Χρήστος Σταϊκούρας: Καμία περίπτωση νέων μνημονίων όσο η χώρα υλοποιεί αυτή την υπεύθυνη, διορατική και δημοσιονομική οικονομική πολιτική
“Δεν υπάρχει περίπτωση όσο η χώρα υλοποιεί αυτή την υπεύθυνη και διορατική οικονομική πολιτική, κυρίως δημοσιονομική πολιτική, οποιαδήποτε προσφυγή στα μνημόνια μελλοντικά. Δεν υπάρχει καμία τέτοια περίπτωση, η χώρα έχει επανέλθει στην ευρωπαϊκή κανονικότητα και μάλιστα έχει επανέλθει δυναμικά” είπε ο υπουργός Οικονομικών, κος Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στο Ρ/Σ Παραπολιτικά 90.1 Fm στην εκπομπή “Secret” με το δημοσιογράφο Παναγιώτη Τζένο.
Μεταξύ άλλων, δήλωσε:
Αναφορικά με το νέο Fuel pass
Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Έχει υπάρξει δημοσιονομικός χώρος, δύο φορές έχει δημιουργηθεί ήδη μέσα στη χρονιά. Την πρώτη φορά ο δημοσιονομικός χώρος των πρώτων περίπου τεσσάρων μηνών αξιοποιήθηκε για την επιδότηση ρεύματος και φυσικού αερίου, και ο επιπλέον χώρος που δημιουργήθηκε τον προηγούμενο μήνα αξιοποιήθηκε προχθές στις εξαγγελίες που έγιναν για το fuel pass II. Όλα αυτά μαζί, μαζί με τις ενισχύσεις ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, τις ενισχύσεις των κτηνοτρόφων, τις επιδοτήσεις καυσίμων, τις επεκτάσεις του μειωμένου ΦΠΑ στις μεταφορές, τους κινηματογράφους, τις σχολές χορού – σε λίγο ξεκινάει η συζήτηση στη Βουλή για αυτό-, όλα αυτά μαζί αθροίζουν τα 8,5 δις €. Άρα ουσιαστικά έχουμε αξιοποιήσει τον δημοσιονομικό χώρο που δημιουργήθηκε μέχρι σήμερα, τον έχουμε εξαντλήσει μέχρι το τέλος της χρονιάς προκειμένου να βοηθήσουμε την ελληνική κοινωνία. Από αυτά τα 8,5 δις η επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού είναι 3,2 δις, και από αυτά τα 8,5 δις τα 6 δις είναι η επιδότηση ρεύματος και φυσικού αερίου μέχρι το τέλος του ’22 αλλά με τις σημερινές τιμές, τα δε καύσιμα είναι στα 600 εκ. Η δεύτερη βοήθεια, το fuel pass ΙΙ είναι περίπου 315 εκ., είναι αρκετά πιο γενναία από την πρώτη παρέμβαση η οποία έγινε. Επιλέξιμα πρόσωπα είναι φυσικά πρόσωπα και ελεύθεροι επαγγελματίες με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα φορολογικού έτους ’21 έως 30 χιλιαδες € για ένα άτομο που προσαυξάνεται κατά 3.000€ για κάθε μέλος του νοικοκυριού. Θα είναι με τη μορφή που ήταν και το προηγούμενο Fuel pass I με τη διαφορά ότι δίνουμε ακόμα μεγαλύτερο κίνητρο για την χρήση κάρτας έτσι φτάνουμε να βοηθάμε τα πρόσωπα που έχουν κύρια κατοικία σε νησιωτική περιοχή στα 100€ από 55 που βοηθούσαμε πριν με χρήση κάρτας, και στην ηπειρωτική περιοχή με 80€ από 45 που ίσχυε πριν. Αυτό αντιστοιχεί σε επιδότηση 44 λεπτά το λίτρο σε ηπειρωτική περιοχή. Η πλατφόρμα εκτιμούμε ότι θα ανοίξει προς το τέλος Ιουλίου, μετά το δεύτερο δεκαήμερο του Ιουλίου γιατί τρέχουν ταυτόχρονα πολλές πλατφόρμες και οι δυνατότητες δεν είναι άπειρες.
Ερωτηθείς αν υπάρχει το ενδεχόμενο να τροφοδοτήσει η επιδότηση από το κράτος ένα κύκλο αισχροκέρδειας και πως μπορεί να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο αυτό
Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Πρώτα απ’ όλα αυτό αντιμετωπίζεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχετε δει τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει τους τελευταίους μήνες ο Πρωθυπουργός μαζί με κάποιους συναδέλφους του, σε ευρωπαϊκό επίπεδο έτσι ώστε να μπει πλαφόν ή μια σειρά από άλλα μέτρα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο που θα περιορίσει την τιμή της χονδρικής.
Ερωτηθείς αν θα υπάρξει θετικό αποτέλεσμα για το πλαφόν στη χονδρική τιμή του φυσικού αερίου στη σημερινή Σύνοδο Κορυφής
Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Εκτιμώ ότι οι συζητήσεις δεν θα είναι εύκολες και δεν γνωρίζω αν θα έχουμε σήμερα αποτέλεσμα. Σίγουρα υπάρχει πρόοδος, σίγουρα υπάρχει μεγάλη πίεση εδώ και πολλούς μήνες από τον έλληνα πρωθυπουργό μαζί με κάποιους άλλους πρωθυπουργούς το τελευταίο χρονικό διάστημα αλλά δεν μπορώ να το για κατι που δεν συμμετέχω άμεσα. Η αίσθησή μου είναι ότι οι συζητήσεις δεν θα είναι εύκολες, τουλάχιστον κρίνοντας από τις συζητήσεις που γίνονται σε επίπεδο υπουργών οικονομικών για συναφή θέματα. Η μια ενότητα είναι αυτή, η δεύτερη ενότητα είναι οι καλύτεροι έλεγχοι στην αγορά. Γίνονται έλεγχοι, έχει βγάλει ανακοινώσεις συγκεκριμένες το υπουργείο Ανάπτυξης για τους ελέγχους που γίνονται στα πρατήρια και το επόμενο χρονικό διάστημα θα εντείνουμε συλλογικά την προσπάθειά μας σε όλα τα επίπεδα και τα μέτωπα που αφορούν την αισχροκέρδεια και μια σειρά από άλλες παραμέτρους που έχουν να κάνουν με τις τιμές. Είναι η αθέμιτη κερδοφορία δηλαδή η παραβίαση του πλαφόν στο κέρδος, είναι η νοθεία στα καύσιμα, είναι το λαθρεμπόριο στα καύσιμα, είναι η αποφυγή πληρωμής του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα και είναι και η κλοπή στην αντλία. Εδώ συνεπώς έχουμε ελεγκτικούς μηχανισμούς που κάνουν τη δουλειά τους αλλά θέλει καλύτερο συντονισμό.
Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Πέρα από τη νομοθετική πρωτοβουλία που αναλήφθηκε πριν από ένα χρόνο για όλο το λαθρεμπόριο καυσίμων, καπνικών, ποτών υπάρχουν συγκεκριμένες επιτυχίες απόρροια της καλύτερης λειτουργίας του συντονιστικού επιχειρησιακού κέντρου στο οποίο συμμετέχει και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και το υπουργείο Οικονομικών και η Οικονομική Αστυνομία και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Έχουμε επιτυχίες αλλά φαίνεται ότι η κατάσταση έτσι όπως εκδηλώνεται μέσα στην κρίση πολλαπλασιάζει την ανάγκη καλύτερου συντονισμού και προς αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούμε το επόμενο διάστημα. Και ο τρίτος τρόπος είναι με στοχευμένα μέτρα εκεί που υπάρχει ανάγκη.
Ερωτηθείς αν θα υπάρξει και τρίτη παρέμβαση στην περίπτωση που συνεχίσει η άνοδος των τιμών και που θα υπάρξει
Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Αυτή τη στιγμή έχει εξαντληθεί ο δημοσιονομικός χώρος εάν υπάρξει πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος αυτός θα επιστραφεί αμέσως στην ελληνική κοινωνία. Δεν έχουμε κάποιον ιδιαίτερο λόγο να έχουμε καλύτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα από αυτό που έχουμε βάλει στον προϋπολογισμό, που είναι ένα πρωτογενές έλλειμμα όμως της τάξεως του 2% του ΑΕΠ. Η εμπειρία των τελευταίων μηνών έχει δείξει ότι εκτελούμε τουλάχιστον ικανοποιητικά τον κρατικό προϋπολογισμό άρα δημιουργείται σταθερά δημοσιονομικός χώρος. Οι εκτιμήσεις συνεπώς είναι βλέποντας πως πηγαίνει η πορεία της οικονομίας, τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου, την πορεία του τουρισμού και μια σειρά από άλλους πρόδρομους δείκτες της οικονομίας ότι θα προκύψει πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος το δεύτερο εξάμηνο του ’22. Στο ερώτημα που θα διοχετευτεί αυτός ο δυνητικός πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος η απάντηση είναι ότι θα εξαρτηθεί από την συγκυρία, από τη δυναμική των πραγμάτων και από τις προτεραιότητες που θα θέσει ο πρωθυπουργός. Υπάρχει μεγάλη μεταβλητότητα στις τιμές της ενέργειας εμείς έχουμε κάνει κάποιες εκτιμήσεις για την επιδότηση του ρεύματος και του φυσικού αερίου και το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Θυμίζω ότι μπαίνει από την ερχόμενη εβδομάδα ένας καινούργιος μηχανισμός, αυτός ο καινούργιος μηχανισμός βοηθάει πάρα πολύ την ελληνική κοινωνία, απορροφά από το 70 μέχρι το 90% της επιπλέον επιβάρυνση νοικοκυριών και επιχειρήσεων αλλά είναι συνάρτηση της χονδρικής τιμής του ρεύματος. Αν είναι πάνω από ένα επίπεδο τα 6 δις που είπα μπορεί να χρειαστεί να γίνουν περισσότερα, αυτό σημαίνει ότι μια άλλη παρέμβαση να μην καθίσταται εφικτή αφού θα πρέπει οι πόροι να αποδοθούν εκεί. Άρα η χονδρική τιμή του ρεύματος είναι σημαντική παράμετρος για να δούμε που θα διοχετευτούν οι πόροι αν προκύψουν το δεύτερο εξάμηνο, κυρίως το τελευταίο τετράμηνο. Δεύτερον, στα καύσιμα κάναμε μια δεύτερη παρέμβαση μέχρι και Σεπτέμβριο, δεν ξέρουμε ποια θα είναι η πορεία των καυσίμων μεταγενέστερα πρέπει να δούμε ποια είναι η πορεία γιατί μπορεί να χρειαστεί επιπλέον παρέμβαση. Τρίτον έχουμε σε εκκρεμότητα την πρόθεση, πρωτοβουλία και επιθυμίας της κυβέρνησης, που συνήθως το οικονομικό επιτελείο την επιτυγχάνει, να καταργήσουμε την εισφορά αλληλεγγύης για τα εισοδήματα που αφορούν τους δημοσίους υπαλλήλους και τους συνταξιούχους από το 2023. Αυτό το ποσό είναι 450 εκ. €, και μια σειρά από άλλες προτεραιότητες που μπορεί να τεθούν από τον πρωθυπουργό, συνεπώς στο ερώτημα που θα διοχετευτεί ο δυνητικός πρόσθετος χώρος η απάντηση είναι ότι εξαρτάται από τους παράγοντες που σας έθεσα.
Αναφορικά με το ενδεχόμενο να βρεθεί αντιμέτωπη η ΕΕ με δελτίο στο φυσικό αέριο στην περίπτωση που κλείσει η στρόφιγγα από τη Ρωσία
Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Θα είναι πολύ δυσκολότερα για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ . Βεβαίως από την άλλη πλευρά με τα σημερινά στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, πάντα υπάρχει μεταβλητότητα αυτών γιατι πολλές φόρες αλλάζουν τα στοιχεία από την ΕΛΣΤΑΤ, φαίνεται ότι η εκτίμησή μας για ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης 3,1% φέτος είναι πολύ συντηρητική. Υπάρχει ενδεχόμενο να είναι σημαντικά υψηλότερη.
Για την παράταση των φορολογικών δηλώσεων
Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Υπέγραψε ο υφυπουργός Οικονομικών την παράταση των φορολογικών δηλώσεων μέχρι τις 29 Ιουλίου με τη δόση κανονικά να είναι στο τέλος Ιουλίου.
Ερωτηθείς αν υπάρχει ενδεχόμενο παράτασης του power pass
Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Θα ήθελα να περιμένουμε πως θα εξελιχθεί η κατάσταση. Πάντα παρακολουθούμε τη δυναμική των εξελίξεων, προσπαθούμε να μην δίνουμε πολλές παρατάσεις γιατί όσο δίνεις παράταση για να βοηθήσεις τόσο δυσκολεύεις την εκροή πόρων προς όσους έχουν υποβάλλει έγκαιρα τα στοιχεία τους.
Ερωτηθείς για την ανάκτηση επενδυτικής βαθμίδας και αν η συζήτηση για εκλογές μπορεί να μεταβάλει την απόφαση των διεθνών οίκων
Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Ένας στόχος είναι η ανάκτηση επενδυτικής βαθμίδας αλλά είναι ο τελευταίος στόχος. Έχουμε πετύχει όλους τους άλλους που είχαμε θέσει ως κυβέρνηση στο πεδίο της οικονομίας. Υψηλή ανάπτυξη, διατηρήσιμη ανάπτυξη μείωση των κόκκινων δανείων, έξοδο από την ενισχυμένη εποπτεία, δημοσιονομική σταθερότητα μετά τις κρίσεις τις οποίες έχουμε διέλθει ως χώρα. Τα έχουμε πετύχει όλα αυτά πράγματι ο τελευταίος στόχος είναι η επίτευξη επενδυτικής βαθμίδας. Στην επίτευξη επενδυτικής βαθμίδας έχουμε πετύχει μέσα στην υγειονομική κρίση έντεκα αναβαθμίσεις της χώρας η τελευταία ήταν την προηγούμενη εβδομάδα. Σε όλες αυτές τις αναβαθμίσεις πουθενά δεν τίθεται το ζήτημα των εκλογών, τίθενται θέματα οικονομικής πολιτικής για αυτό είναι σημαντικό η χώρα να έχει δημοσιονομική σταθερότητα. Ναι, πράγματι θέλουμε να πετύχουμε τους στόχους που έχουμε θέσει αλλά θέλουμε ταυτόχρονα να είμαστε κοντά στην κοινωνία. Δεν είμαστε διατεθειμένοι να υποθηκεύσουμε το αύριο της χώρας, της οικονομίας και της κοινωνίας προκειμένου να φανούμε αρεστοί για λίγους μήνες και τελικά ο λογαριασμός να είναι πολλαπλάσιος για την ελληνική κοινωνία και τις επόμενες γενεές. Θα το πω απλά η χώρα και φέτος θα έχει πρωτογενές έλλειμμα, αυτό σημαίνει ότι οι δαπάνες θα είναι παραπάνω από τα έσοδα, όποιοι εισηγούνται ανεύθυνα την λογική των παροχών, των παροχών χωρίς μέτρηση και χωρίς εύρεση δημοσιονομικού χώρου εισηγούνται ουσιαστικά αύξηση του ελλείμματος. Αύξηση του ελλείμματος σημαίνει μεγαλύτερος δανεισμός από τις αγορές, το κόστος δανεισμού είναι υψηλότερο που σημαίνει ότι και οι τόκοι θα είναι υψηλότεροι. Ποιος πληρώνει τους τόκους; Ο έλληνας φορολογούμενος άρα θέλει πολύ μεγάλη προσοχή, ευθύνη και για το σήμερα και για το αύριο. Συμπερασματικά ο σχεδιασμός μας είναι τετραετίας, έχουμε έναν ακόμα στόχο να πετύχουμε την έξοδο από την επενδυτική βαθμίδα, οι οίκοι αξιολόγησης θέτουν μόνο οικονομικά θέματα και όσο παραμένουμε σταθερά προσηλωμένοι σε αυτή την οικονομική πολιτική τόσο πιο γρήγορα θα πετύχουμε και τον τελευταίο στόχο της τετραετίας.
Αναφορικά με την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ ότι θα οδηγηθούμε σε νέα μνημόνια
Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Δεν υπάρχει περίπτωση όσο η χώρα υλοποιεί αυτή την υπεύθυνη και διορατική οικονομική πολιτική, κυρίως δημοσιονομική πολιτική, οποιαδήποτε προσφυγή στα μνημόνια μελλοντικά. Τουναντίον την προηγούμενη εβδομάδα αποφασίστηκε η έξοδος και από το καθεστώς της ενισχυμένης εποπτείας. Θυμίζω ότι αυτή η κυβέρνηση έβγαλε τη χώρα ουσιαστικά από τους κεφαλαιακούς περιορισμούς το Σεπτέμβριο του ’19, προπλήρωσε στο σύνολό του το ΔΝΤ πάνω από 8 δις και έβγαλε και τη χώρα από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας φέτος το καλοκαίρι όλα αυτά δείχνουν ακριβώς την αντίθετη πορεία από αυτή που σκέφτεται ή ουσιαστικά υποστηρίζει η Αξιωματική Αντιπολίτευση. Δεν υπάρχει καμία τέτοια περίπτωση, η χώρα έχει επανέλθει στην ευρωπαϊκή κανονικότητα και μάλιστα έχει επανέλθει δυναμικά. Τι εννοώ δυναμικά; Με υψηλούς ρυθμούς οικονομικής μεγέθυνσης, με διατηρήσιμους ρυθμούς οικονομικής μεγέθυνσης με άλλα λόγια με την καλύτερη επίδοση σε ευρωπαϊκό επίπεδο σε επενδύσεις και εξαγωγές, με μείωση της ανεργίας, με βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας με διαρκείς αναβαθμίσεις. Άρα η χώρα με τις θυσίες της κοινωνίας παρά τις διαδοχικές κρίσεις αναπτύσσεται, αναβαθμίζεται, ισχυροποιείται ποικιλοτρόπως και σε όλα τα πεδία. Γιατί όταν μιλάμε για εκτέλεση προϋπολογισμού να θυμίσω ότι φέτος και τα επόμενα χρόνια, έχουμε βάλει στον προϋπολογισμό και δαπάνες για την ισχυροποίηση της αποτρεπτικής ισχύος της χώρας, και αυτό προτεραιότητα της ελληνικής κυβέρνησης.
Αναφορικά με την άνοδο του πληθωρισμού
Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Ο δυνητικός κίνδυνος αλλά υπαρκτός που μου αναδεικνύεται και είναι αντικείμενο προβληματισμού, είναι η διόγκωση του ιδιωτικού χρέους. Είναι πρόδηλο ότι στις κρίσεις σε πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο υπάρχει κίνδυνος εξαιτίας της συρρίκνωσης του διαθέσιμου εισοδήματος του πολίτη και του επηρεασμού των οικογενειακών προϋπολογισμών, να αυξηθεί το ιδιωτικό χρέος. Δηλαδή οι οφειλές του πολίτη, νοικοκυριών και επιχειρήσεων, σε τράπεζες , εφορίες , ασφαλιστικά ταμεία, ΔΕΗ ή σε άλλους παρόχους ή και αλλού. Αυτό αντιμετωπίζεται με μια σειρά από μέτρα, πρώτα από όλα με τα 8,5 δις που είπα. Τα 8,5 δις δεν έχουν μόνο παρεμβάσεις για το ρεύμα ή για τα καύσιμα, είχαν θυμίζω πρόσφατα την ενίσχυση κοινωνικά ευάλωτων ομάδων 320 εκ., έχουν την μόνιμη μείωση του ΕΝΦΙΑ 370 εκ.. Προσπερνάμε με μεγάλη ευκολία τις μειώσεις φόρων, το πεδίο στο οποίο θα πρέπει να λογοδοτήσει η κυβέρνηση στο τέλος της τετραετίας είναι αν πέτυχε αυτά που είχε δεσμευτεί προεκλογικά και είχαμε δεσμευτεί μειώσεις φόρων τις οποίες υλοποιούμε. Όταν ενδεικτικά φέτος οι πολίτες πληρώνουν 370 εκ. λιγότερο ΕΝΦΙΑ και δεν πληρώνουν εισφορά αλληλεγγύης τα εισοδήματα από τον ιδιωτικό τομέα επί του παρόντος, είπαμε ότι το ’23 θέλουμε να το επεκτείνουμε και στο δημόσιο αυτά είναι άλλα 750 εκ., το άθροισμα των δύο είναι πάνω από 1 δις αυτό σημαίνει ότι το 1 δις περισσεύει στο πορτοφόλι του πολίτη ως διαθέσιμο εισόδημα για να αξιοποιηθεί σε άλλες πηγές ή περιοχές κινδύνων που αναδεικνύονται από την ενεργειακή κρίση. Αυτό δεν μπορεί να το προσπεράσει κανένας. Δεν είμαστε μια χώρα μόνο επιδομάτων, έπρεπε να δώσουμε επιδόματα όπως δίνουν και όλες οι χώρες βραχυπρόθεσμα για να στηρίξουμε ευάλωτα νοικοκυριά αλλά η κεντρική μας κατεύθυνση είναι οι μόνιμες μειώσεις φόρων. Μπορεί βραχυπρόθεσμα να βοηθάμε με επιδόματα την κοινωνία γιατί έτσι έπρεπε να κάνουμε για να χτίσουμε δίχτυ ασφαλείας αλλά αυτά είναι βραχυπρόθεσμα και αποσύρονται τα μέτρα, οι μειώσεις φόρων όμως ήρθαν για να μείνουν και αναφέρθηκα μόνο στον ΕΝΦΙΑ και στην εισφορά αλληλεγγύης. Μην ξεχνάμε ότι στις φορολογικές δηλώσεις που υποβάλλουν οι πολίτες φέτος ένα μεγάλο ποσοστό της κοινωνίας δεν πληρώνει γιατί ο φορολογικός συντελεστής στα χαμηλότερα εισοδήματα από το 22% πήγε στο 9% από το 2019. Και να υπενθυμίσω ότι έχουμε και μειωμένες προκαταβολές φόρου για τις επιχειρήσεις από το 100% στο 80%. Να θυμίσω ότι έχουμε και μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές, να θυμίσω ότι έχουμε και μειωμένη φορολόγηση στις επιχειρήσεις από 29 στο 22%. Όλες αυτές οι παρεμβάσεις είναι μόνιμες παρεμβάσεις, έχουν θετικό πρόσημο για την ανάπτυξη της χώρας αλλά και για την αντιμετώπιση των κρίσεων. Δεν έχουν τη σημασία που τους αποδίδουμε όταν όλα πηγαίνουν καλά σε μια χώρα οπότε τότε το μόνο ζητούμενο είναι «μειώστε φόρους», δεν έχουν την ίδια σημασία θέλω να ειμαι ειλικρινής αλλά όταν ο πολίτης καθίσει και σκεφτεί στο πορτοφόλι του τι του περισσεύει πρέπει οπωσδήποτε να βάλει την παράμετρο όχι μόνο τι δίνουμε για να τον βοηθήσουμε στην καθημερινότητά του αλλά και τι δεν του παίρνει η πολιτεία προκειμένου να επίσης να τον βοηθήσει στην καθημερινότητά του.
Χ.ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Είναι γεγονός ότι έχουμε μια θετική διάσταση η οποία ουσιαστικά αποτυπώνεται σε ένα δείκτη που λέγεται ΑΕΠ, πίσω όμως από το δείκτη υπάρχουν εισοδήματα, επενδύσεις, εξαγωγές, κατανάλωση, θέσεις απασχόλησης, αυτός ο δείκτης πάει καλά είναι όμως γεγονός ότι έχουμε έναν δείκτη ο οποίος είναι στοιχείο προβληματισμού και είναι ο πληθωρισμός. Πρέπει συνεπώς να συνεχίσουμε να υλοποιούμε αυτές τις πολιτικές στο δημοσιονομικό πεδίο τις μεταρρυθμίσεις έτσι ώστε να ενισχύουμε τον πρώτο δείκτη και να μειώνουμε όσο μπορούμε τις δυσμενείς επιπτώσεις του δεύτερου δείκτη. Εκτιμώ ότι λειτουργούμε με σύνεση και σωφροσύνη πολύ καλύτερα από ότι πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες.