Ζέττα Μακρή στο “Π”: Η παιδαγωγική της μαθητικής επιχειρηματικότητας και η βιώσιμη ανάπτυξη

Της
ΖΕΤΤΑΣ Μ. ΜΑΚΡΗ
Υφυπουργού Παιδείας


Αφορμή για το κείμενο που ακολουθεί στάθηκε η παρουσία μου στην εκδήλωση «Αστυπάλαια: Έξυπνο και Βιώσιμο Νησί», που τίμησε με την παρουσία του και ανέδειξε με την ομιλία του ο πρωθυπουργός από την «Πεταλούδα του Αιγαίου».

Το μήνυμα τόσο ξεκάθαρο όσο και οι βιώσιμες λύσεις για την πράσινη μετάβαση. Η ανάγκη τόσο επιτακτική όσο και η εκπαίδευση, από τα πρώτα, κιόλας, σχολικά χρόνια.

Σε μια διαδραστική και εξελικτική πορεία, οι καθημερινές προκλήσεις θέτουν υψηλούς στόχους στη σχολική τάξη και στο εκπαιδευτικό σύστημα, γενικότερα, με κυριότερο την ενεργητική μάθηση μέσα από καινοτόμα προγράμματα διδασκαλίας και την ανάγκη καλλιέργειας νέων δεξιοτήτων.

Το υπουργείο Παιδείας έχει ενσωματώσει την εκπαίδευση για την προστασία του περιβάλλοντος ως θεματική στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Προσφέρει γνώσεις και εφόδια στους μαθητές και τους προτρέπει, μέσα από ποικίλες περιβαλλοντικές δράσεις, να αγαπούν, να σέβονται και να προστατεύουν το περιβάλλον, να διαμορφώσουν οικολογική συνείδηση, να σχεδιάζουν και να συμμετέχουν σε περιβαλλοντικές εκστρατείες.

Με στόχο την ευαισθητοποίηση και τον προβληματισμό των νέων για την οικολογική κρίση και την κλιματική αλλαγή και την κινητοποίησή τους, με έξυπνες και καινοτόμες ενέργειες, τα εκπαιδευτικά προγράμματα θεμελιώνουν τις κοινές αξίες για την αειφόρο ανάπτυξη, την κριτική σκέψη και τη συμμετοχική λήψη αποφάσεων, ώστε η μαθητική κοινότητα να κατοχυρώσει τον ενεργό ρόλο της στην προστασία και τη διαφύλαξη της ισορροπίας του περιβάλλοντος και στη διάσωσή του.

Με πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό, παιδαγωγικά κατάλληλο και προσαρμοσμένο ανάλογα με την ηλικία των μαθητών και των μαθητριών, δημιουργούμε και αξιοποιούμε κάθε ευκαιρία και καλλιεργούμε, με ευαισθησία και σύνεση, την έννοια της Αειφορίας, την κοινωνική συναίσθηση, τη συλλογική ευθύνη, την οικολογική συνείδηση.

Δίνουμε προτεραιότητα στη βιωματική και ανακαλυπτική μάθηση, στην καινοτόμο διδακτική και εκπαιδευτική δράση, και φέρνουμε τα παιδιά σε μια πρώτη γνωριμία με την έννοια του επιχειρείν, της πράσινης και βιώσιμης επιχειρηματικότητας.

Το υπουργείο Παιδείας αγκαλιάζει ενέργειες που απευθύνονται σε μαθήτριες και μαθητές της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και θέτουν την προστασία του περιβάλλοντος και την προοπτική ανάπτυξης των επόμενων γενεών στο επίκεντρο της παιδαγωγικής προσέγγισής τους και της βιώσιμης στρατηγικής τους.

Κάθε ιδέα και η υλοποίησή της, μέσα στο σχολικό περιβάλλον, είναι η μεγάλη απόδειξη ότι οι προσδοκίες μας πραγματοποιούνται μέσα από τη δυναμική ανταπόκριση μαθητών και εκπαιδευτικών.

Ο θεματικός κύκλος «Δημιουργώ και Καινοτομώ», η ενότητα «Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία – Χτίσε Νέες Ιδέες και Δώσε Νέες Λύσεις» και η υποθεματική «Δράσεις Δημιουργικότητας και Καινοτομίας – Νεανική Επιχειρηματικότητα – Ρομποτική – Νέες Τεχνολογίες – Γνωρίζω τα Επαγγέλματα» αποτυπώνουν με ακρίβεια το περιεχόμενο της συγκεκριμένης ενότητας των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.

Ανοίγουμε τις πόρτες που οδηγούν στη γνωριμία με την επιχειρηματικότητα με λέξεις-κλειδιά, όπως δημιουργική διαδικασία και σκέψη, οργανωτική ικανότητα και προγραμματισμός, εικονική επιχείρηση, νεανική επιχειρηματικότητα, επαγγέλματα του μέλλοντος, οικονομικός γραμματισμός, οικονομία και ηθική, κοινωνική ευθύνη, ανοιχτά ψηφιακά περιβάλλοντα, ψηφιακές δεξιότητες, καινοτομία, νέες επαγγελματικές δεξιότητες, προσωπικότητα και επαγγελματική ταυτότητα.

Ενδυναμώνουμε τον θεσμό της νεανικής επιχειρηματικότητας, που προωθεί νέες προτάσεις σε μια διαδικασία ανοιχτή, χωρίς περιορισμούς και αποκλεισμούς, με το βλέμμα στραμμένο στη βιώσιμη ανάπτυξη και στο μέλλον.

Έτσι, οι μαθητές διευρύνουν τους ορίζοντές τους μέσα από νέα ερεθίσματα και γνώση, μέσα από τη διδασκαλία τού επιχειρείν στην εκπαίδευση, και καλούνται να αναπτύξουν συμπεριληπτικές επιχειρηματικές δράσεις για σύγχρονες ανάγκες ως μελλοντικοί επαγγελματίες, με σεβασμό προς το κοινό καλό και το περιβάλλον.

Μέσα από μαθητικούς σχολικούς διαγωνισμούς και προγράμματα νεοφυούς και καινοτόμου επιχειρηματικότητας, οι μαθητές μας σχεδιάζουν και καταθέτουν πρωτοποριακές και εναλλακτικές ιδέες, που θα αποτελέσουν πρόσφορο έδαφος για καινούργια επιχειρηματικά βήματα και θα δώσουν στους εμπνευστές τους την ώθηση να προχωρήσουν και να εξελιχθούν.

Όλα αυτά με προτεραιότητα στην ομάδα, με σεβασμό στην άμιλλα, με αποδοχή και κατανόηση της διαφορετικότητας, με προσαρμοστικότητα, ακόμα και μέσα σε αντίξοες συνθήκες.

Η απόκτηση γνώσεων, η καλλιέργεια δεξιοτήτων και η σφαιρική ανάπτυξη της προσωπικότητας των νέων μάς οδηγούν στην επόμενη μέρα.

Μας οδηγούν σε μια νέα γενιά επιχειρηματιών, ικανών να κατανοήσουν τις οικονομικές, πολιτικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές δυνάμεις και συνιστώσες που προάγουν ή εμποδίζουν τη βιώσιμη διαδρομή μας και να ενεργοποιηθούν έμπρακτα και υπεύθυνα.

Και για αυτό προσανατολίζονται στην αειφόρο ανάπτυξη, που ικανοποιεί τις ανάγκες της κοινωνίας χωρίς να θέτει σε κίνδυνο τις απαιτήσεις των επόμενων γενεών να ικανοποιήσουν και τις δικές τους ανάγκες, και συμβάλλουν, με καθοριστικό τρόπο, στη διατήρηση ενός βιώσιμου πλανήτη.

Υιοθετούμε τον όρο «εκπαίδευση για ένα βιώσιμο μέλλον» για να προβάλουμε την ανάγκη η εκπαίδευση να οδηγεί σε κοινωνικό μετασχηματισμό και αλλαγή τρόπου ζωής, ώστε να προσεγγίζεται το φυσικό, κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον με αειφορική προοπτική.

Και ευχαριστούμε την εκπαιδευτική και τη σχολική κοινότητα που αξιοποιούν στο έπακρο τις δυνατότητες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της νεανικής επιχειρηματικότητας μέσα από την παιδαγωγική της αξία με «ανανεώσιμες πηγές σκέψης, έμπνευσης, διορατικότητας και ενέργειας».

Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ