Κούβα: Η καταστροφική πυρκαγιά μπορεί να αναγκάσει τη χώρα να καταφύγει σε πλωτή αποθήκευση πετρελαίου
Μια κόλαση στη μεγαλύτερη εγκατάσταση αποθήκευσης πετρελαίου της Κούβας όπου αφαίρεσε τη ζωή σε τουλάχιστον έναν πυροσβέστη και τραυμάτισε πολλούς άλλους ενω απειλεί να διογκώσει περαιτέρω τον λογαριασμό εισαγωγών καυσίμων για το φτωχό νησιωτικό έθνος που βασίζεται σε ξένο πετρέλαιο για τα πάντα, από τη μεταφορά μέχρι το ηλεκτρικό του δίκτυο.
Οι Κουβανοί αξιωματούχοι μπορεί να χρειαστεί να προσπαθήσουν να δημιουργήσουν ακριβή πλωτή χωρητικότητα αποθήκευσης για να χειριστούν εισαγωγές που στοχεύουν στην άμβλυνση της οξείας λειψυδρίας καυσίμων, δήλωσαν πηγές και ειδικοί τη Δευτέρα.
Η Κούβα βασίζεται στον τερματικό σταθμό Matanzas χωρητικότητας 2,4 εκατομμυρίων βαρελιών, περίπου 60 μίλια (130 χλμ.) από την Αβάνα, για τις περισσότερες εισαγωγές και αποθήκευση αργού και βαρέων καυσίμων.
Το Matanzas είναι ο μοναδικός τερματικός σταθμός της Κούβας με τη δυνατότητα να δέχεται μεγάλα δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 100.000 τόνων νεκρού βάρους. Χρησιμεύει επίσης ως κόμβος για την εγχώρια παραγωγή πετρελαίου που πρόκειται να αναμειχθεί για την τροφοδοσία των σταθμών ηλεκτροπαραγωγής της χώρας και για τη διανομή εισαγόμενων καυσίμων και αργού στα τοπικά διυλιστήρια.
Η μεγάλη πυρκαγιά αναμένεται να αυξήσει τα έξοδα αποστολής και εισαγωγής. Η Κούβα ήδη δυσκολευόταν να αντέξει οικονομικά τις αγορές καυσίμων και οι παγκόσμιοι ναύλοι με τάνκερ έχουν εκτοξευθεί στα ύψη μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και μπορεί τώρα να χρειαστεί να αναζητήσει μακροπρόθεσμες ναυλώσεις δεξαμενόπλοιων για τις ανάγκες αποθήκευσης ή μικρότερα πλοία για τη μεταφορά εισαγωγών. Αυτό το υλικοτεχνικό πρόβλημα θα ήταν πάνω από το κόστος ανάκτησης για το μεγαλύτερο ατύχημα στη βιομηχανία πετρελαίου στην Κούβα δεκαετίες.
Σύμφωνα με το Reuters, το πρώτο εξάμηνο του έτους, η Κούβα εισήγαγε 57.000 βαρέλια την ημέρα (bpd) αργού και καυσίμου από τον κύριο σύμμαχό της, τη Βενεζουέλα, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv Eikon. Οι εισαγωγές φτάνουν επί του σκάφους συρρικνούμενοι στόλους παλαιών δεξαμενόπλοιων που ανήκουν στην Κούβα ή τη Βενεζουέλα.
Η κουβανική κυβέρνηση έχει εντείνει τις αγορές από άλλους, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, για να μειώσει τις ελλείψεις που οδήγησαν σε μεγάλες ουρές οδηγών στους σταθμούς και σε συρρίκνωση της ηλεκτρικής ενέργειας. Ο Πρόεδρος Μιγκέλ Ντίαζ Κανέλ παραπονέθηκε για σχεδόν μη προσιτές τιμές καυσίμων φέτος.
Το υπό σημαία Λιβερίας δεξαμενόπλοιο NS Laguna έχει προγραμματιστεί να φτάσει στο Matanzas την επόμενη εβδομάδα μεταφέροντας περίπου 700.000 βαρέλια ρωσικού πετρελαίου, σύμφωνα με την Eikon. Το πλοίο ακολουθεί παράδοση ρωσικού μαζούτ στη χώρα τον Ιούλιο.
Εάν τα τείχη περιορισμού του Matanzas μπορέσουν να σταματήσουν την εξάπλωση της φωτιάς στα λιμάνια, το τμήμα υποδοχής της εγκατάστασης θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την εκφόρτωση εισαγωγών και τη μεταφορά του πετρελαίου σε μικρότερα δεξαμενόπλοια για πλωτή αποθήκευση, είπαν οι ειδικοί.
Μόλις σβήσει η φωτιά, οι κουκέτες του Matanzas θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να φτιάξουν ένα “u” για να γεμίσουν άλλα σκάφη, κάτι που δεν αποτελεί δύσκολη τεχνική πρόκληση.
Μια μετάβαση σε πλωτές αποθήκες μπορεί να οδηγήσει την Κούβα, μια χώρα υπό αυστηρές κυρώσεις, να ζητήσει από την κυβέρνηση των ΗΠΑ απαλλαγή από τους κανόνες που περιορίζουν τη ροή πλοίων που αγγίζουν τα λιμάνια του νησιού, είπαν οι ειδικοί.
«Το πιο πιθανό σενάριο τώρα είναι ότι οι αρχές θα αφήσουν να κάψει το προϊόν που παραμένει στις δεξαμενές διατηρώντας την περιοχή όσο το δυνατόν πιο κρύα χρησιμοποιώντας νερό», δήλωσε ο Lino Carrillo, ειδικός στον Καναδά και πρώην στέλεχος της κρατικής εταιρείας πετρελαίου της Βενεζουέλας PDVSA.
Μετά από μια πυρκαγιά των διαστάσεων που παρατηρήθηκαν στην Κούβα, η ανάκαμψη απαιτεί συνήθως χρόνο και εκατομμύρια δολάρια σε επισκευές, σύμφωνα με αναλυτές.
«Τα πληγέντα τανκς θα είναι άχρηστα μετά την πυρκαγιά και οτιδήποτε άλλο τα συνδέει μέσα στους τοίχους περιορισμού», πρόσθεσε ο Carrillo.