί μόνο αν το υπουργείο αναλάμβανε την ευθύνη να φέρει σε πέρας τα απαιτούμενα έργα και μέτρα, υπερκαλύπτοντας δηλαδή τους υπόλοιπους, στην ανάγκη με νομοθετικές ρυθμίσεις. Δηλαδή το κλειδί κρατάει στα χέρια του το υπουργείο Υποδομών.
Ας πάμε όμως παρακάτω.
Το υπουργείο από το καλοκαίρι συνέχισε τις εξαγγελίες του για έργα μακράς πνοής στο λεκανοπέδιο, όπως η γραμμή 4 του μετρό, η επέκταση της γραμμής 2 από την Ανθούπολη μέχρι τον Άγιο Νικόλαο στο Ίλιον, η υπογειοποίηση της γραμμής 1 Φάληρο – Πειραιάς, οι επεκτάσεις του μετρό προς Γλυφάδα (γραμμή 2), Καλλιθέα (γραμμή 1), Δάφνη (γραμμή 5), Λυκόβρυση και Πετρούπολη (γραμμή 4), η νέα προαστιακή γραμμή Άνω Λιόσια – Ελευσίνα – Μέγαρα, οι δύο μεγάλες επεκτάσεις του Προαστιακού Σιδηροδρόμου προς Ραφήνα και Λαύριο, η αστική σήραγγα Ηλιούπολης, η επέκταση της Αττικής Οδού προς Ραφήνα, η επέκταση της λεωφόρου Κύμης (που είναι ήδη σε δημοπράτηση), ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά, η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος. Πρόσφατα εξαγγέλθηκαν επεκτάσεις του μετρό προς τα δυτικά, νέα γραμμή που θα περνάει από το καινούργιο γήπεδο της ΑΕΚ κ.λπ.
Τα ανωτέρω έργα, που υπήρχαν στα συρτάρια εδώ και χρόνια, και καλώς εξαγγέλθηκαν, έχουν το κοινό χαρακτηριστικό ότι θα ολοκληρωθούν σε μία ή δύο δεκαετίες από σήμερα! Για παράδειγμα, η γραμμή 4 του μετρό, η οποία προγραμματίζεται να τελειώσει το 2029, επειδή όμως –στην Ελλάδα ζούμε– οι καθυστερήσεις είναι μέσα στο πρόγραμμα, με τη δική μας εμπειρία βλέπουμε να τελειώνει το 2032. Για την επέκταση του μετρό προς Γλυφάδα δεν έχει υπάρξει ούτε καν χρονοδιάγραμμα, για τη σήραγγα Ηλιούπολης το ίδιο, η επέκταση του μετρό από το κέντρο προς το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» είναι απλώς στη φάση έναρξης των μελετών κ.ο.κ. Σημειώνουμε ακόμα εδώ ότι το κόστος κάποιων από τα παραπάνω έργα ίσως καταστεί απαγορευτικό με την πρόσφατη τεράστια αύξηση στις τιμές των δομικών, σιδηροδρομικών κ.λπ. υλικών.
Μέχρι τότε όμως τι θα γίνει, θα συνεχίζεται η άσκοπη κατανάλωση καυσίμων σε εποχές που αυτά είναι πανάκριβα, η περιβαλλοντική ρύπανση, η ταλαιπωρία του κόσμου στους δρόμους του λεκανοπεδίου, οι ατέλειωτες χαμένες ώρες στις μεγάλες ουρές, χωρίς καμιά προοπτική, γιατί κάποιοι φρονούν ότι αυτά όλα εκφεύγουν από τον χρονικό ορίζοντα ζωής μιας τρέχουσας εκτελεστικής εξουσίας;
Εμείς αντιπροτείνουμε έργα βραχυπρόθεσμα. Πρώτα από όλα για τον πιο κεντρικό οδικό άξονα στο λεκανοπέδιο, τη λεωφόρο Κηφισού, έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για το τι πρέπει να γίνει, μέτρα και έργα με χρονικό ορίζοντα 1 – 1,5 έτους. Ποιος είναι ο στόχος τις πρότασής μας αυτής; Να μετατραπεί η λεωφόρος Κηφισού στο τμήμα της από το ύψος της Αττικής Οδού μέχρι τον παραλιακό κόμβο σε κάτι αντίστοιχο με την Αττική Οδό, σε έναν σύγχρονο, δηλαδή, ευρωπαϊκό αυτοκινητόδρομο, με ενιαία κατά το δυνατόν διατομή. Γίνεται; Βεβαίως και γίνεται και σύμφωνα με όλες τις προβλεπόμενες προδιαγραφές.
Για τα υπόλοιπα σημεία που παρατηρείται συμφόρηση υπάρχουν επίσης λύσεις / βελτιώσεις με μέτρα βραχυπρόθεσμα, με τις λεγόμενες «Τεχνικές Κυκλοφοριακής Διευθέτησης». Για να υλοποιηθούν όλα αυτά απαιτείται η σύσταση μιας ομάδας εργασίας από το υπουργείο Υποδομών, αποτελούμενης από έμπειρους συγκοινωνιολόγους, οι οποίοι θα δουλέψουν σκληρά και μεθοδικά για τέσσερις – πέντε περίπου μήνες, ασχολούμενοι, σε πλήρη απασχόληση, με τα πλέον προβληματικά σημεία (διασταυρώσεις στις πλείστες περιπτώσεις) του λεκανοπεδίου. Μερικά αναφέρονται επιλεκτικά στη συνέχεια:
1.Η λεωφόρος Κηφισίας σε επιλεγμένα σημεία (κόμβους), μεταξύ αυτών και η διασταύρωση με την Κατεχάκη.
2.Η οδός Λιοσίων στις Τρεις Γέφυρες.
3.Η λεωφόρος Κατεχάκη μέσα στην Ηλιούπολη.
4.Η λεωφόρος Αθηνών από το Δαφνί μέχρι τον Σκαραμαγκά.
5.Η λεωφόρος Σχιστού.
6.Η λεωφόρος Φυλής σε επιλεγμένα σημεία (κόμβους).
7.Η λεωφόρος Αγίων Αναργύρων.
8.Η οδός Χαμοστέρνας/Λαγουμιτζή.
9.Η Ιερά Οδός σε επιλεγμένα σημεία (κόμβους).
10.Η λεωφόρος Βεΐκου και η λεωφόρος Γαλατσίου.
11.Κόμβοι στην Κάτω Κηφισιά.
12.Κόμβοι στον Πειραιά.
Μετά την ολοκλήρωση των μελετών στα προβληματικά σημεία του λεκανοπεδίου θα προχωρήσει άμεσα η υλοποίηση των σχετικών προτεινόμενων προτάσεων. Σε μερικές περιπτώσεις μπορεί να απαιτηθεί και νομοθετική ρύθμιση, προκειμένου να καμφθούν τυχόν αντιδράσεις από ορισμένες πλευρές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι σχετικές επεμβάσεις θα αφορούν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, τροποποιήσεις κρασπέδων πεζοδρομίων, μεσαίων νησίδων, αλλαγές στο πρόγραμμα φωτεινών σηματοδοτών, σημάνσεις, απαγορεύσεις στάθμευσης, πινακίδες, διαγραμμίσεις κ.λπ. Θα είναι δηλαδή δέσμες μέτρων βραχυπρόθεσμων, χαμηλού κόστους, που όμως θα επιφέρουν σημαντικά αποτελέσματα.
Μια ανάλογη προσπάθεια για τη βελτίωση της κυκλοφοριακής ροής σε συγκεκριμένα σημεία στο λεκανοπέδιο είχε γίνει πολύ παλαιότερα, επί θητείας Στέφανου Μάνου στο υπουργείο Περιβάλλοντος, με εξαιρετική τότε επιτυχία και βελτίωση των ροών κατά περίπου 15%. Αυτό υπερτονίζεται στο σημείο αυτό, για να καταδειχθεί ότι θα υπάρξουν ορατά αποτελέσματα και βελτίωση της εικόνας της κυκλοφορίας στο λεκανοπέδιο σε σημαντικό βαθμό.
Εδώ βρισκόμαστε λοιπόν. Άμ’ έπος άμ’ έργον!
*Ο Ευάγγελος Ματσούκης έχει διατελέσει διευθύνων σύμβουλος ΗΛΠΑΠ επί τριετία, αντιπρόεδρος ΟΑΣΑ, εκπρόσωπος υπουργείου Μεταφορών στην ΕΕ, σύμβουλος στην Περιφέρεια Αττικής, συνεργάτης στο υπουργείο Υποδομών κ.λπ.
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ
Φωτό: anexarttitosblog.gr