Ζέττα Μακρή στο “Π”: Πυξίδα μας τα ανοικτά σχολεία με ασφάλεια

Ζέττα Μακρή στο “Π”: Πυξίδα μας τα ανοικτά σχολεία με ασφάλεια

Της
ΖΕΤΤΑΣ ΜΑΚΡΗ
Υφυπουργού Παιδείας


Δευτέρα 10 Ιανουαρίου 2022, η ημέρα επιστροφής μαθητών και εκπαιδευτικών στα σχολεία μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων.

Μια ημερομηνία που –όταν έκλειναν τα σχολεία για τις αργίες των ημερών αποτελούσε δεδομένο, όπως κάθε χρονιά, παραδοσιακά, δεκαετίες τώρα, αλλά και ειδικά στις ημέρες της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης– σηματοδοτεί τη συνέχιση της διά ζώσης εκπαιδευτικής λειτουργίας μετά την ανάπαυλα των εορτών.

Μια ημερομηνία που άρχισε να προβληματίζει και να αμφισβητείται με την εμφάνιση της παραλλαγής Όμικρον και την ταχύτατη διασπορά της από και προς εμβολιασμένους και ανεμβολίαστους συνανθρώπους μας.

Εν μέσω πανδημίας, εν μέσω της μετάλλαξης Δέλτα και της παραλλαγής Όμικρον, με τη νοσηρότητα της πρώτης και τη μεταδοτικότητα της δεύτερης να ανεβάζουν την ανησυχία και τον αριθμό των κρουσμάτων σε νούμερα που ακούγονται τρομακτικά.

Με τα υγειονομικά πρωτόκολλα να επικαιροποιούνται και να εξειδικεύονται ανάλογα με τα νέα επιδημιολογικά δεδομένα, για να διασφαλίσουν την αποτροπή μετάδοσης του κορονοϊού σε κάθε πεδίο ανθρώπινης δραστηριότητας.

Με τον κορονοϊό να κυριαρχεί στον κόσμο, να κλείνει και να ανοίγει σύνορα, οικονομίες, σχολεία.

Η διατήρηση της λειτουργίας των σχολείων αποτελεί κεντρικό μήνυμα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, που προτρέπει να κρατήσουμε τα σχολεία ανοικτά προς όφελος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της ψυχοσυναισθηματικής ανάπτυξης των παιδιών.

«Το μήνυμά μας είναι σαφές: Αν και όποτε επιβάλλονται περιορισμοί για τη μείωση ή τον περιορισμό της μετάδοσης, τα σχολεία θα πρέπει να είναι τα τελευταία που θα κλείνουν τις πόρτες τους και τα πρώτα που θα τις ξανανοίγουν, σε συνδυασμό με τα μέτρα πρόληψης της μετάδοσης», ανέφερε η ανακοίνωση του ΠΟΥ Ευρώπης στις 29 Οκτωβρίου 2021.

Τόσο ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας όσο και η UNICEF έχουν καλέσει τις κυβερνήσεις να κάνουν ό,τι μπορούν ώστε τα σχολεία να γίνουν ασφαλέστερα για τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς και να παραμείνουν ανοιχτά.

Η σύσταση αυτή δεν δίνεται με ελαφριά καρδιά, αλλά με πλήρη επίγνωση και με ρεαλιστική αντιμετώπιση της κατάστασης αλλά και της σημασίας του να βρίσκονται μαθητές και εκπαιδευτικοί στα σχολεία, καθώς η φυσική παρουσία τους στη σχολική μονάδα ενισχύει την πολυδιάστατη έννοια της εκπαίδευσης, δηλαδή την παροχή γνώσεων, τη διαπαιδαγώγηση, την κοινωνικοποίηση.

Οι μαθητές έχουν ανάγκη την αλληλεπίδραση με τον εκπαιδευτικό για να επιλύσουν απορίες και να θέσουν ερωτήματα αλλά και για ψυχολογικούς-συναισθηματικούς λόγους είναι σημαντικό να έρχονται σε επικοινωνία και συνεργασία με τους συμμαθητές τους, να ανταλλάσσουν σκέψεις και απόψεις, να αναπτύσσουν την προσωπικότητά τους. Ακόμα και για συμβολικούς λόγους το σχολείο χάνει τη βαθύτερη ουσία του εάν δεν υπάρχει επικοινωνία και διάδραση εκπαιδευτικού – μαθητικού πληθυσμού.

Τα σχολεία στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανοίγουν και οι μαθητές επιστρέφουν σε αυτά με μέτρα πρόληψης και προστασίας, που περιγράφονται, αξιολογούνται και επικαιροποιούνται ανάλογα με τα νέα δεδομένα, όποτε αυτά προκύπτουν.

Στην Ελλάδα ήδη ακολουθείται ένα από τα πιο εντατικά και επιτυχημένα πρωτόκολλα διεθνώς, το οποίο αναπροσαρμόζεται ξανά με εισήγηση της επιτροπής των ειδικών και αφορά τον συστηματικό έλεγχο και σε εμβολιασμένους μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Η επικαιροποίηση συνίσταται στην εντατικοποίηση των ελέγχων με ακόμη περισσότερα τεστ στα σχολεία μας για το σύνολο των μαθητών και των εκπαιδευτικών, εμβολιασμένων και ανεμβολίαστων, ειδικά για την πρώτη εβδομάδα μετά τις διακοπές, προς αποφυγή της διασποράς του ιού από όσους τυχόν νοσούν, αλλά δεν έχουν συμπτώματα.

Το μέτρο αυτό στοχεύει στον έγκαιρο εντοπισμό των κρουσμάτων, δεδομένης της μεταδοτικότητας της νέας μετάλλαξης του ιού και σε εμβολιασμένους, καθώς οι εμβολιασμοί έχουν δημιουργήσει νέα δεδομένα και στην εκπαιδευτική και στη σχολική κοινότητα.

Επενδύουμε στη διενέργεια ακόμη περισσότερων τεστ, ως τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο για να ανιχνεύσουμε, να απομονώσουμε και, ως εκ τούτου, να περιορίσουμε τη μαζική διασπορά του κορονοϊού και διασφαλίζουμε τη μέγιστη προστασία της σχολικής κοινότητας, του οικογενειακού και φιλικού περιβάλλοντος, ολόκληρης της κοινωνίας.

Η πρακτική αυτή είχε εφαρμοστεί σε πολλές περιοχές του κόσμου και ήδη υποστηρίζεται από πολύ καλά τεκμηριωμένες μελέτες ως μια επιτυχημένη εναλλακτική της αναστολής λειτουργίας των τάξεων.

Οι ιδιαίτερες και πρωτόγνωρα απαιτητικές συνθήκες λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος, σε παιδαγωγικό, διδακτικό, μαθησιακό και ψυχοκοινωνικό επίπεδο, από τον Μάρτιο 2020 έως και σήμερα ενισχύουν την άποψη ότι τα σχολεία πρέπει να λειτουργούν κανονικά και με ασφάλεια, τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί να βρίσκονται στον φυσικό τους χώρο, στις σχολικές τάξεις, και να επωφελούνται από τα ασύγκριτα πλεονεκτήματα της διά ζώσης λειτουργίας των σχολείων τόσο στην εκπαιδευτική πράξη και πρακτική όσο και στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών.

Διαφυλάττουμε το δικαίωμα των παιδιών στη διά ζώσης εκπαίδευση και παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη των επιδημιολογικών δεδομένων σε συνεργασία με την επιτροπή των ειδικών, που θα επανεξετάζει την κατάσταση κατά τακτά χρονικά διαστήματα, με πρωταρχική μέριμνα την προάσπιση της δημόσιας υγείας και την παράλληλη διασφάλιση της απρόσκοπτης συνέχισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ