Αντώνιος Νικολόπουλος στο “Π”: Κυρίαρχος ο υπουργός Εργασίας – Θα κάνει και τον διοικητή του ΕΦΚΑ
Αποκλείονται οι κοινωνικοί εταίροι από το ΔΣ!
-Ανοικτή λογοδοσία για τον τρόπο αξιοποίησης και διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας
Του
ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ
Γ. Γραμματέα ΠΟΣΕ ΕΦΚΑ
[email protected]
ΜΕ το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τον εκσυγχρονισμό του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), το οποίο κατατέθηκε την Πέμπτη στη Βουλή και πρόκειται να ψηφιστεί εντός του Φεβρουαρίου, επέρχονται θεμελιώδεις αλλαγές στους τρόπους αξιοποίησης και διαχείρισης της μεγάλης ακίνητης περιουσίας που διαθέτει ο φορέας, οι οποίες –δυστυχώς– δεν είναι προς τη θετική κατεύθυνση στο σύνολό τους.
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 10 του νομοσχεδίου προβλέπεται η ίδρυση εταιρείας ειδικού σκοπού, υπό τη μορφή μονοπρόσωπης ανώνυμης εταιρείας, όπου ιδιοκτήτης και μοναδικός μέτοχος θα είναι ο ΕΦΚΑ και θα φέρει την επωνυμία «ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΚΙΝΗΤΩΝ e-ΕΦΚΑ». Το ιδιοκτησιακό καθεστώς της ακίνητης περιουσίας του e-ΕΦΚΑ θα τελεί υπό τη διοίκηση και τη διαχείριση της εν λόγω εταιρείας, ενώ δεν θίγεται, ούτε και αλλάζει το καθεστώς κυριότητας των ακινήτων, καθώς εξακολουθεί να παραμένει πάντοτε στον e-ΕΦΚΑ, ο οποίος διατηρεί τα εμπράγματα δικαιώματά του πάνω σε αυτή (άρθρο 12, παρ. 2).
Οι κύριοι σκοποί της εταιρείας είναι:
• Η αντιπροσώπευση του e-ΕΦΚΑ και η ενέργεια, στο όνομα και για λογαριασμό του, κάθε δικαιοπραξίας και γενικά κάθε νομικής και υλικής πράξης διοίκησης, διαχείρισης, εκμετάλλευσης και διάθεσης της ακίνητης περιουσίας του.
• Η εκποίηση και εν γένει διάθεση των διοικούμενων και διαχειριζόμενων από αυτή ακινήτων. Η σύσταση, μεταβίβαση και παραχώρηση εμπράγματων δικαιωμάτων επί των ακινήτων αυτών, περιλαμβανόμενης σε αυτά και της σύστασης δικαιώματος επιφάνειας, με κάθε συμβατική μορφή και τύπο.
• Η αποδοχή, στο όνομα και για λογαριασμό του e-EΦΚΑ, παραχωρήσεων, δωρεών, κληρονομιών και κληροδοσιών ακινήτων. Η εκπροσώπηση του e-ΕΦΚΑ στις διαδικασίες απαλλοτριώσεων υπέρ αυτού.
• Η διενέργεια οποιασδήποτε άλλης πράξης, εργασίας και συναλλαγής, που είναι άμεσα ή έμμεσα συναφής, συμπληρωματική ή επιβοηθητική των σκοπών της.
Η διοίκηση της εταιρείας αυτής θα ασκείται στα πρότυπα του συστήματος εταιρικής διακυβέρνησης και το διοικητικό της συμβούλιο θα αποτελείται από πέντε έως εννέα μέλη, συμπεριλαμβανομένου και του διευθύνοντος συμβούλου.
Συστήνεται και Επενδυτική Επιτροπή, συμβουλευτικού και γνωμοδοτικού χαρακτήρα, με σκοπό την υποστήριξη του διοικητικού συμβουλίου, για τη χάραξη και παρακολούθηση της επενδυτικής πολιτικής που θα πρέπει να ακολουθήσει η εταιρεία. Δίνεται η δυνατότητα μετακίνησης προσωπικού με σχέση αορίστου χρόνου εργασίας από τον ΕΦΚΑ, μέσω αποσπάσεως ή και μεταφοράς, η οποία θα μπορεί να γίνεται κατόπιν σχετικής προσκλήσεως για την εκδήλωση ενδιαφέροντος από όσους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ θα το επιθυμούσαν.
Σοβαρές ενστάσεις επί των ρυθμίσεων του νομοσχεδίου για την ακίνητη περιουσία
Οι παραπάνω ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για την ακίνητη περιουσία του ΕΦΚΑ έχουν προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις και ενστάσεις από την πλευρά των εργαζομένων του φορέα αλλά και από τους κοινωνικούς εταίρους, όχι διότι αυτοί είναι αντίθετοι στην ορθολογικότερη αξιοποίησή της, αλλά διότι πιστεύουν, βάσιμα, ότι με τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις η διοίκηση της εταιρείας θα είναι εντελώς ανεξέλεγκτη ως προς τις αποφάσεις που θα λαμβάνει για την τύχη της ακίνητης περιουσίας του φορέα.
Όπως συγκεκριμένα αναφέρεται και στο υπόμνημα που υπέβαλε η Ομοσπονδία των Εργαζομένων του ΕΦΚΑ (ΠΟΣΕ ΕΦΚΑ) στον υπουργό Εργασίας επί του θέματος αυτού, στο νομοσχέδιο… όχι μόνο δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για κοινωνική πλειοψηφία στη σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας… αλλά και παντελής απουσία στοιχειώδους εκπροσώπησης των κοινωνικών εταίρων (εργαζομένων, εργοδοτών, συνταξιούχων), κάτι το οποίο προκαλεί δυσάρεστη έκπληξη. Επιβάλλεται να υπάρχει και λογοδοσία για τα πεπραγμένα του διευθύνοντος συμβούλου αλλά και όλων αυτών που θα ασκούν διοίκηση προς εκείνους (κοινωνικούς εταίρους) που με τις εισφορές τους έχουν δημιουργήσει τη συγκεκριμένη ακίνητη περιουσία του φορέα.
Στη σύνθεση του Ανώτατου Οργάνου Διοίκησης της Εταιρείας δεν προβλέπεται να υπάρχει καμιά κοινωνική πλειοψηφία και εκπροσώπηση και αυτό είναι ένα σοβαρό έλλειμμα δημοκρατικής νομιμοποίησης, που οφείλει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας να επανεξετάσει, διότι δημιουργούνται με το «καλημέρα» σοβαρές αμφιβολίες ως προς τη χρηστή διαχείριση και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ. Θα πρέπει στη σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας να υπάρχουν εξιδεικευμένα στελέχη, με γνώσεις γύρω από τους τρόπους αξιοποίησης μιας ακίνητης περιουσίας. Άλλο τόσο επιβάλλεται να υπάρχουν και εκπρόσωποι των κοινωνικών εταίρων, ώστε με την παρουσία τους να διασφαλίζεται η λογοδοσία από την πλευρά των ιδιωτικών στελεχών.
Προβληματισμό γεννά το γεγονός ότι ενώ ο ΕΦΚΑ είναι ουσιαστικά ο ιδιοκτήτης αυτής της ΑΕ, στην πραγματικότητα, ο διοικητής του αλλά και το διοικητικό του συμβούλιο δεν μπορούν να ασκήσουν κανενός είδους έλεγχο επί των πράξεων διαχείρισης της εταιρείας. Ο ρόλος αυτός, κατά παράδοξο τρόπο, δίνεται στον υπουργό Εργασίας, ο οποίος έχει απλώς την υψηλή εποπτεία του φορέα! Πώς λοιπόν θα έχει το δικαίωμα ελέγχου επί της ΑΕ και όχι αυτός που είναι ο πραγματικός της ιδιοκτήτης, δηλαδή ο ΕΦΚΑ;
Ακριβώς γι’ αυτούς τους λόγους, θα πρέπει να υπάρξουν σημαντικές βελτιώσεις επί του νομοσχεδίου, ώστε να καλυφθεί το χάσμα που έχει δημιουργηθεί ανάμεσα στην πλευρά του υπουργείου Εργασίας και στους κοινωνικούς εταίρους, ιδίως, δε, όταν υπάρχει ως κοινή συνισταμένη η επιθυμία και η βούληση για την πραγματική και ουσιαστική αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ.
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ