Ευριπίδης Στυλιανίδης στο “Π”: Η Θράκη χρειάζεται εθνική συνεννόηση

Ευριπίδης Στυλιανίδης στο “Π”: Η Θράκη χρειάζεται εθνική συνεννόηση

-Ολοκληρώνονται οι εργασίες της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής

Του
δρος ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΣΤ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗ
Βουλευτή Ροδόπης Νέας Δημοκρατίας,
Επίκουρου Καθηγητή Νομικής Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου


Η Διακομματική Επιτροπή της Βουλής για τη Θράκη βρίσκεται στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση των εργασιών της. Τη σύστασή της είχαμε επιδιώξει πριν από χρόνια –ύστερα από πρωτοβουλία μου– 57 βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, μαζί με τον πρώην πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή, από τους τότε προέδρους της Βουλής Βαγγέλη Μεϊμαράκη και Ζωή Κωνσταντοπούλου, προκειμένου να καταδείξουμε τη γεωστρατηγική σημασία της περιοχής για την Ελλάδα και την ΕΕ, καθώς και την ανάγκη εθνικής συνεννόησης και στρατηγικής για τη θωράκιση και την ανάπτυξή της.

Η άρνηση ανταπόκρισης από αρκετά κόμματα δεν επέτρεψε τότε τη σύστασή της. Στην επιμονή μας όμως ανταποκρίθηκε θετικά ο σημερινός πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο πρόεδρος της Βουλής Κωνσταντίνος Τασούλας αλλά και το σύνολο της ηγεσίας των πολιτικών κομμάτων. Την ευθύνη συντονισμού ανέλαβε η πρώην υπουργός Εξωτερικών Ντόρα Μπακογιάννη. Στόχοι αυτής της πρωτοβουλίας ήταν:

1.Να κρατήσουμε τη Θράκη στο επίκεντρο του πολιτικού ενδιαφέροντος, σε μια εποχή που η γενικότερη συγκυρία αποσπούσε την προσοχή από την ακριτική περιφέρεια λόγω οικονομικής και υγειονομικής κρίσης.
2.Να συμφωνήσουμε στους βασικούς άξονες μιας ολιστικής και ρεαλιστικής πολιτικής, με σκοπό τη δημογραφική ενίσχυση, την αμυντική θωράκιση, τη θετική ανάδειξη και την ποιοτική οικολογική και εξωστρεφή ανάπτυξη της περιοχής, αλλά και της ανοιχτής δημοκρατικής κοινωνίας που οικοδομήσαμε όλοι μαζί, χριστιανοί και μουσουλμάνοι, με τη στήριξη της Ελληνικής Πολιτείας.
3.Να επιδιώξουμε την εθνική συνεννόηση μεταξύ των κομμάτων ως βάση για τη χάραξη μιας εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής εξωστρέφειας με ορμητήριο την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη.

Ως προς τον πρώτο στόχο καταγράψαμε ήδη τα πρώτα θετικά αποτελέσματα:

• Τακτοποιείται, ύστερα από 11 χρόνια κρατικής ασυνέπειας, η οφειλόμενη επιχορήγηση του 12% επιδότησης εργασίας με συμψηφισμό προς τις επιχειρήσεις της περιφέρειας – σημαντικό για την εξυγίανσή τους ή τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
• Δρομολογείται η ρύθμιση των κρατικά εγγυημένων «κόκκινων» δανείων των παλιννοστούντων Ποντίων, που έθεσαν σε κίνδυνο τις κατοικίες τους κατά τα προηγούμενα χρόνια.
• Στηρίχθηκαν οικονομικά, με παρεμβάσεις της επιτροπής το προηγούμενο διάστημα, οι βαμβακοκαλλιεργητές και πρόσφατα οι καπνοκαλλιεργητές της Θράκης με συνολικό πόσο 11,4 εκατ. ευρώ.
• Προστατεύτηκε το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο με την ακύρωση της απόφασης ΣΥΡΙΖΑ για ίδρυση 4ης Νομικής στον Νότο και αυξήθηκαν οι εισακτέοι και σύντομα και οι σχολές, όταν στην υπόλοιπη χώρα μειώνονται.
• Κρατήθηκε ανοιχτή η συνοριακή διάβαση Κομοτηνής – Βουλγαρίας, με θετικότατες συνέπειες για τον τουρισμό της περιοχής.

Η επικοινωνία, όλο αυτό το διάστημα, του προεδρείου και των μελών της επιτροπής με τα αρμόδια υπουργεία επέλυσε ή ανέδειξε ζητήματα και προώθησε σημαντικές αναπτυξιακές προτάσεις.

Ως προς τον δεύτερο στόχο, διαμορφώθηκε ένα συμπεριληπτικό κείμενο βάσης για συζήτηση με τους βασικούς αναπτυξιακούς άξονες, εμβληματικά έργα και σύγχρονες, ευρωπαϊκές χρηματοδοτικές πολιτικές που μπορούν να εξειδικευθούν από την εκάστοτε κυβέρνηση, στη βάση πάντα της συνέχειας και της συνέπειας του κράτους. Τα θεσμικά-μειονοτικά θέματα αντιμετωπίστηκαν πλέον ως ενιαία ατζέντα της τοπικής κοινωνίας και όχι ως ειδικό κεφάλαιο, όπως στο παρελθόν. Δόθηκε έμφαση: α) Στον ρόλο του μουφτή, ως δημόσιας αρχής, με δικαιοδοτικές, διοικητικές και θρησκευτικές αρμοδιότητες, που διορίζεται από την Πολιτεία έπειτα από γνωμοδότηση επιτροπής, όπως συμβαίνει στα μουσουλμανικά κράτη. β) Στη δημοκρατική και αποτελεσματική διαχείριση των βακουφίων. γ) Σε μια σύγχρονη δημόσια και μειονοτική εκπαίδευση. Είναι σαφές ότι η έκθεση επιδιώκει να συνθέσει τις διαφορετικές προτάσεις που εισηγήθηκαν οι φορείς της Θράκης, οι τεχνοκράτες των κομμάτων και φυσικά τα μέλη του Κοινοβουλίου. Δεν υποκαθιστά κάποιο αναλυτικό κυβερνητικό πρόγραμμα, αλλά θέτει ένα νέο πλαίσιο στρατηγικής, αναδεικνύοντας τη σημασία της περιοχής.

Ως προς τον τρίτο στόχο, έχει αξία να επισημάνουμε ότι αυτήν τη φορά τη Θράκη δεν μας τη θυμίζουν ούτε η εργαλειοποίηση των μεταναστευτικών ροών στον Έβρο ούτε φυσικά οι εμπρηστικές δηλώσεις των γειτόνων μας. Μας την υπενθυμίζει η Βουλή των Ελλήνων, με μια σημαντική δουλειά που ολοκληρώνει η Διακομματική Επιτροπή, υπό την Ντόρα Μπακογιάννη, προσκαλώντας τις πολιτικές δυνάμεις να συμφωνήσουν σε ένα βασικό πλαίσιο εθνικής στρατηγικής, χωρίς βεβαίως να απεμπολήσουν τις όποιες πολιτικές ή ιδεολογικές πινελιές θέλουν να βάλουν τα κόμματα, όταν θα κυβερνήσουν.

Η Θράκη πρέπει να μας ενώσει ως προς τον εθνικό στόχο, ακόμα κι αν ο καθένας επιδιώξει να τον προσεγγίσει μέσα από τη δίκη του ιδεολογική οπτική ως προς την αναπτυξιακή του διάσταση. Η επίτευξη εθνικής συνεννόησης στη Θράκη μπορεί να αποτελέσει μια στέρεη βάση για την εθνική άμυνα, την ενεργειακή ασφάλεια, την οικονομική εξωστρέφεια, την εναλλακτική οικολογική ανάπτυξη, τη δημογραφική ενίσχυση και τη διεθνή ανάδειξη μιας ποιοτικής ελληνικής δημοκρατίας, που, στο πλαίσιο της θρακιώτικης, ανοιχτής, διαπολιτισμικής κοινωνίας, σέβεται υποδειγματικά τα ανθρώπινα και μειονοτικά δικαιώματα. Το πολιτικό σύστημα δεν πρέπει να αφήσει να χαθεί αυτή η ευκαιρία, διότι μπορεί να αποτελέσει την απαρχή μιας νέας αντίληψης και νοοτροπίας για το μέλλον της Ελλάδας.

Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ