Σοφία Ζαχαράκη στο “Π”: Ελληνικός τουρισμός 2022: Εθνικό Καθήκον Επιτυχίας
Της
ΣΟΦΙΑΣ ΖΑΧΑΡΑΚΗ
Υφυπουργού Τουρισμού
Ακόμη και οι πλέον ψύχραιμοι θα συμφωνήσουν ότι βιώνουμε μια από τις πλέον ταραχώδεις περιόδους της σύγχρονης παγκόσμιας ιστορίας. Με την πανδημία να παρουσιάζει μεν σταθερά σημάδια ύφεσης, χωρίς ωστόσο, ακόμη, να έχει εγκαταλείψει οριστικά τις ζωές μας, η ρωσική εισβολή και η παγκόσμια ενεργειακή κρίση πυροδοτούν ακόμη μεγαλύτερες και διαφορετικής φύσεως αναταραχές. Μια νέα περίοδος αβεβαιότητας και πολυεπίπεδης αστάθειας, που απαιτεί –για ακόμη μία φορά– τα άμεσα αντανακλαστικά όλων μας, έχει εγκαινιαστεί.
Αν και ένα από τα μεγαλύτερα θύματα του καιρού μας, ο τουρισμός έχει, ιδίως την τελευταία διετία, καταλάβει πάγια θέση στο εθνικό μέτωπο αντίστασης και καταπολέμησης της κρίσης. Και δικαίως! Τα υποδειγματικά αντανακλαστικά του κλάδου, η ανθεκτικότητα και η επιμονή των ανθρώπων του τον ανέδειξαν σε αξιόπιστο παράγοντα ανάπτυξης και ασφάλειας. Δεν είναι μόνον τα 10,65 δισ. που έφερε κάτω από τις πλέον αντίξοες συνθήκες ούτε ο καταλυτικός ρόλος του στην κατάταξη της Ελλάδας στην πρώτη θέση του αγώνα ανάκαμψης πανευρωπαϊκά.
Το πιο σπουδαίο επίτευγμα του ελληνικού τουρισμού ήταν η ταχύτητα ανταπόκρισής του στα νέα δεδομένα, η επιτυχημένη προσαρμογή του σε μια νέα εποχή, με διαφορετικές προτεραιότητες και ταξιδιωτικές προτιμήσεις. Αυτό αποτυπώθηκε στην αυξημένη μέση δαπάνη ανά επισκέπτη ακόμη και σε σχέση με το 2019, χρονιά-ορόσημο για τον παγκόσμιο τουρισμό. Και όλα αυτά μετά από μια δεκαετία σταθερής πτωτικής πορείας του συγκεκριμένου δείκτη.
Καθώς η πανδημία και οι συνεπακόλουθοι αυτής περιορισμοί υποχωρούν, και παρά τις νέες διεθνείς προκλήσεις, ζωτικής σημασίας είναι η κεφαλαιοποίηση της περσινής επιτυχίας. Προς αυτόν τον σκοπό, οφείλουμε να παραμείνουμε μεθοδικοί, προσηλωμένοι στον στόχο και ενωμένοι. Άλλωστε, η επιτυχία του ελληνικού τουρισμού είναι υπόθεση εθνική! Με αυτήν την προσέγγιση έχουμε κάθε λόγο αλλά και καθήκον αισιοδοξίας. Η «απαραίτητη μαγιά» αποδεδειγμένα υπάρχει σε περίσσεια στον κλάδο, ενώ άκρως ενθαρρυντικά είναι και τα στοιχεία που έχουμε ήδη στη διάθεσή μας σε σχέση με τη φετινή σεζόν: Περισσότερες προκρατήσεις, νέες πτήσεις και περισσότερες θέσεις σε περισσότερους προορισμούς έχουν ανακοινωθεί από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες, ενώ ήδη φαίνεται μια σημαντική χρονική επέκταση της τουριστικής περιόδου. Η Ελλάδα βρίσκεται μεταξύ των πέντε κορυφαίων προορισμών για τους Ευρωπαίους και φέτος, ανεβαίνοντας μάλιστα μία θέση στην κατάταξη!
Η προσπάθειά μας για την επιτυχία της ελληνικής φιλοξενίας θα πρέπει, τώρα παρά ποτέ, να ενταθεί ακόμη περισσότερο. Πρωταρχικός μας στόχος, η ακόμη μεγαλύτερη διαφοροποίηση του τουριστικού μας προϊόντος και η ποιοτική του εμβάθυνση. Με αυτόν ως βασικό πρόταγμα, στοχεύουμε μεσοπρόθεσμα στη φετινή καλή επίδοση του κλάδου, ενώ μακροπρόθεσμα τίθενται οι βάσεις για τον αναγκαίο –ούτως ή άλλως– εκσυγχρονισμό του και τη στροφή προς ένα νέο πρότυπο βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης. Συγχρόνως, δουλεύουμε μεθοδικά, με τις πρωτοβουλίες και την καθοδήγηση του υπουργού Τουρισμού Βασίλη Κικίλια, στις μεγάλες αγορές του εξωτερικού για την ενίσχυση της εικόνας της πανέμορφης χώρας μας.
Με τις νέες ταξιδιωτικές τάσεις να φέρνουν τις ξεχωριστές εμπειρίες μέσω των μορφών τουρισμού σε πρώτο πλάνο, η ανεξάντλητη και αναξιοποίητη σε μεγάλο βαθμό δυναμική τους, ο ήπιος χαρακτήρας τους, καθώς και οι ευκαιρίες που προσφέρουν για δημιουργία αυθεντικών και πολυδιάστατων πακέτων ταξιδιωτικής εμπειρίας ερμηνεύουν και τη στρατηγική επένδυση του υπουργείου Τουρισμού σε αυτές. Γαστρονομικός και οινικός τουρισμός, θρησκευτικός τουρισμός, οικοτουρισμός, θαλάσσιος, καταδυτικός και περιπατητικός τουρισμός, ορεινός τουρισμός, τουρισμός ευεξίας, αθλητικός τουρισμός συνθέτουν, μαζί με άλλες ενδιαφέρουσες εμπειρίες, τη νέα τουριστική μας ταυτότητα.
Με ολοκληρωμένο σχέδιο και όραμα χαράσσουμε τη νέα εποχή ενός ανταγωνιστικού ελληνικού τουρισμού, όπου πρωταγωνιστεί ο εναλλακτικός τουρισμός: Τόσο με θεσμικές καινοτομίες, όπως η ψήφιση των DMO’s, των οργανισμών διαχείρισης προορισμών, της νέας εταιρείας για τις ιαματικές πηγές, ή όπως η πρόσφατη θέσπιση τριών νέων σημάτων επισκεψιμότητας για μονάδες ελληνικής παραγωγής, όσο και με μία ακόμη πιο δυναμική πολιτική προβολής: Μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα δύο καμπάνιες παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά για την προβολή του ελληνικού ορεινού τουρισμού και του Σαββατοκύριακου στην Ελλάδα, του «viral» Greek-end. Χαρακτηριστική, δε, είναι η διάθεση του ίδιου του υπουργείου Τουρισμού για δράση: Με δική μας πρωτοβουλία, γίνεται πραγματικότητα η πρώτη στοχευμένη δράση για την προώθηση του οινοτουρισμού. Το πρώτο διεθνές οινοτουριστικό οδοιπορικό, το οποίο ήδη μετρά τρεις επιτυχημένες διοργανώσεις σε Σαντορίνη, Δυτική Μακεδονία και Νεμέα, ενώ στα σκαριά βρίσκονται άλλα δύο αντίστοιχα συνέδρια.
Πολύτιμο, στο πλαίσιο αυτό, είναι το νέο πακέτο αναπτυξιακών προγραμμάτων, με το εμβληματικό Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Δουλεύουμε με όλες μας τις δυνάμεις για την αξιοποίηση κάθε διαθέσιμου ευρώ. Μέσω αυτών, έχουν δρομολογηθεί έργα υποδομής και προβολής πολλών εκατομμυρίων για την προώθηση του εναλλακτικού τουρισμού και τη συνολική αναβάθμιση του τουριστικού κλάδου αλλά και την ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού, μέσω της απόκτησης των αναγκαίων, στη σύγχρονη εποχή, γνώσεων και δεξιοτήτων.
Όπως και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει τονίσει, μέλημά μας και χρέος μας είναι κανένας συμπολίτης μας να μη βρεθεί μόνος μπροστά σε προκλήσεις που κλυδωνίζουν την κοινωνική συνοχή και ευημερία. Αυτός, άλλωστε, είναι ο λόγος των σημαντικών πολιτικών και μέτρων στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων έναντι του κύματος ακρίβειας που άμεσα κατήρτισε η ελληνική κυβέρνηση. Πολιτικές με τις οποίες επιχειρούμε να θωρακίσουμε έτι περαιτέρω –μεταξύ άλλων– και τον τουριστικό κλάδο, διασφαλίζοντας την κατά το δυνατόν περισσότερο ομαλή φετινή λειτουργία του, υπό τις παρούσες συνθήκες.
Κρατώντας σαφείς αποστάσεις από επικίνδυνες κοντόφθαλμες πολιτικές εντυπωσιασμών, αλλά με αυτοπεποίθηση στις δυνατότητές μας, εργαζόμαστε σκληρά για την εγγύηση της επιτυχίας που δικαιωματικά μπορεί να αξιώνει ο κλάδος. Με ολοκληρωμένη μέθοδο, ρεαλισμό και υπευθυνότητα είναι σίγουρο πως θα τα καταφέρουμε, σε πείσμα πολλών αλλά και των καιρών!
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ
Φωτό: eirinika.gr