Θεόδωρος Τσούχλος στο “Π”: Εκπαίδευση: Επιστροφή στην κανονικότητα
Του
ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΤΣΟΥΧΛΟΥ
Προέδρου ΟΛΜΕ
Από την 1η Μαΐου η κοινωνία επανέρχεται σε μια σχεδόν πλήρη κανονικότητα, που ευχόμαστε να συνεχιστεί και μετά το φθινόπωρο. Την τελευταία διετία η εκπαίδευση επλήγη σημαντικά από την πανδημία, απορυθμίστηκε και εμφάνισε σημαντικές δυσλειτουργίες.
Καλούμαστε λοιπόν για άλλη μια φορά, εμείς, οι λειτουργοί και στυλοβάτες του δημόσιου σχολείου, τους δύο τελευταίους μήνες του σχολικού έτους να συνεισφέρουμε απόλυτα και καθοριστικά στην ομαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων, στην αντιμετώπιση των κρουσμάτων βίας, στην ορθή διεξαγωγή των ενδοσχολικών και των πανελλαδικών εξετάσεων. Παράλληλα οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε κάθε παθογένεια, μέσα σε ένα περιβάλλον όπου οι εκπαιδευτικοί, που υπάγονται στις ομάδες αυξημένου κινδύνου, είναι υποχρεωμένοι να διδάσκουν σε πολυπληθείς τάξεις και αναγκαστικά να συγχρωτίζονται στους διάφορους σχολικούς χώρους. Δυστυχώς, παρά τις έγγραφες αλλά και προφορικές επισημάνσεις της ΟΛΜΕ, αναιρούνται περιπτώσεις ασθενειών, καθίσταται δυσκολότερη η ένταξή μας στις ομάδες αυξημένου κινδύνου, ενώ η χορήγηση αδειών περιγράφεται ως μια γραφειοκρατική και δυσλειτουργική διαδικασία.
Από τον Μάιο καταργούνται τα αυτοδιαγνωστικά τεστ, απόφαση με την οποία διαφωνούμε κάθετα, κάτι που δηλώσαμε ρητά στη συνάντησή μας με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ (14/4). Για άλλη μια φορά μας είπαν ότι υπάρχει σχετική εισήγηση της Επιτροπής Ειδικών. Θεωρούμε ότι το δίμηνο Μαΐου – Ιουνίου θα έπρεπε να ληφθούν όλα αυτά τα μέτρα, έτσι ώστε να προφυλάξουμε στον μέγιστο δυνατό βαθμό το σύνολο της πολυπληθούς εκπαιδευτικής κοινότητας, τις οικογένειες μαθητών, εκπαιδευτικών και εργαζομένων αλλά και την κοινωνία. Για ποιον λόγο ο Μάιος είναι απόλυτα διαφορετικός όσον αφορά την αντιμετώπιση της πανδημίας από τον Ιανουάριο; Τα αυτοδιαγνωστικά τεστ ήταν ένα όπλο στην ανίχνευση των κρουσμάτων, ενώ ως ομοσπονδία είχαμε προτείνει τη λήψη και άλλων μέτρων, όπως την τροποποίηση του υγειονομικού πρωτοκόλλου 50% + 1, την αραίωση των τμημάτων, την ενίσχυση των δημόσιων δομών υγείας, την παρουσία μόνιμων κλιμακίων του ΕΟΔΥ για τη διενέργεια μαζικών, περιοδικών τεστ, χωρίς εξαιρέσεις, τη χορήγηση αδειών ειδικού σκοπού για τις ευπαθείς ομάδες εκπαιδευτικών. Δυστυχώς, οι προτάσεις μας δεν έγιναν αποδεκτές και για τον λόγο αυτό υπήρξαν μεγάλες αρρυθμίες στην εκπαιδευτική και διδακτική διαδικασία. Η υπουργός θεωρούσε ότι το μοναδικό αποτελεσματικό όπλο ήταν η διενέργεια δύο τεστ, τα οποία μείωσε σε ένα και τώρα τα καταργεί. Διακεκριμένοι επιστήμονες αλλά και οι νοσοκομειακοί ιατροί είναι αντίθετοι με την αναστολή των μέτρων και το κλίμα χαλάρωσης, καθώς οι σκληροί δείκτες είναι ακόμα σε υψηλά επίπεδα. Συγκεκριμένα, επισημαίνεται «πως είναι απαράδεκτη η επί της ουσίας κατάργηση των τεστ, καθώς αποδομείται το σύστημα ιχνηλάτησης αλλά και η γνώση της πορείας του κορονοϊού». Ως ΟΛΜΕ ζητήσαμε από το ΥΠΑΙΘ να προβεί σε ισχυρή παρότρυνση αξιοποίησης του ενός τεστ που έχει απομείνει. Παράλληλα θεωρούμε ότι η διαδικασία αυτή οφείλει να συνεχιστεί μέχρι το πέρας των εξετάσεων, με την παροχή δωρεάν τεστ σε όλες και όλους, ενώ θα πρέπει να ληφθούν όλα τα αναγκαία υγειονομικά μέτρα για την απρόσκοπτη διεξαγωγή των Πανελλαδικών. Αυτά που ανακοινώθηκαν τη Μεγάλη Τετάρτη δεν αντιμετωπίζουν ριζικά το όλο θέμα.
Οι μαθήτριες και οι μαθητές Γυμνασίων, ΓΕΛ και ΕΠΑΛ καλούνται μετά από δύο έτη, όπου δεν υπήρξαν γραπτές εξετάσεις, να διαγωνιστούν, στο σύνολό τους, με τράπεζα θεμάτων, αλλά και σε αντιπροσωπευτικό δείγμα χιλιάδες μαθητές της Γ’ Γυμνασίου να υποβληθούν σε εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα (Ελληνική PISA). Το να επιστρέφεις λοιπόν σε μια σκληρή και αφιλόξενη αναγκαστική κανονικότητα σίγουρα δεν είναι η καλύτερη λύση. Μολονότι όλοι γνωρίζουν τη μεγάλη ψυχολογική πίεση, τις κρίσεις άγχους και την αβεβαιότητα που επικρατεί στο σύνολο των μαθητών/τριών ΓΕΛ – ΕΠΑΛ, το ΥΠΑΙΘ ακολούθησε διαφορετική πολιτική. Παρά τις αυτονόητες ελλείψεις εξαιτίας της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και των μεγάλων αρρυθμιών – προβλημάτων που προέκυψαν εξαιτίας της πανδημίας και του παράλογου υγειονομικού πρωτοκόλλου 50% + 1, η ύλη αυξήθηκε, ενώ εμμονικά προβάλλεται η αναγκαστική επιβολή της τράπεζας θεμάτων.
Η πραγματικότητα είναι διαφορετική, καθώς πολύ μεγάλος αριθμός τμημάτων υπολειτουργούσε, τα τεστ ήταν συνεχόμενα, η απουσία από τα μαθήματα συχνή, όπως και η προβλεπόμενη πενθήμερη καραντίνα. Σε μια μη φυσιολογική και με πολλά εμπόδια εκπαιδευτική διαδικασία μειώνεις την υπέρογκη ύλη και αναστέλλεις την εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων. Δυστυχώς, ακολουθήθηκε η σκληρή γραμμή, να ολοκληρωθεί η ύλη, χωρίς φυσικά να εμπεδωθεί, με την αναπροσαρμογή των ωρολογίων προγραμμάτων. Σε ένα σχολικό έτος που τα μαθησιακά και γνωστικά κενά είναι υπαρκτά, το ΙΕΠ όρισε σε αρκετά γνωστικά αντικείμενα ύλη που δεν ολοκληρώνεται ούτε σε απόλυτα ομαλές συνθήκες. Η ύλη δε αυτή είναι ασύμβατη με τις γνώσεις και τις δεξιότητες όσων φοιτούν στην Α’ και Β’ Λυκείου. Εξαιτίας των ανωτέρω σοβαρών εμποδίων αλλά και των ιδιαίτερων συνθηκών, είναι πάνδημο το αίτημα για μείωση – αναδιάρθρωση της ύλης των Πανελλαδικών αλλά και αυτής των ενδοσχολικών εξετάσεων, με παράλληλη αναστολή της τράπεζας θεμάτων. Αλλά και στα γυμνάσια επικρατεί αναβρασμός εξαιτίας του ότι οι γραπτές απολυτήριες εξετάσεις των επτά μαθημάτων, ορισμένα εκ των οποίων είναι διπλά, θα διεξαχθούν σε έξι ημέρες. Η λύση ήταν απλή, λογική, εύχρηστη, δηλαδή τα μαθήματα να ολοκληρωθούν στις 27/5 και οι εξετάσεις να ξεκινήσουν τη Δευτέρα 30/5. Δυστυχώς και εδώ επικράτησε η λογική της γραφειοκρατίας και της ακαμψίας.
Επιχειρείται η επιστροφή στην εκπαιδευτική κανονικότητα, με πολλά όμως προβλήματα και ανοικτά θέματα. Η εφαρμογή της λεγόμενης «PISA» ελπίζουμε να μην οδηγήσει στην παραμικρή κατηγοριοποίηση των σχολείων. Ο διαγνωστικός και πιλοτικός της χαρακτήρας δεν συμβαδίζει με την υποχρεωτικότητα συμμετοχής. Αλλά και η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής επικρέμαται με την εκ νέου απειλή ύπαρξης χιλιάδων κενών θέσεων ιδιαίτερα στα περιφερειακά τμήματα. Με αυτά και όχι μόνο λήγει το σχολικό έτος. Η ΟΛΜΕ για άλλη μια φορά καλεί την κ. Κεραμέως σε έναν ανοικτό, λειτουργικό, εποικοδομητικό διάλογο. Την αναμένουμε…
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ