Ζέττα Μακρή στο “Π”: Το διευρυμένο ολοήμερο ενισχύει το κοινωνικό πρόσημο της σύγχρονης δημόσιας εκπαίδευσης
Της
ΖΕΤΤΑΣ Μ. ΜΑΚΡΗ
Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων
Έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και φέτος μαθήτριες, μαθητές και εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν και να βιώσουν καινούργιες εκπαιδευτικές εμπειρίες στο αναβαθμισμένο ελληνικό δημόσιο σχολείο.
Στα τέσσερα χρόνια που η Νέα Δημοκρατία βρίσκεται στο τιμόνι της διακυβέρνησης της χώρας, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και τα μέλη της κυβέρνησης αποδεικνύουν, έμπρακτα και αδιάλειπτα, την υλοποίηση του προεκλογικού προγράμματος, που ανέδειξαν και εμπιστεύτηκαν με την ψήφο τους οι Ελληνίδες και οι Έλληνες.
Αυτό το έργο, με σαφή στόχευση, σφιχτό προγραμματισμό, συνεπή νομοθετική παραγωγή και σύγχρονη μεταρρυθμιστική δράση, στηρίζουμε, εξελίσσουμε και παραδίδουμε στον ελληνικό λαό μέσα από την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.
Και κάθε επόμενη σχολική χρονιά βρίσκει το δημόσιο σχολείο ακόμα πιο οργανωμένο και εκσυγχρονισμένο, πιο κοντά στις ανάγκες μαθητών και εκπαιδευτικών, πιο κοντά στις απαιτήσεις της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας, πιο έτοιμο να εφοδιάσει τα παιδιά και τους νέους με δεξιότητες και εργαλεία, να ενισχύσει το εκπαιδευτικό έργο, να αποτελέσει την ολοένα και καλύτερη εκδοχή του.
Με πράξεις και όχι με εξαγγελίες που μένουν στα λόγια, το υπουργείο Παιδείας καταθέτει νομοσχέδια, σέβεται τον διάλογο, υιοθετεί προτάσεις και παρουσιάζει μια ολοκληρωμένη αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος μέσα από τη χάραξη και εφαρμογή μιας υπεύθυνης, σύγχρονης, βιώσιμης εκπαιδευτικής πολιτικής με κοινωνικό πρόσημο.
Στο πλαίσιο αυτής της στόχευσης, εφαρμόζουμε από τις 12 Σεπτεμβρίου το διευρυμένο ολοήμερο πρόγραμμα στα μισά των ήδη λειτουργούντων ολοήμερων τμημάτων της χώρας, δηλαδή σε περίπου 5.000 τμήματα νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και περιφέρεια, με την επιλογή των σχολικών μονάδων να προκύπτει από κριτήρια, όπως το μαθητικό δυναμικό του σχολείου, ο αριθμός των μαθητών που φοιτούν ήδη σε ολοήμερο και ο αριθμός των λειτουργούντων ολοήμερων τμημάτων.
Το ολοήμερο πρόγραμμα, όπως είχε εξαγγείλει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, θα επεκταθεί κατά μιάμιση ώρα και θα ολοκληρώνεται στις 5:30 μ.μ. αντί στις 4 μ.μ., φέρνοντας πιο κοντά το σχολικό ωράριο με το ωράριο των εργαζόμενων γονέων και διευκολύνοντας με τον τρόπο αυτό τη συμμετοχή των γονέων στην αγορά εργασίας και τον συνδυασμό των γονεϊκών και των επαγγελματικών υποχρεώσεων. Ενώ στο πλαίσιο του ολοήμερου θα γίνεται και η μελέτη, ώστε οι μαθητές, επιστρέφοντας στο σπίτι, να έχουν ελεύθερο χρόνο για παιχνίδι και ποιοτικές δραστηριότητες με την οικογένεια.
Το ολοήμερο σχολείο στηρίζεται και τροφοδοτείται από την ποιοτική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων με χαρακτήρα πολύ πιο βιωματικό και με έμφαση στις τέχνες και τις πολυθεματικές δημιουργικές δραστηριότητες. Σε αυτήν την κατεύθυνση και με τη δυνατότητα υλοποίησης και εντός του διευρυμένου ωραρίου του δημόσιου ολοήμερου σχολείου εντάσσεται και μια από τις πιο πρόσφατες καινοτομίες που εισάγουμε στα σχολεία, αυτή των εκπαιδευτικών ομίλων.
Μια εκπαιδευτική πρόταση που προτρέπει τους διευθυντές των σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να συγκροτούν εκπαιδευτικούς ομίλους, τόσο μετά τη λήξη του ημερήσιου, ωρολογίου προγράμματος διδασκαλίας όσο και κατά τις διδακτικές ώρες του ολοήμερου προγράμματος.
Οι όμιλοι μπορούν να προσφέρουν ποικίλες δράσεις, όπως δημιουργική απασχόληση με αντικείμενα σχετικά με τον αθλητισμό, τη χοροκινητική έκφραση, τις εικαστικές τέχνες, την εκμάθηση μουσικών οργάνων, την εκπαιδευτική ρομποτική, τα παραδοσιακά παιχνίδια, τις επιστημονικές κατασκευές-πειράματα, τη ρητορική τέχνη και δημιουργική γραφή, την ασφαλή χρήση του διαδικτύου, τον εθελοντισμό, την παιδική επιχειρηματικότητα.
Οι μαθητές θα μπορούν, επιπλέον, να δραστηριοποιούνται στην οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων και περιβαλλοντικών δράσεων, στη δημιουργία εφημερίδας, στη συγκρότηση χορωδίας, θεατρικής ομάδας και μαθητικής ορχήστρας.
Είναι προτεραιότητά μας η διασφάλιση της πρόσβασης των μαθητών σε ένα πιο διευρυμένο πρόγραμμα, που θα αμβλύνει τις όποιες ανισότητες προκύπτουν από τα εξωσχολικά ερεθίσματα μαθητών διαφορετικών κοινωνικοοικονομικών ομάδων.
Τις ανάγκες υλοποίησης της σημαντικής αυτής χρονικής επέκτασης και ποιοτικής αναβάθμισης του ολοήμερου σχολείου και της δημόσιας εκπαίδευσης θα στηρίξουν επιπλέον 3.200 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, ενώ η πρόσβαση όλων των μαθητών στο διευρυμένο ολοήμερο θα είναι ελεύθερη, χωρίς κανένα κριτήριο συμμετοχής.
Το όραμά μας για ένα αναβαθμισμένο σχολείο και μια σύγχρονη, δωρεάν δημόσια εκπαίδευση με κοινωνικό πρόσημο γίνεται πραγματικότητα, αποκτά υπόσταση και καλωσορίζει μαθητές και εκπαιδευτικούς στη νέα εκπαιδευτική δυναμική και τις απεριόριστες δυνατότητές της.
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ