Αγιασμός και ο Θεός βοηθός

Αγιασμός και ο Θεός βοηθός

Αύριο θα πραγματοποιηθεί ο καθιερωμένος αγιασμός για την έναρξη των μαθημάτων στα σχολεία. Κατά το υπουργείο Παιδείας, όλα είναι προγραμματισμένα και έτοιμα για ένα δυναμικό ξεκίνημα. Είναι, όμως, έτσι;

Πρώτα πρώτα η πανδημία. Οι μη εμβολιασμένοι και μη νοσήσαντες εκπαιδευτικοί και μαθητές (από 12 ετών και πάνω) οφείλουν να προσέρχονται στο σχολείο τους οι πρώτοι με εργαστηριακό έλεγχο (δύο φορές την εβδομάδα), με δική τους ευθύνη και επιβάρυνση, και οι μαθητές με βεβαίωση αρνητικού αυτοδιαγνωστικού τεστ (επίσης δύο φορές την εβδομάδα).

Η υπουργός, στην απέλπιδα προσπάθειά της να κρατήσει ανοικτά τα σχολεία, αποφάσισε ένα σχολικό τμήμα να αναστέλλει τη διά ζώσης λειτουργία του και η διδασκαλία να γίνεται μέσω τηλεκπαίδευσης μόνο όταν σε αυτό εντοπιστούν επιβεβαιωμένα κρούσματα Covid-19 στο 50%+1 των μαθητών! Μα, κατά τους ειδικούς, αν είναι τόσα πολλά τα κρούσματα σε ένα τμήμα, είναι θέμα ελάχιστου χρόνου να μεταδοθεί ο κορονοϊός όχι μόνο στα υπόλοιπα παιδιά και στους εκπαιδευτικούς του τμήματος αλλά και σε όλο το σχολείο, αφού στα διαλείμματα συγχρωτίζονται όλοι οι μαθητές. Μακάρι να διαψευσθούμε.

Από τη νέα σχολική χρονιά αλλάζουν οι όροι και οι προϋποθέσεις αξιολόγησης της επίδοσης των μαθητών (κατά το γνωστό «τι είχες, Γιάννη, τι είχα πάντα»), όπως προβλέπεται από τον ν. 4823/2021.

Όσον αφορά το πρόγραμμα σπουδών των σχολείων, για άλλη μια φορά θα δοκιμασθεί η αποτυχημένη μέχρι τώρα προσπάθεια από πολλούς υπουργούς για τη βελτίωση των δεξιοτήτων των μαθητών, με προτεραιότητα στους τομείς της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας. Και αυτό στο πλαίσιο της μεθόδου «μαθαίνω πώς να μαθαίνω» (learning to learn), η οποία αποτελεί μία από τις οκτώ δεξιότητες που έχει αποφασίσει η ΕΕ ότι πρέπει να δίνονται μέσω της εκπαιδευτικής διαδικασίας στη διά βίου μάθηση.

Το υπουργείο επιδιώκει, αναδιοργανώνοντας τη λεγόμενη «ευέλικτη ζώνη», που ίσχυε, να «απαντήσει και πάλι στα παρωχημένα αναλυτικά προγράμματα», στην «κουραστική εγκύκλια γνώση» και στην «αποστήθιση και τη μηχανική μάθηση», που «μετατρέπει τους μαθητές σε παθητικούς» κατά τη σχετική έκθεση του ΟΟΣΑ με τίτλο «Το μέλλον της εκπαίδευσης και των δεξιοτήτων – Η εκπαίδευση το 2030». Αυτήν τη φορά όμως η ανάπτυξη δεξιοτήτων θα πετύχει, αφού το καλοκαίρι επιμορφώθηκαν εξ αποστάσεως από το ΙΕΠ 30.000 περίπου εκπαιδευτικοί υποχρεωτικής εκπαίδευσης, χωρίς όμως να υπάρξει οποιαδήποτε αποτίμηση του τελικού αποτελέσματος! Έπεται και αντίστοιχη επιμόρφωση άλλων εκπαιδευτικών τον Οκτώβριο.

Όμως, όλοι οι εκπαιδευτικοί του νηπιαγωγείου και κυρίως του δημοτικού οφείλουν από τις 13 Σεπτεμβρίου να προχωρήσουν στην υλοποίηση τεσσάρων θεματικών ενοτήτων, επιλέγοντας από 24 προγράμματα καλλιέργειας δεξιοτήτων, μεταξύ των ο­ποίων είναι η ρομποτική, η νεανική επιχειρηματικότητα – δημιουργία εικονικής επιχείρησης, η παραγωγικότητα κ.ά. Έπονται αξιολογήσεις, αυτοαξιολογήσεις, αυτονομίες κ.ά. Υπάρχουν όμως και άλλα, καυτά θέματα που θα πρέπει να επιλύσει η υπουργός, όπως αυτό της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών (όλο εξαγγέλλεται και όλο αναβάλλεται – παρελθέτω απ’ εμού το ποτήριον τούτο) και της επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης (σύμφωνα με τον παραπάνω ν. 4823/2021). Αλλά και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση τα πράγματα δεν είναι καλύτερα.

Πέρα από το πρόβλημα εμβολιασμού και αντίστοιχου καθημερινού ελέγχου φοιτητών και εκπαιδευτικών, δεν θα καταλαγιάσει εύκολα η αποτυχία εισαγωγής χιλιάδων υποψηφίων στα ΑΕΙ, λόγω του «έξυπνου κόφτη» που επέβαλε η υπουργός μεσούσης της σχολικής χρονιάς (ακόμη μία πρωτιά της στην ιστορία της εκπαίδευσης!). Παρά τις εκκλήσεις γονέων και υποψηφίων, ακόμη και αριστούχων, να μην εφαρμοσθεί ο «κόφτης» της ΕΒΕ, η υπουργός Παιδείας επέλεξε να εφαρμόσει το νέο σύστημα εισαγωγής μεσούσης και της πανδημίας.

Έγκαιρα την είχαμε προειδοποιήσει σε σχετικό σχόλιό μας με τίτλο «Πανελλαδικές – Αλήθειες και μύθοι» («ΠΑΡΟΝ», 25 Ιουλίου 2021) ότι πάνω από 20.000 υποψήφιοι θα μείνουν εκτός ΑΕΙ και πολλά περιφερειακά τμήματα θα μείνουν χωρίς πρωτοετείς φοιτητές ή με λίγους. Μάλιστα, είχαμε επισημάνει ότι ακόμη και μαθητές με πολύ υψηλές βαθμολογίες δεν θα κατάφερναν, λόγω του «κόφτη», να εισαχθούν στη σχολή που προτιμούσαν.

Ο «κόφτης» κατάφερε να αδειάσει πολλά πανεπιστημιακά τμήματα και σχολές, που φέτος έχουν λιγότερους ή καθόλου πρωτοετείς φοιτητές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Αρχιτεκτονική Ξάνθης και το Τμήμα Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος στη Δράμα, με μηδέν εισαχθέντες για το 2021. Αλλά και άλλες 14 σχολές έχουν 0 εισα­χθέντες, ενώ 33 θα έχουν από 1 μέχρι 4 πρωτοετείς!

Σχολές με ελάχιστους εισαχθέντες υπάρχουν και σε πολλά ακριτικά νησιά. Χαρακτηριστικά παραδείγματα το Μαθηματικό Σάμου, με μόλις 6 νέους φοιτητές φέτος στο πρώτο έτος, ενώ οι θέσεις που είχαν προβλεφθεί ήταν 305. Στη Λήμνο, πάλι, στο Τμήμα Επιστήμης Διατροφής υπάρχουν 6 επιτυχόντες σε 106 θέσεις και στο Τμήμα Περιβάλλοντος Μυτιλήνης 5 επιτυχόντες σε 101 θέσεις. Πολλά πανεπιστημιακά τμήματα σε νησιά και γενικότερα σε ακριτικές περιοχές θα μετατραπούν σιγά σιγά σε «φαντάσματα», με την εισαγωγή ελάχιστων φοιτητών και το πρόβλημα της μη επιβίωσής τους (αλλά και της τοπικής οικονομίας, που στηρίζεται εν πολλοίς στους φοιτητές) καθίσταται ολοφάνερο, ξεσηκώνοντας θύελλα διαμαρτυριών. Επίσης, σε άλλες 100 σχολές υπάρχουν περισσότερες ή λιγότερες κενές θέσεις πρωτοετών. Ακόμη και στη Σχολή Ευελπίδων υπήρξαν για πρώτη φορά στην ιστορία της κενές θέσεις πρωτοετών! Ένα μεγάλο αγκάθι για την υπουργό αλλά και για τα συναρμόδια υπουργεία είναι και αυτό της εφαρμογής της λεγόμενης «Πανεπιστημιακής Αστυνομίας».

Οι προσλήψεις έγιναν με μεγάλη καθυστέρηση (από 1.000 που προβλέπονταν διορίστηκαν μόνο 400), ενώ η εφαρμογή στην πράξη αναβάλλεται για τον άλλο χρόνο –και βλέπουμε–, με το αιτιολογικό της «επαρκούς και κατάλληλης προετοιμασίας» των αστυνομικών. Μάλλον θα πάει και αυτό το μέτρο στις ελληνικές καλένδες, όπως έγινε γενικά και με τις διατάξεις του ν. 4623/2019 για την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου. Αυτά για τα «κατορθώματα» του υπουργείου Παιδείας. Εμείς να ευχηθούμε σε όλα τα παιδιά μας μια καλή και δημιουργική χρονιά και χωρίς μεγάλες παρενέργειες από το τέταρτο κύμα της πανδημίας, που, δυστυχώς, είναι προ των πυλών. Πραγματικά, ο Θεός βοηθός.

Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ