Θεανώ Φωτίου: Η ΝΔ, με τις «Νταντάδες της γειτονιάς» κάνει μια ακραία ταξική επιλογή δημιουργώντας βρέφη δύο ταχυτήτων.
– Ο Προσωπικός Βοηθός αναπήρου δεν νομοθετείται σήμερα. Εξαγγέλλεται ένα πιλοτικό πρόγραμμα που θα ορισθεί με ΚΥΑ και βάσει της αξιολόγησής του θα ξεκινήσει η καθολική εφαρμογή του μετά το 2025.
– Μιλώντας για «τρίτο πάροχο» υπηρεσιών Προσωπικού Βοηθού στους αναπήρους η ΝΔ μοιάζει σαν να θέλει να επεκτείνει και στους ανάπηρους τις γνωστές και καταδικασμένες «πλατφόρμες» της e-food
Στην εισήγησή της στη Β’ ανάγνωση του Σ/Ν για την κακοποίηση ανηλίκων, το πρόγραμμα προσχολικής Αγωγής «Κυψέλη», τον Προσωπικό Βοηθό του Αναπήρου κ.λπ, η Θεανώ Φωτίου τόνισε τα εξής:
Η ακρόαση των φορέων με τις απόψεις που εξέφρασαν ήταν καταλυτική. Δικαίωσε απόλυτα την άποψή μας ότι το νομοσχέδιο είναι πρόχειρο, λανθασμένο, αναποτελεσματικό και βλαπτικό και ότι η κυβέρνηση δεν νομοθετεί μέσα στη Βουλή, αλλά νομοθετούν οι Υπουργοί με ΚΥΑ.
Το πρόγραμμα «Κυψέλη» που είχε τεθεί σε διαβούλευση μέσω του Paidi.gov.gr. απορρίφθηκε από τους καθ’ ύλην αρμόδιους φορείς, τα Τμήματα Παιδικής Αγωγής τριών Πανεπιστημίων και τους Βρεφονηπιαγωγούς. Το χαρακτήρισαν «αντίθετο με το συμφέρον των παιδιών», «βλαπτικό», «άσχετο με την ελληνική πραγματικότητα».
Αυτή τη στιγμή κανείς δεν ξέρει ποιο είναι το πρόγραμμα «Κυψέλη» που είναι ένα πουκάμισο αδειανό. Τα 14,5 εκ. που θα δοθούν από το 2021 έως το 2024 από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα δοθούν σε πρόγραμμα που δεν υπάρχει σήμερα.
Το προσχέδιο «Κυψέλη» που εκπόνησε «δωρεάν» η ιδιωτική εταιρεία ΔιαΝΕΟσις δεν πήρε υπόψη του τις γεωγραφικές, πολιτισμικές και κοινωνικές ιδιαιτερότητας της ελληνικής κοινωνίας. Είναι ένα πρόχειρο, αντιεπιστημονικό κολλάζ παρωχημένων προγραμμάτων που εφαρμόζονταν τη δεκαετία του ’70 σε αναπτυσσόμενες χώρες.
Η Βουλή δεν μπορεί να ψηφίσει σήμερα ένα όνομα κενό περιεχομένου, ένα θεσμό-φάντασμα. Το πρόγραμμα πρέπει να αποσυρθεί και να γίνει ένας ουσιαστικός διάλογος, για να επαναπροσδιοριστεί το πλαίσιο της ενιαίας προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης στον ελληνικό χώρο με γνώμονα το συμφέρον του παιδιού, τις τρέχουσες εξελίξεις στο διεθνή χώρο και την επιστημονική τεκμηρίωση.
Επιπλέον όμως, η ΝΔ έφερε εν είδει τροπολογίας ένα άλλο νομοσχέδιο, τις «Νταντάδες της γειτονιάς», ένα πρόγραμμα που υπονομεύει τη λογική της προσχολικής αγωγής σε οργανωμένους βρεφονηπιακούς σταθμούς, αφού αναθέτει την προσχολική αγωγή βρεφών και νηπίων έως 2,5 ετών σε άτομα αδιευκρίνιστων προσόντων, που επιλέγονται από άγνωστα όργανα του κράτους, για να φιλοξενήσουν στο σπίτι τους, δηλαδή σε έναν χώρο για τον οποίο δεν ορίζονται προδιαγραφές, τα παιδιά έως 2,5 ετών. Δημιουργεί έτσι βρέφη δύο ταχυτήτων: αυτά στις «Νταντάδες της γειτονιάς» που θα στοιχίζουν πιο φθηνά στο κράτος και εκείνα στους βρεφονηπιακούς.
Με τα 180 εκ από το Ταμείο Ανάκαμψης και σωστή τιμολόγηση, η ΝΔ θα μπορούσε να δημιουργήσει 120.000 θέσεις σε βρεφικούς σταθμούς και να μη χρειάζονταν οι «Νταντάδες της Γειτονιάς».
Εκτός αυτού, οι Νταντάδες της γειτονιάς» δεν θα καλύπτουν πλήρως τις άνεργες μητέρες, αλλά μόνο κάποιες ώρες εβδομαδιαίως για να μπορέσουν να ψάξουν για δουλειά, κάτι που έρχεται σε σύγκρουση και με το «Κυψέλη». Προτίθεται η κυβέρνηση να επαναφέρει ό,τι ίσχυε μέχρι το 2014 από τη ΝΔ, να αποκλείονται από τα vouchers οι άνεργες μητέρες, κάτι που ο ΣΥΡΙΖΑ κατήργησε το 2015, και να επαναφέρει μια ταξική ακραία επιλογή;
Σε ότι αφορά στον Προσωπικό Βοηθό για άτομα με αναπηρία η Αναπλ. Τομεάρχης για την Κοιν. Αλληλεγγύη τόνισε:
Είμαστε υπέρ του θεσμού του Προσωπικού Βοηθού του Αναπήρου, τον έχουμε περιλάβει και στις προγραμματικές μας θέσεις και το έχει εξαγγείλει ο Αλέξης Τσίπρας τον Μάρτη.
Το νομοσχέδιο δεν νομοθετεί αυτόν τον πολυαναμενόμενο από τους αναπήρους θεσμό, δεν περιλαμβάνει τους όρους της καθολικής εφαρμογής. Προβλέπει απλώς ένα πιλοτικό πρόγραμμα, για 1.000 άτομα το 2022 και άλλα 1.000 το 2023 με λήξη το 2024, που θα καλυφθούν με 42,2 εκ. από το Ταμείο Ανάκαμψης και που θα καθορίσει, μετά από αξιολόγηση, πώς θα είναι και τι θα προβλέπει ο θεσμός του Προσωπικού Βοηθού που θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται καθολικά μετά το 2025.
Αλλά και το πιλοτικό δεν αποτυπώνεται στο νομοσχέδιο, αλλά θα ορισθεί με ΚΥΑ που θα περιλαμβάνει : κριτήρια, επιλογές κ.λπ. τα πάντα.
Όσο για τον τρίτο πάροχο μέσω του οποίου οι ανάπηροι μπορεί να λαμβάνουν τον προσωπικό βοηθό μοιάζει σαν να θέλει να επεκτείνει και στους ανάπηρους τις γνωστές και καταδικασμένες «πλατφόρμες» της e-food
Η κα Μιχαηλίδου ισχυρίζεται ότι το 2025 η κυβέρνηση θα βάλει 300 εκ το χρόνο για το πρόγραμμα του Προσωπικού Βοηθού Αναπήρου. Με δεδομένα τα 42,2 εκ. του πιλοτικού για 1.000 + 1.000 συμμετέχοντες, το μεσοσταθμικό κόστος ανά ωφελούμενο του πιλοτικού προγράμματος ετησίως είναι 8.440. Οπότε, ο μέγιστος αριθμός που μπορούν να καλυφθούν μετά το 2025 είναι 35.500 ανάπηροι, εξαιρετικά μικρός αριθμός σε σχέση με τους πάνω από 1 εκ. αναπήρους συμπολίτες μας.
Το πρόγραμμα του Προσωπικού Βοηθού αναπήρου δημιουργήθηκε για καθαρά επικοινωνιακούς σκοπούς, εμπαίζοντας του ανάπηρους και αδιαφορώντας για την αγωνία και τις προσδοκίες τους σε μια αυτόνομη, ισότιμη και πλήρη συμμετοχή τους στο κοινωνικό γίγνεσθαι.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει ήδη εργαστεί σε συνεργασία με πολλούς φορείς και εκπροσώπους του αναπηρικού κινήματος, για μια βιώσιμη, ουσιαστική και υλοποιήσιμη πρόταση για τον Προσωπικό Βοηθό του Αναπήρου.