Άννα Ευθυμίου στο “Π”: Προτάσεις για τη στήριξη επιχειρήσεων και εργαζομένων
Της
ΑΝΝΑΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ
Δικηγόρου με εξειδίκευση στο Εργατικό Δίκαιο,
Βουλευτού ΝΔ Α’ Θεσσαλονίκης
Η στήριξη της κυβέρνησης σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις είναι δεδομένη και συνεχής, με επιδοτήσεις, αύξηση του εισοδήματος των πολιτών και στοχευμένη ενίσχυση των πιο ευάλωτων. Πάνω από 4 δισ. ευρώ έχουν δαπανηθεί για τον σκοπό αυτό. Επιπρόσθετα, θα κατατεθεί στη Βουλή συμπληρωματικός προϋπολογισμός δαπανών, ύψους 2 δισ. ευρώ.
Όλα τα παραπάνω λειτουργούν ως σοβαρό αντιστάθμισμα του κύματος ακρίβειας, που έχει επί τα χείρω μεταβληθεί λόγω των οικονομικών συνεπειών του πολέμου στην Ουκρανία και πλήττει ακόμα περισσότερο επιχειρήσεις και εργαζομένους.
Μέσα στη δίνη αυτή, ολοένα εντείνονται οι φωνές των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για ενίσχυσή τους. Στην κατεύθυνση αυτή, το οικονομικό επιτελείο θα μπορούσε να εξαντλήσει κάθε δυνατό περιθώριο για τη μετατροπή της επιστρεπτέας προκαταβολής σε μη επιστρεπτέα για ποσά τουλάχιστον κάτω των 20.000 ευρώ, καθώς και να επισπεύσει την ενεργειακή αναβάθμιση των ΜμΕ – «Εξοικονομώ» για επιχειρήσεις. Επίσης, ομοίως, θα μπορούσε να εξετασθεί μια νέα ευκαιρία για την ένταξη των επιχειρήσεων στη ρύθμιση των 100 και 120 δόσεων για τα προ κορονοϊού χρέη προς Δημόσιο, ΕΦΚΑ και ΟΤΑ.
Παράλληλα, επειδή το λιανεμπόριο αποτελεί τον μεγαλύτερο εργοδότη της χώρας και έχει πληγεί περισσότερο σε σχέση με άλλους κλάδους, θα μπορούσε να εξετασθεί η θέσπιση στοχευμένου προγράμματος ενίσχυσης του εμπορίου στο πλαίσιο της επανεκκίνησης της οικονομίας, καθώς και η υλοποίηση προγραμμάτων επιδοτούμενης απασχόλησης.
Απαραίτητη προβάλλει και η στήριξη των θέσεων απασχόλησης με διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά εργασίας. Πρωταρχική, η γενναία αύξηση του κατώτατου μισθού, για την οποία έχω υπερθεματίσει ως κυβερνητική βουλευτής εγκαίρως, βασιζόμενη και στην επιστημονική μου ιδιότητα. Προς επίρρωση της πρότασής μου αυτής, η εκτόξευση του πληθωρισμού για τον Φεβρουάριο στο 7,2%, ρεκόρ 25ετίας, που δεν αναμένεται να αποκλιμακωθεί άμεσα και απομειώνει ακόμα περισσότερο την αγοραστική δύναμη του κατώτατου μισθού. Εξάλλου, μια γενναία αλλά σε ρεαλιστικά πλαίσια αύξησή του απορροφάται από την αγορά, συνεισφέρει στην κατανάλωση και, συνακόλουθα, ενισχύει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Επιπρόσθετα, θα μπορούσαν να θεσμοθετηθούν αφενός προγράμματα στήριξης της απασχόλησης, που θα συνοδεύονται και από την εφαρμογή ρητρών περί μη απόλυσης των εργαζόμενων, και αφετέρου μέτρα κατά των ευέλικτων μορφών απασχόλησης, με την παράλληλη θέσπιση κινήτρων υπέρ των επιχειρήσεων. Για παράδειγμα, η περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών είναι ένα σημαντικό κίνητρο, που αυξάνει τις δυνατότητες των επιχειρήσεων να μπορέσουν να απορροφήσουν μια γενναία αύξηση του κατώτατου μισθού και να κατευθυνθούν σε εφαρμογή συμβάσεων πλήρους απασχόλησης. Στο πλαίσιο αυτό, η παράταση του προγράμματος ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ για άλλους δύο μήνες είναι πολύ θετική.
Και, φυσικά, μετά και την αναβάθμιση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας σε Ανεξάρτητη Αρχή, αυτή οφείλει να ανταποκριθεί στον νέο ρόλο της εντατικοποιώντας τους ελέγχους για την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας.
Τέλος, είναι πολύ σημαντικό το ότι ο πρωθυπουργός άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο μείωσης του ΦΠΑ σε βασικά είδη διατροφής. Ως κυβερνητική βουλευτής, έχω υπερθεματίσει για την αναγκαιότητα του μέτρου αυτού. Είναι εξίσου σημαντικό αυτή η μείωση να μεταφραστεί σε πραγματική ανακούφιση για το καλάθι της νοικοκυράς. Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο θεσμικός και εκτελεστικός ρόλος της Πολιτείας είναι να εξασφαλίζει την εφαρμογή και την αποτελεσματικότητα των μέτρων που νομοθετεί.
Η εξίσωση για την κυβέρνηση είναι πολύ δύσκολη, δεδομένου ότι δεν επιτρέπεται ο δημοσιονομικός εκτροχιασμός. Οι προθέσεις για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων είναι ειλικρινείς και εκπεφρασμένες και τα μέτρα που λαμβάνονται αναγκαίο να είναι απολύτως αποτελεσματικά.
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ
Φωτό: newsbreak.gr