Κώστας Κατσαφάδος στο “Π”: Τα Ελληνικά Ναυπηγεία και η Ελληνική Ναυτιλία
Του
ΚΩΣΤΑ ΚΑΤΣΑΦΑΔΟΥ
Υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής,
Βουλευτή της ΝΔ στην Α’ Πειραιώς και Νήσων
Η ιστορία των ναυπηγείων στη χώρα μας αποτελεί καθρέφτη της πορείας της. Δεν θα συζητήσουμε για το ποιος φταίει που μια δυναμική βιομηχανία της πατρίδας μας έφτασε στο σημείο να έχει τελματώσει εδώ και χρόνια και κάθε αναφορά για τα ναυπηγεία να προκαλεί θλίψη και απορίες.
Εκείνο που έχει σημασία είναι να διδαχθούμε από τα λάθη μας, να στηρίξουμε αυτούς τους ανθρώπους, τους επιχειρηματίες, που μπήκαν και πάλι στον σημαντικό αυτόν κλάδο για να του δώσουν ζωή, και κυρίως να βάλουμε τέλος σε μια τραγωδία που εξελισσόταν όλα αυτά τα χρόνια και κόστισε στην οικονομία και στις τοπικές κοινωνίες.
Για μένα είναι απαράδεκτο, είναι τραγικό, την ώρα που η Ελλάδα είναι ηγέτιδα δύναμη στη Ναυτιλία, οι έλληνες πλοιοκτήτες να δίνουν δουλειές σε ξένα ναυπηγεία και αντί να δημιουργούνται και να στηρίζονται θέσεις εργασίας στη χώρα μας, να τροφοδοτούμε τις οικονομίες άλλων χωρών.
Ιδιαίτερα σήμερα, που τα γεωπολιτικά παιχνίδια στην περιοχή δημιουργούν νέες συνθήκες, εκτός από οικονομικό λάθος, θα ήταν και εθνικό λάθος να μη στηρίξουμε και ως χώρα τα ναυπηγεία, ώστε να μπορέσουν και πάλι να γίνουν πρωταγωνιστές της ανάπτυξης.
Και θέλω να είμαι ξεκάθαρος. Η αναγέννηση της ναυπηγικής βιομηχανίας είναι υπόθεση όλων μας. Όχι μόνο των πλοιοκτητών και των επιχειρηματιών αλλά και της Πολιτείας, που πρέπει –και θα το κάνει– να εντάξει στο πλαίσιο των αμυντικών συμφωνιών της και κομμάτια που πρέπει να γίνονται στην Ελλάδα και στα ναυπηγεία μας. Είναι εθνικό μας καθήκον και δέσμευσή μας.
Και αυτό φάνηκε από την επίσκεψη που πραγματοποίησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στα Ναυπηγεία της Σύρου ONEX Neorion Shipyards, που εκτός από την εθνική οικονομία συνεισφέρουν στο 15% του ΑΕΠ του νησιού και έχουν δημιουργήσει παραπάνω από 500 καλές θέσεις εργασίας, με τεχνίτες, προκομμένους ανθρώπους, οι οποίοι δουλεύουν σε έναν κλάδο ο οποίος είναι τόσο σημαντικός για την πατρίδα μας.
Και είναι εντυπωσιακό όταν οι έλληνες πλοιοκτήτες μιλούν με τα καλύτερα λόγια για τη σπουδαία δουλειά που γίνεται στη Σύρο, κάτι που επιβεβαιώνει ότι μπορούμε να πάμε καλύτερα και σε αυτόν τον τομέα, για την παραγωγικότητα, για την ταχύτητα, για την ποιότητα της δουλειάς που γίνεται στα ναυπηγεία. Και αυτό είναι μια πολύ μεγάλη παρακαταθήκη για την εθνική οικονομία.
Και για να έχουμε μέτρο σύγκρισης, η ιδιοκτήτρια ONEX έχει επενδύσει περισσότερα από 30 εκατ. ευρώ στη μονάδα στο Νεώριο, καλύπτοντας παλιές οφειλές αλλά και αναβαθμίζοντας τις υποδομές.
Αποτέλεσμα είναι ότι πλέον τα ναυπηγεία απασχολούν 600 καλά αμειβόμενους εργαζόμενους, τη στιγμή που παλαιότερα διέθεταν 180, που ήταν απλήρωτοι επί χρόνια, και εξυπηρετούν περίπου 100 πλοία ανά έτος, πενταπλάσια σε σχέση με πριν.
Δεν έγιναν μόνα τους αυτά όμως. Χρειάστηκε να παρθούν δύσκολες αποφάσεις. Να κοπούν γόρδιοι δεσμοί, προβλήματα τα οποία έρχονταν από το παρελθόν. Τα λύσαμε και σήμερα κοιτάμε με αισιοδοξία το μέλλον. Εμείς θα στηρίξουμε σε όλες τις κατευθύνσεις, βάζοντας νέα τεχνολογία στο ναυπηγείο, επενδύοντας στην κατάρτιση, κάτι που θα έχουμε την ευκαιρία να ανακοινώσουμε σύντομα, ώστε να μπουν νέοι τεχνίτες, η επόμενη γενιά, η οποία θα καταλάβει ότι είναι μία δουλειά που αξίζει τον κόπο.
Το ίδιο θα πράξουμε και για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, μια επένδυση που εντάσσεται στο, μεγάλης γεωπολιτικής, ενεργειακής και αμυντικής σημασίας, πλαίσιο της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Το σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας περιλαμβάνει ανάληψη χρεών περίπου 220 εκατ. ευρώ, επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας, δημιουργία 1.000 θέσεων εργασίας στο εμπορικό κομμάτι και άλλων 1.000 στο αμυντικό.
Τέλος, θα αναφερθώ στη μεταβίβαση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στον νέο επενδυτή και στην υλοποίηση μιας εμβληματικής επένδυσης, με σπουδαία σημασία για την ανάπτυξης της χώρας.
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας ανοίγει τον δρόμο για να δώσουμε λύση σε ένα χρόνιο πρόβλημα, που κόστιζε στους έλληνες φορολογούμενους 16 εκατ. ευρώ ετησίως και να προσελκύσουμε επενδύσεις με τον πλέον επωφελή τρόπο για το Ελληνικό Δημόσιο, μέσα από ένα απόλυτα διαφανή διαγωνισμό.
Η ναυπηγική βιομηχανία μπορεί να προσφέρει στη χώρα μας προστιθέμενη αξία 18 δισ. δολάρια στο ΑΕΠ, διότι στο ναυπηγικό οικοσύστημα δραστηριοποιούνται 1.500 επιχειρήσεις καταχωρημένες στο ΕΒΕΠ και απασχολούνται 200.000 εργαζόμενοι, ενώ το επιχειρηματικό σχήμα Fincantieri – Onex, με τη στήριξη της DFC, θα φέρει την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία στην κορυφή του κλάδου.
Δεν γίνεται η χώρα μας να έχει τον μεγαλύτερο ελληνόκτητο στόλο στον κόσμο και να μην έχει ανταγωνιστική ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία.
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ
Φωτο: facebook.com/katsafadosk
Κώστας Κατσαφάδος στο “Π”: Οι γεωπολιτικές εξελίξεις, το ενεργειακό και η ελληνική ναυτιλία