Έλενα Κουντουρά στο “Π”: Το Ταμείο Ανάκαμψης, τα διλήμματα και οι προτάσεις μου
Της
ΕΛΕΝΑΣ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑ
Ευρωβουλευτού ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία
Το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί την κρίσιμη ευκαιρία ώστε τα κράτη-μέλη της ΕΕ να κατευθύνουν τα διαθέσιμα ευρωπαϊκά κονδύλια στη στήριξη της κοινωνίας και στην ανάκαμψη της οικονομίας τους, με βάση τις ιδιαίτερες ανάγκες και τις προτεραιότητες που έχει ορίσει η κάθε κυβέρνηση.
Από το εθνικό σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας απουσιάζει η πολιτική βούληση για τη στήριξη των πιο ευάλωτων ομάδων και, με ευθύνη της κυβέρνησης, λείπουν οι κοινωνικές πολιτικές για να αντιμετωπιστεί η ενεργειακή φτώχεια, η βαθιά στεγαστική κρίση και η δυσκολία επιβίωσης των μικρομεσαίων και οικογενειακών επιχειρήσεων, που αποτελούν το 90% της επιχειρηματικότητας στη χώρα μας.
Το ελληνικό σχέδιο χρηματοδοτεί μεγάλα έργα και δανειοδοτεί ιδιωτικές επενδύσεις μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων, αλλά ουσιαστικά αποκλείει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Για το κρίσιμο αυτό ζήτημα έχω παρέμβει συστηματικά στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ζητώντας να εξασφαλιστεί η πρόσβαση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης μέσω των εθνικών προγραμμάτων.
Ταυτόχρονα, η στεγαστική κρίση πλήττει τη χώρα. Το 40% περίπου του πληθυσμού αδυνατεί να αντεπεξέλθει στα αυξημένα κόστη των ενοικίων και των λειτουργικών εξόδων στέγασης, όταν ο αντίστοιχος μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι 9%. Η πρόβλεψη της ελληνικής κυβέρνησης είναι σχεδόν απούσα από το εθνικό σχέδιο, την ώρα που η Πορτογαλία έχει εξασφαλίσει κονδύλια άνω των 2,7 δισ. μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης για τις ανάγκες στέγασης. Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία έχει θέσει προτεραιότητα την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης στην Ελλάδα και ο πρόεδρος Αλέξης Τσίπρας παρουσίασε ένα συγκροτημένο και πρωτοπόρο για τα ελληνικά δεδομένα πρόγραμμα τεσσάρων αξόνων ώστε η κοινωνική πλειοψηφία να αποκτήσει πρόσβαση σε αξιοπρεπή και προσιτή οικονομικά στέγη.
Στο ζήτημα των μεταφορών, πλήττονται τόσο οι πολίτες όσο και οι εργαζόμενοι. Στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού (TRAN) παρουσιάστηκε πρόσφατα η μελέτη για τα εθνικά σχέδια του Ταμείου Ανάκαμψης των 27 κρατών- μελών, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας. Υπήρχαν ελάχιστες κοινωνικές δράσεις και δεν υπήρχε καμία δράση στήριξης των οδηγών φορτηγών και λεωφορείων, των ναυτεργατών, των οδηγών ταξί και των πληρωμάτων των αεροπορικών εταιρειών. Αντίστοιχα, είναι ανύπαρκτη η στήριξη των πολιτών απέναντι στο σημαντικά αυξημένο κόστος των μετακινήσεων λόγω της ενεργειακής κρίσης.
Μία από τις διαστάσεις αυτού του προβλήματος είναι και το σκάνδαλο Uber, που αντιμετωπίσαμε εγώ ως υπουργός Τουρισμού και ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών το 2018, με στόχο την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών και τη διαφύλαξη των δικαιωμάτων των εργαζομένων στον τουρισμό και στον κλάδο του ταξί. Με τη δημοσιοποίηση των εγγράφων Uber Files αποκαλύπτεται η αδιαφανής και παράνομη επέκταση των δραστηριοτήτων της πολυεθνικής στις ευρωπαϊκές χώρες. Για το ζήτημα αυτό κατέθεσα ερώτηση στην Κομισιόν, ζητώντας να παρέμβει για την αποτροπή αντίστοιχων φαινομένων στο μέλλον.
Απαιτείται ακόμη η γενναία στήριξη του τουρισμού, του κλάδου που έχει πληγεί περισσότερο από την πανδημία. Την περίοδο 2015 – 2019, που διετέλεσα υπουργός Τουρισμού, με τη στρατηγική μας για 365 ημέρες τον χρόνο τουρισμό, πετύχαμε τις υψηλότερες ιστορικά επιδόσεις σε αφίξεις και έσοδα, αντιμετωπίζοντας με επιτυχία πολλαπλές κρίσεις, και καταστήσαμε την Ελλάδα έναν από τους πέντε πιο επιθυμητούς προορισμούς παγκοσμίως, με αποτέλεσμα να έχει ισχυρότερες αντοχές απέναντι στην πανδημία σε σχέση με άλλους προορισμούς. Ωστόσο, η κακή διαχείριση της πανδημίας από τη σημερινή κυβέρνηση, που δεν στήριξε τη δημόσια υγεία, και οι λανθασμένες πολιτικές της αποφάσεις έχουν ανυπολόγιστο κόστος σε ανθρώπινες ζωές.
Όχι μόνο οι επαγγελματίες και οι εργαζόμενοι στον τουρισμό δεν έχουν στηριχθεί επαρκώς για την επιβίωσή τους, αλλά, ταυτόχρονα, ο τουρισμός άνοιξε φέτος χωρίς τα ελάχιστα έστω μέτρα προστασίας και με την επίσημη ανακοίνωση ότι οι θετικοί στον κορονοϊό τουρίστες δεν υποχρεούνται σε καραντίνα και μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα, μεταδίδοντας τον ιό. Τέτοιου είδους πρόσκαιρες αποφάσεις δεν ωφελούν ούτε τη δημόσια υγεία ούτε και τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου. Ο τουρισμός είναι η κινητήρια οικονομική δύναμη της πατρίδας μας, γι’ αυτό πρέπει να στηριχθεί γενναία από το Ταμείο Ανάκαμψης, για την ενίσχυση της ανθεκτικότητάς του και την ανάκαμψη της επιχειρηματικότητας και της εργασίας.
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ