Αντώνης Νικολόπουλος στο “Π”: Οι εργαζόμενοι του e-ΕΦΚΑ προτείνουμε…

Αντώνης Νικολόπουλος στο “Π”: Οι εργαζόμενοι του e-ΕΦΚΑ προτείνουμε…


Του
ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ
Γ. Γραμματέα ΠΟΣΕ ΙΚΑ ΕΤΑΜ
[email protected]


Ο τρόπος λειτουργίας του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ) εξελίσσεται σε μείζον κοινωνικό ζήτημα, καθώς βγαίνουν στην επιφάνεια όλα τα συσσωρευμένα προβλήματα της δεκαετούς οικονομικής κρίσεως, η οποία στέρησε από το δημόσιο ασφαλιστικό μας σύστημα τους αναγκαίους πόρους για να εκσυγχρονιστεί και να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις και στις προκλήσεις της εποχής μας.

Η ρηξικέλευθη τομή που αποτόλμησε η προηγούμενη διακυβέρνηση της χώρας, με την ίδρυση του ΕΦΚΑ (ν. 4387/2016), τελικά προδόθηκε από την αδράνεια που επέδειξε αλλά και από τη συγκάλυψη των εκατοντάδων χιλιάδων εκκρεμοτήτων που υπήρχαν στα καταργημένα Ταμεία, αφήνοντας τον χρόνο να εξαντλείται, χωρίς να ακουμπά τίποτα από τις στρεβλώσεις και τα προβλήματα που συσσωρεύονταν.

Αντίστοιχα, η σημερινή πολιτική ηγεσία, παρά τις όποιες θετικές ενέργειες γίνονται ως προς τον εκσυγχρονισμό και την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του φορέα, εκπέμπει λάθος μηνύματα με την εμπλοκή των ιδιωτών στην έκδοση των συντάξεων, ανοίγοντας –κατ’ αυτόν τον τρόπο– μέτωπο με τους εργαζομένους του φορέα, μετά δε και από μια σειρά ατυχών δηλώσεών της, που είναι δεκτικές κριτικής αλλά και παρερμηνειών.

Μέσα σ’ αυτό το ζοφερό περιβάλλον, όπου περισσότεροι από 150.000 συμπολίτες μας περιμένουν να λάβουν κάποια στιγμή τη σύνταξή τους, οι εργαζόμενοι του e-ΕΦΚΑ, με αυξημένο αίσθημα ευθύνης αλλά και αγωνία για το δημόσιο ασφαλιστικό μας σύστημα, έχουμε καταθέσει προς την Πολιτεία συγκεκριμένες προτάσεις, η υλοποίηση των οποίων θα μπορούσε να συμβάλει σημαντικά στην αποσυμφόρηση και στη βελτίωση της όλης καταστάσεως. Συγκεκριμένα έχουμε προτείνει:

Επίσπευση των διαδικασιών ψηφιοποίησης της ασφαλιστικής ιστορίας για το χρονικό διάστημα πριν από το 2000 και δημιουργία των Ηλεκτρονικών Κέντρων Ανακεφαλαίωσης. Με τη δημιουργία αυτών των κέντρων όσοι πρόκειται να βγουν στη σύνταξη μέσα στην επόμενη διετία θα μπορούν να προσέρχονται σε αυτά και να υποβάλλουν τα ασφαλιστικά τους βιβλιάρια ενσήμων για να ψηφιοποιηθεί ο χρόνος ασφάλισής τους. Με αυτόν τον τρόπο θα επισπευσθεί σημαντικά ο χρόνος αναμονής για όποιον ασφαλισμένο θα υποβάλει από εδώ και πέρα αίτημα συνταξιοδότησης, ιδίως δε για τις περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης.

Επίσπευση των διαδικασιών ολοκλήρωσης του αυτοματοποιημένου συστήματος έκδοσης των συντάξεων ΑΤΛΑΣ και πρόσληψη εξιδεικευμένου προσωπικού στα συστήματα πληροφορικής, ώστε να συνδράμει στη διασύνδεση των πληροφοριακών συστημάτων των πρώην Ταμείων, που εξακολουθούν και λειτουργούν σε μεγάλο βαθμό ακόμα και ύστερα από τρία ολόκληρα χρόνια λειτουργίας του ΕΦΚΑ. Η μεγάλη τομή θα επέλθει με την πλήρη λειτουργία του Ενιαίου Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του e-ΕΦΚΑ, το οποίο θα υποκαταστήσει κάθε άλλο πληροφοριακό σύστημα των πρώην Ταμείων, εξυπηρετώντας τους 11.000.000 ασφαλισμένους της χώρας αλλά και τις εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις που διασυνδέονται με το ασφαλιστικό μας σύστημα.

Απλοποίηση των διαδικασιών για την έκδοση των συνταξιοδοτικών αποφάσεων σε περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης, που είναι και οι πιο χρονοβόρες και γραφειοκρατικές. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί λαμβάνοντας ως ενιαίο τον χρόνο ασφάλισης που έχει λάβει χώρα σε διαφορετικά Ταμεία, αρκεί αυτά τα Ταμεία να έχουν ενταχθεί στον ΕΦΚΑ. Με αυτόν τον τρόπο θα επέλθει σημαντική μείωση του χρόνου αναμονής, καθώς δεν θα απαιτείται η ανταλλαγή αλληλογραφίας ανάμεσα σ’ αυτά τα Ταμεία, γεγονός που συνήθως (δηλαδή πάντα) καθυστερεί και τις όποιες διαδικασίες. Πάνω σ’ αυτήν τη φιλοσοφία, άλλωστε, έχει δομηθεί και ο λεγόμενος «Πύργος Ελέγχου» στην Κηφισίας, όπου υπάλληλοι προερχόμενοι από το ΙΚΑ, τον ΟΑΕΕ, τον ΟΓΑ, το ΕΤΑΑ κ.λπ. εκδίδουν συντάξεις διαδοχικής ασφάλισης σε πολύ πιο άμεσο χρόνο από ποτέ άλλοτε. Αυτό το πρώτο θετικό βήμα, όμως, χρειάζεται ακόμα περισσότερα και γενναιότερα βήματα ενδεχομένως και νομοθετικής φύσεως, ώστε να έχουμε ακόμα πιο εντυπωσιακά αποτελέσματα.

Αναδιάρθρωση του οργανογράμματος που συστήθηκε τον Γενάρη του 2019 από την προηγούμενη διακυβέρνηση και, κατά παράδοξο τρόπο, προσπαθεί να υλοποιήσει η σημερινή πολιτική ηγεσία, παρότι αναγνωρίζει τις αστοχίες και τις αδυναμίες που έχει. Διότι, δυστυχώς, το οργανόγραμμα που σχεδίασε η προηγούμενη κυβέρνηση σε καμιά περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες των ασφαλισμένων αλλά και στις δυνατότητες που έχει η εποχή μας, καθώς ο σχεδιασμός του έγινε αποκλειστικά με δημοσιονομικά και μόνο κριτήρια. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα έχει ήδη δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα λειτουργικότητας, ιδίως στις πιο νευραλγικές δομές του φορέα μας, που είναι οι συντάξεις και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί.

Πιο χαρακτηριστική απόδειξη αυτού του γεγονότος, που και η σημερινή πολιτική ηγεσία έχει διαπιστώσει, είναι η ανισομερής κατανομή του προσωπικού, όπως αυτή που συμβαίνει με τα τμήματα απονομών συντάξεων, όπου ενώ αναφερόμαστε ουσιαστικά σε έναν συνταξιοδοτικό φορέα, τελικά απασχολείται σ’ αυτά τα τμήματα μόλις το 9% του συνολικού αριθμού των υπαλλήλων. Πέραν αυτού, επιβάλλεται και η αναθεώρηση και η θεσμοθέτηση νέων ρόλων αλλά και θέσεων εργασίας, που θα είναι εναρμονισμένες στις ψηφιακές ανάγκες αλλά και στη σύγχρονη αντίληψη περί δημόσιας διοίκησης. Τέτοιο δείγμα βελτιωτικών παρεμβάσεων, σχετικών με το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών, είναι η θεσμοθέτηση των προγραμματισμένων ηλεκτρονικών ραντεβού, που σταδιακά καθιερώνονται και γίνονται κτήμα στους συναλλασσόμενους, αλλάζοντας προς το θετικότερο το επίπεδο της εξυπηρέτησης των συμπολιτών μας.

Βελτίωση του συστήματος προμηθειών του φορέα, ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα γραφειοκρατίας, όπως αυτό που βιώσαμε πρόσφατα με τη σταδιακή προμήθεια περίπου 3.000 υπολογιστών, διαδικασία η οποία ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2019 και ουσιαστικά ολοκληρώθηκε, χάρη στις έντονες προσπάθειες των υπηρεσιακών παραγόντων της Διεύθυνσης Προμηθειών αλλά και του τότε διοικητή κ. Χάλαρη, μόλις στις αρχές του 2021.

Σε όλα τα παραπάνω μπορούμε να προσθέσουμε ακόμα περισσότερες προτάσεις, καθώς υπάρχει σωρεία προβλημάτων που θα πρέπει επιλύσει η σημερινή διοίκηση του e-ΕΦΚΑ και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας. Πιστεύουμε, όμως, ότι η ραχοκοκαλιά για τη δημιουργία ενός αξιόπιστου, σύγχρονου και αποτελεσματικού δημόσιου ασφαλιστικού συστήματος είναι το πλαίσιο που σκιαγραφούν όλες οι παραπάνω προτάσεις μας, οι οποίες προφανώς και βρίσκονται απέναντι στην αδιέξοδη επιλογή των πιστοποιημένων ιδιωτών, που είναι μαθηματικά σίγουρο ότι δεν θα μας βγάλει πουθενά.

Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ