Κώστας Κατσαφάδος στο “Π”: Οι γεωπολιτικές εξελίξεις, το ενεργειακό και η ελληνική ναυτιλία
Του
ΚΩΣΤΑ ΚΑΤΣΑΦΑΔΟΥ
Υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής,
Βουλευτή ΝΔ στην Α’ Πειραιώς και Νήσων
Η αλήθεια είναι ότι οι τελευταίες εξελίξεις, με αφορμή την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τις κυρώσεις που επέβαλε η Δύση στο καθεστώς Πούτιν, δημιουργούν μια νέα γεωπολιτική πραγματικότητα.
Μια πραγματικότητα που απαιτεί επανασχεδιασμό των αμυντικών πολιτικών της Ευρώπης αλλά και των ενεργειακών σχεδιασμών.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ορθά επέλεξαν τη σωστή πλευρά της Ιστορίας, στηρίζοντας τις αποφάσεις που πήρε η Δύση.
Παράλληλα, ο πόλεμος λειτούργησε ως επιταχυντής των αποφάσεων της κυβέρνησης όσον αφορά τα ζητήματα της ενέργειας και την αποδέσμευσή της από τη σχεδόν μονοπωλιακή εξάρτησή της από τη Ρωσία για το φυσικό αέριο.
Μια απόφαση που σίγουρα έχει κόστος, αλλά δεν προήλθε από επιλογή της, αλλά από την απόφαση που πήρε το καθεστώς Πούτιν, με την εισβολή της Ρωσίας σε μια ανεξάρτητη χώρα.
Η χώρα μας δεν μπορεί να μείνει χωρίς ενέργεια και αυτή η διαπίστωση δεν ισχύει μόνο για την Ελλάδα.
Μέχρι λοιπόν να προχωρήσουμε στην αξιοποίηση της καθαρής ενέργειας, μέσω των ανανεώσιμων πηγών, οφείλουμε να βρούμε τρόπους εισαγωγής φτηνού φυσικού αερίου.
Και εδώ ανοίγονται ευκαιρίες που για άλλη μία φορά η ελληνική ναυτιλία θα κληθεί να αξιοποιήσει.
Οι παίκτες στη ναυτιλία, από ό,τι είμαι σε θέση να γνωρίζω, παρακολουθούν πολύ στενά τις γεωπολιτικές εξελίξεις, αφού αυτές μπορεί να επηρεάσουν τόσο τις αγορές στο κομμάτι της ενέργειας αλλά και στο κομμάτι που αφορά τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, με το βλέμμα στραμμένο στις εξαγωγές από τη Μαύρη Θάλασσα.
Οι έλληνες πλοιοκτήτες, σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν, δείχνουν ότι επέστρεψαν ενεργά στον τομέα των αγοραπωλησιών, με αυξημένη κινητικότητα τον μήνα Φεβρουάριο.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, το τελευταίο διάστημα παρατηρείται σημαντική αύξηση των εξαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από τις ΗΠΑ, που πλέον μπαίνουν στο παιχνίδι, μετά από αρκετό καιρό, καθώς οι μεταφορές LNG μέσω πλοίων ήταν μη συμφέρουσες.
Η ελληνική ναυτιλία, που διαχρονικά έχει αποδειχθεί και ευέλικτη και ευπροσάρμοστη, έχει και την ικανότητα και τις υποδομές να αξιοποιήσει το νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται στην ενέργεια.
Το σίγουρο είναι ότι οι εξελίξεις θα επηρεάσουν τις ναυλαγορές, καθώς δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς υγροποιημένων αερίων θα γίνουν περιζήτητα, καθώς οι αγορές σε αυτήν τη φάση εκτιμάται ότι θα σπεύσουν να δημιουργήσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερα αποθέματα, ώστε να αποφευχθούν ελλείψεις.
Να σημειωθεί ότι η Μαύρη Θάλασσα είναι μία από τις σημαντικότερες θαλάσσιες εμπορικές αρτηρίες για αργό πετρέλαιο, παράγωγα πετρελαίου, LPG, σιδηρομετάλλευμα, σιτηρά, άνθρακα και άλλα χύδην φορτία, με το 85% – 90% των φορτίων να προέρχεται από τη Ρωσία και την Ουκρανία.
Επόμενο είναι οι αγορές να αναζητήσουν άλλες πηγές εφοδιασμού.
Η Ελλάδα έχει εξασφαλίσει τις ενεργειακές της ανάγκες σε φυσικό αέριο τουλάχιστον για το δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου, όπως και οι αλευροβιομηχανίες τις εναλλακτικές πηγές των περίπου 230.000 τόνων σιτηρών που εισάγουν ετησίως από Ρωσία και Ουκρανία.
Επανέρχομαι όμως στην αρχική μου επισήμανση περί της ανάγκης επανασχεδιασμού, ώστε η ελληνική ναυτιλία να παραμείνει πρωταγωνίστρια στο νέο σκηνικό που διαμορφώνουν οι γεωπολιτικές εξελίξεις.
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ