Νίκος Παππάς στο “Π”: Κατάρρευση υποδομών – Ιδιωτικοποιήσεις γιοκ
Του
ΝΙΚΟΥ ΠΑΠΠΑ
Τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών της ΚΟ
του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτή Νότιου Τομέα Αθηνών
Αν κάτι χαρακτηρίζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και, ειδικότερα, την πολιτική του ηγεσία είναι η εμμονή στις ιδιωτικοποιήσεις και η παροιμιώδης διοικητική ανεπάρκεια. Πραγματικά, όλα έχουν σκάσει στα χέρια τους.
Και οι αστικές συγκοινωνίες και ο σιδηρόδρομος και η μάταιη προσπάθειά τους να ιδιωτικοποιήσουν το νερό.
Σύμβαση με ΚΤΕΛ
Οι κ. Μητσοτάκης και Καραμανλής παρέλαβαν από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έτοιμο διαγωνισμό για την αγορά 750 νέων αστικών λεωφορείων. Αντί όμως να τον προχωρήσουν, επέλεξαν τις συμβάσεις με τα ΚΤΕΛ και τους ιδιώτες.
Και από τότε στα λεωφορεία, εκτός από συνωστισμούς επιβατών, έχουμε παρανομίες και αντισυνταγματικότητες. Έχουμε και μεγάλο φαγοπότι.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει ρίξει δύο φορές άκυρο στις απευθείας συμβάσεις με τα ΚΤΕΛ. Τα δε δημοσιεύματα αποκαλύπτουν ότι τα οχήματα που νοικιάστηκαν μέσω leasing είναι πολυμεταχειρισμένα (με βλάβες και με μισό ως ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα πάνω τους) και πανάκριβα.
Πόσο τα νοίκιασαν; 120.000 ευρώ το καθένα για τρία χρόνια. Πόσο κοστίζει ένα καινούριο, το οποίο έχει χρόνο ζωής γύρω στα 15 χρόνια; 200.000 ευρώ.
ΕΥΔΑΠ
Πρόσφατα το ΣτΕ αποφάσισε ότι η ΕΥΔΑΠ πρέπει να αποσπαστεί από το Υπερταμείο. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν εφαρμόζει την απόφαση, δίνοντας χρόνο στο –αντισυνταγματικής σύνθεσης– διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας να μοιράσει το αποθεματικό της μέσω προκλητικών μερισμάτων. Όσοι το επιχειρούν θα έχουν ποινικές ευθύνες.
Το ΣτΕ έβαλε και δεύτερο στοπ στη ΝΔ. Προ ημερών, το Δ’ Τμήμα του ακύρωσε τον διαγωνισμό ΣΔΙΤ που είχαν ξεκινήσει οι Μητσοτάκης και Καραμανλής για την ιδιωτικοποίηση του Εξωτερικού Υδροδοτικού Συστήματος (ΕΥΣ) της ΕΥΔΑΠ, άρα και του ίδιου του νερού.
Φράγματα, ταμιευτήρες, λίμνες, γεωτρήσεις, υδραγωγεία, αντλιοστάσιο και δίκτυα μεταφοράς, μήκους 400 χιλιομέτρων, θα παραχωρούνταν σε ιδιώτες, μέσω της παράδοσης της λειτουργίας, της συντήρησης και της επισκευής τους.
Μετά το νέο χαστούκι, η κυβέρνηση Μητσοτάκη οφείλει να το πάρει απόφαση. Και να ταχθεί με την αρχή διεθνών οργανισμών που θεωρούν ότι το νερό είναι δημόσιο αγαθό, το πόσιμο νερό ανθρώπινο δικαίωμα.
Δεν είναι δυνατόν οι χώρες της Ευρώπης, που έζησαν τα αποτελέσματα τέτοιων ιδιωτικοποιήσεων, με το ακριβό και κακής ποιότητας νερό, να προχωρούν σε αποϊδιωτικοποιήσεις υποδομών ύδρευσης και εδώ να βιώνουμε τον μεταχρονολογημένο νεοφιλελευθερισμό των Μητσοτάκη και Καραμανλή.
Κατάρρευση σιδηροδρόμου
Το 2021 ήταν το Έτος Σιδηροδρόμου για την Ευρώπη. Το 2022 ήταν το έτος κατά το οποίο η χώρα μας έμεινε, για μία τουλάχιστον ημέρα (28η Ιουλίου), χωρίς σιδηρόδρομο.
Η τριετής κυβερνητική αδράνεια, η απουσία επενδύσεων, η ανεπαρκής συντήρηση του δικτύου και η μη ολοκλήρωση έργων που ξεκινήσαμε εμείς (όπως η τηλεδιοίκηση) έχει οδηγήσει τον σιδηρόδρομο σε κατάρρευση.
Μόνη μέριμνα του κ. Καραμανλή ήταν να ξελαφρώσει την Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) από υποχρεώσεις επενδύσεων ύψους 600 εκατ. ευρώ. Τόση είναι η διαφορά από τα 750 εκατ. ευρώ επενδύσεις –τα οποία προέβλεπε το μνημόνιο συνεργασίας που υπέγραψαν το 2019 το Δημόσιο και η εταιρεία, αλλά και η σύμβαση του 2020 που είχε εγκρίνει το ΔΣ της Hellenic Train– στα 160 εκατ. ευρώ της σύμβασης που έφερε η ΝΔ στη Βουλή το καλοκαίρι του 2022.
Ιδιωτικοποιήσεις γιοκ
Ο καιρός των ιδιωτικοποιήσεων στις μεγάλες υποδομές πέρασε. Οι συνέπειές τους ήταν οδυνηρές για τις κοινωνίες. Πολλές κυβερνήσεις έχουν βγάλει συμπεράσματα.
Στην Ευρώπη, την τελευταία 15ετία, έγιναν 334 αποϊδιωτικοποιήσεις στην ενέργεια, 150 σε ύδρευση και αποχέτευση και 55 στις μεταφορές.
Η Ελλάδα, μετά τις εκλογές και τον σχηματισμό μιας προοδευτικής κυβέρνησης, θα αξιοποιήσει την πρόσφατη διεθνή πολιτική και οικονομική εμπειρία.
Οι μεγάλες υποδομές είναι κρίσιμες για την ανάπτυξη. Δεν είναι εργαλεία πλουτισμού για λίγους.
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ