Ναυάγησαν όλα στην Αδριατική, εκτός από την ασυδοσία, την αδιαφορία και την παραβατικότητα

Ναυάγησαν όλα στην Αδριατική, εκτός από την ασυδοσία, την αδιαφορία και την παραβατικότητα

Τα παθήματα δεν τους έγιναν μαθήματα

-Τα λιμεναρχεία έκαναν σωστά όλους τους ελέγχους;
-Μέχρι στιγμής, έξι επιβάτες κάηκαν ζωντανοί και αγνοούνται άλλοι πέντε
-Δεν έχει κανένας ευθύνη;

Tο χρονικό ενός προαναγγελθέντος ναυαγίου θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το παρανάλωμα εν πλω του «Euroferry Olympia», που προκάλεσε τον θάνατο έξι επιβατών μέχρι στιγμής και ποιος ξέρει πόσων ακόμα, αφού υπάρχουν πέντε αγνοούμενοι και άγνωστος αριθμός λαθρεπιβατών.

Λένε ότι η Ιστορία επαναλαμβάνεται ως φάρσα, τώρα όμως επαναλήφθηκε ως τραγωδία και θα επαναληφθεί κι άλλες φορές, όσο τα παθήματα δεν γίνονται μαθήματα και όσο δεν πληρώνει κανένας για τον χαμό δεκάδων ανθρώπων και περιουσιών, που θυσιάζονται στον βωμό του κέρδους.

Το ναυάγιο ήταν πανομοιότυπο με εκείνο του «Norman Atlantic», που είχε γίνει στην ίδια περίπου περιοχή πριν από οκτώ χρόνια και είχε ως αποτέλεσμα τον χαμό 12 ανθρώπων.

Μόλις την προπερασμένη Παρασκευή, στο Τριμελές Εφετείο Πειραιά, γράφτηκε ο επίλογος του δράματος του «Norman Atlantic» με την καταδίκη-χάδι (πέντε χρόνια φυλάκιση με αναστολή) των υπευθύνων της εταιρείας που είχε ναυλώσει το πλοίο. Και η Ιστορία θα συνεχιστεί. Όπως και τα ναυάγια στην Αδριατική. Δεν γινόμαστε Κασσάνδρες, ούτε μάντεις κακών, αλλά τα γεγονότα αυτό προδίδουν. Όταν γίνεται ένα ναυτικό ατύχημα, χάνονται 12 άνθρωποι, αποκαλύπτεται ότι υπήρξαν κραυγαλέες παραλείψεις και δεν ανοίγει… μύτη.

Το «Euroferry Olympia», πλοιοκτησίας του Ιταλού Γκριμάλντι, μεγάλου ακτοπλοϊκού παράγοντα της Μεσογείου, πρώην ζωάδικο, δηλαδή πλοίο μεταφοράς ζώντων ζώων, μετασκευάζεται σε RO PAX, δηλαδή σε νταλικάδικο, με δυνατότητα μεταφοράς και επιβατών, πέραν των οδηγών των φορτηγών. Για να είναι επιβατηγό ένα πλοίο πρέπει να έχει χώρους επαρκείς, σχολαστικά καθαρούς, με απολύμανση μετά από κάθε ταξίδι, άνετους και φυσικά ασφαλείς. Η φόρτωση των φορτηγών πρέπει να ακολουθεί συγκεκριμένους κανόνες, δηλαδή να υπάρχει χώρος ανάμεσα στα οχήματα για να περνάνε οι ναύτες με τις μάνικες σε περίπτωση πυρκαγιάς και να είναι εύκολη η πρόσβαση στις εξόδους για όλους, τα οχήματα θα πρέπει να δένονται για να μην μπορούν να μετακινηθούν σε ενδεχόμενη θαλασσοταραχή κ.λπ. Ειδικά τώρα, με τον κορονοϊό, τα μέτρα έπρεπε να είναι ακόμα πιο αυστηρά. Επίσης είναι όρος απαράβατος να μην υπάρχει κανένας οδηγός ή επιβάτης στον χώρο των γκαράζ.

Οι χώροι αυτοί κλειδώνο­νται και δεν ανοίγουν για κανέναν λόγο. Επίσης πρέπει να υπάρχει πάντα σε λειτουργία σύστημα πυρανίχνευσης και κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης των γκαράζ. Έτσι λένε οι νόμοι και οι κανονισμοί. Που εν προκειμένω, όπως και οκτώ χρόνια πριν, δεν εφαρ­μόστηκαν. Σύμφωνα με μαρτυρίες οδηγών που σώθηκαν, τα αυτοκίνητα ήταν κολλημένα το ένα με το άλλο για να χωρέσουν περισσότερα και οι περισσότεροι οδηγοί ήταν μέσα στα οχήματά τους και δεν μπορούσαν να βγουν για­τί οι πόρτες δεν άνοιγαν επειδή… έβρισκαν στο διπλανό αυτοκίνητο.

Κάπως έτσι έγινε το κακό. Άρπαξε φωτιά, η οποία επεκτάθηκε, είτε γιατί δεν λειτουργούσε η πυρανίχνευση είτε γιατί κανένας δεν παρακολουθούσε το κλειστό κύκλωμα. Όταν επεκτάθηκε, δεν υ­πήρχε τρόπος να αποτραπεί η καταστροφή.

Ένα πλοίο που λειτουργούσε σαν… πειρατικό, που δεν ακολουθούσε κανέναν κανονισμό φόρτωσης και στοιβασίας, που οι οδηγοί δεν πήγαιναν στις καμπίνες γιατί ήταν… αχούρια και έμεναν στα φορτηγά. Μπορεί τα χαρτιά του να ήταν σωστά, πήγε όμως κάποιος λιμενικός στην Ηγουμενίτσα να το διαπιστώσει; Να κάνει έναν έλεγχο στα συστήματα πυρασφάλειας, στα σωστικά μέσα κ.λπ.;

Παλαιότερα στις γραμμές αυτές κυριαρχούσαν ελληνικές εταιρείες. Οι Επιχειρήσεις Αττικής, οι Μινωικές, η ΑΝΕΚ, ο Γιώργος Βεντούρης, ο Γιαννάτος κ.λπ. Ας μην ξεχνάμε ότι τη γραμμή Πάτρα – Ανκόνα την άνοιξε ο Καραγεώργης με τα ιστορικά βαπόρια «Me­diterranean Sea» και Me­diterranean Sky». Τι έγινε και εκτοπίστηκαν όλοι από τον Γκριμάλντι; Πολύ απλά, οι παραδοσιακοί πλοιοκτήτες μεγάλωσαν και αποχώρησαν και κυριάρχησαν οι εταιρείες λαϊκής βάσης. που ιδρύθηκαν, υποτίθεται, μετά την τραγωδία του «Ηράκλειον», για να μην ξαναγίνει κάτι τέτοιο. Η τραγική ειρωνεία είναι ότι και οι δύο κυρίαρχες εταιρείες του χώρου συνδέονται με τα δύο ναυάγια. Στο «Norman Atlantic» ναυλώτρια ήταν η ΑΝΕΚ και στο τωρινό η ΜΙΝΟΑΝ, αφού την έχει εξαγοράσει ο Γκριμάλντι.

Σήμερα εκείνο που προέχει είναι να μην έχουμε άλλα ναυάγια. Γιατί όσο δεν εφαρμόζονται τα μέτρα και οι κανόνες, όσο η ασυδοσία και η ατιμωρησία κυριαρχούν, δεν θα μπορούμε να κοιμόμαστε ήσυχοι.

Ο… ΒΑΤΣΙΜΑΝΗΣ

Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Φωτό: enikos.gr


Σχολιάστε εδώ