Μονόδρομος ο ανασχηματισμός
Στην Κρήτη θα πάρει τις οριστικές αποφάσεις ο Μητσοτάκης
-Κανένας κορυφαίος υπουργός δεν θέλει να αφήσει το πόστο του
H αντίστροφη μέτρηση για τον ανασχηματισμό της κυβέρνησης έχει σημάνει προ πολλού. Οι δυσλειτουργίες, τα λάθη, οι αστοχίες και η καταφανής έλλειψη συντονισμού εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα έχουν καταστήσει αναπόφευκτες τις αλλαγές.
Η δυσφορία, η απογοήτευση και ο χαμηλός αποδοχής βασικών υπουργών στην ελληνική κοινωνία τις έχει κάνει αναγκαίες. Ο φάκελος με την πλήρη σύνθεση του Υπουργικού Συμβουλίου βρίσκεται σε περίοπτη θέση πάνω στο γραφείο του Κυρ. Μητσοτάκη. Μπορεί ο πρωθυπουργός να μην αρέσκεται στις συχνές αλλαγές –όπως λένε στενοί συνεργάτες του– ωστόσο στην παρούσα φάση δεν έχει περιθώρια επιλογών, ο ανασχηματισμός είναι… μονόδρομος! Και όπως αναφέρουν πληροφορίες από το Μέγαρο Μαξίμου θα λάβει τις τελικές αποφάσεις του στη διάρκεια των διακοπών του στην Κρήτη. Με την προοπτική οι επίσημες ανακοινώσεις να γίνουν αρχές Σεπτεμβρίου, λίγο πριν από τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ) ή μία – δύο εβδομάδες αργότερα. Το έργο του κ. Μητσοτάκη σε αυτόν τον πρώτο ουσιαστικά ανασχηματισμό –τις προηγούμενες δύο είχε κάνει μεμονωμένες διορθωτικές κινήσεις– κάθε άλλο παρά εύκολο θα είναι.
Και αυτό πρωτίστως διότι ουδείς από τους κορυφαίους υπουργούς δεν επιθυμεί να εγκαταλείψει το πόστο του, ούτε καν να μετακινηθεί. Που σημαίνει ότι οποιαδήποτε κίνηση του πρωθυπουργού μπορεί να προκαλέσει καραμπόλα μετακινήσεων από υπουργείο σε υπουργείο. Ο μόνος που θέλει να αλλάξει πόστο είναι ο υπουργός Υγείας Β. Κικίλιας, με την… προϋπόθεση ότι θα μετακινηθεί στο υπουργείο Άμυνας – το Προστασίας του Πολίτη (δεύτερη επιλογή του), παρόντος του Μιχ. Χρυσοχοΐδη, είναι… απροσπέλαστο. Αν ο κ. Μητσοτάκης κάνει δεκτό το… αίτημα του κ. Κικίλια, πρέπει να βρει πόστο για τον νυν υπουργό Άμυνας Γ. Παναγιωτόπουλο, η θητεία του οποίου έως τώρα κρίνεται επιτυχημένη. Ακόμη πιο δύσκολη είναι η διαχείριση της περίπτωσης του Άδ. Γεωργιάδη, ο οποίος πιστώνεται μεν τη θετική έκβαση δύο – τριών υποθέσεων στον τομέα των επενδύσεων, ωστόσο ο κατάλογος με τα προβλήματα –μικρά ή μεγαλύτερα– που έχει προκαλέσει στη διάρκεια της διετίας είναι μακρύς και ατελείωτος.
Ο κ. Μητσοτάκης έχει δεχθεί εισηγήσεις από στενούς συνεργάτες του να μετακινήσει τον κ. Γεωργιάδη σε υπουργείο που δεν έχει να κάνει με θέματα καθημερινότητας, ούτως ώστε να περιοριστούν έτσι οι πιθανότητες μιας γκάφας ή μιας λεκτικής πρόκλησης εκ μέρους του. Το ερώτημα είναι αν ο τελευταίος θα αποδεχθεί αυτήν την… υποβάθμιση. Όποια κι αν είναι η έκβαση της υπόθεσης στο δίπολο Κικίλια – Παναγιωτόπουλου, βέβαιη πρέπει να θεωρείται η αλλαγή φρουράς στην ηγεσία του υπουργείου Υγείας, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι τα ηνία πιθανότατα θα πάρουν στα χέρια τους οι Άκης Σκέρτσος και Μ. Θεμιστοκλέους, οι οποίοι άλλωστε έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο όλο αυτό το διάστημα στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Ερωτηματικό, ο ρόλος του νυν αναπληρωτή υπουργού Β. Κοντοζαμάνη, ο οποίος αναβαθμίστηκε στις προηγούμενες κυβερνητικές αλλαγές λόγω της επιτυχημένης μέχρι τότε θητείας του.
Οι κατά καιρούς φήμες θέλουν υπό… αναδόμηση τον υπουργό Τουρισμού Χ. Θεοχάρη, αν και με τις συνθήκες που επικρατούν διεθνώς πολύ δύσκολα μπορεί να του χρεώσει κανείς τις χαμηλές επιδόσεις της τουριστικής κίνησης στη χώρα μας. Από την άλλη, θα ήταν ελαφρώς παράδοξο να αλλάξει τον υπουργό Τουρισμού πριν κλείσει η τουριστική περίοδος. «Ό,τι ήταν να γίνει, έχει γίνει και τα πάντα έχουν κριθεί», είναι ο αντίλογος όσων θεωρούν ότι η αντικατάσταση του κ. Θεοχάρη δεν πρόκειται να επηρεάσει τις εξελίξεις. Ο άνεμος του ανασχηματισμού θα παρασύρει στο πέρασμά του αρκετούς υφυπουργούς, που είτε δεν κατάφεραν να… δικαιώσουν τις προσδοκίες του πρωθυπουργού είτε –σε ορισμένες περιπτώσεις– δεν μπόρεσαν να αναπτύξουν σχέσεις καλής συνεργασίας με τους προϊσταμένους τους υπουργούς.
Κυβερνάει μέσω… διαδικτύου!
Λόγω της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων που έχουν επιβληθεί, η λειτουργία της κυβέρνησης γίνεται τους τελευταίους αρκετούς μήνες με ανορθόδοξο τρόπο και πρωτόγνωρες διαδικασίες. Το Υπουργικό Συμβούλιο συνεδριάζει διαδικτυακά και, όσο σύγχρονα κι αν είναι τα συστήματα επικοινωνίας, η ουσιαστική (αναλυτική) συζήτηση των θεμάτων δεν είναι εφικτή. Υπάρχει κάθε φορά η παρέμβαση του πρωθυπουργού και στη συνέχεια οι μονόλογοι των αρμόδιων κάθε φορά υπουργών. Η δε επικύρωση των αποφάσεων γίνεται διά… περιφοράς, καθώς κλητήρες κάνουν γύρο στα υπουργεία και παίρνουν τις υπογραφές των υπουργών.