Μιχ. Παπαδόπουλος: Το νέο σύστημα για τους υποψήφιους οδηγούς αποσκοπεί στην προαγωγή της οδικής ασφάλειας
Του
ΜΙΧΑΛΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Μεταφορές
Το νομοσχέδιο «Οδηγώντας με Ασφάλεια», του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, δεν αποτελεί μια μεμονωμένη ρύθμιση για τις εξετάσεις των αδειών οδήγησης.
Είναι μια στοχευμένη παρέμβαση στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής για την Οδική Ασφάλεια, ένα ζήτημα που έχει θέσει ως προτεραιότητα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ειδικότερα, εντάσσεται σε έναν από τους σημαντικότερους πυλώνες αυτής της στρατηγικής, την εκπαίδευση των νέων οδηγών, καθώς το ζητούμενο είναι να βελτιώσουμε την κυκλοφοριακή αγωγή στη χώρα μας.
Ζητούμενο είναι να μην αντιμετωπίζονται οι εξετάσεις οδήγησης όπως οι εξετάσεις στο σχολείο, αλλά ως μέρος μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας στο πεδίο της κυκλοφοριακής αγωγής.
Με άλλα λόγια, αυτό που θα πρέπει να μας ενδιαφέρει δεν είναι πώς θα πάρει κάποιος το δίπλωμα, αλλά αν τη στιγμή που θα το πάρει θα μπορεί να πιάσει το τιμόνι και να διανύσει μια απόσταση λίγων χιλιομέτρων χωρίς να προκαλέσει ατύχημα που θα φέρει σε κίνδυνο τον ίδιο και άλλους ανθρώπους.
Για να το πετύχουμε αυτό, δεν αλλάζουμε τα δεδομένα μόνο στις εξετάσεις αλλά και στην εκπαίδευση. Δημιουργείται ένα σύστημα που φιλοδοξεί να διασφαλίσει το αδιάβλητο της διαδικασίας και ταυτόχρονα αναβαθμίζεται ποιοτικά όλο το σκέλος που αφορά τα μαθήματα.
Αναμορφώνεται η ύλη και γίνεται περισσότερο κατανοητή, με τρόπο που να ενισχύεται η κριτική σκέψη των υποψήφιων οδηγών, εφόσον θα κληθούν σε πραγματικές συνθήκες να αντιμετωπίσουν καταστάσεις οδικής ασφάλειας.
Επίσης, καλύπτονται οι εκπαιδευτικές ανάγκες περισσότερων ομάδων του πληθυσμού και προβλέπεται ειδική θεωρητική εξέταση ατόμων που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση και όσων δεν γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα.
Το ίδιο ισχύει και για τους κωφούς και βαρήκοους υποψήφιους, όπου προβλέπεται η προβολή βίντεο στην οθόνη του ηλεκτρονικού υπολογιστή με τις ερωτήσεις, τα σχήματα και τα κείμενα στη νοηματική γλώσσα, καθώς και υπότιτλους.
Στην πρακτική δοκιμασία οι υποψήφιοι θα έχουν προαιρετικά το δικαίωμα ελεύθερης οδήγησης έως πέντε λεπτά, χωρίς να υπόκεινται σε αξιολόγηση, προκειμένου να προσαρμοστούν στις συνθήκες.
Η τεχνολογία είναι σύμμαχός μας στην εκπαίδευση αλλά και στις εξετάσεις. Η πρακτική δοκιμασία θα καταγράφεται σε κάμερα και θα τηρούνται τα δεδομένα, ώστε ο υποψήφιος να έχει τη δυνατότητα να υποβάλλει ένσταση.
Στις θεωρητικές εξετάσεις, όπου κι εκεί έχουν καταγραφεί πολλές απόπειρες παρατυπίας, θα γίνεται έλεγχος ταυτοπροσωπίας των υποψήφιων με ψηφιακά μέσα και φωτογραφίες που, επίσης, θα τηρούνται.
Όλη η διαδικασία έχει την έγκριση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και αυτό είναι καθοριστικής σημασίας. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι μία από τις βασικές αδυναμίες του νόμου της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ ήταν η αρνητική γνωμοδότηση της Αρχής για την καταγραφή και απευθείας μετάδοση της πρακτικής δοκιμασίας και της θεωρητικής εξέτασης.
Ένας νόμος που δεν εφαρμόστηκε ποτέ, με συνέπεια όταν ανέλαβε καθήκοντα ο υπουργός Κώστας Καραμανλής, το καλοκαίρι του 2019, να υπάρχουν περίπου 150.000 υποθέσεις διπλωμάτων σε εκκρεμότητα!
Το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε αμέσως και πλέον είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε σε ένα καλύτερο πλαίσιο, προσαρμοσμένο και στα δεδομένα της εποχής.
Η φιλοσοφία μας είναι να διαμορφώσουμε συνθήκες διαφάνειας στη δοκιμασία, ώστε να εμπεδώσουν οι επόμενες γενιές την αντίληψη πως η οδήγηση είναι μια υπεύθυνη πράξη.
Μέσα από αυτήν την οπτική επιτρέπεται και η μείωση του ορίου ηλικίας για τους νέους οδηγούς στα 17 έτη, από τα 18 που ισχύει σήμερα. Να γίνει κτήμα των νέων η σημασία της οδικής ασφάλειας από την αρχή της οδηγικής τους εμπειρίας. Άλλωστε αυτή η απόφαση συνδυάζεται και με την επέκταση, φέτος, του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία, σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας.
Το νομοσχέδιο, λοιπόν, που εισάγεται προς ψήφιση αυτήν την εβδομάδα στη Βουλή δεν είναι απλώς ένα νομοθέτημα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις άδειες οδήγησης.
Είναι ο κρίκος μιας αλυσίδας, η οποία περιλαμβάνει επίσης τους κανόνες κυκλοφορίας για τα πατίνια, που θεσπίστηκαν φέτος, τη βελτίωση της ποιότητας των δεδομένων για τα ατυχήματα καθώς και τον συντονισμό όλων των δράσεων από την αρμόδια κυβερνητική επιτροπή που έχει συγκροτηθεί.
Ο στόχος μας είναι διττός και αλληλένδετος: Διαφάνεια και προαγωγή της οδικής ασφάλειας.
Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ